Härliga högervindar!

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Han påstår bara, vilket ju han inte är ensam om, att det inte lönar sig att tjäna pengar i Sverige. Ett påstående som jag helt enkelt inte fattar och själv vill ha förklarat för mig.

Vad menas med att det inte lönar sig?? Betyder det att det är omöjligt att bli rik i Sverige eller tjäna mer än någon annan? eller att man straffas på något sätt? Visst betalar man mer skatt men det är ju inte samma som att man förlorar på en högre inkomst plus att inkomsterna som vi har ju även är beräknade utifrån skatteläget i Sverige.

jag vill betona att jag inte är emot att vissa tjänar mer pengar än andra, tvärtom, men jag fattar inte vad man menar när man säger att det inte lönar sig att tjäna pengar. Jag vägrar själv att se det som en börda att ha högre inkomst än de flesta och jag ser att det ger mig fördelar och möjligheter som inte alla av mina vänner har. Plus att jag med företag kan "gömma" undan en del kostnader som inte alla andra kan göra.

Så jag ifrågasätter bara uttrycket att det inte lönar sig att tjäna pengar. Konstigt nog har jag aldrig hört en låginkomsttagare påstå att det skulle vara så. Lite som piken jag hade om att det bara är de som klagar på hur svårt det är att tjäna pengar som har problemet om man ska köpa en Merca elller Porsche. Det blir liksom lite fel då!

Aha, bilden klarnar. Mitt problem var att jag inte uppfattade Mordecaiens inlägg så att han menar att det är omöjligt att tjäna pengar i Sverige.

Jag tolkade inlägget så, att han menade att för högt skatteuttag leder till mindre vilja att arbeta, vilket i sin tur leder till mindre pengar till välfärd. Viket i sin tur leder till att sjuka, arbetsoförmögna etc. får lägre ersättningar från ett allt mindre generöst välfärdssystem.

Men så var det kanske inte tänkt att läsas.

Lustigt att ingen tagit upp Astrid Lindgrens Pomperipossa:

Från Wiki:

"Pomperipossa i Monismanien är en satirisk saga skriven av den svenska författarinnan Astrid Lindgren, publicerad i Expressen den 10 mars 1976. Häxan Pomperipossa förekommer tidigare i en saga av Falstaff, fakir. Landet Monismanien, där enpartidiktatur råder, förekom i Kenne Fants film Monismanien 1995 (1974).

Astrid Lindgren skrev den då hon hade upptäckt att hon betalade 102 % i skatt, och den blev ett viktigt inlägg i debatten om höga marginalskatter och sägs vara en bidragande orsak till att socialdemokraterna förlorade makten vid Svenska riksdagsvalet 1976, för första gången på 40 år.

I en tydlig allegori berättas historien om Pomperipossa som i ett rike långt borta skriver böcker för barn, men trots att hon jobbar och sliter får hon bara 5 000 kronor om året kvar att leva på. I förbifarten nämner Lindgren att man kan sänka sin skatt genom att köpa hus med stora skulder. Det var ett nålstick mot Sveriges dåvarande finansministern Gunnar Sträng som just hade gjort det och kunde därför, trots att han var höginkomsttagare, betala en låg summa i skatt det året.

I riksdagen läste moderaternas partiledare Gösta Bohman upp sagan i talarstolen. På det svarade Sträng att Astrid Lindgrens inlägg i skattedebatten röjde "djup osakkunskap" om skattesystemet. "Men det begär vi ju inte att Astrid Lindgren ska klara". Lindgren svarade i radio dagen efter: "Men jag begär att Gunnar Sträng ska klara det. Om det är någon som har räknat fel så är det Riksskatteverket, för det är från dem jag fått siffrorna. Sträng kan berätta sagor, men räkna kan han tydligen inte. Vi borde nog byta jobb han och jag."

Den höga marginalskatten var ett resultat av Haga-överläggningarna mellan socialdemokraterna, Folkpartiet och Centerpartiet den 4 mars 1975 där man sänkte inkomstskatten bland annat genom att ta bort taket på 7,5 gånger basbeloppet för egenavgifter i socialförsäkringen."

Här nedan kan ni läsa hennes Pomperipossa historia från 1976 i Expressen:
http://www.expressen.se/noje/bocker/1.924415/pomperipossa-i-monismanien

Det där måste vara den absolut värsta käftsmällen Gunnar Sträng fick under sin politiska kärriär.:lol Lika underbar nu som då.

