Modest R1-förädling

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jämfört med vissa byggen här så kan detta jämföras med en lätt vaxning av tanken på de fetaste, men likväl så tror jag att det kan vara av intresse för de personer (som jag själv) som gillar att ta lite i taget och som fäster sig vid sina cyklar så att fixandet pågår under en längre tid.

Mitt objekt köptes för ganska precis ett år sedan och är en Yamaha R1 årsmodell 06 med 50th anniversary-lack. Jag fastnade ögonbllickligen för färgsättningen när jag såg hojen och bestämde mig för att köpa en sådan så fort pengar och ett bra exemplar dök upp.

När jag fick en skvätt pengar över efter att ha sålt min lägenhet förra våren hittade jag ett ex som endast gått 42 ärliga mil och slog till direkt.

Förra säsongen blev det bara lite småfix. Planen var att ha den helt original förutom skylthållare och blinkers, men jag fick en så bra deal på just det Akra-slipon som jag ville ha så jag kunde inte motstå. Tanken är inte att detta ska bli ett extrembygge på något vis utan bara lite smygförädling vartefter tills jag tycker att hojen är fulländad.

Första bilden på nyköpt hoj
Andra med blinkers och skylthållare monterade och den tredje med sliponet installerat.

Så såg förra säsongen ut, och när jag ställde av hojen i slutet av September så hade den gått ca 500 mil. Givetvis servades den på 100milaservice hos en Yamahaverkstad och dessutom bytte jag själv olja och filter innan jag ställde av som sig bör.

Inför årets säsong så har det handlats en del godis som kommer att monteras under långhelgen som kommer.:tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_0527.jpg
    IMG_0527.jpg
    257.2 KB · Visningar: 934
  • IMG_0561_small.jpg
    IMG_0561_small.jpg
    207.9 KB · Visningar: 1,045
  • P6282465_small2.jpg
    P6282465_small2.jpg
    82.9 KB · Visningar: 967
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tackar!
Shoppinglistan jag betat av under vintern ser ut som följer:
Nya däck (Dunlop Qualifyer)
16-kuggs framdrev
Puig double bubble kåpglas mörktonat
K&N luftfilter
Akrapovic Y-rör utan kat
Power Commander
Power Commander tändmodul
Velocity stacks från Roth Industries. http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=242753

Det ska bli ruggigt intressant att monotera allt och sedan se hur det lirar. Jag har laddat Power Commandern med en mapp anpassad för i princip samma saker som jag har. Jag reagerade dock över att störe delen av mappen ligger på minus (vilket borde vara mindre soppa än original :eek:). Det känns inte helt OK, men så såg de flesta mapparna ut på Power Commanders hemsida så jag får väl smyga och testa.

När det gäller Velocity Stacks så satt jag och valde mellan Graves och Factory Pro. Jag sufade en hel del och ramlade så in av en slump på sidan jag länkade till här ovan. Dessa görs av en liten spelare till extremt bra pris och med superkvalité. Kan verkligen rekommendera dem till er andra som har en 04-06 R1 och som funtar på Velocity stacks.

Jag fick hem dem i ett nafs och passade på att lämna iväg dem till eloxering för att pimpa dem lite när jag ändå hade tid över. En eloge till Belox ytbehandling för ett snyggt jobb!





Jag ska plåta lite i helgen på monteringsjobbet. Här är ett par bilder på Velocity stacksen före och efter eloxering.
 

Bifogat

  • P4212682.jpg
    P4212682.jpg
    242.5 KB · Visningar: 460
  • P5022687.jpg
    P5022687.jpg
    237.3 KB · Visningar: 496

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ja, det är ju overkill eftersom de inte kommer att synas. Men de var helt obehandlade så jag tänkte att de skulle bli ganska fula och oxiderade med tiden om jag inte såg till att ge dem något skydd.
Det var mest därför jag lät eloxera dem.
 

latif

Hemmafru
Gick med
12 Jul 2004
Ort
i ett hus med fru och 2 stora o 2 små ligister
Hoj
Det ända Retta Nybliven ägare av 2008 modell
Ja, det är ju overkill eftersom de inte kommer att synas. Men de var helt obehandlade så jag tänkte att de skulle bli ganska fula och oxiderade med tiden om jag inte såg till att ge dem något skydd.
Det var mest därför jag lät eloxera dem.

