Grekland

Merovingian

Guest
Pengar behövs inte för något av det du skrev.

Jag har inte nämnt pengar i mitt resonemang.
Jag är inte för notionen att folk bara skulle få allting serverat. Kokar du ner folks vilja så är det en enda sak den grundar sig på. Överlevnad. All vilja utöver det lär bli tämligen andefattig om allt kommer serverat. Känsla av framgång kommer bli obefintlig. Motivation skulle inte behövas, och skulle således lägga sig på en obefintlig nivå.
Vad är det exakt för vilja du talar om? Viljan att ta sig ända till Rolambshovsparken för en picnic i solen?
Jag köper inte idén. Jag bara gör inte det. Jag förstår att folk vill slippa jobba sina tråkiga jobb. Att dock låta alla gå runt och göra som de vill är dock inte en lösning, det är självmord.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Exakt, planekonomi är bättre! :banana
Eller det svenska epitetet för samma sak:
Blandekonomi :lol

Det ordet är fan ett av de svenskaste ord som finns, precis som "mellanmjölk" fast på allvar. :5sure

ibland ekonomi heter det väl?
Ibland går det.
Ibland går det inte alls.

För övrigt så anser jag att Sverige skall använda peningarna vi fick när vi sålde ut statsägda funktioner till att tjöpa Grekland.
Statsministern kan bo i Parthenon.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
ibland ekonomi heter det väl?
Ibland går det.
Ibland går det inte alls.

För övrigt så anser jag att Sverige skall använda peningarna vi fick när vi sålde ut statsägda funktioner till att tjöpa Grekland.
Statsministern kan bo i Parthenon.

Åtminstånde köpa Kreta och göra det till ett skatteparadis. :)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Frankrikes och Tysklands fel

i metro förklarar mensamedlemmen Alexandra P hur grekerna är offer för oss elaka EU-medlemstater.

Hon nämner inte någonstans att grekerna får i snitt 5700sek/person i bidrag av EU.

Hyckleri när EU ska hjälpa Grekland ur kris
Metrobloggen.seLäs Alexandra Pascalidous blogg
Nu har en radikal rensning inletts i Grekland. Skamlistor på läkare som skattefifflat publiceras i tidningar. Vi får se deras deklarerade inkomster ställas mot deras bankkontoinsättningar. Jag ser min egen allmänläkare som tjänat miljon*er och blott anmält brödsmulor.

Kvinnan med de smaragdgröna ögonen, Antzela Gerekou, som förförde tv-publiken som skådespelare och sedan gifte sig med en av Greklands främsta sångfåglar, Tolis Voskopoulos blev biträdande kultur- och turist*minister i Papandreous regering. I går tving*ades hon avgå för att hennes man är skyldig skatt på mer än fem miljoner euro. Minis*terns man är inte ensam om astronomiska *skatte*skulder – de uppgår till 33 miljarder euro. Staten går dessutom miste om 25–30 miljarder årligen genom skatteflykt och som körsbäret på tårtan tillkommer den svarta ekonomin som utgör 40 procent av Greklands BNP.

Samtidigt pågår ett internationellt hyckleri. Grekland har varit Nato- och EU-medlem i decennier. Hade dessa maktfaktorer velat hade de kunnat hjälpa landet. Inte med de ofördelaktiga lån med skyhöga räntor landet fått. Inte genom att framställa grekerna som ärkefifflare och latmaskar. Inte genom att uppmuntra Grekland att sälja ut sina hamnar utan genom att garantera fred.

Trots att Greklands ekonomi kollapsat och satt världens börser i gung*ning har ändå till exempel Frankrike de senaste månaderna sålt sex fregatter för 2,5 miljarder, helikoptrar för 400 miljoner och annat för en summa av 3 miljarder euro.

Tyskland har sålt sex ubåtar för en miljard och det finns säkert flera som sålt krigsmaterial till det EU-land som har en oproportionerligt stor försvarsmakt. Nästan 5 procent av Greklands BNP bekostar försvaret med en styrka på 100 000 soldater i en nation med 11 miljoner människor.

Hur gulligt är det inte att Tyskland och Frankrike lånar Grekland pengar för att de ska shoppa krigsmaterial?

I stället för att sälja pansarvagnar borde Nato och EU hjälpa till att avrusta Grekland och medla med Turkiet. De borde en gång för alla lösa Cypernkonflikten som krigsindustrin tjänat miljarder på sedan ön ockuperades. Publicera skamlistor på alla som tjänat pengar på Greklands utsatthet. Sedan kan de börja skära i arbetarnas månadslöner på 850 euro.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Märks att det går dåligt för Grekland nu. Zappade förbi Eurovisionsschlager-skiten igår och hamna mitt i Greklands bidrag. Jag tyckte synd om dem. Grekerna alltså. Nog för att resten av Europa hatar dem, men ett bidrag i denna klass gör ju dem inte mer populära.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
i metro förklarar mensamedlemmen Alexandra P hur grekerna är offer för oss elaka EU-medlemstater.