Inte blev det sämre av att Sträng avfärdade Astrid som en dum kärring som inget begriper.:hihi
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Fast tanten var sosse ända tills hon själv drabbades. Alltid lätt att vara generös med andras pengar...

Jag tror faktiskt att Astrid var beredd att betala rätt mycket i skatt. Om än inte så mycket som Sträng fann rimligt, alltså över 100 procent.:lol
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det där måste vara den absolut värsta käftsmällen Gunnar Sträng fick under sin politiska kärriär.:lol Lika underbar nu som då.

Inte blev det sämre av att Sträng avfärdade Astrid som en dum kärring som inget begriper.:hihi

Synd man inte var född på den tiden och fick uppleva hur snacket gick bland folk när den mest folkkära artisten publicerade sin historia.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag tror faktiskt att Astrid var beredd att betala rätt mycket i skatt. Om än inte så mycket som Sträng fann rimligt, alltså över 100 procent.:lol

Äh, det var bara marginalskatten som blev 102 procent eller så, totalt tjänade hon mer än hon betalade skatt, så hon borde vara nöjd, kapitalistsubban. :mad:
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Har inte Sverige goda sociala skyddsnät? God folkhälsa? God arbetsmiljö?:va Kan inte finnas många länder som ligger bättre till i dessa avseenden. Trots högerregering. Undrar hur socialförsäkringssystemen ser ut på Cuba... eller i Kina. Eller för all del i Zimbabwe.:rolleyes:

Sen ställer du ju till det lite för dig när du vill anlägga ett samhällsekonomiskt perspektiv. Alltför goda och framförallt generösa sociala skyddsnät är i längden inte förenligt med en god samhällsekonomi. Det är delvis oförenliga intressen.


... eller i USA:tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jamenföralltivärlden, lägg på två spänn i kilometerskatt på vägtransport och bygg sedan ut befintligt järnvägsnät med snabbare tåg.
Ok, vart fan taktar det nånstans?!
Man ska ersätta transporterna med järnväg, där det inte finns järnväg?!
Vi ska helt enkelt förflytta befolkningen till städer, enbart?
Den röd-gröna sidan saknar viss form av logisk tankeverksamhet.

They are all a bunch of limp-dicks :arsele

:cpparty heja sossesverige :död
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Synd man inte var född på den tiden och fick uppleva hur snacket gick bland folk när den mest folkkära artisten publicerade sin historia.

Det blev ett jävla liv. Kan inte säga att jag var tillräckligt gammal då för att begripa problemet i hela dess vidd, men jag kommer ihåg att det var rabalder värre. Man kan nog sammanfatta reaktionerna från vanligt folk med "Don't fuck with our sagotant".:)

... eller i USA:tummenupp

USA är knappast något föregångsland när det kommer till socialförsäkringar.
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Det blev ett jävla liv. Kan inte säga att jag var tillräckligt gammal då för att begripa problemet i hela dess vidd, men jag kommer ihåg att det var rabalder värre. Man kan nog sammanfatta reaktionerna från vanligt folk med "Don't fuck with our sagotant".:)



USA är knappast något föregångsland när det kommer till socialförsäkringar.

exakt
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jamenföralltivärlden, lägg på två spänn i kilometerskatt på vägtransport och bygg sedan ut befintligt järnvägsnät med snabbare tåg.
Ok, vart fan taktar det nånstans?!
Man ska ersätta transporterna med järnväg, där det inte finns järnväg?!
Vi ska helt enkelt förflytta befolkningen till städer, enbart?
Den röd-gröna sidan saknar viss form av logisk tankeverksamhet.

They are all a bunch of limp-dicks :arsele

:cpparty heja sossesverige :död

Mest spännande tycker jag är att de skall bygga ut tågtrafik där ändå ingen bor. Bottniabanan är ett misslyckande fullt i paritet med hallandsåstunneln och nu vill de förlänga skiten till Luleå. Sen skall man bygga dubbelspår Sundsvall-Gävle, är det verkligen sträcka som är mest överbelastad idag?
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Mest spännande tycker jag är att de skall bygga ut tågtrafik där ändå ingen bor. Bottniabanan är ett misslyckande fullt i paritet med hallandsåstunneln och nu vill de förlänga skiten till Luleå. Sen skall man bygga dubbelspår Sundsvall-Gävle, är det verkligen sträcka som är mest överbelastad idag?

