Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 114
  1. #1
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 066

    Modest R1-förädling

    Jämfört med vissa byggen här så kan detta jämföras med en lätt vaxning av tanken på de fetaste, men likväl så tror jag att det kan vara av intresse för de personer (som jag själv) som gillar att ta lite i taget och som fäster sig vid sina cyklar så att fixandet pågår under en längre tid.

    Mitt objekt köptes för ganska precis ett år sedan och är en Yamaha R1 årsmodell 06 med 50th anniversary-lack. Jag fastnade ögonbllickligen för färgsättningen när jag såg hojen och bestämde mig för att köpa en sådan så fort pengar och ett bra exemplar dök upp.

    När jag fick en skvätt pengar över efter att ha sålt min lägenhet förra våren hittade jag ett ex som endast gått 42 ärliga mil och slog till direkt.

    Förra säsongen blev det bara lite småfix. Planen var att ha den helt original förutom skylthållare och blinkers, men jag fick en så bra deal på just det Akra-slipon som jag ville ha så jag kunde inte motstå. Tanken är inte att detta ska bli ett extrembygge på något vis utan bara lite smygförädling vartefter tills jag tycker att hojen är fulländad.

    Första bilden på nyköpt hoj
    Andra med blinkers och skylthållare monterade och den tredje med sliponet installerat.

    Så såg förra säsongen ut, och när jag ställde av hojen i slutet av September så hade den gått ca 500 mil. Givetvis servades den på 100milaservice hos en Yamahaverkstad och dessutom bytte jag själv olja och filter innan jag ställde av som sig bör.

    Inför årets säsong så har det handlats en del godis som kommer att monteras under långhelgen som kommer.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0527.jpg
Visningar:	923
Storlek:	257,2 KB
Id:	309550   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0561_small.jpg
Visningar:	1034
Storlek:	207,9 KB
Id:	309551  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P6282465_small2.jpg
Visningar:	954
Storlek:	82,9 KB
Id:	309552  
    Senast redigerat av Steffo K den 2012-03-03 klockan 00:44.

  2. #2
    Medlem Trickus avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Vaxjo
    Hoj
    Mt07-15
    Inlägg
    461
    Riktigt fin hoj. Håller med dig om att färgsättningen är grym
    "Man måste inte alltid tävla, men det kan vara bra att alltid vara förberedd"

  3. #3
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 066
    Tackar!
    Shoppinglistan jag betat av under vintern ser ut som följer:
    Nya däck (Dunlop Qualifyer)
    16-kuggs framdrev
    Puig double bubble kåpglas mörktonat
    K&N luftfilter
    Akrapovic Y-rör utan kat
    Power Commander
    Power Commander tändmodul
    Velocity stacks från Roth Industries. http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=242753

    Det ska bli ruggigt intressant att monotera allt och sedan se hur det lirar. Jag har laddat Power Commandern med en mapp anpassad för i princip samma saker som jag har. Jag reagerade dock över att störe delen av mappen ligger på minus (vilket borde vara mindre soppa än original :o). Det känns inte helt OK, men så såg de flesta mapparna ut på Power Commanders hemsida så jag får väl smyga och testa.

    När det gäller Velocity Stacks så satt jag och valde mellan Graves och Factory Pro. Jag sufade en hel del och ramlade så in av en slump på sidan jag länkade till här ovan. Dessa görs av en liten spelare till extremt bra pris och med superkvalité. Kan verkligen rekommendera dem till er andra som har en 04-06 R1 och som funtar på Velocity stacks.

    Jag fick hem dem i ett nafs och passade på att lämna iväg dem till eloxering för att pimpa dem lite när jag ändå hade tid över. En eloge till Belox ytbehandling för ett snyggt jobb!





    Jag ska plåta lite i helgen på monteringsjobbet. Här är ett par bilder på Velocity stacksen före och efter eloxering.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	P4212682.jpg
Visningar:	448
Storlek:	242,5 KB
Id:	309568   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5022687.jpg
Visningar:	482
Storlek:	237,3 KB
Id:	309569  


  4. #4
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Inlägg
    13 828
    Som om de inte var porriga nog innan eloxering
    Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

  5. #5
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 066
    Ja, det är ju overkill eftersom de inte kommer att synas. Men de var helt obehandlade så jag tänkte att de skulle bli ganska fula och oxiderade med tiden om jag inte såg till att ge dem något skydd.
    Det var mest därför jag lät eloxera dem.