Hon nämner inte någonstans att grekerna får i snitt 5700sek/person i bidrag av EU.

Jag läste också det där tramset och man minns verkligen varför man hatar henne så innerligt så att säga.

Läste i Svd idag att något danskt läkemedelsbolag inte går med på att sänka priset med -25% på insulin till greker, grekerna var jättearga och jag blir mest förvånad då jag antar att en massa andra läkemedelsbolag då gått med på detta, att man får rabatt om man missköter sig, att andra konsumenter i världen då får betala de förväntade vinsterna till läkemedelsbolagens aktieägare och att greker verkligen är så bortskämda som de verkar.

Låt dem göra sitt eget insulin säger jag, så får vi se hur bra det går. :gnissla
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ska vi köra en liten update på Grekland? Vad tror ni kommer att hända närmsta tiden? Kommer man att dra sig ur EU eller gå med på hårda åtstramningar?
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Grekland kommer att bli tvungen att överge euron men vara kvar i EU. Tror att det är för sent för att åstramningar ska göra någon nytta på kort sikt, nedskärningar medför ju också bortfall av skatteintäkter osv. Dessutom skulle de må bra av att kunna devalvera sin valuta.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Grekland kommer att bli tvungen att överge euron men vara kvar i EU. Tror att det är för sent för att åstramningar ska göra någon nytta på kort sikt, nedskärningar medför ju också bortfall av skatteintäkter osv. Dessutom skulle de må bra av att kunna devalvera sin valuta.

Jag skulle skrivit euron, inte EU. Blev lite fel där. Det börjar bli lite pinsamt hur EU politikerna sagt att det måste komma beslut inom ett par dagar gång på gång under ett antal månaders tid nu. Det finns nog både för och nackdelar med att lämna samarbetet för Grekland, men jag tror nästan att de skulle tjäna på att ha sin egen valuta. Som du säger skulle de få konkurrensfördelar med det som kanske skulle kunna kicka igång landet. Samtidigt är ju skulderna i Euro och med en devalverad valuta lär ju landet inte få det bättre ställt även om de får skuldavskrivningar. Det är nog en rätt komplex fråga för beslutsfattarna. Det skulle dock inte förvåna mig om landet kastar in handduken. I synnerhet när EU trycker på efter allt hårdare besparingar. Styrande i Grekland lär nog få folket emot sig om de inte redan har det. Rätt intressant hur investmentbanker hjälpte Grekland att komma med i eurosamarbetet. En ganska känd information vid det här laget, men det togs upp i den här artikeln igen.

http://www.e24.se/analys/naivt-att-lita-pa-kopt-vardering_3312805.e24
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag skulle skrivit euron, inte EU. Blev lite fel där. Det börjar bli lite pinsamt hur EU politikerna sagt att det måste komma beslut inom ett par dagar gång på gång under ett antal månaders tid nu. Det finns nog både för och nackdelar med att lämna samarbetet för Grekland, men jag tror nästan att de skulle tjäna på att ha sin egen valuta. Som du säger skulle de få konkurrensfördelar med det som kanske skulle kunna kicka igång landet. Samtidigt är ju skulderna i Euro och med en devalverad valuta lär ju landet inte få det bättre ställt även om de får skuldavskrivningar. Det är nog en rätt komplex fråga för beslutsfattarna. Det skulle dock inte förvåna mig om landet kastar in handduken. I synnerhet när EU trycker på efter allt hårdare besparingar. Styrande i Grekland lär nog få folket emot sig om de inte redan har det. Rätt intressant hur investmentbanker hjälpte Grekland att komma med i eurosamarbetet. En ganska känd information vid det här laget, men det togs upp i den här artikeln igen.

http://www.e24.se/analys/naivt-att-lita-pa-kopt-vardering_3312805.e24

Verkar som Grekerna får lite mera tid på sig. http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/article14347646.ab
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Vilken underbar mentalitet det är i Grekland.

Bland demonstranterna träffar TT:s utsände 15-åriga Helen Kotzamanidou.


– Vi vill stoppa åtstramningarna. De där inne är emot folket, säger hon och pekar på den blekrosa parlamentsbyggnaden.


Hon är orolig för vad som ska hända med landet.


– De vill sänka vår levnadsstandard. Jag tror det beror på att de är avundsjuka på vår livsstil, säger hon, och påminner om att åtstramningskraven i första hand kommer från Tyskland, huvudfinansiären bakom stödet till Grekland.


– Jag kommer inte bli som tyskarna vill.

Lite rätt har hon dock, jag hade med velat ha en 13e månadslön, gå i pension vid 50 och all annan sjuk lyx dom hade..

