KTM 690 Duke R

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Dåligt med fart i tråden nu såhär års! Någon som har tips på hur man tystar ned Duken sådär lite lagom om man vill behålla Evokittet på? Ligger ofta precis över tillåtna mätvärden på våra kära banor och det är ju inget vidare att köra omkring på halvgas! Körde med org luft och bullerburk hela hösten pga detta! Planen är nu att ordna med en mindre luftburk och modifiera insatserna något med tex. "diskbollar" av stålull!ImageUploadedByTapatalk1392159894.413128.jpg
 
Last edited:

Jesse83

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Umeå
Hoj
KTM 690 Duke
Riktigt fin hoj du har! :tummenupp Vart har du köpt handtagsskydden?

Har inget bra tips på ljudnivån, men jag antar att du kör med db-killers?

Vad rekommenderar folket för drevning till Duken? Jag måste dreva om min nu när våren snart är här.
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Om du nöjer dig med helsvarta kan du åka till Biltema, där finns en exakt kopia av de Acerbis jag har. Köpte dem på crosssbutik, finns lite varsom kolla 24mx.se eller motoaction.se
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Dags att väcka denna tråd...labbat med drevning på nyförvärvet i helgen.
16-40 (org) på tok för högt, klen på höga växlar, upp på slangen på 2'an utan problem, 3'an omöjligt.
15-42 bättre på högre växlar, fortfarande svårt få upp på 3'an förutom vid krön
15-45 upp på 3'an utan problem, på 4'an vid krön, drar bra på alla växlar men tar stopp vid 160 typ
15-44 kanske är optimalt för bus och mindre banor, vad kör ni andra med?

Har även fått olika bud på vad som gäller med mappning, ska den bytas eller ej om man kör slipon?
Verkar konstigt att inte behöva mappa om när man gör det med smc med samma motor (dock annan luftburk).
Kör nu med leovince med db killer, org luftfilter. Går bra med viss antydan till snålt (ibland avgassmällar vid avslag)
 
Last edited:

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Köpte en 690 Duke-2008 för några veckor sen och den kom med 15/42.
Har beställt ett 14T framdrev som jag hoppas på ska funka bätttre för min körning.

Har ett Yoshi-slipon på med dB-killer. Osäkert vad för filter eller mappning, men hojen går inte speciellt bra på riktigt låga varv. Allt över ca 3500 rpm är ok. Kör mest i stan så låg och mellanregister är viktigt för mig.

Misstänker iaf att den kanske inte är mappad. Får kolla på det i samband med nästa service framåt hösten, eller kanske nästa vår.

Tumregeln generellt är väl att bara slipon eller bara öppnare luftfilter klarar oftast ECU:n av att själv reglera. Men har man både slipon och öppnare filter ska man nog mappa om, helst bänka.
Ser inte varför detta inte skulle stämma på 690:eek:rna också.
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Enl Claessons motor ska den mappas om och det finns två att välja på, en med bara slipon och en annan om man bytt luftfilter också. Får fixa detta senare i sommar, pris 600 hos dom.

Frågan är om man ska byta luftfilter också, risken är väl att ljudnivån går upp = ingen bankörning :-(
 

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Beställt en TuneECU kabel istället, ca 400 på Ebay.
Org KTM map + KTM akra map + x custom maps finns tillgängliga på TuneECU siten.
Tanken är att läsa upp existerande map och se vilken det är, sen köra in akra mappen vid behov. Återkommer med resultat.

Enl Claessons motor ska den mappas om och det finns två att välja på, en med bara slipon och en annan om man bytt luftfilter också. Får fixa detta senare i sommar, pris 600 hos dom.

Frågan är om man ska byta luftfilter också, risken är väl att ljudnivån går upp = ingen bankörning :-(
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Just, apropå det! Lyckades till slut få min 690 Duke-2008 i det närmaste ryckfri när man kör i låga farter på låg växel på strax under 3000 rpm.

Fipplade runt med både trottel- och insprutningsmapparna.
FI är baserat på kustomiserad Evo1 och EP på en snubbes Enduro-inställning med snällt svar på låga varv för att sen vråla ut sin ilska över bildrullarna.

Standard luftfilter, luftburkslocket på, Yoshi-slipon med dB-killer med extra "dämpning" påsvetsat och tankning på 98 oktan. Stiftet ser ok ut efter testkörning ca en mil från jobbet i farten mellan 30-70 km/h. Lite åt det feta hållet men ändå med förbrukning på ca 0.4-0,5 l/mil

20150525_185935.jpg

Om någon vill utgå från dessa mappningar för egna vidare förbättringar, finns de tillgängliga.
Hojta till isf!

PS: Det visade sig att akramappen var inladdad från början. Hojen gick hur kackigt som helst med denna mappning. Tipsen ute på nätet och från KCS-medlemmarna att man ska undvika Akra-mapparna verkar stämma... DS.
 
Last edited:

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Jag tar tacksamt emot mappningarna på marcus.dahl@telia.com

Med Akra-mapparna, exakt vilka hade du?

För min Duke R 11'a verkar det vara dessa som gäller:

KM756EU11B0241EPMap.hex OEM md5checksum
KTM 690 Duke R EPT map 2011 model year with Akropovic slip-on exhaust
KM756EU11B0241FIMap.hex OEM md5checksum
KTM 690 Duke R EFI map 2011 model year with Akropovic slip-on exhaust

men det finns ju andra "akra-mappar" för vanliga Duke 08-10, tex dessa:

KM756EU0800231EPMap.hex OEM md5checksum
KTM 690 Duke EPT map 08-10 model years with Akropovic slip-on exhaust
KM756EU0800231FIMap.hex OEM md5checksum
KTM 690 Duke EFI map 08-10 model years with Akropovic slip-on exhaust
 

nikho

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Norrköping
Hoj
KTM Duke 690-13
Tips på hemsidor att beställa grejer till en Duke R -11?
Främst avgassystem, ex Akrapovic.
Byter man hela systemet på en Duke eller finns det "slipon"?
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Jag tar tacksamt emot mappningarna på marcus.dahl@telia.com

Med Akra-mapparna, exakt vilka hade du?

