Grekland till Lyxfällan

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eftersom du inte verkar läsa nyheter inte ens på veckobasis så att alla som yttrat sig mot denna press mit Grekland de senaste veckorna som tex Pikketty eller nu senast IMF så ska jag överösa dig med länkar så fort jag får tillgång till en dator.

Prova att bara se på Aktuellt ikväll eller bara gå in på Huffington Post och ta för dig av all information.
Eller så kan du lära dig att länka till all denna statistik som visar hur duktiga grekerna är.
Jag är inte intresserad av att leta belägg för dina fantasier.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Eller så kan du lära dig att länka till all denna statistik som visar hur duktiga grekerna är.
Jag är inte intresserad av att leta belägg för dina fantasier.
Vad var det för tillverkning? Jag har bara hört talas om något totalt misslyckat inom telekom för ca 15 år sedan, sedan dess tror jag inte Grekland lyckats bygga en skruv.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad var det för tillverkning? Jag har bara hört talas om något totalt misslyckat inom telekom för ca 15 år sedan, sedan dess tror jag inte Grekland lyckats bygga en skruv.

Syntetgummi (Nitril) och en del processoljor.
Vi var och tittade på fabrikerna.
Det blev inga affärer.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Haha, men det fanns fabriker i alla fall? Någon som jobbade? ISO?

Jag såg inga greker på golvet.
Såg ut som marockaner.
Främsta anledningen till att de inte valdes som leverantör var att det är enda stället jag varit på som de var rent miljöfientliga.
Afrika, Kina och USA är rena miljödrömmarna i jämförelse.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det är lugnt, det är inte männsikor i andra europeiska länder som ska betala utan bara dom onda bankerna. :banana

http://www.dn.se/ekonomi/forsiktig-generalstrejk-i-aten/

Dimitris Argyrokastritis anser att de folkvalda ska rösta nej och att Grekland ska sluta betala sina skulder.

Vem ska då betala, invånare i andra euroländer?

– Det där är bara propaganda som hörs. Det är inte folken som ska betala, alla pengarna går bara till bankerna, säger han och skyndar iväg till demonstrationståget som precis ska starta.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Fast det är fortfarande en gåta för mig varför man envisas med att skjuta problemen framför sig. 2900 miljarder som snart blir 3 700 miljarder i skulder är omöjligt att betala tillbaka även om hela Grekland går till Kronofogden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast det är fortfarande en gåta för mig varför man envisas med att skjuta problemen framför sig. 2900 miljarder som snart blir 3 700 miljarder i skulder är omöjligt att betala tillbaka även om hela Grekland går till Kronofogden.

Intressanta siffror om man sätter lite perspektiv på det.

Med 11 miljoner greker så blir skulden 340 kkr/grek, utslaget per arbetande grek landar det väl ungefär kring en miljon kr/grek. Det är en hel del även mätt med svenska löner men i grekland är minimilönen 7000 kr/månaden och även medellönen verkar ligga ganska nära den nivån. Och våra eu-politiker tror alltså att denna skuld ska kunna återbetalas? Nej, knappast kan de vara så dumma det vill nog bara skjuta skulden vidare ytterligare en mandatperiod.

Vi kan alltså konstatera att skulden inom kort blir europeisk, vad innebär det då? EU har 500 miljoner invånare så därmed är skulden nere på 7400 kr per eu-medborgare varav den svenska andelen blir en sådär 15000kr per arbetande svensk.

Fast det är väl tveksamt alla resterande eu-länder kan betala sin bit av kakan och då återstår att se hur många dominobrickor som faller med.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Intressanta siffror om man sätter lite perspektiv på det.

Med 11 miljoner greker så blir skulden 340 kkr/grek, utslaget per arbetande grek landar det väl ungefär kring en miljon kr/grek. Det är en hel del även mätt med svenska löner men i grekland är minimilönen 7000 kr/månaden och även medellönen verkar ligga ganska nära den nivån. Och våra eu-politiker tror alltså att denna skuld ska kunna återbetalas? Nej, knappast kan de vara så dumma det vill nog bara skjuta skulden vidare ytterligare en mandatperiod.

Vi kan alltså konstatera att skulden inom kort blir europeisk, vad innebär det då? EU har 500 miljoner invånare så därmed är skulden nere på 7400 kr per eu-medborgare varav den svenska andelen blir en sådär 15000kr per arbetande svensk.

Fast det är väl tveksamt alla resterande eu-länder kan betala sin bit av kakan och då återstår att se hur många dominobrickor som faller med.

Hade du lagt 1 miljon i skuld på varje arbetsför svensk ovanpå personliga skulder hade det nog inneburit personlig konkurs i typ hälften så visst känns problemen galna. Personligen tycker jag det är bättre att man försöker lösa problemen nu och ge grekerna en ärlig chans. För oavsett vilka åtgärder de gör så är de ändå körda, varför ska de ens försöka när det ändå är dött lopp? :huvet
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Fast det är fortfarande en gåta för mig varför man envisas med att skjuta problemen framför sig. 2900 miljarder som snart blir 3 700 miljarder i skulder är omöjligt att betala tillbaka även om hela Grekland går till Kronofogden.

Alla vet att grekland aldrig kan betala tillbaka.. Hur kan man då känna att det är rätt att skyffla in ännu mer pengar??

