En ny bättre värld!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Här skall det fördömas! :mad: Lägg istället in den där, så ofta postade, bilden där mellanöstern är ersatt med en atom-krater så kan vi ersätta den förorättade stämningen med glada tillrop och ryggdunk istället!:fakta
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Här skall det fördömas! :mad: Lägg istället in den där, så ofta postade, bilden där mellanöstern är ersatt med en atom-krater så kan vi ersätta den förorättade stämningen med glada tillrop och ryggdunk istället!:fakta


Haha, du är för lustig. Så fort chansen ges åker Captain Muslims trikåer på. Och ges ingen chans så skapar du en själv. :rofl
 

Bifogat

  • Captain korvgube.jpg
    Captain korvgube.jpg
    30.9 KB · Visningar: 66

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Här skall det fördömas! :mad: Lägg istället in den där, så ofta postade, bilden där mellanöstern är ersatt med en atom-krater så kan vi ersätta den förorättade stämningen med glada tillrop och ryggdunk istället!:fakta

Och i ditt fall ger du alltså ryggdunk till gurkfan. Bra jobbat!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Haha, du är för lustig.

Jotack, liksom min herre och hans ytterst förvirrade uppfattning om begreppet "empati", som du med all önskvärd tydlighet visat att du antingen inte har en aning om vad det betyder alternativt å det grövsta sammanblandat med hämndlystnad. :krama

Och i ditt fall ger du alltså ryggdunk till gurkfan. Bra jobbat!

Spännande tolkning, berätta gärna var?:va

Jag tycker det är osmakligt att förespråka alla typer av urskillningslös utplåning men när "glaskrater-kartan" läggs upp så brukar det skrockas gott och hävdas att man minsann får skämtas om allt... Och för att komma från folk som ständigt hävdar att alla andra är lättkränkta måste jag säga att just de som hävdar detta är väldigt lättkränkta. :)
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Jotack, liksom min herre och hans ytterst förvirrade uppfattning om begreppet "empati", som du med all önskvärd tydlighet visat att du antingen inte har en aning om vad det betyder alternativt å det grövsta sammanblandat med hämndlystnad. :krama

Det är du som har en skev uppfattning om vad empati är. Empati får man automatiskt för de som förtjänar det inte till kreti och pleti bara för att. Inte för att det har något att göra med vad som diskuteras i den här tråden men å andra sidan är du ju en mästare på att vinkla in allehanda trådar till de ämnen du gillar att älta till jordens undergång.

Lätt exempel:

Empati till brottsoffer?(obs! ÄKTA. Inte bara nåt man skriver för att ha ryggen fri :korvgubbe) Svar: Bra, det tyder på bra moral.

Empati till pedofil? Dåligt, tyder enbart på politisk korrekthet och empatilöshet mot offret.


Så, nu kan du ha det som lathund när du undrar vad som är empati. Varsågod.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Så, nu kan du ha det som lathund när du undrar vad som är empati. Varsågod.

Tack för lektionen! Jag tycker verkligen att en person som tycker att det är ett roligt att skämta om utplåning av miljoner barn, p.g.a. av religionstillhörighet, är en auktoritet i ämnet! :)
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Det är du som har en skev uppfattning om vad empati är. Empati får man automatiskt för de som förtjänar det inte till kreti och pleti bara för att. Inte för att det har något att göra med vad som diskuteras i den här tråden men å andra sidan är du ju en mästare på att vinkla in allehanda trådar till de ämnen du gillar att älta till jordens undergång.

Lätt exempel:

Empati till brottsoffer?(obs! ÄKTA. Inte bara nåt man skriver för att ha ryggen fri :korvgubbe) Svar: Bra, det tyder på bra moral.

Empati till pedofil? Dåligt, tyder enbart på politisk korrekthet och empatilöshet mot offret.


Så, nu kan du ha det som lathund när du undrar vad som är empati. Varsågod.

Helt ärligt: Du har inte en aning om vad empati är!
Det du tror är empati är snarast att spegla dig själv i andra personer, inte empati. Du kan sätta dig in i hur det är för personer som påminner om dig eller som du gillar. Och du gillar det hos andra personer som påminner om dig själv. Där drar du gränsen! De du inte förstår dig på är inte värda ett ruttet lingon för dig. Ingen med normal förmåga till empati skulle anse att vissa personer inte skulle få sjukvård t.ex. Så bara genom den hållningen har du diskvalificerat dig själv.

Empati är att även kunna förstå, inte samma som gilla, hur en pedofil fungerar och förstå att han är mer än en pedofil.

Empati är inte något man automatiskt får, det är sympati!
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Som sagt: Empati handlar inte om att tycka synd om!

