Väljer mellan KTM 625 eller XR650... eller något annat(?)

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Hej!

Har lite plats över i garaget och tänkte därför införskaffa mig en hoj till. Letar för fullt efter en KTM 625 eller en XR650.

I nuläget har jag ca 1000 frågor i huvet, men börjar med några av dem.

Vad är det för serviceintervall på dem bägge. Är det snarlikt?

Vilken av hojarna tuggar flest mil, innan det är dags att dela motorn? Är mil upp mot 2500 något att oroa sig över?

Mitt ändamål är i förstaläget grusköra/stigar/light enduro samt motard.
Körmässigt förmodar jag att jag blir nöjd oavsett vilken hoj jag väljer.
Även om jag gillar att skruva så räcker tiden inte till och serviceintervallerna gör då att extremare hojar trillar ur bilden.

Något speciellt (kända/vanliga fel) man bör titta extra på innan man slår till på någon av dem?

Anledningen till att jag inte kollar efter KTM 640 istället för 625:an är att jag fått för mig att den är betydligt otympligare. Effektmässigt vet jag inte vad som skiljer uppriktigt sagt.

:va

//KaliZ
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Köp en Xr650r, dom är bra. Inga problem om den rullat över 2500 mil.. Är en gubbe på soe, han har snart kört 10000 tror jag, utan att röra motorn.

Den jag har har gått som motard hela tiden i princip, öppnade motorn å kollade i vintras. Det såg ut som nytt efter 2400 mil.

Jag brukar byta olja när jag känner för det, haha. Brukar bli en 300 mil emellan. Ventilerna har jag aldrig behövt pilla på.

Xr'n har inga fel, det var den allra första årsmodellen som hade en kass bussning i kopplingen, men dom lär vara bytta sen länge. Alla årsmodeller på xr650r är samma, bara dekalerna som skiljer sig.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
XRn kan jag inget om, så den låter jag andra berätta om.
625an är en bra hoj. LC4-motorn som de har är ganska skottsäkra och om du köper en 05a, eller nyare är det 500milsintervaller på service. Innan dess är den 250. Innan 05 fick man inte skjutsa på dem heller, om nu det skulle vara intressant.

Skillnaden mellan 640n och 625an är väl egentligen att det är en annan förgasare på 625an, vilket gör den lite rappare. Sen är det lite hårdare sadel, lite mindre tank, inga fega gummiskydd på fotpinnarna... Jag hade en 640 innan och jag tycker att den stora skillnaden är rappheten i maskinen. Visst den kanske är lite smidigare än 640n, men inte jättemycket.
Köp!!

Mina 5 cent...
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Intressant med serviceintervallerna som skiljer där MaG. Tackar för informationen!

Har länge varit på jakt efter en XR650, men det finns aldrig några till salu som inte är helt nerkörda så därför har jag börjat snegla på 625:an också.
XR:n är ju en rätt gammal hoj och många som är till salu har haft ca 200 olika ägare vilket jag är lite allergisk mot.

//KaliZ
 

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Ort
småland
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
Jag stod precis i samma val som du för en månad sen men efter att kolla närmare på dom båda blev valet lätt, ktm! utan att ha kört någon av dom så såg jag att xr hade en analog mätare och ingen up-side-down gaffel det gjorde att den kändes mycke äldre..

hittade en 03.a total renoverad 2500mil för 30tkr, med lite extra prylar som nytt drivpaket,sadel,isdäck.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Intressant med serviceintervallerna som skiljer där MaG. Tackar för informationen!

Har länge varit på jakt efter en XR650, men det finns aldrig några till salu som inte är helt nerkörda så därför har jag börjat snegla på 625:an också.
XR:n är ju en rätt gammal hoj och många som är till salu har haft ca 200 olika ägare vilket jag är lite allergisk mot.

//KaliZ
Bara att köpa :fakta

http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_XR_650_26395247.htm?ca=23_10&w=3
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Köp en Xr650r, dom är bra. Inga problem om den rullat över 2500 mil.. Är en gubbe på soe, han har snart kört 10000 tror jag, utan att röra motorn.

Den jag har har gått som motard hela tiden i princip, öppnade motorn å kollade i vintras. Det såg ut som nytt efter 2400 mil.

Jag brukar byta olja när jag känner för det, haha. Brukar bli en 300 mil emellan. Ventilerna har jag aldrig behövt pilla på.

Xr'n har inga fel, det var den allra första årsmodellen som hade en kass bussning i kopplingen, men dom lär vara bytta sen länge. Alla årsmodeller på xr650r är samma, bara dekalerna som skiljer sig.
"Hej, jag är partisk!"
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Ägt en 625 smc, min bror ägt en XR650, säger bara KTM!! så mycket smidigare, så mycket rappare motor, vibrerar en hel del men ...va fan! va kul den cykeln är
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Ägde för ett tag sedan en Honda XR 650 (den Loy nu har) och har i dagsläget en KTM 625.