  6. #6
    Hemmafru latifs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    i ett hus med fru och 2 stora o 2 små ligister
    Hoj
    Det ända Retta Nybliven ägare av 2008 modell
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av Steffo K Visa inlägg
    Ja, det är ju overkill eftersom de inte kommer att synas. Men de var helt obehandlade så jag tänkte att de skulle bli ganska fula och oxiderade med tiden om jag inte såg till att ge dem något skydd.
    Det var mest därför jag lät eloxera dem.
    Ursäkta min okunnighet, men va e Velocity stacksen ? vad gör den för nytta ? Vad e det för skillnad med och utan ?
    Looking Through Patient Eyes

  7. #7
    Fina fisken FreddaAbborres avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Lund
    Hoj
    Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
    Inlägg
    6 214
    Citat Ursprungligen postat av latif Visa inlägg
    Ursäkta min okunnighet, men va e Velocity stacksen ? vad gör den för nytta ? Vad e det för skillnad med och utan ?
    Du monterar dem i anslutning till spridarhusen (eller på förgasarna på äldre cyklar). Sådanna trattar ger bättre strömning för insugsluften. Riktigt sportigt så finns det variabla för att optimera olika varvtal.


    Edit: Norrorts förgasarguru (som jag givetvis glömt namnet på men höll till i Åsätra utanför Åkersberga) berättade en kul sak. Var någon racebil med bakmonterad V8 och med förgasarinsugen rakt upp med monterade trattar. Funkade klockers i bromsbänk, men i bilen under provkörning gick den skit i högre hastigheter. Glömde att även fartvinden påverkar och ett scoop på trattarna avlöste det hela. Inte för att historien har något med saken alls att göra, men jag har tråkigt och vill inte göra något jag egentligen borde.
    Senast redigerat av FreddaAbborre den 2010-05-12 klockan 14:04.

  8. #8
    Medlem the_other_twins avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Halmstad (Ängelholm)
    Hoj
    YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
    Inlägg
    315
    Vad får man betala för eloxering? mellan tummen och pekfingret?

  9. #9
    Hemmafru latifs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    i ett hus med fru och 2 stora o 2 små ligister
    Hoj
    Det ända Retta Nybliven ägare av 2008 modell
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av FreddaAbborre Visa inlägg
    Sådanna trattar ger bättre strömning för insugsluften. Riktigt sportigt så finns det variabla för att optimera olika varvtal.
    Märks det nån skillnad vad gäller ljud och prestanda ?
    Looking Through Patient Eyes

  10. #10
    Fina fisken FreddaAbborres avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Lund
    Hoj
    Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
    Inlägg
    6 214
    Citat Ursprungligen postat av latif Visa inlägg
    Märks det nån skillnad vad gäller ljud och prestanda ?
    De flesta hyfsat moderna hojar har nog någon form av trattar i luftburken, vilket gör att du nog inte hör någon skillnad. Prestanda är väl en minimal skillnad vad jag har hört. Märks kanske lite mer på hur hojen beter sig, när effekten kommer och hur den känns. Dock förmodligen mest marginellt. Du känner nog större förändring om du skulle byta avgas eller mappa om för att passa din åkstil.

  11. #11
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 066

    Modest R1-förädling

    Det sitter korta Velocity Stacks (VS) på min hoj original. Genom att ändra längden på rören så ändrar man resonansfrekvensen och kan på så vis få lite olika karaktär på effektkurvan. Långa rör ger mer på mellanregister medan korta rör ger mer på toppeffekt.

    Dock så har man experimenterat fram att dessa med olika längd på rören för innercylindrarna och de yttre av någon anledning ger bättre mos på mellan och ändå ska ge mer toppeffekt. Varför kan jag inte förklara, och det enda jag kan tänka mig som förklaring skulle vara att de på något vis samverkar med utformningen på luftburken och skapar bättre luftflöde över hela registret.