Mja, bottniabanan är väl mest för att rensa E4an på tradare. Går rätt mycket gods via vägen nu eftersom det helt enkelt inte finns någon järnväg. När ådalsbanan är klar så inbillar jag mig att det kommer bli lite bättre snurr på järnvägen. T.ex. har alla större industrier (sågverk, pappersbruk etc.) i Kramfors passat på att skaffa sig ett spår.

Sundsvall-gävle fattar jag däremot inte när nätet är överbelastat åt andra hållet (söderut). Om de promt ska pilla på den sträckan så fixa korken mellan h-sand och sundsvall isf.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hur tänker miljö-kommu-sossarna reglera detta rent pratiskt/tekniskt?

Kilometerskatt på all tung transport på väg....
Borde rendera i att alla svenska åkare dör ut över natten och ersätts med andra länders åkare. Eller ska de montera in en gps i alla bilar som går över gränsen? Verkligen genomtänkt.. Verkligen...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur tänker miljö-kommu-sossarna reglera detta rent pratiskt/tekniskt?

Kilometerskatt på all tung transport på väg....
Borde rendera i att alla svenska åkare dör ut över natten och ersätts med andra länders åkare. Eller ska de montera in en gps i alla bilar som går över gränsen? Verkligen genomtänkt.. Verkligen...

Kilometerskatt fungerar ju utmärkt på andra ställen i europa...
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Hur kan folk vara sa dubbelmoraliska i detta avlanga land?!?!

-Det ska vara bra vag till stugan pa landet, men ingen vill betala!

-Ska det vara lont att kora mc/bil pa bra underlag? Ja vafan, men vem vill betala?

-Vi vill ha allt bra som helst hemma, men ändå ska vi klaga pa semestern?

-Vi koper klader som gors pa andra sidan jorden, men propagerar för narproducerat... hur man an vander det sa e vi snala och tanker pa oss sjalva forst..

-Vi ska cykla till jobbet... men vill vi batala byggd cykelvag..?

-Vi ska aka med sj, men vem vill betala att dom kommer fram i tid?

Ni verkar ha det jobbigt hemma.. Sjalv ligger jag sedan fyra veckor pa playan i asien med en kall pilsner i handen o mest ler :)

Forza Ohly ..
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Hur kan folk vara sa dubbelmoraliska i detta avlanga land?!?!

-Det ska vara bra vag till stugan pa landet, men ingen vill betala!

-Ska det vara lont att kora mc/bil pa bra underlag? Ja vafan, men vem vill betala?

Är det dubbelmoral att inte vilja betala två gånger?? Vägtrafiken levererar väl in uppskattningsvis åtminstone 80 miljarder till statskassan. Man kan tycka att detta borde räcka till bra vägar, utan att detta skall debiteras oss särskilt. Vad har det med dubbelmoral att göra???
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ni verkar ha det jobbigt hemma.. Sjalv ligger jag sedan fyra veckor pa playan i asien med en kall pilsner i handen o mest ler :)

Forza Ohly ..

Lycka till med att resa om Ohly med härke tar befälet...
Kommer troligen kosta dig 159%mer, bara i koldioxidskatt.
Det enda resmålet generelle arbetarslöddret har råd med är en enkel till Nässjö :banana
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Ni verkar ha det jobbigt hemma.. Sjalv ligger jag sedan fyra veckor pa playan i asien med en kall pilsner i handen o mest ler :)

Kan det vara så att du har råd att ligga på playan därför att borgarna sänkt din skatt så mycket att du nu har sisådär 20 000 spänn mer i plånboken per år, jämfört med när vänstern hade makten??:lol
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kan det vara så att du har råd att ligga på playan därför att borgarna sänkt din skatt så mycket att du nu har sisådär 20 000 spänn mer i plånboken per år, jämfört med när vänstern hade makten??:lol

Eller för att bidragsgänget möjliggjort en "sjukskrivning" så man kan åka till Asien och träffa "tjejer". :lol

Vad bettar du på att "någon" är på boom-boom resa på skattebetalarnas ? :D
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top