Ryssland, Sibirien, road of bones...

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
att köra genom typ delar av uzbekistan eller framförallt kirgistan är inget alternativ eller? undra hur det är med att komma in i dessa länder?

In- och utresebestämmelser
Svenska medborgare behöver visum för inresan. Närmaste kirgiziska ambassad finns i Berlin. Enligt de nyligen förändrade bestämmelserna behöver svenska medborgare, som vistas i landet kortare tid än en månad, inte längre registrera sig hos myndigheterna.

Vid inresan skall en tullklareringsblankett fyllas i och man skall uppge vilka pengar och värdeföremål man för in i landet. Blanketten uppvisas också då man lämnar landet.


In- och utresebestämmelser
Svenska medborgare behöver visum för inresa. Visumet måste anskaffas innan man anländer till landet, eftersom det inte längre beviljas vid ankomsten till Tasjkent. De närmaste uzbekiska ambassaderna som beviljar visum finns i Berlin, Moskva och Riga.

Resenärernas papper kontrolleras ofta, varför det är viktigt att alltid bära med sig en kopia av både passet och visumet. Om man ska stanna i landet längre tid än tre dagar ska man registrera sig hos myndigheterna. Registreringen sker lämpligast via hotellet. Alla registreringskvitton måste sparas för att kunna uppvisas vid utresan. Dessutom bör resenärer kunna uppvisa ett färskt intyg över ett negativt HIV-test.

Resenärer ska fylla i en tullklareringsblankett när de anländer till landet. Om mer än 10 000 US-dollar förs in ska 1 procent i skatt betalas. Vid utresan ska kvitton över valutaväxling och de dollar som inte använts uppvisas.
Särskilt tillstånd fordras för att resa till Termez vid gränsen mot Afghanistan eller Surkhandarya-regionen i övrigt.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Att man måste korsa en bit av ryssland för att komma från ukraina till kazakstan har jag också förstått, men han skrev att han skulle ta den passagen för att det var för krångligt med visum i ryssland. Det var det jag inte förstod, slipper han ansöka om visum till ryssland bara för att han tar vägen mellan ukraina och kazakstan?
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
...krångligt med visum i ryssland.

Stämmer, om man inte har någon bekant i landet, eller för betalt boende och inbjudan. Så vi tar Transitvisum, får färdas genom ryssland och vara i landet 3 dgr, behöver då endast ha färdväg + visa till in-/ut länder för att få "passera". Resan och hoj åkandet är hela målet. Övriga länder är oftast 30 dgr uppehåll, försäkring har man hemifrån i olika modeller/"bra att ha på papper" samt får/kan teckna extra vid inresa/tullpassage.

Siktar på väg A356 in i Kina (Bakhty-Tacheng), hoppas på bra passage vid Uralberget :D Hojarna parkeras i Thailand/inlåsta/hus/framtida åter resa..ska gå över vägen, ned på stranden här i Nice och planera lite mer idag(20 grader varmt/solsken), funderar på en egen tråd för att dela till intressenter...får se vad dagen bjuder påi cybervärlden:gnissla
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
. Dessutom bör resenärer kunna uppvisa ett färskt intyg över ett negativt HIV-test.

brukar inte det vara om man vistas i landet mer än 30 dagar? tror det var så i ryssland iaf. eller? har något minne av att jag läst det någonstans men uzbekerna kanske är annorlunda.

Siktar på väg A356 in i Kina (Bakhty-Tacheng), hoppas på bra passage vid Uralberget :D Hojarna parkeras i Thailand/inlåsta/hus/framtida åter resa..ska gå över vägen, ned på stranden här i Nice och planera lite mer idag(20 grader varmt/solsken), funderar på en egen tråd för att dela till intressenter...får se vad dagen bjuder påi cybervärlden:gnissla

låter jävligt intressant! jag skulle vara jävligt intresserad men skulle nog delvis ha svårt för att komma loss så länge i sommar samt gärna vilja ha hem hojen relativt fort. om man inte skiter i allt och stannar i thailand över vintern haha, fy faaan va skönt. en här vintern har nästan fått mig att hata sverige. ge mig värme och sol tack, nu!
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Här är en kille som kör den vägen.. På en Chopper. :näsblod
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=462017

world-map2009.gif

Ha ha ha! Doug Wothke. Skojjigt. Lärde känna honom i somras. Vi har nära nog daglig kontakt. Trevlig och duktig snubbe. Här försöker han släta av mig:

36043_1585462469989_1038581433_31622768_150034_n.jpg


Doug och hans flickvän Poly driver en "moto camp" i Idileva, Bulgarien. Dom bor i Bulgarien under sommaren och USA på vintern. Bra folk.