    Ljudmässigt så ska det bli lite skillnad också efter vad jag läst mig till.

  12. #12
    Hemmafru latifs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    i ett hus med fru och 2 stora o 2 små ligister
    Hoj
    Det ända Retta Nybliven ägare av 2008 modell
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av FreddaAbborre Visa inlägg
    De flesta hyfsat moderna hojar har nog någon form av trattar i luftburken, vilket gör att du nog inte hör någon skillnad. Prestanda är väl en minimal skillnad vad jag har hört. Märks kanske lite mer på hur hojen beter sig, när effekten kommer och hur den känns. Dock förmodligen mest marginellt. Du känner nog större förändring om du skulle byta avgas eller mappa om för att passa din åkstil.
    Ok tack, saken e det att jag blivit erbjuden att köpa beggade sånna för 1000kr till min hoj, jag har halvsystem på nu, men ej någon PCIII, så med andra ord är det nog rätt onödigt att köpa dem?
    Looking Through Patient Eyes

  13. #13
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 066

    Modest R1-förädling

    Citat Ursprungligen postat av the_other_twin
    Vad får man betala för eloxering? mellan tummen och pekfingret?
    Ett par hundringar typ, troligen förutsatt att man väljer en färg som är vanlig.

  14. #14
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 066

    Modest R1-förädling

    Citat Ursprungligen postat av latif

    Ok tack, saken e det att jag blivit erbjuden att köpa beggade sånna för 1000kr till min hoj, jag har halvsystem på nu, men ej någon PCIII, så med andra ord är det nog rätt onödigt att köpa dem?
    Det ger ju klart mer att mappa, men det ska ju ge en märkbar skillnad enligt vad jag hört. Speciellt tillsammans med en mappning. Kolla länken i mitt andra inlägg i tråden!

  15. #15
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 066

    Modest R1-förädling

    Kåpglas, K&N filter, Velocity Stacks, y-rör, Power Commander, tändmodul och ett par dB killers monterade.

    Kablaget till tändmodulen orsakade både huvudbry arga utspel och viss förtvivlan innan min kära sambo kom och lirkade med sina små händer och löste biffen.

    Nu är det bara framdrevet kvar innan allt är klart. Men eftersom det ska regna imorgon så skjuter jag på det till dess!

  16. #16
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 066
    Jag gick bet på framdrevet eftersom jag saknade en tillräckligt lång förlängare till min verktygssats, men det är ju en smal sak att fixa senare.

    Provkörning avklarad och 30 mil småvägar avverkade. Resultatet är ungefär som förväntat. Det är ju lite svårt att jämföra med hur det var innan eftersom det var ett antal månader sedan jag körde hojen. Mellanregistret känns dock klart bättre vilket är nice. Toppeffekten är omöjlig att känna skillnad på.

    Imorgon blir det mappning

    Jag slänger in lite bilder från helgens aktiviteter i garaget.

    Bild 1: Vintersömn
    Bild 2: K&N filter monterat
    Bild 3: Jämförelse original velocity stacks vs Roth Industries
    Bild 4: Puig double bubble monterat
    Bild 5: Montering av infästningarna för nya velocity stacks med lite Lock Tite
    Bild 6: Nya velocity stacks monterade
    Bild 7: Power Commander monterad. Det var verkligen en piece of cake!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5122688.jpg
Visningar:	364
Storlek:	237,5 KB
Id:	309954   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5122689.jpg
Visningar:	449
Storlek:	239,4 KB
Id:	309955  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5122691.jpg
Visningar:	426
Storlek:	239,1 KB
Id:	309956   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5122697.jpg
Visningar:	401
Storlek:	236,4 KB
Id:	309957  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5122693.jpg
Visningar:	396
Storlek:	239,9 KB
Id:	309958   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5122696.jpg
Visningar:	411
Storlek:	236,9 KB
Id:	309959  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5122698.jpg
Visningar:	531
Storlek:	239,0 KB
Id:	309960  

  17. #17
    Kraschmaestro Kimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    diket
    Hoj
    ducduc
    Inlägg
    712
    Snyggt Steffo!

