Modest R1-förädling

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Mina fotpinnar är pulverkackade redan :). Kolla bilderna ungefär på mitten av sida 2.
De är pulverlackade i svart med maskerade ränder utan lack.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Mina är ju iofs inte original, utan justerbara raceväxlade pinnar...
Fick för övrigt hem min Yamaha original singel-kuts idag från USA. Åkte på 580kr tull så totalkostnaden med frakt landade på 2180kr. Fortfarande 500 billigare än i Sverige, men inte något direkt fynd...

Bilder kommer när jag får tid att ta mig till garaget.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Idag pallrade jag mig ut i garaget och monterade ensitskutsen spom kom hem från USA i veckan. Yamaha original. Fick modda den lite med en kniv för att Power Commandern skulle få plats där under. Passade på att göra rent luftfiltret också samt ta ett par bilder.

Den första på kolfiberhugger och kedjeskydd.
Före och efter ensitsen, samt en liten vinterbild :)

Nu är jag sugen på vår!
 

Bifogat

  • P1043223.jpg
    P1043223.jpg
    245.5 KB · Visningar: 310
  • P1043224.jpg
    P1043224.jpg
    234.9 KB · Visningar: 278
  • P2053295.jpg
    P2053295.jpg
    239.9 KB · Visningar: 300
  • P2063307.jpg
    P2063307.jpg
    253.6 KB · Visningar: 319

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag ska gå ner 3kg istället det är gratis och jag hoppas det gör lika mycket =)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hehe. 3kg viktnedgång på magen hoppas jag också klara av innan säsongen börjar. Men då har jag ju totalt 6 kg besparing ;).

Paketet kom under min semester i Thailand. Klockren service då säljaren skrev ner värdet utan att jag ens bad om det.

Batteriet är verkligen löjligt lätt! Det känns nästan som att man köpt en ihålig plastklump :)
Sjysst att det följde med en massa skumgummiremsor att skimsa med i batterilådan.
55e1f128-d8d0-7191.jpg
 
Last edited:

Franzén

hojlös :(
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Osynlig motard -11
Sånt här gillar verkligen jag. Du tar något riktigt bra och ursnyggt, och gör det ännu bättre och snyggare!
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Lithium-Iron, hur är det med ett sådant modernt batteri. Fungerar det som de andra i Lithium-seriena, Att blir det för låg spänning i det, kommer det att sluta ta emot laddning och då vara förbrukat? Finns det flera tillverkare på marknaden? Andra typer utav batterier, som Lithium Jon, där behövs ju en balanserare i ladutrustningen som laddar varje cell separat. Toyman

Hehe. 3kg viktnedgång på magen hoppas jag också klara av innan säsongen börjar. Men då har kg ju 6 kg besparing ;).

Paketet kom under min semester i Thailand. Klockren service då säljaren skrev ner värdet utan att jag ens bad om det.

Batteriet är verkligen löjligt lätt! Det känns nästan som att man köpt en ihålig plastklump :)
Sjysst att det följde med en massa skumgummiremsor att skimsa med i batterilådan.
55e1f128-d8d0-7191.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Lithium-Iron, hur är det med ett sådant modernt batteri. Fungerar det som de andra i Lithium-seriena, Att blir det för låg spänning i det, kommer det att sluta ta emot laddning och då vara förbrukat? Finns det flera tillverkare på marknaden? Andra typer utav batterier, som Lithium Jon, där behövs ju en balanserare i ladutrustningen som laddar varje cell separat. Toyman

Dessa är väl de enda Litiumjon (LiFePO4 tror jag att det är) som är utvecklade specifikt för MC i dagsläget. Det ska klara sig utan underhållsladdning och ändå hålla dubbelt så länge som ett blysyrabatteri enligt Shorai. Efter två år i garage ska det ha 50% av kapaciteten kvar utan underhållsladdning och snabbt laddas upp igen när man kör cykeln. Det ska utan problem hålla i ganska många år alltså. Man kan ytterligare förlänga livstiden genom att köpa en Shorai-laddare (som ska släppas nu i mars) som balanserar och håller ordning på batteriet åt dig. Men som sagt. Det ska klara sig väldigt bra även utan underhållsladdning om man kör varje sommar.