Ursäkta min okunnighet, men va e Velocity stacksen ? vad gör den för nytta ? Vad e det för skillnad med och utan ?:confused:
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ursäkta min okunnighet, men va e Velocity stacksen ? vad gör den för nytta ? Vad e det för skillnad med och utan ?:confused:

Du monterar dem i anslutning till spridarhusen (eller på förgasarna på äldre cyklar). Sådanna trattar ger bättre strömning för insugsluften. Riktigt sportigt så finns det variabla för att optimera olika varvtal.


Edit: Norrorts förgasarguru (som jag givetvis glömt namnet på men höll till i Åsätra utanför Åkersberga) berättade en kul sak. Var någon racebil med bakmonterad V8 och med förgasarinsugen rakt upp med monterade trattar. Funkade klockers i bromsbänk, men i bilen under provkörning gick den skit i högre hastigheter. Glömde att även fartvinden påverkar och ett scoop på trattarna avlöste det hela. Inte för att historien har något med saken alls att göra, men jag har tråkigt och vill inte göra något jag egentligen borde.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Märks det nån skillnad vad gäller ljud och prestanda ?

De flesta hyfsat moderna hojar har nog någon form av trattar i luftburken, vilket gör att du nog inte hör någon skillnad. Prestanda är väl en minimal skillnad vad jag har hört. Märks kanske lite mer på hur hojen beter sig, när effekten kommer och hur den känns. Dock förmodligen mest marginellt. Du känner nog större förändring om du skulle byta avgas eller mappa om för att passa din åkstil.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det sitter korta Velocity Stacks (VS) på min hoj original. Genom att ändra längden på rören så ändrar man resonansfrekvensen och kan på så vis få lite olika karaktär på effektkurvan. Långa rör ger mer på mellanregister medan korta rör ger mer på toppeffekt.

Dock så har man experimenterat fram att dessa med olika längd på rören för innercylindrarna och de yttre av någon anledning ger bättre mos på mellan och ändå ska ge mer toppeffekt. Varför kan jag inte förklara, och det enda jag kan tänka mig som förklaring skulle vara att de på något vis samverkar med utformningen på luftburken och skapar bättre luftflöde över hela registret.

Ljudmässigt så ska det bli lite skillnad också efter vad jag läst mig till.
 

latif

Hemmafru
Gick med
12 Jul 2004
Ort
i ett hus med fru och 2 stora o 2 små ligister
Hoj
Det ända Retta Nybliven ägare av 2008 modell
De flesta hyfsat moderna hojar har nog någon form av trattar i luftburken, vilket gör att du nog inte hör någon skillnad. Prestanda är väl en minimal skillnad vad jag har hört. Märks kanske lite mer på hur hojen beter sig, när effekten kommer och hur den känns. Dock förmodligen mest marginellt. Du känner nog större förändring om du skulle byta avgas eller mappa om för att passa din åkstil.

Ok tack, saken e det att jag blivit erbjuden att köpa beggade sånna för 1000kr till min hoj, jag har halvsystem på nu, men ej någon PCIII, så med andra ord är det nog rätt onödigt att köpa dem?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
latif skrev:
Ok tack, saken e det att jag blivit erbjuden att köpa beggade sånna för 1000kr till min hoj, jag har halvsystem på nu, men ej någon PCIII, så med andra ord är det nog rätt onödigt att köpa dem?

Det ger ju klart mer att mappa, men det ska ju ge en märkbar skillnad enligt vad jag hört. Speciellt tillsammans med en mappning. Kolla länken i mitt andra inlägg i tråden!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kåpglas, K&N filter, Velocity Stacks, y-rör, Power Commander, tändmodul och ett par dB killers monterade.

Kablaget till tändmodulen orsakade både huvudbry arga utspel och viss förtvivlan innan min kära sambo kom och lirkade med sina små händer och löste biffen.

Nu är det bara framdrevet kvar innan allt är klart. Men eftersom det ska regna imorgon så skjuter jag på det till dess!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag gick bet på framdrevet eftersom jag saknade en tillräckligt lång förlängare till min verktygssats, men det är ju en smal sak att fixa senare.

Provkörning avklarad och 30 mil småvägar avverkade. Resultatet är ungefär som förväntat. Det är ju lite svårt att jämföra med hur det var innan eftersom det var ett antal månader sedan jag körde hojen. Mellanregistret känns dock klart bättre vilket är nice. Toppeffekten är omöjlig att känna skillnad på.

Imorgon blir det mappning :banana

Jag slänger in lite bilder från helgens aktiviteter i garaget.

