Information om ERF?

Zmod

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Piaggio Zip banräjser, Honda Hornet -06
Hejsan!
Har sökt runt i några timmar och försökt förstå mig på upplägget med ERF och REC NEC BoTT och allt vad det heter.

Nåja, Jag har kört lite 70cc (moppe racing) långlopp dvs 4timmars lopp. Tänkte gå upp ett steg till nästa år och det här med ERF verkar vara skoj.

Det första jag undrar är vilka klasser avser ERF körning? När man kollar på ERF hemsidan ser jag SP, REC, NEC och Nordic BoTT.

Kör alla dessa klasser Endurance? Eller är det bara REC och NEC som kör det.

Vilken klass ska man titta på om man är helt grön på "storhoj" och bara kör för att det är skoj och vill komma undan så billigt som möjligt?

Hoppas någon kan vägleda i detta vimmel av klasser :)

MVH Daniel
 

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
REC och NEC är endurance racing. REC är för rookies och NEC är för "eliten". BOTT är battle of twins dvs spritracing för twinnar.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
SP Sport production är en "nedlagd" klass. Där man körde standardhojar på 250 cc 2 takt eller 400 cc 4 cyl fyrtakt eller 650 cc 2 cyl fyrtakt.

T.ex Aprilla 250 cc 2 takt, Kawasaki ZXR 400 4 cyl 4-takt eller Suzuki SV 650 2 cyl 4-takt.

Om det långlopp du vill köra, så är det REC som passar dig. Det är är ett långlopp på 6 timmar som körs tillsammans NEC (Elitförare).
Ett ERF team består ofta av 2 helst 3 förare och mekaniker o "tankare".
Teamen brukar köra en 1000 cc 4cyl fyrtakt japan hoj. Även 600 cc 4cyl fyrtakt och stora twinnar (Ducati 1098 o KTM RC 8) förekommer.

Är det sprnt lopp du vill köra, då kan jag rekommendera rookie 600.
Vanliga hojar är Honda CBR 600, Yamaha R6.
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Precis som repan skrev tidigare:
REC och NEC är endurance racing. REC är för rookies och NEC är för "eliten".

Dessa två klasser kör samtidigt, dvs allt från superduper snabba förare till oss utan superduper-farter...
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Alla kör väl för att det är skoj, men ingen kommer billigt undan!!
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
"och vill komma undan så billigt som möjligt?"...


finns tyvärr inte...

Kan kanske rekommendera dart, biljard eller möjligen bowling?

Motorsport= dyrt... kvittar hur f*n man bär sig åt :)

Fast ERF är det som är det "billigaste" alternativet inom roadracing tror jag..
 

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Kom och hälsa på i depån, det är flera av moppegubbarna och minimotofolket som har uppgraderat sig till ERF och ännu fler som kör rookie 600/1000. Jag kör tlilsammans med Peter och Frippe från BRL Racing, Krille från Lindane Racing kör med TSK Racing. Tobias Stenholm (Minimoto) testar Rookie 1000. Theo Borglund (70-Racing) kör Rookie 600. Fredrik Kvarnkullen (Minimoto/Honda Academy Cup/70Racing) kör 125jr och så vidare. 70-Racing (Mopperacing) är en riktigt bra skola, synd bara att inte fler insett det.
 
Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Kom och hälsa på i depån, det är flera av moppegubbarna och minimotofolket som har uppgraderat sig till ERF och ännu fler som kör rookie 600/1000. Jag kör tlilsammans med Peter och Frippe från BRL Racing, Krille från Lindane Racing kör med TSK Racing. Tobias Stenholm (Minimoto) testar Rookie 1000. Theo Borglund (70-Racing) kör Rookie 600. Fredrik Kvarnkullen (Minimoto/Honda Academy Cup/70Racing) kör 125jr och så vidare. 70-Racing (Mopperacing) är en riktigt bra skola, synd bara att inte fler insett det.

Och jag kör kungaklassen 250GP. :)

Mopperacing är en grymt bra plantskola.
 

Zmod

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Piaggio Zip banräjser, Honda Hornet -06
Kom och hälsa på i depån, det är flera av moppegubbarna och minimotofolket som har uppgraderat sig till ERF och ännu fler som kör rookie 600/1000. Jag kör tlilsammans med Peter och Frippe från BRL Racing, Krille från Lindane Racing kör med TSK Racing. Tobias Stenholm (Minimoto) testar Rookie 1000. Theo Borglund (70-Racing) kör Rookie 600. Fredrik Kvarnkullen (Minimoto/Honda Academy Cup/70Racing) kör 125jr och så vidare. 70-Racing (Mopperacing) är en riktigt bra skola, synd bara att inte fler insett det.

Japp jag har träffat på nästan allihopa. =) Tänkte ta en sväng förbi någon tävling nu i sommar.

Självklart det går att komma relativt billigt undan allt beror ju på ambition ;)!

Tack för svaren! Vet jag vad som gäller :)
MVH Daniel
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
Erf info

när kommer inbjudan till nästa erf race på åsen att vara uppe?
och vart kommer den att ligga? har sökt men hittar ingen info!:confused:
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
erf

Ngn som har info om när och var inbjudan till nästa race dyker upp?
har kontaktat tony som n:18 rekomenderade, blev hänvisad att kontakta hans. Har gjort det oxå. Enligt honom så skall inbjudan vara uppe men jag hittar inte den någonstans. Finns iaf inte på erf.nu inte heller på kmf hemsida.

ngn som vet ngt?
:tummenupp
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
vi leter oxå + vill gärna veta vem som får köra om vi blir fler än banan är godkänt för, blir det utkvalning eller vad är tänkt. fan va dåligt det är med info
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
vi leter oxå + vill gärna veta vem som får köra om vi blir fler än banan är godkänt för, blir det utkvalning eller vad är tänkt. fan va dåligt det är med info

Hej,
För några år sedan så fanns det bara en ERF serie, och när den blev för populär så hände utkvalning några gånger. Inte så kul. Därför splittades ERF upp på två dagar NEC och REC så alla fick plats utan utkvalning.

2009 fick folk mindre pengar och i år kör NEC o REC på samma dag igen. Risk för utkvalning kanske. Men den minsta banan Falkenberg godkänd för 38 motorcyklar, hade ändå inga problem i år. Det kom inte 38 till start. Organisationen hade sagt, att om för många anmälde sig, så skulle dom 38 först betalda få starta. Dvs man slipper köra till tävling bara för att bli utkvalad. Men vinglar du runt på banan så kan du dock bli ombedd att stoppa pga säkerhet. Har heller inge hänt trots att det kanske varit läge ett par gånger.

Dvs om du fixar ett nytt team till REC, får startnummer, serieanmäler dig, och inbetalar startavgift till nästa tävlæing, så kan du ringa Hans innan du kör till banan för att se om du har plats. Dvs, slipper utkvalning. Låter bra?

Inbjudan och TR brukar komma, ibland sent, det är ju inte folks dagjobb. Brukar fixa sig i rimlig tid. Tur att det finns folk som orkar organisera allt det här på deras fritid.

Bara kom igång och få ihop ditt team, cykel, och kom till tävling med ett stort leende.

/Kris
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
erf

Jag har inte klagat!
har för mig att det fanns en tråd där man blev uppmanad att anmäla sig i tid så att man blev försäkrad en start plats!

Det är första starten i erf för mitt team så man vill liksom vara ute i god tid.
Men det lär väl dyka upp när som.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top