    Hur känns det att vara tillbaka i sadeln?

  18. #18
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 066
    Fortsättning...
    Tändmodulen var som sagt ett litet helvete att få dit eftersom två kontakter modell skitstora ska pressas igenom ett hål som är modell litet. Men till slut gick även det tack vare små sambohänder...

    Mitt kat-fria Y-rör var lite halvdassigt konstruerat enligt min mening. Det vänstra röret fortsatte in och stängde av passagen till det högra röret ganska ordentligt. 45 minuter med slipstift löste biffen.


    Bild 1: Det lilla hålet där kablaget till tändmodulen ska ut
    Bild 2: Kablaget slutligen draget
    Bild 3. På höger sida av ramen ska tändmodulens kabel dras. På bilden ser det enklare ut än det var kan jag säga!
    Bild 4: Klart, uppkopplat och provstartat.
    Bild 5: Original Y-rör med kat borttagen
    Bild 6: Närbild på slipjobbet invändigt i Akrapovic Y-röret.
    Bild 7: Y-rör monterat och slipon ditsatt. Givetvis användes Akrapovic's monterinspasta för titansystem för att bitarna inte ska kärva fast.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5132700.jpg
Visningar:	385
Storlek:	238,3 KB
Id:	309984   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5132701.jpg
Visningar:	360
Storlek:	258,4 KB
Id:	309985  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5132703.jpg
Visningar:	334
Storlek:	239,9 KB
Id:	309986   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5132705.jpg
Visningar:	362
Storlek:	237,9 KB
Id:	309987  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5132707.jpg
Visningar:	419
Storlek:	233,6 KB
Id:	309988   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5132710.jpg
Visningar:	425
Storlek:	252,1 KB
Id:	309989  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5132711.jpg
Visningar:	400
Storlek:	238,3 KB
Id:	309990  

  19. #19
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 066
    Citat Ursprungligen postat av Kimbo Visa inlägg
    Snyggt Steffo!

    Hur känns det att vara tillbaka i sadeln?
    Det känns sjukt bra!
    Jag körde mig duktigt genomsvettig igår när det var fint väder. Det rockar att få försöka bemästra hojen igen

    Jag ville lägga lite mil småvägar innan bankursen för att inte vara helt igenrostad när det blir dags!

    Nya däcken funkar väldigt mycket bättre än mina gamla rackare någonsin gjorde.

    Jag körde med 4 år gamla Michelin Pilot Power (inte nyare 2CT) förra året och i år blev det Dunlop Sportmax Qualifyer. Jag känner mig bra mycket tryggare med dessa ostar på i ingången på kurvorna.

  20. #20
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    2 066
    Mappat och klart!
    Ett besök hos Andersson Turbo i Väsby blev det, och ett par timmar i ett stekhett rum doftandes av varm motor och en viss del avgaser
    Jag är nöjd med resultatet. Motorn går ordentligt mycket bättre framförallt på övre mellanregistret (7000-10000 varv ca). Rent toppeffektmässigt blev det väl inte riktigt vad jag hoppats på, men som vanligt så är det ju en viss skillnad på motorhästar och bakhjulshästar och hojen går definitivt bättre nu än original över hela registret och det är ju det som räknas

    Jag har en rak och fin effektkurva med bra A/F värden på alla varvtal och trottelpositioner, samt ett väldigt brett register som både beträffande effekt och vrid och det känns verkligen när man kör.

    Stort tack till Peter för trevligt bemötande samt stort intresse och kunnande!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	mappning.jpg
Visningar:	479
Storlek:	126,3 KB
Id:	310123   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5172714.jpg
Visningar:	1104
Storlek:	242,1 KB
Id:	310128  

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	P5172715.jpg
Visningar:	700
Storlek:	236,9 KB
Id:	310129  
    Senast redigerat av Steffo K den 2010-05-17 klockan 22:04.

Sidan 1 av 6 123456 SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag tycker det coolaste med den där är att den har aktiv aerodynamik.

Two stroke man
Vill du annonsera ovan? Klicka här