Länk
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
"Fakta: Grekland på ruinens brant
Grekland måste snabbt få in nödlån från euroländerna och IMF i statskassan för att inte tvingas ställa in betalningar redan i mars, då obligationslån på 14,4 miljarder euro ska betalas tillbaka.

Som motprestation har långivarna krävt:

En 22-procentig sänkning av minimilönerna i privat sektor, till 586 euro per månad

Frysta minimilöner i tre år och en frysning av alla löner tills det att arbetslösheten faller under 10 procent

Uppsägningar av 150 000 offentliganställda på tre år, varav 15 000 redan 2012

En minskning av statsbudgeten på 3 miljarder euro 2012

Det konkursmässiga landet är inne på sitt femte år med recession, med en rekordhög arbetslöshet på 21 procent. Läget gör att många bedömare, inte minst i Grekland, är kritiska till de åtstramningsplaner som krävs av långivarna."

(TT/aftonbladet)


En minimilön på 586 Euro/månad låter inte så fett att leva på. En arbetslöshet på 21% är inte så kul det heller. Jag kan förstå att att de som är arbetslösa eller lever på 600 euro/månaden är lite sura, det är inte de i första hand som har levt över tillgångarna.


Nu är väl gissningsvis ditresta ligister från diverse andra länder som tänder på byggnaderna och kastar gatsten på polisen för nöjets skull och inte vanliga Greker.
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
..gå i pension vid 50 och all annan sjuk lyx dom hade..

Kollar man statistik som sammanställts av Eurostat så går grekerna i pension vid en snittålder av 65 och jobbade i snitt ca 41 timmar medan vi i Sverige jobbade knappt 37...

Det finns väldigt mycket att kritisera Grekland för, bl.a. deras skattemoral och att de levt över sina tillgångar men att gemene man lever lyxliv och går i pension väldigt tidigt är ju egentligen bara en myt.

Det är lite som att prata om Sveriges pensionssystem baserat på när riksdagsmän och yrkesofficerare får gå i pension.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kollar man statistik som sammanställts av Eurostat så går grekerna i pension vid en snittålder av 65 och jobbade i snitt ca 41 timmar medan vi i Sverige jobbade knappt 37...

Det finns väldigt mycket att kritisera Grekland för, bl.a. deras skattemoral och att de levt över sina tillgångar men att gemene man lever lyxliv och går i pension väldigt tidigt är ju egentligen bara en myt.

Det är lite som att prata om Sveriges pensionssystem baserat på när riksdagsmän och yrkesofficerare får gå i pension.

Det kan nog ligga viss sanning i att vara lite nyanserad. Bra replik!
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Kollar man statistik som sammanställts av Eurostat så går grekerna i pension vid en snittålder av 65 och jobbade i snitt ca 41 timmar medan vi i Sverige jobbade knappt 37...

Det finns väldigt mycket att kritisera Grekland för, bl.a. deras skattemoral och att de levt över sina tillgångar men att gemene man lever lyxliv och går i pension väldigt tidigt är ju egentligen bara en myt.

Det är lite som att prata om Sveriges pensionssystem baserat på när riksdagsmän och yrkesofficerare får gå i pension.

Det lustiga är att media så okritiskt återgett många rykten kring Grekerna och deras lyxliv/pensioner/förmåner för mycket visar sig ju inte stämma. Dock kan man ju faktiskt undra om siffran 41 timmar per vecka stämmer eller om det är en siffra framräknad av de som räknade på Greklands finanser inför eurointrädet. Om siffran är riktig så kan de inte vara så där jätteproduktiva på sina arbeten eller stämmer ryktet att resetiden till arbetet fick räknas in i arbetstiden?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det är väl bara de statsanställda som haft bra lön och förmåner.De andra drar säkert upp statistiken rejält med dåliga löner och långa arbetstider
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Om siffran är riktig så kan de inte vara så där jätteproduktiva på sina arbeten eller stämmer ryktet att resetiden till arbetet fick räknas in i arbetstiden?

Nej, när det gäller produktivitet i förhållande till arbetstiden ligger grekerna klart under snittet och Sverige klart över..
Det är å andra sidan inte särskilt förvånande. Det tar rätt lång tid att förnya maskiner, fordon, redskap och arbetsmetoder i ett helt land som nyss varit i det närmaste ett u-land med europeiska mått mätt.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Kollar man statistik som sammanställts av Eurostat så går grekerna i pension vid en snittålder av 65 och jobbade i snitt ca 41 timmar medan vi i Sverige jobbade knappt 37...

http://www.svd.se/naringsliv/har-ar-landerna-dar-folk-jobbar-langst_6845703.svd
..
Det ska samtidigt betonas att statistiken som Eurostat sammanställer bygger på uppgifter från enskilda länder. Det är inte en given sanning att det som redovisas från respektive land är tillförlitligt. Missförhållanden/felaktigheter i uppgiftslämnandet har upptäckts tidigare.

Vem tror på en ärlig grek? Vavavavava? :hihi
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top