Kanske mer att känna medkännande för någon eller samtycka. Hur som helst, det är fel att göra för det smutsiga klientel som du och Sancho panza gör. Här följer en förklaring på empati från en kollega till dig, saxat från Wiki, men du vet väl förmodligen bättre som vanligt. :rolleyes:


Enligt analys som företräds bland annat av Henry Montgomery ingår i fenomenet empati dessa komponenter:
Förståelse - någon typ av förståelse av den som empatin väcks för
Känsla - att empaten (personen som känner empati) upplever en känsla som överensstämmer med den andre
Uppfattad likhet - empaten uppfattar sig ha relevanta likheter med objektet för empatin
Handling - empatin manifesteras i någon handling från empatens sida


Skulle det vara stor skillnad på detta och "tycka synd om"? Säg som det är, du försöker hitta chanser att bessra lite men vet att det egentligen är hårklyverier. Och skulle detta vara bättre tycker du? Knappast va.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Kanske mer att känna medkännande för någon eller samtycka. Hur som helst, det är fel att göra för det smutsiga klientel som du och Sancho panza gör. Här följer en förklaring på empati från en kollega till dig, saxat från Wiki, men du vet väl förmodligen bättre som vanligt. :rolleyes:


Enligt analys som företräds bland annat av Henry Montgomery ingår i fenomenet empati dessa komponenter:
Förståelse - någon typ av förståelse av den som empatin väcks för
Känsla - att empaten (personen som känner empati) upplever en känsla som överensstämmer med den andre
Uppfattad likhet - empaten uppfattar sig ha relevanta likheter med objektet för empatin
Handling - empatin manifesteras i någon handling från empatens sida


Skulle det vara stor skillnad på detta och "tycka synd om"? Säg som det är, du försöker hitta chanser att bessra lite men vet att det egentligen är hårklyverier. Och skulle detta vara bättre tycker du? Knappast va.
Ja!
Det står inget om speciella känslor eller speciella personer eller att utgå ifrån hur man själv tror sig ha reagerat. Det framgår om du läser resten av texten eller någon av referenserna. Det handlar om att kunna sätta sig in i den andres situation men inte för att han påminner om dig utan bara för att han är en medmänniska.

en empatisk person nekar ingen sjukvård, tycker att folk får skylla sig själv för att de är födda i Palestina, hånar folk som har det svårt eller anser att vissa personer är som kackelackor för att de tillhör en viss folkgrupp.

Att tycka synd om någon som det är uppenbart synd om är knappast en särsklid avancerad kognitiv funktion, vilket empati ses som.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Ja!
Det står inget om speciella känslor

Står väl en massa om känslor? Hela förklaringen bygger väl på känslor.


Det handlar om att kunna sätta sig in i den andres situation men inte för att han påminner om dig utan bara för att han är en medmänniska.

Jaså? Uppfattad likhet - empaten uppfattar sig ha relevanta likheter med objektet för empatin


Sluta nu för f-n snöa in i psykosnacket. För folk i allmänhet är det inte jättestor skillnad på vad vi snackar om. Som sagt, irrelevanta hårklyverier och onödigt desperat bessrande. Vissa personer förtjänar varken empati eller förståelse. Ger man dem det pissar man på deras offer, vilket du och korvgubbe mfl gör. Ni är helt enkelt dåliga människor. Använd lathunden jag gav till korvgubbe för sjutton människa.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Vissa personer förtjänar varken empati eller förståelse.
Som sagt: en kommentar som visar just var jag påstår: Du har ingen särskilt utvecklad empatisk förmåga, vilket gör dina kommentarer om emapti patetiska!

Uppfattad likhet handlar om att förstå att både du och jag delar känslor, reaktioner, tankar, drivkrafter och beteende även med pedofiler. Inte ett försvar för pedofili eller ett påstående om att någon av oss skulle vara pedofiler utan en förståelse för att vi är människor och därför mycket mer lika än vad vi är olika.

Men jag är också väl medveten om att du inte kommer att hålla med mig och missförstå och vantolka vad jag skrivit så mer än detta är bortkastad tid.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som sagt: en kommentar som visar just var jag påstår: Du har ingen särskilt utvecklad empatisk förmåga, vilket gör dina kommentarer om emapti patetiska!

Uppfattad likhet handlar om att förstå att både du och jag delar känslor, reaktioner, tankar, drivkrafter och beteende även med pedofiler. Inte ett försvar för pedofili eller ett påstående om att någon av oss skulle vara pedofiler utan en förståelse för att vi är människor och därför mycket mer lika än vad vi är olika.
.

De 5 första, nej du! Delar nog inte känslor (har de några? I så fall vilka?) tankar(nej, nej, nej), drivkraften(det är inte tanken på småbarn som får mig att kliva ur sängen) beteende(är du dum på riktigt?)

