Modest R1-förädling

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Japp Peter, det funkar kanon! Jag har lite svajig tomgång när hojen är kall men i övrigt funkar den väldigt fint!

Vaknade 07:20 i morse av att min mobil som låg på toa började tuta signalen för mötespåminnelse. Sömndrucken låg jag några minuter och försökte få klarhet i vad oljudet kom ifrån. När det till slut gick upp för mig att telefonen signalerade möte så klev jag upp förbannad och undrade vem fan som bokat in ett möte så tidigt.

Till min förskräckelse såg jag att det var påminnelse om besiktning av hojen kl 07:50, dvs 25 minuter senare! På med kläderna, ner med en grov brödskiva med skagenröra och ut löpandes till hojen via förrådet där jag hämtade mina dB killers. Dessa skruvades raskt på och sedan bar det av till Rissne i en hast!

Jag lyckades anmäla mig minuten innan utsatt tid och fick komma in bums. Killen som skulle provköra flinade lite och utbrast -Jaha, du har dB killers ser jag.
Svårt att undgå att de var nymonterade när det blänkte som värsta kromet i avgasrören ;) . Hur som helst så gick det fint med mina miniblinkers och akra-slipon. Dock så upptäckte de att jag glömt dra åt säkerhetsbultarna till främre hjulaxel när jag bytte däcken och bara hade två av fyra bultar kvar och dessa gick att dra ut utan att gänga av dem :eek: .

Skönt att veta att besiktningen i Rissne fokuserar på det som är väsentligt! Vi drog de två bultarna som fanns kvar och så fick jag åka med kommentaren att jag skulle fixa två nya på studs.

Jag drog till Soders i Bålsta och fick ett par provisoriska bultar gratis.
Sedan blev det 10 mil småvägar norr om stan. Kort och gott en bra dag med bra service både på besiktningen i Rissne och hos Soders!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
I helgen blev det ca 100 mil körning med resa till och från Kinnekulle samt en dags bankörning (SMC-sporthojskurs steg 1). Sjukt roligt var det att få känna på hojen i sitt rätta element, och dessutom väldigt nyttigt i bemärkelsen att jag fick bättre känsla för hojen. Förbaskat bra att få personlig feedback av instruktörer som åker bakom och kollar hur man kör. Jag kan verkligen rekommendera alla som inte testat en sådan kurs att göra det!

På inrådan från Peter Andersson så beställde jag en ny kedja. Jag tog en DID 530 extraförstärkt guldig X-ring a´la värst från Bikestyle-racing. Den damp ner med Bussgods snabbt och jag plockade upp den idag . Det ska bli nice med pimpad kedja som matchar mina gömda velocity stacks ;)
 

Bifogat

  • DSC_0183.JPG
    DSC_0183.JPG
    39 KB · Visningar: 432
  • DSC_0184.JPG
    DSC_0184.JPG
    35.7 KB · Visningar: 448
  • kedja.jpg
    kedja.jpg
    174.1 KB · Visningar: 362

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Pimp!

... "Din lilla linslus"

För övrigt är din hoj riktigt rolig att köra!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tack Kimbo! Motormässigt går den riktigt fint nu, men efter att ha ridit några mil på din så känns den numera lite "trögsvängd". Nästa gång det blir däckbyte så ska jag satsa på 55-profil bak för att kompensera lite iallafall även om det nog blir svårt att matcha en CBR modell 08 på den fronten!
 
Last edited:

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Ja, testa 55!
Det som fick mig att kräva efter 55 var ju efter MC Live och Duccen, den hade ju 180/55 och jag upplevde att den ville lägga sig så lydigt så!

Skulle du byta tillbaka till gamla Velocity Stacksen?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag ska definitivt testa att montera på original och se om jag känner någon skillnad på toppen. Får väl svänga in hos Andersson Turbo någon gång och bänka en fullgasrepa för jämförelse.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
På torsdag drar jag och tjejen med hojen till Gotland en repa, så inför besöket på Gotland ring så blev det lite småfix igen.

Tillbakaflyttade raceväxlade fotpinnar monterades förra veckan, och idag blev det nytt drivpaket med en lätt neddrevning (16 kugg fram), och den pimpade kedjan kom på plats.

Fotpinnarna gjorde sjukt mycket mer för körningen än jag hade kunnat ana faktiskt. Jag satt och tampades som fan med att försöka sitta typ en dm bakom tanken (enligt instruktioner från SMC-ligan på Kinnekulle i maj). Hur jag än försökte så kändes det obekvämt, onaturligt och helt enkelt avigt. Men med de tillbakaflyttade pinnarna så funkade min kropp och hojen bättre tillsammans. Nu känns det istället helt naturligt att sitta en aning längre bak och det blev även sjukt mycket lättare att få in yterknät mot tanken! :D

Att det blev raceväxlat var en liten miss från min sida. Jag hade inte läst annonsen ordentligt och trodde att jag köpte tillbakaflyttade fotpinnar med normal växling. Men efter att ha gnott småvägar i en vecka så känns det som att växlingarna börjar sitta riktigt bra. Det är ju skönare att växla upp ut ur kurvorna med raceväxlat. Men risken är väl att man får frispel i hjärnan och skickar i en växel lägre någon gång med motorras som följd. Dock känns det som att den risken blivit rejält mindre efter en veckas nötande.