Bild 1: Vintersömn
Bild 2: K&N filter monterat
Bild 3: Jämförelse original velocity stacks vs Roth Industries
Bild 4: Puig double bubble monterat
Bild 5: Montering av infästningarna för nya velocity stacks med lite Lock Tite
Bild 6: Nya velocity stacks monterade
Bild 7: Power Commander monterad. Det var verkligen en piece of cake!
 

Bifogat

  • P5122698.jpg
    P5122698.jpg
    239 KB · Visningar: 541
  • P5122696.jpg
    P5122696.jpg
    236.9 KB · Visningar: 420
  • P5122693.jpg
    P5122693.jpg
    239.9 KB · Visningar: 405
  • P5122697.jpg
    P5122697.jpg
    236.4 KB · Visningar: 412
  • P5122691.jpg
    P5122691.jpg
    239.1 KB · Visningar: 439
  • P5122689.jpg
    P5122689.jpg
    239.4 KB · Visningar: 457
  • P5122688.jpg
    P5122688.jpg
    237.5 KB · Visningar: 375

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fortsättning...
Tändmodulen var som sagt ett litet helvete att få dit eftersom två kontakter modell skitstora ska pressas igenom ett hål som är modell litet. Men till slut gick även det tack vare små sambohänder...

Mitt kat-fria Y-rör var lite halvdassigt konstruerat enligt min mening. Det vänstra röret fortsatte in och stängde av passagen till det högra röret ganska ordentligt. 45 minuter med slipstift löste biffen.


Bild 1: Det lilla hålet där kablaget till tändmodulen ska ut
Bild 2: Kablaget slutligen draget
Bild 3. På höger sida av ramen ska tändmodulens kabel dras. På bilden ser det enklare ut än det var kan jag säga!
Bild 4: Klart, uppkopplat och provstartat.
Bild 5: Original Y-rör med kat borttagen
Bild 6: Närbild på slipjobbet invändigt i Akrapovic Y-röret.
Bild 7: Y-rör monterat och slipon ditsatt. Givetvis användes Akrapovic's monterinspasta för titansystem för att bitarna inte ska kärva fast.
 

Bifogat

  • P5132711.jpg
    P5132711.jpg
    238.3 KB · Visningar: 409
  • P5132710.jpg
    P5132710.jpg
    252.1 KB · Visningar: 437
  • P5132707.jpg
    P5132707.jpg
    233.6 KB · Visningar: 430
  • P5132705.jpg
    P5132705.jpg
    237.9 KB · Visningar: 375
  • P5132703.jpg
    P5132703.jpg
    239.9 KB · Visningar: 345
  • P5132701.jpg
    P5132701.jpg
    258.4 KB · Visningar: 372
  • P5132700.jpg
    P5132700.jpg
    238.3 KB · Visningar: 394

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Snyggt Steffo!

Hur känns det att vara tillbaka i sadeln? :)

Det känns sjukt bra!
Jag körde mig duktigt genomsvettig igår när det var fint väder. Det rockar att få försöka bemästra hojen igen :)

Jag ville lägga lite mil småvägar innan bankursen för att inte vara helt igenrostad när det blir dags!

Nya däcken funkar väldigt mycket bättre än mina gamla rackare någonsin gjorde.

Jag körde med 4 år gamla Michelin Pilot Power (inte nyare 2CT) förra året och i år blev det Dunlop Sportmax Qualifyer. Jag känner mig bra mycket tryggare med dessa ostar på i ingången på kurvorna.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Mappat och klart!
Ett besök hos Andersson Turbo i Väsby blev det, och ett par timmar i ett stekhett rum doftandes av varm motor och en viss del avgaser :)
Jag är nöjd med resultatet. Motorn går ordentligt mycket bättre framförallt på övre mellanregistret (7000-10000 varv ca). Rent toppeffektmässigt blev det väl inte riktigt vad jag hoppats på, men som vanligt så är det ju en viss skillnad på motorhästar och bakhjulshästar och hojen går definitivt bättre nu än original över hela registret och det är ju det som räknas :)

Jag har en rak och fin effektkurva med bra A/F värden på alla varvtal och trottelpositioner, samt ett väldigt brett register som både beträffande effekt och vrid och det känns verkligen när man kör.

Stort tack till Peter för trevligt bemötande samt stort intresse och kunnande! :tummenupp
 

Bifogat

  • mappning.jpg
    mappning.jpg
    126.3 KB · Visningar: 487
  • P5172714.jpg
    P5172714.jpg
    242.1 KB · Visningar: 1,113
  • P5172715.jpg
    P5172715.jpg
    236.9 KB · Visningar: 710
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top