Försäkra på en förälder?

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Tjena!

Jag vet att Honda/BMW/Triumph har märkesförsäkringar hos IF som tillåter en annan person än den som står på försäkringspapperna få köra motorcykeln med dubbel självrisk som villkor. Detta tycker jag är suveränt för mig som är 24 år och kan försäkra på en förälder som är t.ex. 40+/50+!:tummenupp

Någon som vet om det finns andra försäkringsbolag som har denna typ av försäkring? Bilsport&MC kan man bara glömma.. :död
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Men om du klotar så är självrisken 25 eller 50k beroende om de är sport eller sport++ hoj dina föräldrar försäkrat
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Men om du klotar så är självrisken 25 eller 50k beroende om de är sport eller sport++ hoj dina föräldrar försäkrat

ja, men det är hojjar som street triple, honda CB600 eller nya yamaha fz8 jag tittar på. där självriskerna är 6000 men går till 12 000 då vid dubbel självrisk.
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Tack för svaren!

inte ens en bil är billig att försäkra på en 24 åring, premierna är fanime inte realistiska! tänker inte äga ett 20-30 år gammalt fordon heller!

Slutats: Får bli honda/triumph eller BMW då.
 
Last edited:

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Tack för svaren!

inte ens en bil är billig att försäkra på en 24 åring, premierna är fanime inte realistiska! tänker inte äga ett 20-30 år gammalt fordon heller!

Slutats: Får bli honda/triumph eller BMW då.

Helst inte BMW. Så slipper iaf jag subventionera din försäkring.
Det blir en sken försäkring i alla fall. så som du tänkt. Läs villkoren en gång till.
 
  • Gilla
Reaktioner: PJM

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Det kan man nog konstatera att det är precis vad de är.

japp, tragiskt nog. orimliga i varje fall.

Helst inte BMW. Så slipper iaf jag subventionera din försäkring.
Det blir en sken försäkring i alla fall. så som du tänkt. Läs villkoren en gång till.

Hur ska de veta att jag är den enda som kör hojen men försäkrat på en förälder? den dagen något går sönder på hojjen eller den blri stulen skulle kunna vara vilken dag som helst där man "lånar" hojjen.

"Om annan än fordonets ägare/försäkringstagare eller person
som inte är folkbokförd på försäkringstagarens adress har MC:n i
sin besittning och skada uppstår, gäller försäkringen med dubbel
självrisk enligt aktuellt skademoment. Dubbel självrisk gäller
också om vagnskada inträffar och föraren är under 25 år, samt
att fordonet inte tillhör klasserna Skoter, 125 CC och Eu-moped."

Något jag missar här?
 
Last edited:

PJM

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2009
Ort
Saltsjö-Boo
Hoj
BMW F800R -2010
BMW har ju redan billiga märkesförsäkringar som det är. Skulle tjäna 1800kr om året på att skriva hojen på farsan, inte värt besväret.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
japp, tragiskt nog. orimliga i varje fall.



Hur ska de veta att jag är den enda som kör hojen men försäkrat på en förälder? den dagen något går sönder på hojjen eller den blri stulen skulle kunna vara vilken dag som helst där man "lånar" hojjen.

"Om annan än fordonets ägare/försäkringstagare eller person
som inte är folkbokförd på försäkringstagarens adress har MC:n i
sin besittning och skada uppstår, gäller försäkringen med dubbel
självrisk enligt aktuellt skademoment. Dubbel självrisk gäller
också om vagnskada inträffar och föraren är under 25 år, samt
att fordonet inte tillhör klasserna Skoter, 125 CC och Eu-moped."

Något jag missar här?

Här handlar det inte om att försäkringsbolaget inte kan sätta dit dig. Grejen är den att du åker snålskjuts på en annan försäkringsgrupp än din egen. Dvs, smäller du så belastar du fel grupp, vilken får höjda försäkringar. Du åker alltså snålskjuts på dina hojpolare.