Jag håller tummarna för att det lirar på Gotland ring :näsblod
 

Bifogat

  • P6292793.jpg
    P6292793.jpg
    249.7 KB · Visningar: 577
  • P6292796.jpg
    P6292796.jpg
    253.8 KB · Visningar: 509

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Men tjenare Dani! Kul att du hänger här ;)
Gotland ring gick skitbra. Inga felväxlingar, sjukt fint väder och första knäskrapet är ett faktum!
Väldigt rolig bana, men ganska knixig att lära sig. Jag körde sammanlagt 17 mil på den och fick ganska bra flyt mot slutet, men kände fortfarande inte att jag hade full koll på banan så den är verkligen lurig!

Stort tack till min gamla polare Josip för uppehälle på Gotland samt spårvalsguidning, och stort tack till min flickvän Maria som glatt fotade under dagen. Bilder kommer snart...
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Hahah så de blev raceväxling after all! :tummenupp

Hojen ser bara bättre och bättre ut!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Som utlovat kommer här ett par bilder från körningen på Gotland ring!
Bästa 900 kronorna jag har investerat i hojkörning!!! Efter 17 mil bana blev det ett dopp i Blå lagunen i närheten.
 

Bifogat

  • P7040614.jpg
    P7040614.jpg
    240.3 KB · Visningar: 523
  • P7040605.jpg
    P7040605.jpg
    229.9 KB · Visningar: 467
  • P7040609.jpg
    P7040609.jpg
    234.9 KB · Visningar: 434
  • P7040603.jpg
    P7040603.jpg
    218.3 KB · Visningar: 460
  • P7040577.jpg
    P7040577.jpg
    225 KB · Visningar: 607

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Finns det någon som kan tipsa lite om grundinställningar på dämparna+
jag har kört på standardinställningarna förutom att jag justerat förspänningen enligt SMC:s tips, men jag tror att jag skulle ha nytta av att justera in även kompression och returdämpning eftersom jag ligger nära 100 pannor och framförallt gaffeln känns lite svampig ibland (speciellt i ingången på kurvor)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Singelkuts blir det i vinter. Pinnarna ska också bort, men jag skjutsar donnan titt som tätt så de får sitta på ett tag till.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Imorse gick jag ut och började labba med inställningarna på gaffel och dämpare. Jag började med att jacka upp förspänningen till 3,5 sträck och tre klick hådrare från standard på kompressionen i gaffeln. Bak körde jag max förspänning och tre klick hårdare än standard på kompression. Returfämpningen standard både bak och fram. Det blev skithårt och studsigt. Backade således till 4 streck på gaffeln och bara två klick hådrare kompression. Bak gick jag ner ett snäpp på förspänningen och backade ett klick på kompressionen.

Nu är hojen helt neutral. Den styr in perfekt och skär som smör genom kurvorna!!! Det kanske går att få ännu bättre, men det är helt sjukt stor skillnad. Jag körde 45 mil mestadels småvägar idag och jag kunde hålla mycket högre hastighet genom böjarna och ge på gas mycket tidigare. Jag skrattade högt flera gånger i hjälmen!

Nu ska det bli kul att köra Gelleråsen den 11e och 12e!!!

*Editerade lite alkoholpåverkade fel och Iphonemissar.
 
Last edited:

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Fyfan va kul det låter, skönt att du får till det såpass enkelt (låter iaf som det :p). Tänk om din CTR var lika vass :D
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Min CTR är ju skitvass :p.
Så vass den kan vara med standardchassi. Det hade ju varit kul att ha justerbara dämpare på den och leka med, men då skulle ju hela HPC-eliten få skämmas så jag låter den vara standard så att ni andra kan känna er lite snabba också ;)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Monterade på nytt bakdäck i veckan för att kunna vara med och leka på Gelleråsen med SMC. Det blev ett Dunlop Sportmax Sportsmart 190/55. Efter två dagar på Gelleråsen är däcken inte alls speciellt slitet trots att jag låg på ganska bra (efter mina mått mätt) hela tiden. Fästet går inte att klaga på heller. Kan varmt rekommenderas!!!
Jag var iofs supernöjd med mitt gamla däck också (Dunlop Qualifyer), men efter två bandagar var det däcket bra mycket mer slitet. Så de extra slantarna som Sportsmart kostar kanske besparas på mindre slitage.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag har förgäves försökt köpa en Öhlinsdämpare av en kille här på SH, men utan resultat. Så jag tröstade mig med att införskaffa en Speedohealer för att få bukt med den missvisande hastighetsmätaren nu när jag drevat ner.

Efter Gelleråsen så beslutade jag mig för att någon form av tank pads för bättre grepp är ett måste om jag ska kunna köra mer avslappnat, och således beställde jag sådana. Det blev inte stomp grips (som jag tycker ser ut som ett kinky duschdraperi) utan snake skin från Tech Spec. Det var en kille på Gelleråsen som hade sådana och jag tyckte att de verkade bra.
Jag köpte mina direkt från USA, men hittade sedan att det hade gått att köpt dem från England och sluppit tullen.
http://www.speedycom.co.uk/shop/product.php?productid=17843&cat=632&page=6

Kryddar med ett par bilder från Gelleråsen i Augusti.
 

Bifogat

  • 11AUGGUL0059.jpg
    11AUGGUL0059.jpg
    117.3 KB · Visningar: 317
  • 11AUGGUL0032.jpg
    11AUGGUL0032.jpg
    114.6 KB · Visningar: 277
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top