Snabbfrågor ERF

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Har ju aldrig kört erf innan å inte 6 timmars.

frågan är.

klarar man sig på 2 nya bakdäck och 1 framdäck under 6 timmar?

typ contiendurance bak och metzler k2 fram eller liknande?


vad räknas som brandsäkra kläder för tankpersonalen?
räcker de å anmäla 2 personer till serien eller skall man anmäla den tredje me om han kanske bara kommer köra hälften av rejsen?

får man byta däck samtidigt som man tankar?
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Du bör klara dig med däcken. Hur fort tänker ni köra?

En mekoverall med handskar och baldaklav alt hjälm på skallen duger.

Du kan ange den tredje som reservförare.

Du tankar i tankdepån, kör vidare till mekdepån där man byter däck och förare.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
vet inte hur fort ja tänker åka på alla banor men på torpet hade ja tänkt åka runt 1.40-1.45 tider.....

okay olika depåer för mek och tank... man får inte byta förare under tankning då med andra ord?

mekoverall. duger de med vilken skit som helst? eller skall den vara speciellt flammsäker?
 
Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
vet inte hur fort ja tänker åka på alla banor men på torpet hade ja tänkt åka runt 1.40-1.45 tider.....

okay olika depåer för mek och tank... man får inte byta förare under tankning då med andra ord?

mekoverall. duger de med vilken skit som helst? eller skall den vara speciellt flammsäker?

Då klarar du dig med ett bakdäck.

Endast tankning i tankdepån. Det har provats från vissa team att byta förare i tankdepån med stop and go som resultat. :D

Heltäckande, men du får ju använda lite sunt förnuft. Nåt år stod folk med täckjackor i syntetmaterial. Det är osunt förnuft. Skinnstället är förövrigt ok att ha på sig. Cykeln skall stå på depåstöd. Tanka med tratt är inte ok.
 
Last edited:

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Då klarar du dig med ett bakdäck.

Endast tankning i tankdepån. Det har provats från vissa team att byta förare i tankdepån med stop and go som resultat. :D

Heltäckande, men du får ju använda lite sunt förnuft. Nåt år stod folk med täckjackor i syntetmaterial. Det är osunt förnuft. Skinnstället är förövrigt ok att ha på sig. Cykeln skall stå på depåstöd. Tanka med tratt är inte ok.

räcker 1 bakdäck i 6 timmar? låter länge?

okay, men funkar jeans samt bommulströja och balaklava?

okay tanka först sen byta förare...

blir att lära sig reglerna första körningen på torpet:)
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
1.11.4 Körtid

Inbördes ordning som förarna kör är fritt. Ingen förare får köra mer än 2 timmar i ett körpass. Har förare utnyttjat sin maximala körtid på 2 timmar måste förare ha 1 timmas vila innan han/hon får köra igen. Förarbyte får endast ske i teamets tilldelade depåplats. Om förare överskrider maximerad körtid bestraffas teamet med 2 minuter Stop and Go.



Kan någon hjälpa mig att tolka detta.
Om vi är ett tvåmannalag och förare 1 åker ut på ett pass som varar i 61 min. Sedan åker förare 2 ut och kör 59 min efter det kör förare 1 ut igen och kör 60 min.

Då har förare 1 åkat över två timmar men vilat mindre än 1h.
Betyder det att han inte får kan åka ut utan att teamet får bestraffning på 2 min stop and go?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
1.11.4 Körtid

Inbördes ordning som förarna kör är fritt. Ingen förare får köra mer än 2 timmar i ett körpass. Har förare utnyttjat sin maximala körtid på 2 timmar måste förare ha 1 timmas vila innan han/hon får köra igen. Förarbyte får endast ske i teamets tilldelade depåplats. Om förare överskrider maximerad körtid bestraffas teamet med 2 minuter Stop and Go.



Kan någon hjälpa mig att tolka detta.
Om vi är ett tvåmannalag och förare 1 åker ut på ett pass som varar i 61 min. Sedan åker förare 2 ut och kör 59 min efter det kör förare 1 ut igen och kör 60 min.

Då har förare 1 åkat över två timmar men vilat mindre än 1h.
Betyder det att han inte får kan åka ut utan att teamet får bestraffning på 2 min stop and go?

Nej. Sammanhängande körpass får inte vara mer än 2 timmar. Man kan köra 1 tim 55 minuter, vila 10 minuter, därefter köra igen. Man får däremot inte köra 2 timmar 1 minut, vila 55 minuter och därefter köra igen.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Nej. Sammanhängande körpass får inte vara mer än 2 timmar. Man kan köra 1 tim 55 minuter, vila 10 minuter, därefter köra igen. Man får däremot inte köra 2 timmar 1 minut, vila 55 minuter och därefter köra igen.

Ok, tack.
Nu har ni snart ett till team i NEC :)

NSL-Racing, om vi inte får in en storsponsor som köper namnrättigheterna :)
 

Skalman1

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
I skogen
Hoj
Fivers moped
http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/Codes_et_reglements/CM_ENDURANCE_Eng.pdf
Tål väl att diskuteras. trettitre procent av den tid man varit ute skulle man vila. Det bestämdes 2002. Det kanske har ändrats sen dess men det vore väl lämpligt att skriva ner ett reglemente. Det fanns ju tidigare på hemsidan, vart tog det vägen? Och om det inte finns nått nationellt reglemente så får man stödja sig på det internationella. Meningen var ju att dämpa Lindéneffekten i slutet av säsongerna.

MVH Skalis
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/Codes_et_reglements/CM_ENDURANCE_Eng.pdf
Tål väl att diskuteras. trettitre procent av den tid man varit ute skulle man vila. Det bestämdes 2002. Det kanske har ändrats sen dess men det vore väl lämpligt att skriva ner ett reglemente. Det fanns ju tidigare på hemsidan, vart tog det vägen? Och om det inte finns nått nationellt reglemente så får man stödja sig på det internationella. Meningen var ju att dämpa Lindéneffekten i slutet av säsongerna.

MVH Skalis

Leta noggrannare på http://www.sdsab.se/erf/index.php?option=com_content&task=view&id=311&Itemid=1

1.11.4 är det du letar efter på den sidan. 33% är det som gäller i VM, men eftersom vi har en punkt om det i ERF-reglementet så är det det som gäller, inte VM-reglementet.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top