Vi är människor(japp, det verkar stämma rent fysiologiskt. )

Om det skulle vara orsaken till empati, att vi alla är människor är du nog ute och pilkar småspigg...

Det finns en gräns för hur PK man kan vara innan det blir befängt..
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det här börjar bli plågsamt, ordentligt. Vilken inskränkthet...och att sen framhärda i den. Riktigt jobbigt.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Som sagt: en kommentar som visar just var jag påstår: Du har ingen särskilt utvecklad empatisk förmåga, vilket gör dina kommentarer om emapti patetiska!

Uppfattad likhet handlar om att förstå att både du och jag delar känslor, reaktioner, tankar, drivkrafter och beteende även med pedofiler. Inte ett försvar för pedofili eller ett påstående om att någon av oss skulle vara pedofiler utan en förståelse för att vi är människor och därför mycket mer lika än vad vi är olika.

Men jag är också väl medveten om att du inte kommer att hålla med mig och missförstå och vantolka vad jag skrivit så mer än detta är bortkastad tid.

Först vill jag bara säga att jag håller med dig om att det är bortkastad tid. Det var därför jag, i tidigare inlägg, skrev: Kan vi slippa den diskussionen här också? Men ändå ska du dit och visa på att alla vi som hatar peddos och annat patrask inte vet hur det minsann ligger till. Utan det är bara du som psykolog som har svaret. Och vips är vi inne på samma diskussion som du haft i alla andra trådar i OT2. Du verkar inte inse hur överlägset du försöker uppföra dig.

Om du hade läst det inlägg jag citerat ovan med objektiva ögon så hade du insett hur insnöad du har blivit. Problemet är att du egentligen inte kan se nåt från andra ögon än din yrkesroll så objektiviteten faller pladask.

Allt är inte svart eller vitt. Allt är heller inte grått. Ibland måste man våga välja sida och ha en ståndpunkt. Inte bara: Det är synd om alla. Eller förlåt, jag menar förstås: Jag känner igen mig själv i alla. Nog för att de säger att psykologer är mer galna än sina "patienter" men nån måtta får det väl vara. Likställa sig med ett peddo...:confused:

De 5 första, nej du! Delar nog inte känslor (har de några? I så fall vilka?) tankar(nej, nej, nej), drivkraften(det är inte tanken på småbarn som får mig att kliva ur sängen) beteende(är du dum på riktigt?)

Vi är människor(japp, det verkar stämma rent fysiologiskt. )

Om det skulle vara orsaken till empati, att vi alla är människor är du nog ute och pilkar småspigg...

Det finns en gräns för hur PK man kan vara innan det blir befängt..

Har du källa på det? Jung eller Freud duger.
 
Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
De 5 första, nej du! Delar nog inte känslor (har de några? I så fall vilka?) tankar(nej, nej, nej), drivkraften(det är inte tanken på småbarn som får mig att kliva ur sängen) beteende(är du dum på riktigt?)

Vi är människor(japp, det verkar stämma rent fysiologiskt. )

Om det skulle vara orsaken till empati, att vi alla är människor är du nog ute och pilkar småspigg...

Det finns en gräns för hur PK man kan vara innan det blir befängt..
Det var en vantolkning av Guds nåde!! Din tolkning skulle ju innebära att jag påstår att alla människor våldtar barn eller är sugna på det.

Jag kan förstå tjusningen med att bestiga Mount Everest, men det betyder inte att jag kan eller vill göra det. Det betyder inte heller att de som bestiger Mount Everest är av en annan art än mig.
Jag kan knappt förstå en libysk frihetskämpe som utan utbildning och med klena vapen står upp mot trupp utrustad med stridsvagnar och flyg. Tveksam till att jag skulle ha det modet men vi är nog rätt lika i alla fall. (empati handlar trots allt inte bara om negativa känslor!)
Jag kan inte, och där går definitivt gränsen för min empati, förstå att man vill ha sex men en tioåring. Men det innebär inte att jag tror att pedofilen våldtar barn från morgon till kväll eller skulle vara något annat än en människa.

Jag vet också att mer 10% av alla kvinnor uppger att de blivit tvingade till sex innna de fyllde 15 år. Det betyder att både du och jag känner att antal, främst män, som har gjort detta. Å du har ingen aning om vilka just för att du inte kan se det på dem och du gillar antagligen t.o.m. någon av dem. Så på det området är du lika mycket blockflöjt som jag!

Nä, har inte en gammal professor uttalat sig luddigt i ämnet bär det ingen vikt. Så är det ju. Allt skall vara 110% vetenskapligt, testat och klart. Det sunda förnuftet verkar inte längre vara något av värde.
Nä mycket bättre när en SH:are gör det. Här vet liksom alla allting...
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top