KTM 690 Duke R

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Hej. Detta är tråden för KTM 690 DUKE R. Vet att det inte finns många men kul för de som har och det blir säkert en del import också ;)

Jag införskaffade en KTM 690 DUKE R i onsdags. Knappt hunnit testa den riktigt än men det lilla jag kört bådar gott. Den har inte alls samma klipp som min KTM 660 SMC med mycket väss och 62+hk på hjulen men helt annan körbarhet. Den här känns som man kan köra långa sträckor med utan att plågas av att man kör på 2 hjul ;)

Efter att tidigare provat lite Superduke med så känns det här som en minisuperduke. Märkligt att LC4an kan få en så annorlunda karaktär med insprutning och balansaxel :)

Ni som kör "690 DUKE" får gärna tillägga och utveckla tråden för att få lite att samtala om.

Trots att denna har 70hk och 70Nm har jag en känsla av att moppeljudet och lite mer pulver kommer önskas så en omdrevning och lite väss kommer säkert. Gärna tips på bra priser på trim?

3 kassa bilder på R:en i garaget. Kommer fler...





 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Lite fler bilder och nu tvättad.









Hoppades på en riktig provtur idag men till min besvikelse har det inte torkat upp på hela dagen efter alla småskurar :mad:
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Vad är det som är förändrat i motorn? Den här har väl mer effekt än vanliga duke?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
större cylindervolym högre komp och längre slaglängd tror jag.
4mm längre slag ger 690cc istället för 654 på vanliga 690n.
11.8 i komp på vanliga mot 12.5 på R
KTM själva säger knappt 5hk / 3Nm mer i R.
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Kört 10 mil endast och den är klart trevlig i chassi, bromsar mm. Vibrationerna går inte ens att jämföra med 660SMC jag hade tidigare :)

Negativt är att den känns riktigt trött. Vet att jag inte bör varva mer än 6k och det försöker jag hålla mig till men har försökt åka lite på slangen med den och det går knappt om möjligt rycka upp den på 3an. Min 660SMC -03 ryckte jag upp på högsta växeln med 1 kugg neddrevat fram.

Jag hoppas att inkörningen påverkar orket väsentligt men jag har beställt lite delar för att råda bot nu och dessutom lösa symaskinsljudet ;)

Ett GPR helssystem och K N filter är beställt, tänkte borra lite i luftburken. Ev blir det en GPR Powerjet med mapp oxå. Neddrevning fram en kugg är troligt annars ett par st upp bak.

Vad har ni andra för råd för bakhjulsåka utan att offra för mycket toppfart mm?

Vad är era upplevelser som kör 690 Duke av inkörning, trim mm. Någon som mätt siffror i bänk? Vilken växel kan ni rycka upp hojen på med vilka mods? Skiljer motorkaraktär och/eller utväxling mot 690 SMC och 690SM?

Mvh Jimmy
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Körde en alternativ lösning till panelfilter idag och chansade på ett öppet universal K&N filter. Sitter som en smäck på tratten och insugsljudet låter gott. Kör tills vidare med locket på luftburken borta men ska snart yxa upp eller ta bort luftburken helt. Kan inte uttala mig om hur den går då det var blåsigt satan idag och jag inte testat men återkommer om det. Anser iallafall själv att ett öppet konfilter "bör" vara mer optimalt än ett panelfilter.



 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
har du tagit bort strypningen på 1-2 växeln? om inte testa med de, det står hur man gör i nån av dom andra 690 trådarna. Dock så vet ja inte om duke r har den strypningen men dom andra i 690 serien har den.
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
har du tagit bort strypningen på 1-2 växeln? om inte testa med de, det står hur man gör i nån av dom andra 690 trådarna. Dock så vet ja inte om duke r har den strypningen men dom andra i 690 serien har den.

Japp tänkt göra detta. Bör väl inte vara annorlunda på R skulle jag tro. Har du bra länk på bild till Duke så man inte gör en tabbe. Jag är bra på att klåpa ;)

Tackar/ Mvh Jimmy
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
nej jag har ingen sån maskin jag kör 625a :)

Mycket matnyttigt från KTMax :)

Går väl köra öppet konfilter på 625 med, hade ett sådant på min 660 med :tummenupp

Helt ärligt så har jag hittilldags roligare med 660n än med 690n men det blir förhoppningsvis bättre med de mods som komma skall.
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Då är man stolt ägare av en duke 690 r :tummenupp

Jag har legat i med inkörningen så nu ska den mappas om och på med akra i slutet av veckan :yoparty
 

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Shit vad härligt. Grattis och hoppas du blir nöjd frände ;)

Vad har du kört tidigare? Tycker du som jag att den är svår o wheela med?

Jag avbokade mitt GPR system pga superstrul med leverans mm. Nu har jag dock beställt en Tuneboy och hoppas på mycket kul med den ;)

Vet du hur många Duke R det finns i Sverige?

Mvh
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Thx! nej inte en aning! skulle va kul att veta! du får ringa ragnar på din mc han har säkert koll

De va ju inte billigt med akra helsystem, fiifan.. men gött blev de. Slängde på ett kn filter och bort med strypningen. Men har inte hunnit kört den än så blir spännande och se skillnaden. Vad ska du ha för system istället då? tuneboy är som powercommander typ?

Tycker den är lätt att wheela med, men jämför man med vanlig motard så är den lite svårare pga lite tyngre :tuttar
 
Last edited:

SkyRex

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2005
Ort
jkpg
Hoj
KTM 690 Enduro R -10 (SMC)
Har du provat Acrat än? :)

Tuneboy är som PC men bättre justeringsmöjligheter, typ tändning mm.

Jag vet inte om jag köper avgas än utan kanske moddar org istället ;)

Vilken växel går du upp på bakhjulet? Testat knäet mm? Klarar du att ligga o nöta länge på slangen. Har svårt att vänja mig vid Duken till skillnad mot den lätte 660n som var värsta stunthojen i jämförelse :(

Tycker du inte den slår ned hårt vid wheelienedslag? Vad kör du för inställningar på fjädring?

Testade du bana Gelleråsen sen?

Mvh Jimmy
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Tja!

Har själv en Duke 690 - 09 helsvart. Dock ingen R så jag hoppas man får vara med ändå :p

Har stripat om fälgarna och suttit på kraschpuckar på både fram och bak däck. Även beställt oranga ventiler samt en mindre reggplåtshållare.

Det jag undrar är vad jag ska göra åt mitt ljud, ska jag köpa ett slipon eller fixxa ett helsystem, vad har jag att välja bland?

Här kommer en bild då den blev färdigstripad och puckarna sitter på, har inte hämtat ut ventilerna eller plåthållaren. Lite kass kvalite då det är taget med mobilkameran.
 

Bifogat

  • IMG_0200.jpg
    IMG_0200.jpg
    237.7 KB · Visningar: 456
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top