Shell V-power oktan höjare

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
vad går v-power på?
hur mycket skydd ger de igentligen?


en annan sak ja undrar är om de e mer lättantändligt och får motorn att starta lättare?:) hört rykten om de

Nej, skulle inte tro att det är mer lättantändligt.

Högre oktan betyder att bränslet kan stå emot högre tryck utan att självantända. Därför kan man ställa in motorn för mer förtändning eller ha ett högre kompressionsförhållande utan att den spikar.
 

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Ort
Örebro
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Så att alla förstår, ju högre oktan ju mer svårantändligt.

Högre oktan lämpar sig bara för motorer med högt komp/överladd för att motverka spikning (självantändning).
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Stämmer bra, den faran har man normalt inte i vanliga fordon, 95 oktan funkar utmärkt i de absolut flesta fall.

Jag märker ingen skillnad på 95 eller 98 oktan i en R1a tex.

Så den högre oktanen är just svårantändligare så att motorer med som nämnes hög kompression eller tubomatning ska ge sitt bästa och inet behöva antingen då spika eller justera om tändningen och förlora effekt.

När det gäller 2 taktare så har de ofta ganska låg kompression då de ju har portar i cylinderloppet så jag tror knappast nån dundersoppa skulle ge nåt.

Dessa CBR 125or går tammefasen fortare varenda gång nån pratar om dem, det skulle var kul att GPS mäta en får jag säga.
Det visas de mest löjliga filmer på youtube där man ser dem gå typ 150 ungefär, det verkar ju mycket troligt med den effekten.

Sen när man ser tester av oberoende ja då är det andra siffror som kommer upp minsan.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Blanda ihop 30% Metanol och 60% isopropanol, sedan slänger du i blandningen i 10/1 förhållande med bensinen så kommer du köra ifrån din kompis.

Sen kommer du få byta motor men va fan XD

Högre oktan är mer svårantändligt och kan ge mera effekt om du mappar om motorn för det.
Jag märker pyttelite skillnad i min Skyline när jag skiftar mellan 95 och 99, dock är det en rätt så trimmad turbomotor
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
133 på GPS, nu blommar löken, vad är det för anorektiker som kör egentligen?

Om hojen i fråga här som är långsammare är helt ny är det ju möjligt tat den vill köras in lite, det är iofs inte vanligt med japshojar, men man vet ju inte, med en 50-100 mil under bältet så kan den säkert gå något fortare på marginalen.

Men qallvarligt varför snackar tester osv om dryga 120 i toppfart men det är rena moppefuckosiffrorna från diverse ägare? jag menar man behöver säkerligen en 25 hästar för att nå 135 ärliga i en lätt helkåpehoj altså utan att man åker i nåt sug efter nån utan på plan jäkla mark bara.

Exemplet jag tänker på här är den första RG 125 gamma, den gör ca 150 på mätaren men det är nog inte mycket mer än 135 eller så, den är väldigt liten och lätt, däför ett bra exempel.

Nu går det givetvis att bygag effektivare kåpor osv, men kan man verkligen vinna så pass mycket fart utan att öka effekten?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top