Försäkra på en förälder?

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Vi måste ju utgå ifrån att personen som kvaddar hojen ger sig till känna på nå´t sätt.
Är personen exempelvis en 24-årig son till en 45-årig försäkringstagare betvivlar jag att det belastar statistiken över 40+:are. just av den anledningen att de vet att det är en -25 som kört.

Återigen... Detta kräver ju att den som vurpar eller kraschar är ärlig nog att erkänna det för försäkringsbolaget.

klart att det belastar försäkringstagarens åldesgrupp. Försäkringsbolagen tittar på hur mycket varje försäkringsgrupp betalar mot hur mycket kostar de.
 

Smagatusk

Guest
Naturligtvis kommer försäkringsklassen att bli drabbad.
Inte sitter någon och utreder enskilda fall för att föra statistik.

Personerna som "inte ser de enskilda fallen" är nog inte de som sätter premierna heller.
 

Ankan_84

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Som jag förstår det av vad RAxor86 skriver, så är IF mycket väl medvetna om skenförsäkringar. Det är väl anledningen till den dubbla självrisken när en olycka eventuellt är framme?

Ser faktiskt inte problemet... "Försäkra på dina föräldrar, men kvaddar du så kommer det att kosta dig dubbelt så mycket."

Klart som korvspad.

Är lite inne din melodi också. Det står ju klart och tydligt, varför annars ha en högre självrisk??

Man kan ju jämföra: Min sambo krockar bilen som jag har betalt och äger, ska FB neka mig ersättning bara för att jag inte har kört fordonet, när det även står att: När folk under 24 kö råder dubbel självrisk.

Det är väl samma sak här??

Jag försvarar inte skenförs. Tycker också att det är en form av snålskjuts att skenförsäkra, vilket sabbar för alla andra, men intressesant att diskutera.
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Nej, men nu är det så det fungerar när försäkringsbolagen tillåts kamma marknaden på lågriskgrupper och i all praktisk bemärkelse utförsäkra oss med lite kraftigare åk genom ockerpriser.

Att jag är skötsam, riskmedveten, välutbildad och kör förnuftigt spelar ju ingen roll sålänge andra i min försäkringsgrupp går igenom ett par hojar om året.

Dessutom har jag min hoj begränsad till 25kW, innan dess låg lägsta premie jag hittade hel/hel: 39.000:- och halv/hel 19.000:-.

De flesta bolag ville ha över 60.000 för en helförsäkring.

Visst är det underbart :D

Om din hoj är begränsad till 25 kw; kör du på det då eller har du bort strypningen?

Hur ställer sig FB till att man kör försäkrat på 25 kw men har plockat bort den och sen kvaddar hojen?
 

Smagatusk

Guest
klart att det belastar försäkringstagarens åldesgrupp. Försäkringsbolagen tittar på hur mycket varje försäkringsgrupp betalar mot hur mycket kostar de.

Det är väl inte alls klart? Har de varit så specifika att de kan låta vem som helst köra under vilken försäkringstagare som helst är detta mest troligt något de granskar.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Är lite inne din melodi också. Det står ju klart och tydligt, varför annars ha en högre självrisk??

Man kan ju jämföra: Min sambo krockar bilen som jag har betalt och äger, ska FB neka mig ersättning bara för att jag inte har kört fordonet, när det även står att: När folk under 24 kö råder dubbel självrisk.

Det är väl samma sak här??

Jag försvarar inte skenförs. Tycker också att det är en form av snålskjuts att skenförsäkra, vilket sabbar för alla andra, men intressesant att diskutera.

Ser du inte skillnaden??? Att lån ut eller att inte vara huvudsaklig brukare?
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Är lite inne din melodi också. Det står ju klart och tydligt, varför annars ha en högre självrisk??

Man kan ju jämföra: Min sambo krockar bilen som jag har betalt och äger, ska FB neka mig ersättning bara för att jag inte har kört fordonet, när det även står att: När folk under 24 kö råder dubbel självrisk.

Det är väl samma sak här??

Jag försvarar inte skenförs. Tycker också att det är en form av snålskjuts att skenförsäkra, vilket sabbar för alla andra, men intressesant att diskutera.

skillnaden ligger i att du använder antagligen bilen, när det gäller skenförsäkring så använder försäkringstagaren inte fordonet
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Du kan ju inte dra alla över samma kam!. Jag har god självkännedom. jag befinner mig inte i någon riskzon för att ha sönder något så försiktig och riskmedveten som man är. säger inte att det går att undvika till 100%.. men du fattar nog vad jag menar eller är det helt otänkbart dig att fallet kan vara så för en 24 åring??

Jag tror att det är en mycket liten andel motorcyklister som inte lägger omkull hojen under den första delen av läroperioden, d.v.s. de fem första åren man kör regelbundet.