Hittade den här tråden precis. Jag och flickvännen planerar en hojtripp t/r till Mongoliet nästa sommar. Kan bli så att Doug´s flickvän Poly hänger på också. Sen SKA jag köra jorden runt inom 5 år. Via Magadan. :tummenupp

//J
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
fy fan, jag hakar gärna på! finns inget annat jag längtar mer efter just nu än att bra dra en lång jävel runt hela jorden. ett par tre varv. :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
fy fan, jag hakar gärna på! finns inget annat jag längtar mer efter just nu än att bra dra en lång jävel runt hela jorden. ett par tre varv. :)

Sätt igång och spara pengar. Vi drar inom fem år. :tummenupp

Färöarna och Island till sommaren, Mongoliet nästa sommar (2012) med flickvännen.

Och sen ett par år senare klotet runt. Jag har tänkt mig österut via Sibirien/Road of bones/Magadan till Alaska och sen söderut genom Nordamerika, ner genom Mexico, Central-/Sydamerika och sen frakta hojarna från Argentina till Sydafrika, upp genom Afrika och hem. Låter det som någon som kan passa herrn´? :tummenupp

//J
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Sätt igång och spara pengar. Vi drar inom fem år. :tummenupp

Färöarna och Island till sommaren, Mongoliet nästa sommar (2012) med flickvännen.

Och sen ett par år senare klotet runt. Jag har tänkt mig österut via Sibirien/Road of bones/Magadan till Alaska och sen söderut genom Nordamerika, ner genom Mexico, Central-/Sydamerika och sen frakta hojarna från Argentina till Sydafrika, upp genom Afrika och hem. Låter det som någon som kan passa herrn´? :tummenupp

//J

Jodå det kan jag nog leva med! haha... :tummenupp
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag har tänkt mig österut via Sibirien/Road of bones/Magadan till Alaska och sen söderut genom Nordamerika, ner genom Mexico, Central-/Sydamerika och sen frakta hojarna från Argentina till Sydafrika, upp genom Afrika och hem.
Låter som en bra plan - högre detaljnivå än så behövs ej, resten kan gott väl improviseras. Antar att något sådant lär ta ett halvår och kosta ett par hundra papp?
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Låter som en bra plan - högre detaljnivå än så behövs ej, resten kan gott väl improviseras. Antar att något sådant lär ta ett halvår och kosta ett par hundra papp?

ett par hundra papp? ska du äta rysk kaviar varannan dag eller? ;) det är bara i västvärlden det kostar en massa att leva och försöker man leva billigt och inte bo på lyxhotell varje dag och även improviserar lite så klarar man nog sig på betydligt mindre. men det är klart en fördel att ha pengar utifall att! det som iofs lät kosta lite pengar kan jag tänka mig är båtresorna med hojen från asien till nordamerika samt sydamerika till sydafrika. inte för att jag VET men jag gissar på att det kan vara en fördel att planera dessa två båtfärder lite mer i detalj, allt annat kan man nog mer eller mindre ta som det kommer!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Sätt igång och spara pengar. Vi drar inom fem år. :tummenupp
Jag har tänkt mig österut via Sibirien/Road of bones/Magadan till Alaska och sen söderut genom Nordamerika, ner genom Mexico, Central-/Sydamerika och sen frakta hojarna från Argentina till Sydafrika, upp genom Afrika och hem. Låter det som någon som kan passa herrn´? :tummenupp

//J

Har själv tänkt göra den turen men åt andra hållet och avsluta med Australien istället för Magadan.