Har kört hyfsat många mil med båda cyklarna och kan väldigt lätt konstatera att......

KTMén vinner överlägset.


Hondan är som en "traktor" jämfört med KTMén och jag upplever 625an betydligt rappare. Skillnaden körmässigt är att Hondan känns väldigt tung att köra medans KTM´n är lättare att kasta med om man säger så.

Det som talar för Honda är kvalitén. Finns väldigt många XR som gått väldigt långt utan problem. Jag hade inga problem med Hondan och efter den har jag ägt två stycken KTM LC4 (en 660 och en 625) som även dom varit helt problemfria.

625 har elstart vilket jag tycker är riktigt gött. Inte roligt om hojen surar eller slår av vid ett trafikljus att stå där och kicka.

Jag skulle köpt en XR igen om jag skulle te.x planerat att köra väldigt långt i sträck, tex mc-semester eller liknande. Hondan vibrerar mindre och är lite skönare att sitta på fast som motard/enduro/lekhoj är valet dock väldigt väldigt lätt för mig = KTMén.


Edit: Min 625 är förresten till salu. 1300 mil -04. Och nej den säljs inte för den är tråkig.
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Supermotard-nördarna här på SH är rätt orangea. Iaf när det kommer till LC4 vs. "nåt annat märke i samma kategori".

... det är som det ska alltså :D
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Hade inte räknat med något annat än två olika läger.
Japp onekligen är KTM:en modernare, men i första hand är jag på jakt efter tillförlitlighet!
XR känns mera volvo 240 på något sätt... :näsblod

Jag är som ni märker helt öppen får bägge ock. Får leta vidare helt enkelt.

Tack för all input!
Fyll gärna på med mera i tråden.. :tummenupp

//KaliZ
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Hade inte räknat med något annat än två olika läger.
Japp onekligen är KTM:en modernare, men i första hand är jag på jakt efter tillförlitlighet!
XR känns mera volvo 240 på något sätt... :näsblod

Jag är som ni märker helt öppen får bägge ock. Får leta vidare helt enkelt.

Tack för all input!
Fyll gärna på med mera i tråden.. :tummenupp

//KaliZ
Inget fel på tillförlitligheten på en gammal hederlig LC4:a heller.
Men som vissa redan kommit fram till så är KTMén mkt smidigare och modernare och helt enkelt en bättre hoj på alla avseenden. (förutom serviceintervallen)

Så för mig är också valet enkelt. I detta fallet vinner KTMén.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Har haft både XR650 och KTM 625, bägge är bra motorcyklar, det är detaljer som skiljer, prova bägge och köp det som passar dig.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Mitt enda råd är att aldrig köpa en Honda XR. JA den är tillförlitlig och tar sig fram utan knat. Men körmässigt är den en katastrof och sen är den grymt överprisad på begmarknaden.

Att jämföra den med en LC4 är som att jämföra en 240 med en M5. Enda gången jag skulle köpa en XR vore som arbetsfordon, aldrig som leksak. KTM väger mindre, lämnar mer effekt, har bromsar och fjädring som fungerar utmärkt (och blir riktigt bra med mindre modifikationer) och ffa en ram som inte är tillverkad av nykokt spagetti.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Mitt enda råd är att aldrig köpa en Honda XR. JA den är tillförlitlig och tar sig fram utan knat. Men körmässigt är den en katastrof och sen är den grymt överprisad på begmarknaden.

Att jämföra den med en LC4 är som att jämföra en 240 med en M5. Enda gången jag skulle köpa en XR vore som arbetsfordon, aldrig som leksak. KTM väger mindre, lämnar mer effekt, har bromsar och fjädring som fungerar utmärkt (och blir riktigt bra med mindre modifikationer) och ffa en ram som inte är tillverkad av nykokt spagetti.

Jobbigt att argumentera emot där :tummenupp
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Ja varför är det då? Den borde ju vara billigare än en KTM med tanke på utrustning osv.

För att den går o går o går går osv...

Jag hade en xr650 innan.
Jag var nöjd med den. Jag upplevde den som helt klart jämbördig med lc4érna. Då hade min iofs annan förgasare och kam men...

Ska du köpa en xr så ska du köpa en med allt godis klart dvs annan förgasare, motardkit, helsystem osv. De få kronorna extra de kostar på blocket har du igen tusenfalt för en stor nackdel gentemot ktm är att alla grejer till en honda kostar multum tyvärr och begagnat finns det lite av på blocket osv.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Yamaha XT660 har 2000 mil intervall på ventilerna. Som alternativ, om man inte vill skruva...
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Skulle valt hondan... men så gillar jag gamla trögstyrda jappsar med nedåtpekande bakskärm.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top