För min Duke R 11'a verkar det vara dessa som gäller:

KM756EU11B0241EPMap.hex OEM md5checksum
KTM 690 Duke R EPT map 2011 model year with Akropovic slip-on exhaust
KM756EU11B0241FIMap.hex OEM md5checksum
KTM 690 Duke R EFI map 2011 model year with Akropovic slip-on exhaust

men det finns ju andra "akra-mappar" för vanliga Duke 08-10, tex dessa:

KM756EU0800231EPMap.hex OEM md5checksum
KTM 690 Duke EPT map 08-10 model years with Akropovic slip-on exhaust
KM756EU0800231FIMap.hex OEM md5checksum
KTM 690 Duke EFI map 08-10 model years with Akropovic slip-on exhaust

Det som satt i hojen när jag köpte den var dessa:
KM756EU0804031EPMap.hex
KM756EU0800231FIMap.hex

Mejlar över enbart den sista (test)mappningen, v7.
Vill du ha mina tidigare försöki serien också, hojta till.

OBS! Kolla igenom mappningarna först innan du laddar ner dem till hojen så att du ser vad som kommer att hända.
Compare-funktionen i TuneECU är guld värd!
 
Last edited:

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Tackar, har börjat läsa in mig på TuneECU men det är inte helt trivialt att begripa.

Har kört just comparefunktionen och man skulle kunna inbilla sig att tex akramap är fetare än org fi map men vid vissa varvtal/trottelpositioner är värdena högre och vid andra mindre...

Är väl bara att fortsätta läsa på, visst är det bra att kunna finjustera men man kan sakna förgasarnas enkelhet...

Det som satt i hojen när jag köpte den var dessa:
KM756EU0804031EPMap.hex
KM756EU0800231FIMap.hex

Mejlar över enbart den sista (test)mappningen, v7.
Vill du ha mina tidigare försöki serien också, hojta till.

OBS! Kolla igenom mappningarna först innan du laddar ner dem till hojen så att du ser vad som kommer att hända.
Compare-funktionen i TuneECU är guld värd!
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Tackar, har börjat läsa in mig på TuneECU men det är inte helt trivialt att begripa.

Har kört just comparefunktionen och man skulle kunna inbilla sig att tex akramap är fetare än org fi map men vid vissa varvtal/trottelpositioner är värdena högre och vid andra mindre...

Korrekt! Men inte tillräckligt fet. Jämför akramappen med evo1-mappningen jag mejlade. Den är ännu fetare vid vissa varvtal, men går ändå snålare i stort på min hoj.

Är väl bara att fortsätta läsa på, visst är det bra att kunna finjustera men man kan sakna förgasarnas enkelhet...

Jo, det är en del att banka in och förstå. Tog mig en månad eller så med pillande och testande att få till saker och ting på lill-duken.

Har du de där how-to-länkarna som alla hänvisar till vid mappning?
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Någon som kan hjälpa mig?
Funderar på att investera i en Duke R, som idag har original system. Använda bara system som sitter under motorn, eller används även "vanliga" system med en "burk" på sidan?
Hittade tex detta: http://sliponbutiken.se/ktm/duke-690-2012/

Någon som ge tips?

Nu har jag ingen duke men men hojen du pratar om är ju årsmodell fram till o med -11 med underliggande dämpare. Från 2012 sitter den som "normalt". Finns säkerligen nån variant på dom gamla oxå men inget jag nånsin har sett.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Nu har jag ingen duke men men hojen du pratar om är ju årsmodell fram till o med -11 med underliggande dämpare. Från 2012 sitter den som "normalt". Finns säkerligen nån variant på dom gamla oxå men inget jag nånsin har sett.

Finns varianter av slipon som liknar originalet med under-motor-placering från exvis Arrow, GPR och Leovince om jag minns rätt.

Mitt är ett rostfritt runt från Yoshimura.
 

Bifogat

  • 20150317_130450.jpg
    20150317_130450.jpg
    753.5 KB · Visningar: 119
  • 20150317_130541.jpg
    20150317_130541.jpg
    610.6 KB · Visningar: 112

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tackar, har börjat läsa in mig på TuneECU men det är inte helt trivialt att begripa.

Har kört just comparefunktionen och man skulle kunna inbilla sig att tex akramap är fetare än org fi map men vid vissa varvtal/trottelpositioner är värdena högre och vid andra mindre...

Är väl bara att fortsätta läsa på, visst är det bra att kunna finjustera men man kan sakna förgasarnas enkelhet...

Jag kan gissa att acra mappen enbart är godkänd för racing. Det gör att man inte behöver ta hänsyn till avgasreningens funktion som standard mappen måste göra.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Precis bytt till mig en Duke R -15
Vad jag läst så finns det Akramap för helsystem, cam och evo2 filter och utan cat ..

Ska även finnas en till map för lättar trimning" nåon som ve vad denna heter?
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Precis bytt till mig en Duke R -15
Vad jag läst så finns det Akramap för helsystem, cam och evo2 filter och utan cat ..

Ska även finnas en till map för lättar trimning" nåon som ve vad denna heter?

En Superduke?
Kanske fel tråd isf. :va
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top