Dock finns det kanske något försäkringsbolag som kan försäkra en hoj på en förälder och sedan låta tex en son köra hojen. En förutsättning brukar vara att man bor i samma hushåll.
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Du kan ju övertyga din förälder att köpa den motorcykel du vill ha, förutsatt att din förälder har MC-kort och äger hojen samt själv använder den så är det inte skenförsäkring. För att 'dela' motorcykel måste ni förmodligen bo på samma adress. Men som det påpekas i tråden så är det viktigt att det verkligen är den som äger hojen som försäkrar den. Annars blir det skenförsäkring, och då blir det inte kul om något går åt skogen. Själv är jag utflyttad, bor på Sveriges dyrast postnummer, så jag får glatt hosta upp 18.500:- om året.
 
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
japp, tragiskt nog. orimliga i varje fall.



Hur ska de veta att jag är den enda som kör hojen men försäkrat på en förälder? den dagen något går sönder på hojjen eller den blri stulen skulle kunna vara vilken dag som helst där man "lånar" hojjen.

"Om annan än fordonets ägare/försäkringstagare eller person
som inte är folkbokförd på försäkringstagarens adress har MC:n i
sin besittning och skada uppstår, gäller försäkringen med dubbel
självrisk enligt aktuellt skademoment. Dubbel självrisk gäller
också om vagnskada inträffar och föraren är under 25 år, samt
att fordonet inte tillhör klasserna Skoter, 125 CC och Eu-moped."

Något jag missar här?

står väl oxå att den som har det ekonomiska intresset eller nåt sånt ska försäkra fordonet dvs den som köper det inte vem som äger det. Och det är väl på den punkten som folk vägrats ersättning om jag inte kommer ihåg fel.
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Jag tror inte du förstog vad han just skrev

Sen spelar det ju ingen roll om försäkringsbolaget vet vem som kör för de andra i kollektivet som du utnyttjar.

Jo jag förstod vad han skrev. det är realistiska priser i nutid men jag tycker det är orimligt att betala 2000kr/mån för en hoj för en kille som mig.

att premierna är höga beror bara på en sak. varför skulle jag drabbas av det om jag vet att jag inte skulle bidra till det? hör om folk som har sönder 1-2 hojjar om året..

Du kan ju övertyga din förälder att köpa den motorcykel du vill ha, förutsatt att din förälder har MC-kort och äger hojen samt själv använder den så är det inte skenförsäkring. För att 'dela' motorcykel måste ni förmodligen bo på samma adress. Men som det påpekas i tråden så är det viktigt att det verkligen är den som äger hojen som försäkrar den. Annars blir det skenförsäkring, och då blir det inte kul om något går åt skogen. Själv är jag utflyttad, bor på Sveriges dyrast postnummer, så jag får glatt hosta upp 18.500:- om året.

18.500... omg. Är det så värt det?
 
Last edited:
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Enköping
Hoj
snart så
att premierna är höga beror bara på en sak. varför skulle jag drabbas av det om jag vet att jag inte skulle bidra till det?

Hur vet du att du inte kommer kvadda???? och varför skulle en lägre riskgrupp tex 40+ vilja sponsra en lägre premie för dig när du själv inte vill betala för din egen grupp?? du skjuter ju hål i dina argument själv.
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Hur vet du att du inte kommer kvadda???? och varför skulle en lägre riskgrupp tex 40+ vilja sponsra en lägre premie för dig när du själv inte vill betala för din egen grupp?? du skjuter ju hål i dina argument själv.

Du kan ju inte dra alla över samma kam!. Jag har god självkännedom. jag befinner mig inte i någon riskzon för att ha sönder något så försiktig och riskmedveten som man är. säger inte att det går att undvika till 100%.. men du fattar nog vad jag menar eller är det helt otänkbart dig att fallet kan vara så för en 24 åring??
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top