Dela upp gregkland bland andra europeiska länder mot att de tar delar av skulden. Grekerna kommer aldrig sluta vara lata och inkompetenta.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ladoooooooorna är ju tooooooooooooooomma:gnissla fast jag misstänker att ladooooooooorna kommer attt vara fulla lagom till valet 2018 vilket merparten av väljarna kommer att svälja med hull och hår, lättlurade jävla svennar:dummer
 
Last edited:

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Sagan om Grekland hela europas tonåring.

Det var en gång en tonåring som hette Grekland. Grekland gillar att parta loss ordentligt men han gillar inte att arbeta. Efter att Grekland bränt sina egna pengar på bågar och bärs så kommer han på att han måste få tag i mer deg, han är ju inte kriminell så råna macken går ju inte. Grekland tänkte "Jag kan ju låna lite SMS lån kanske". Och det gick ju skitfint, bågarna och bärsen rullar på igen.

Sen tog degen slut igen, stackars Grekland vad skall vi göra, låna mera tänker Grekland gick ju bra sist. Men nu börjar det snackas om att han måste ha inkomst för att få låna mer. Järnspikar tänker Grekland, arbeta just det han inte vill. Men om dom tror att jag arbetar så går det nog tänkte Grekland, så Grekland fixar ett snajdigt arbetsintyg från Bertils Nya Pizzeria. Och vips gick det bra igen, mera bärs.

Men efter en tid så kommer Erik Ullman som är bankir in på pizzerian och han får syn på Grekland och han jobbar inte alls, han sitter där och dricker bärs.

Erik blir rosenrasande och skriker åt Grekland "Du får inte låna nåt mera!!!" Grekland blir ledsen och gråter en skvätt och säger att han skall ta sig i kragen skaffa ett jobb sluta med bärsen och sälja bågen, men att han behöver låna en slant för att betala annonsen på bågen och lite andra utgifter.

Bankiren tittar på den sorgsna och bedrövade Grekland å så tänker han klart grabben skall få en chans och ger honom ett lån till. På vägen hem köper Grekland några bärs.....


Fortsättning följer..... kanske.

Skall vi behandla Grekland som en tonåring?
Vill Grekland bli behandlad som en tonåring?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Alla vet att grekland aldrig kan betala tillbaka.. Hur kan man då känna att det är rätt att skyffla in ännu mer pengar??

Dela upp gregkland bland andra europeiska länder mot att de tar delar av skulden. Grekerna kommer aldrig sluta vara lata och inkompetenta.

Ur ett medmänsklig perspektiv kan jag se att man vill rädda grekerna ur misär, men att då kallade det lån istället för bistånd känns som sarkasm. Jag kan även förstå det ur ett europeiskt säkerhetsperspektiv. Om Grekland kraschar vet man inte riktigt vad som händer politisk heller i landet. Den som är hungrig blir till slut desperat.

Tyvärr handlar det väl mest om att hindra en dominoeffekt där land efter land faller för skulder. Länder med stora lån själva som tyckt det varit smart att låna ut till Grekland. Man skjuter problemet framför sig till nästa gäng politiker.

Inser inte resten av Europas invånare att skulderna aldrig kommer betalas tillbaka? Jag skulle vilja säga att de EU-politiker som drivit fram de nya lånen är lika goa kålsupare som de grekiska politikerna.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Ur ett medmänsklig perspektiv kan jag se att man vill rädda grekerna ur misär, men att då kallade det lån istället för bistånd känns som sarkasm. Jag kan även förstå det ur ett europeiskt säkerhetsperspektiv. Om Grekland kraschar vet man inte riktigt vad som händer politisk heller i landet. Den som är hungrig blir till slut desperat.

Tyvärr handlar det väl mest om att hindra en dominoeffekt där land efter land faller för skulder. Länder med stora lån själva som tyckt det varit smart att låna ut till Grekland. Man skjuter problemet framför sig till nästa gäng politiker.

Inser inte resten av Europas invånare att skulderna aldrig kommer betalas tillbaka? Jag skulle vilja säga att de EU-politiker som drivit fram de nya lånen är lika goa kålsupare som de grekiska politikerna.

Är det då inte bättre att något annat land tar över grekland? Ett land som kan sköta pengarna utan att bara bränna pengar på bål?

Ja det är bistånd, men är de verkligen värda det?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Är det då inte bättre att något annat land tar över grekland? Ett land som kan sköta pengarna utan att bara bränna pengar på bål?

Ja det är bistånd, men är de verkligen värda det?

Hur hade du tänkt då? Och vilket land skulle vilja ha Grekland? Nån Saudisk prins kanske?
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Utan att vara inläst på alla detaljer kring vilka reformer och villkor som gäller för den senaste uppgörelsen, så kan jag ändå få lite dåliga vibbar kring hur intressenter kan se möjligheter till att etablera riktig lågprisindustri inom EU nu.

Jag tänker skabbiga sweat shops där man knåpar ihop skitkläder åt skitkedjan H&M typ....
 
Last edited:

Locomondo

Bannad
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Trajkon
Ladoooooooorna är ju tooooooooooooooomma:gnissla fast jag misstänker att ladooooooooorna kommer attt vara fulla lagom till valet 2018 vilket merparten av väljarna kommer att svälja med hull och hår, lättlurade jävla svennar:dummer

Vad menar du nu? Att folket här i Sverige skulle bli lurade av politikerna ang läget i statskassan? Oanandes?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top