Härliga högervindar!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tänkte bara pasa på att säga att det är så skönt, våren kommer, tjälen lossnar, vartenda land i Europa verkar få en högerregering - äntligen får UK tillbaka de som byggde landet från kolgruvenation till någorlunda civiliserat.

Tories, man bara måste ta av sig hatten. :Bugar

390091672494BIG___Selected.jpg


Ha en skön lördag! :)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tänk vad vår fjoll-"höger" kunde lära sig av Tories. Vad kör "Aliiansen", att "Alla ska med" i sosse-anda? :confused:

390091360681CSE___Selected.jpg


390091409415EDC___Selected.jpg


390092418697D8A___Selected.jpg
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Gick bra i Ungern såg jag.

:banana

Hela Europa är väl vettigt snart, Spanien är väl bara skit och Norge, i övrigt är de flesta i-länderna snart under kontroll.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
I ett samhallsekonomiskt perspektiv har Du saklart allt att vinna pa ett gott folkhalsotillstand, goda sociala skyddsnat, samt mojlighet att arbeta under dragliga forhallanden etc etc .. Varfor i sadan iver valja hogern som i det perspektivet e ett klart samre alternativet?
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
I ett samhallsekonomiskt perspektiv har Du saklart allt att vinna pa ett gott folkhalsotillstand, goda sociala skyddsnat, samt mojlighet att arbeta under dragliga forhallanden etc etc .. Varfor i sadan iver valja hogern som i det perspektivet e ett klart samre alternativet?

Har inte Sverige goda sociala skyddsnät? God folkhälsa? God arbetsmiljö?:va Kan inte finnas många länder som ligger bättre till i dessa avseenden. Trots högerregering. Undrar hur socialförsäkringssystemen ser ut på Cuba... eller i Kina. Eller för all del i Zimbabwe.:rolleyes:

Sen ställer du ju till det lite för dig när du vill anlägga ett samhällsekonomiskt perspektiv. Alltför goda och framförallt generösa sociala skyddsnät är i längden inte förenligt med en god samhällsekonomi. Det är delvis oförenliga intressen.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
I ett samhallsekonomiskt perspektiv har Du saklart allt att vinna pa ett gott folkhalsotillstand, goda sociala skyddsnat, samt mojlighet att arbeta under dragliga forhallanden etc etc .. Varfor i sadan iver valja hogern som i det perspektivet e ett klart samre alternativet?

Vad är sämre och för vem?
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
I ett samhallsekonomiskt perspektiv har Du saklart allt att vinna pa ett gott folkhalsotillstand, goda sociala skyddsnat, samt mojlighet att arbeta under dragliga forhallanden etc etc .. Varfor i sadan iver valja hogern som i det perspektivet e ett klart samre alternativet?

Ingen vinner när det inte längre lönar sig att tjäna pengar.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
du e ironisk nu?

Hogern och bohman byggde alltsa upp det sociala skyddsnatet :D

Hans främsta insats ligger måhända inte i vad han själv byggde upp, utan i vad han hindrade Palme från att hitta på. Hade den vettvillingen fått härja fritt så hade sjukpenningen på 70-talet sannolikt varit 150 procent.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hans främsta insats ligger måhända inte i vad han själv byggde upp, utan i vad han hindrade Palme från att hitta på. Hade den vettvillingen fått härja fritt så hade sjukpenningen på 70-talet sannolikt varit 150 procent.

Ska du låta Bohman ta äran för vad Chrille gjorde? :mad:
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Ingen vinner när det inte längre lönar sig att tjäna pengar.
Gör det verkligen inte det i Sverige??
Har aldrig hört talas om någon som tackat nej till höjd lön eller att vi lika gärna kan ge kompetenta chefer 17000 i månaden. Tvärtom är väl argumentet att det är bra att ge dem höga löner?? Fast tydligen inte för att det lönar sig.

Tänker lite på tråden om man skulle köpa en AMG-Merca eller Porsche, en frågeställning som blir lite konstig om ingen tjänar pengar, för inte f-n har jag eller mina kompisar eller kolleger råd med någon av dem...


vem är det förresten som äger alla lyxbilar, lyxbåtar och lyxlägenheter i Sverige? Är det bara LO topparna??
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Ska du låta Bohman ta äran för vad Chrille gjorde? :mad:

Chrille var hög som ett hus hela 70-talet. Han har väl för fan inte med detta att göra.:mad::mad:

Gör det verkligen inte det i Sverige??
Har aldrig hört talas om någon som tackat nej till höjd lön eller att vi lika gärna kan ge kompetenta chefer 17000 i månaden. Tvärtom är väl argumentet att det är bra att ge dem höga löner?? Fast tydligen inte för att det lönar sig.