Familjen skall med, och vi kommer åka i nåt som liknar dessa:

Galerie-FED-UV1.1-gr.jpg


Självklart skall det på en enduro bakpå :)
Räknar med att kunna dra inom 5 år. Vi kanske ses på mitten nånstans!:yoparty

ett par hundra papp? ska du äta rysk kaviar varannan dag eller? ;) det är bara i västvärlden det kostar en massa att leva och försöker man leva billigt och inte bo på lyxhotell varje dag och även improviserar lite så klarar man nog sig på betydligt mindre. men det är klart en fördel att ha pengar utifall att! det som iofs lät kosta lite pengar kan jag tänka mig är båtresorna med hojen från asien till nordamerika samt sydamerika till sydafrika. inte för att jag VET men jag gissar på att det kan vara en fördel att planera dessa två båtfärder lite mer i detalj, allt annat kan man nog mer eller mindre ta som det kommer!

Har hört från andra som gjort liknande turer att flyget är värt varenda krona extra. Man slipper emballera hojjarna så noga, de kommer fram i tid och du slipper mycket pyssel med korrupta tullare etc (på flygplatser går saker mer korrekt till)
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Har själv tänkt göra den turen men åt andra hållet och avsluta med Australien istället för Magadan.

Familjen skall med, och vi kommer åka i nåt som liknar dessa:


Självklart skall det på en enduro bakpå :)
Räknar med att kunna dra inom 5 år. Vi kanske ses på mitten nånstans!:yoparty



Har hört från andra som gjort liknande turer att flyget är värt varenda krona extra. Man slipper emballera hojjarna så noga, de kommer fram i tid och du slipper mycket pyssel med korrupta tullare etc (på flygplatser går saker mer korrekt till)

fan va ballt! det lär du skriva blogg om!?

jo säkert bekvämmare med med flyg men kostnadsmässigt borde det ju bli en hel del dyrare, eller?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
fan va ballt! det lär du skriva blogg om!?

jo säkert bekvämmare med med flyg men kostnadsmässigt borde det ju bli en hel del dyrare, eller?

Klart det blir dyrare, men du behöver ju inte bo på hotell i en månad i väntan på att hojen skall komma fram. Om den kommer fram :)
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
^^Jag stötte på patrull för inpassage till Kina, lokalt körkort, lokala fordon och guide på 4x4 krävdes, vi nöjde oss med Kazakhstan denna resa.

Tröttnade på de flinande poliserna med guldtänder(korruption till 100/jag tröttnade och varvade med att "turist titta" åt motsatt håll när dom vinkade, samt stanna och ryta åt dom när poliserna tog in oss i bilen för att diskutera storleken på boten för något vi inte gjort). Gränsen mellan Ryssland-Kazakhstan skulle visst öppnas 2011(blev intervjuade och följda av Ryska Chanel One genom ett passage), där spar man ju 1/2 dag & mutor.

Körde 1/2 budget varianten, 800 mil/under 14000:- med allt, kittning(däck, drev, packning), mat, bensin, sova, visum, båt osv.

Ryssland, visum verkar inte vara så svårt om man har med sig karta och plan när man söker visum. Vi fick transit visa som gällde 3 vec med två in passage i landet.

Får promota kompisarna som är iväg genom afrika men via bil http://tourdafrique4x4.wordpress.com

Planera på och dela med Er, -det är roande i regn rusket :yoparty :tummenupp
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Undrar om det kan vara värt att prova någon annan gränsstation för att träda in i Kina, om de vägrar släppa in en på ett ställe? Ordspråket ett land, tusen lagar har man ju hört.. Finns ju folk som lyckats ta sig in i Kina med egna fordon.

Starstriker: Köp en sån och svetsa på en husvagn. Mer badass än så blir det inte! :)
http://www.blocket.se/jonkoping/Zil_157__59_6x6_30610165.htm?ca=11&w=3&last=1
2109352832.jpg
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Undrar om det kan vara värt att prova någon annan gränsstation för att träda in i Kina, om de vägrar släppa in en på ett ställe? Ordspråket ett land, tusen lagar har man ju hört.. Finns ju folk som lyckats ta sig in i Kina med egna fordon.

Starstriker: Köp en sån och svetsa på en husvagn. Mer badass än så blir det inte! :)
http://www.blocket.se/jonkoping/Zil_157__59_6x6_30610165.htm?ca=11&w=3&last=1

ja jävlar den va cool! inte värst dyr heller!? frågan är hur bra den håller?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top