Hur lång tid tills man får körkortstillstånd?

Kornz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K7
Hej. Tycker rubriken säger det mesta. Undrar helt enkelt hur lång tid det tar innan man får sitt körkortstillstånd? Skickade in mina papper för två veckor sedan och inte fått något i lådan ännu. Vill ju ut och köra lite innan man ska börja på körskolan så man har lite kött på benen.
 

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
Det tar 2 månader ungefär vad jag vet, det du kan göra är att ringa och fråga hur de går med lämpet, de hjälper och snabbar på processen (sjukt enligt mig).
Du ringer 0771-81 81 81
Lycka till :)
 

Rtz

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2010
Ort
Malmö
Hoj
***
Det tog mig 5 veckor innan jag fick hem mitt och då ringde jag ändå dit 2 ggr.
 

theitalianstyle

GAME OVER MC
Gick med
18 Dec 2009
Ort
Där borta
Hoj
Cagiva Planet
tar ca två månader som någon tidigare sagt.
men ring och stressa på dom så går det snabbare vet ja :)
men otroligt svårt att komma fram
 

_joppe_

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2010
Ort
Tranås jao!
Hoj
z750 -09
Ring o tjata!!! Begär att få namnet på handläggaren som har hand om ditt ärende, om du nu blivit tilldelad en. . . .Jag fick vänta 4 månader!!!!Katastrof.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
om du inte ringer och tjatar är det som att spela på lotto... kan ta flera månader och kan gå på några veckor!
 

Whonz

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
GASGAS EC 300 -13 Nordic
Skamligt att de ska kunna hjälpa att ringa och de värsta är att dom inte ens kan ha köplatser så de räcker...
 

munter

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Alingsås
Hoj
07 Honda VFR800
Hej. Tycker rubriken säger det mesta. Undrar helt enkelt hur lång tid det tar innan man får sitt körkortstillstånd? Skickade in mina papper för två veckor sedan och inte fått något i lådan ännu. Vill ju ut och köra lite innan man ska börja på körskolan så man har lite kött på benen.




Jo du.

Det kan ta allt från inget i tids perspektiv.
Eftersom ansökningarna inte längre handläggs av Länstyrelsen utan transportstyrelsen nu så får man räkna med Lååååånga handledningstider.

tips: Kolla in www.korkortsportalen.se så kan du se vilken "datum" dom behandlar just idag.

Detta påverkas också av hur du ansökt.
Ex: E-Legitimation + online betalning gör att du får en "robot behandling" istället för manuell handpåläggning.
Alltså snabbare service.

Mvh

Munter
 

Zugen

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
2005 Yamha R1
Jo du.

Det kan ta allt från inget i tids perspektiv.
Eftersom ansökningarna inte längre handläggs av Länstyrelsen utan transportstyrelsen nu så får man räkna med Lååååånga handledningstider.

tips: Kolla in www.korkortsportalen.se så kan du se vilken "datum" dom behandlar just idag.

Detta påverkas också av hur du ansökt.
Ex: E-Legitimation + online betalning gör att du får en "robot behandling" istället för manuell handpåläggning.
Alltså snabbare service.

Mvh

Munter


Har använt mig av e-leg till att söka, kan jag betala direkt efter jag har sökt? Isåfall hur? Tacksam för svar :)
 

MarcB

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -09
Som jag precis sa i en annan tråd, jag gjorde följande:

1. Gå till http://www.korkortsportalen.se/e-tjanster/
2. Fyll i hälsodeklarationen online.
3. BETALA NU
4. Vänta ett par dagar och du får ett papper som måste fyllas i av optiker alternativt trafikskola.
5. Skicka in pappret till transportstyrelsen
6. Vänta 2-3 dagar.
7. Ring dem, säg att du var dum och bokade intensivkurs nästa helg (ljug lite :p) och att det kan bli problem att få tillbaka pengarna.
8. De godkänner det medans du väntar i telefon.

Total tid: 5 dagar.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Nu ska jag vara bror duktig!

Du bor i Helsingborg där säsongen kan börja redan i ferbruari(om du inte ska köra året runt)!

Hur kommer det sig att du söker först nu i april (att denna vinter råkade bli lite längre är ingen ursäkt!)?

Att klaga på att de har lång handledningtid nu då alla söker är som att klaga på att däckverkstan har lång väntetid då det är dax att byta till vinterdäck! Enligt mig får du och alla andra skylla sig själva för att ni inte var ute i tid!

När jag tog kk så sökte jag i början på februari I Umeå där säsongen börjar i MAJ och fick således lämpet efter lite mer än en vecka!

OM det nu är så att du inte fick söka innan ett visst datum pga ålder så ber jag om ursäkt och då kan alla andra som gnäller om detta ta åt sig istället!
 

Zugen

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
2005 Yamha R1
Nu ska jag vara bror duktig!

Du bor i Helsingborg där säsongen kan börja redan i ferbruari(om du inte ska köra året runt)!

Hur kommer det sig att du söker först nu i april (att denna vinter råkade bli lite längre är ingen ursäkt!)?

Att klaga på att de har lång handledningtid nu då alla söker är som att klaga på att däckverkstan har lång väntetid då det är dax att byta till vinterdäck! Enligt mig får du och alla andra skylla sig själva för att ni inte var ute i tid!

När jag tog kk så sökte jag i början på februari I Umeå där säsongen börjar i MAJ och fick således lämpet efter lite mer än en vecka!

OM det nu är så att du inte fick söka innan ett visst datum pga ålder så ber jag om ursäkt och då kan alla andra som gnäller om detta ta åt sig istället!

Jag har inte gnällt om detta endast undrat hur man går tillväga för att få det så snabbt som möjligt :)
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
väntade 14 månader på det,ringde ett par ggr i veckan på slutet och kunde inget göra.de drog det för fortkörning med annat fordon och fick 3 månader utan av tinget,,sedan skulle länstyrelsen vara duktiga och då fick jag vänta 14 månader innan de fastställde 3 månader.tiden tillgodo räknades inte.gillar de starkt nu,ungefär lika omtyckta som hitler på koshermiddag:tummenupp
 

Yellow75

Utbildar på mc Risk1 & Risk2
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Snart flera stycken
E-leg

Har du E-leg så ska du ha det på en vecka...har ett par elever som gjort så:tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
När jag tog kk så sökte jag i början på februari I Umeå där säsongen börjar i MAJ och fick således lämpet efter lite mer än en vecka!
Det har varit ganska långa köer nu ett tag på grund av att Transportstyrelsen har tagit över det från Länsstyrelsen. Men det börjar gå lite snabbare nu.

Kommer inte ihåg exakt hur det ligger till med tiderna för körkortstillståndet just nu. Men handledartillstånd går ganska snabbt iaf. Jag berställde papperna för det förra måndagen, fick inbetalningskortet så att jag betalade in och skickade papperet med underskriften förra onsdagen. Nu i onsdags så hade jag handledartillståndet.

Det är viktigt att man betalar så fort som möjligt. För de gör inget innan de har pengarna tillhanda, vilket kan ta ett par dagar även om man betalar elektroniskt.

Om man fyller i ansökan och hälsodeklaration virekt med e-leg så är det viktigt att tänka på att betsälla en blakett för synprövning också.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top