Tänker lite på tråden om man skulle köpa en AMG-Merca eller Porsche, en frågeställning som blir lite konstig om ingen tjänar pengar, för inte f-n har jag eller mina kompisar eller kolleger råd med någon av dem...


vem är det förresten som äger alla lyxbilar, lyxbåtar och lyxlägenheter i Sverige? Är det bara LO topparna??

Ursäkta, jag får verkligen inte ihop någonting av det du anför med vad Mordecaien sagt. Är det du eller jag som är dum?:va

Erklärung bitte!
 
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Ursäkta, jag får verkligen inte ihop någonting av det du anför med vad Mordecaien sagt. Är det du eller jag som är dum?:va

Erklärung bitte!
Han påstår bara, vilket ju han inte är ensam om, att det inte lönar sig att tjäna pengar i Sverige. Ett påstående som jag helt enkelt inte fattar och själv vill ha förklarat för mig.

Vad menas med att det inte lönar sig?? Betyder det att det är omöjligt att bli rik i Sverige eller tjäna mer än någon annan? eller att man straffas på något sätt? Visst betalar man mer skatt men det är ju inte samma som att man förlorar på en högre inkomst plus att inkomsterna som vi har ju även är beräknade utifrån skatteläget i Sverige.

jag vill betona att jag inte är emot att vissa tjänar mer pengar än andra, tvärtom, men jag fattar inte vad man menar när man säger att det inte lönar sig att tjäna pengar. Jag vägrar själv att se det som en börda att ha högre inkomst än de flesta och jag ser att det ger mig fördelar och möjligheter som inte alla av mina vänner har. Plus att jag med företag kan "gömma" undan en del kostnader som inte alla andra kan göra.

Så jag ifrågasätter bara uttrycket att det inte lönar sig att tjäna pengar. Konstigt nog har jag aldrig hört en låginkomsttagare påstå att det skulle vara så. Lite som piken jag hade om att det bara är de som klagar på hur svårt det är att tjäna pengar som har problemet om man ska köpa en Merca elller Porsche. Det blir liksom lite fel då!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Lustigt att ingen tagit upp Astrid Lindgrens Pomperipossa:

Från Wiki:

"Pomperipossa i Monismanien är en satirisk saga skriven av den svenska författarinnan Astrid Lindgren, publicerad i Expressen den 10 mars 1976. Häxan Pomperipossa förekommer tidigare i en saga av Falstaff, fakir. Landet Monismanien, där enpartidiktatur råder, förekom i Kenne Fants film Monismanien 1995 (1974).

Astrid Lindgren skrev den då hon hade upptäckt att hon betalade 102 % i skatt, och den blev ett viktigt inlägg i debatten om höga marginalskatter och sägs vara en bidragande orsak till att socialdemokraterna förlorade makten vid Svenska riksdagsvalet 1976, för första gången på 40 år.

I en tydlig allegori berättas historien om Pomperipossa som i ett rike långt borta skriver böcker för barn, men trots att hon jobbar och sliter får hon bara 5 000 kronor om året kvar att leva på. I förbifarten nämner Lindgren att man kan sänka sin skatt genom att köpa hus med stora skulder. Det var ett nålstick mot Sveriges dåvarande finansministern Gunnar Sträng som just hade gjort det och kunde därför, trots att han var höginkomsttagare, betala en låg summa i skatt det året.

I riksdagen läste moderaternas partiledare Gösta Bohman upp sagan i talarstolen. På det svarade Sträng att Astrid Lindgrens inlägg i skattedebatten röjde "djup osakkunskap" om skattesystemet. "Men det begär vi ju inte att Astrid Lindgren ska klara". Lindgren svarade i radio dagen efter: "Men jag begär att Gunnar Sträng ska klara det. Om det är någon som har räknat fel så är det Riksskatteverket, för det är från dem jag fått siffrorna. Sträng kan berätta sagor, men räkna kan han tydligen inte. Vi borde nog byta jobb han och jag."

Den höga marginalskatten var ett resultat av Haga-överläggningarna mellan socialdemokraterna, Folkpartiet och Centerpartiet den 4 mars 1975 där man sänkte inkomstskatten bland annat genom att ta bort taket på 7,5 gånger basbeloppet för egenavgifter i socialförsäkringen."

Här nedan kan ni läsa hennes Pomperipossa historia från 1976 i Expressen:
http://www.expressen.se/noje/bocker/1.924415/pomperipossa-i-monismanien
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top