Graden av riskmedvetenhet är onekligen en i sammanhanget viktig aspekt, speciellt för yngre förare, men körförmåga och allmän erfarenhet rörande tvåhjulingars beteendeär nog de två enskilt viktigaste faktorerna till detta odiskutabla faktum. Rent generellt så befinner sig en 24-åring nybörjare på hoj nog så centralt i riskzonen som det överhuvudtaget går att komma. Därav storleken på försäkringspremierna. (Förstår man inte det så står det ironiskt nog inte så bra till med riskmedvetenheten.)

Personligen har jag aldrig träffat en motorcyklist som klarat sig i fem år. Undrar hur sådana människor ser ut... blåa ? :va
 

Smagatusk

Guest
Ser du inte skillnaden??? Att lån ut eller att inte vara huvudsaklig brukare?

Är allt svart eller vitt för dig? Nu har IF ett alternativ till alla andra att det är ok att "skenförsäkra". Men krockar du kostar det dig dubbelt.

Begriper du?
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Om din hoj är begränsad till 25 kw; kör du på det då eller har du bort strypningen?

Hur ställer sig FB till att man kör försäkrat på 25 kw men har plockat bort den och sen kvaddar hojen?

Jodå, jag kör hojen strypt både i verkligheten och på pappret. Att strypa på pappret och sedan köra ostrypt vore försäkringsbedrägeri. Det är också anlednigen till att de flesta bolag inte gör skillnad på strypt och ostrypt längre. Om försäkringsbolaget skulle kontrollera huruvida strypen satt i efter en vurpa kan man ju förståss spekulera i. Men om det visar sig att man fuskat kan man nog vara säker på att det blir både anmälan om bedrägeri och utebliven ersättning.
 

Smagatusk

Guest
Menar du att skadereglerare sätter premier? Driver du med mig?

Jahapp... Den vanliga SH-andan. Allt tas ur tomma luften...

Jag citerade dig, och jag har inte nå´nstans överhuvudtaget, nämnt skadereglerare. Jag sa att det är inte samma personer som kollar statistik som sätter premier. De som bestämmer premierna är nog lite mer granskande än statistiker.
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Jag tror att det är en mycket liten andel motorcyklister som inte lägger omkull hojen under den första delen av läroperioden, d.v.s. de fem första åren man kör regelbundet.

Graden av riskmedvetenhet är onekligen en i sammanhanget viktig aspekt, speciellt för yngre förare, men körförmåga och allmän erfarenhet rörande tvåhjulingars beteendeär nog de två enskilt viktigaste faktorerna till detta odiskutabla faktum. Rent generellt så befinner sig en 24-åring nybörjare på hoj nog så centralt i riskzonen som det överhuvudtaget går att komma. Därav storleken på försäkringspremierna. (Förstår man inte det så står det ironiskt nog inte så bra till med riskmedvetenheten.)

Personligen har jag aldrig träffat en motorcyklist som klarat sig i fem år. Undrar hur sådana människor ser ut... blåa ? :va

Ja då förstår jag din syn på det hela. Så tråkigt.

Har då en bättre syn än vad du har.
Både morsans man som kört sedan 16 år och är 50 idag har aldrig vurpat. känner en sompendlat till jobbet året runt i 16 år igenom göteborg utan en repa.

Finns alltså folk som kör klockrent. Har lärt mig grymt mycket på körskolan som uppdateras hela tiden med nyttig info. o nu riskutbildningen som har en praktisk del där man ska lära sig att undvika farliga och riskfyllda situationer. Man kan vara en nybörjare men ändå ha större chanser att klara sig med kunskapen.

som ev blivande stationstekniker på Ringhals och gjort riskbedömningar på göteborg energis anläggningar tror jag att jag vet ett och annat om säkerhet och risker. handlar inte bara om erfarenhet utan vad som finns i huvudet.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Personligen har jag aldrig träffat en motorcyklist som klarat sig i fem år. Undrar hur sådana människor ser ut... blåa ? :va

Klarat sig från vad? Menar du olycka är det nog dags att ta ett steg utanför lägenheten.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Är allt svart eller vitt för dig? Nu har IF ett alternativ till alla andra att det är ok att "skenförsäkra". Men krockar du kostar det dig dubbelt.

Begriper du?

Det dom skriver är ju att det kostar massa mer ifall du lånar ut mcn och den krashas/blir stulen, inte att den som kör mest inte behöver stå som försäkringstagare.
 

lladron

Medlem
Gick med
6 May 2009
Ort
Oskarshamn
Hoj
-14, Yamaha MT 09
Jodå, jag kör hojen strypt både i verkligheten och på pappret. Att strypa på pappret och sedan köra ostrypt vore försäkringsbedrägeri. Det är också anlednigen till att de flesta bolag inte gör skillnad på strypt och ostrypt längre. Om försäkringsbolaget skulle kontrollera huruvida strypen satt i efter en vurpa kan man ju förståss spekulera i. Men om det visar sig att man fuskat kan man nog vara säker på att det blir både anmälan om bedrägeri och utebliven ersättning.

Då är du ingen hycklare! :tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top