Hur det är om det blir för låg spänning i det vet jag inte. Enda som man bör tänka på för att undvika det är att koppla bort polerna när man ställer av hojen på hösten ( om man tex har ett larm som står och drar ström), eller alternativt köpa en sådan där Shorailaddare och koppla in.

Det går även bra med vanlig batteriladdre bara de inte har avsulfat-funktion. Men då missar man ju balanseringen.

Jag tycker att det är värt att testa utan laddare för den dryga tusenlapp jag fick betala. Om jag känner mig själv så köper jag dock säkert en laddare senare ifall jag är nöjd med batteriet. Kanske till och med köper en fetare variant av batteriet till min Honda Civic Type R för att lätta den 16 kg jämfört med batteriet jag har i den nu :)
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kunde inte motstå frestelsen att montera det nya batteriet :). Det verkar funka bra! Men jag kommer att låta pluspolen vara av tills det blir dags att starta upp i vår.

Tog lite bilder med mobilkameran.
55e1f128-6231-8892.jpg


55e1f128-6254-6f00.jpg


55e1f128-6269-1ddc.jpg


55e1f128-6287-c711.jpg
 
Last edited by a moderator:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Klämde till på lite däck inför säsongen. Dunlop GP racer D211 bak och ett Sportsmart fram. Otroligt nöjd med det Sportsmart bakdäck som jag kört med på sensommaren. Två bandagar med SMC och däcket är knappt märkbart slitet och greppet var kanon.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tog premiärturen nu i påskhelgen. Cruisade lite småvägar i lugnt tempo och körde in nya Galferbelägg.
På hemvägen blev det motorväg också det i lugnt tempo. Plötsligt när jag ska peta i sexan så är det inget motstånd i växelpinnen. Tog mig med visst besvär hem på femman hela vägen till garaget och döm om min förvåning när detta är orsaken till krånglet. ImageUploadedByTapatalk1303760461.347432.jpg

Får kolla runt lite och försöka hitta en ny helt enkelt. Tur att det inte hände på en bandag!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tog premiärturen nu i påskhelgen. Cruisade lite småvägar i lugnt tempo och körde in nya Galferbelägg.
På hemvägen blev det motorväg också det i lugnt tempo. Plötsligt när jag ska peta i sexan så är det inget motstånd i växelpinnen. Tog mig med visst besvär hem på femman hela vägen till garaget och döm om min förvåning när detta är orsaken till krånglet. View attachment 334664

Får kolla runt lite och försöka hitta en ny helt enkelt. Tur att det inte hände på en bandag!

Ser ut att vara för långt stag ut till där din arm går in.

Jag har varit och frågat på Yamaha vad en såndär del kostar som du knäckte. Inget man blir glad av att lämna butiken med. Tror den låg runt 700kr.

Snyggt paket du hittat som batteri. Har byggt ett sånt där själv men det där verkar ju klart vara köptvärt:tummenupp Riktigt snygg hoj du har där också!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ser ut att vara för långt stag ut till där din arm går in.

Jag har varit och frågat på Yamaha vad en såndär del kostar som du knäckte. Inget man blir glad av att lämna butiken med. Tror den låg runt 700kr.

Snyggt paket du hittat som batteri. Har byggt ett sånt där själv men det där verkar ju klart vara köptvärt:tummenupp Riktigt snygg hoj du har där också!

Stort tack för att du kollade pris!

Ja. Jag är rädd att det kan ha med fotpinnarna att göra och den långa distansen mellan växellänkpinnen och armen. Det blir oundvikligen en del vridkraft när man växlar. Har idag köpt en bättre begagnad växelarm från Spinnin Wheel och beställt en till från en annan skrot så jag ska ha en i reserv. Går även den nya armen av så blir det till att försöka hitta andra fotpinnar som använder sig av hålet i ramen för växellänkaget istället för att köra det utanför som på dessa pinnar.

Nu är den iallafall fit for fight igen :).
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top