FAQ om Supermotard.

Status
Ej öppen för fler svar.

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
FAQ om Super Motard.

Vad är och kännetecknar en SuperMotard-motorcykel?

En SuperMotard är oftast en ombyggd motocross- eller enduromotorcyklel med stor cylindervolym. Det finns även flera tillverkare som säljer färdiga SM-hojar. På hojarna är kraftigare bromsar monterade samt asfaltsdäck. En SM-hoj körs på ett underlag bestående av blandat asfalt/grus.

Var kommer det ifrån?

Idén med Supermotard har funnits i ca. 30 år och började med att världseliten i motocross och roadracing tampades om vilka som var de bästa motorcykelförarna. Detta slutade med att man byggde hojar som såg ut enligt ovan.

Här kan du se inscannade bilder från en tidning. Tidningen är från 1982, och har ett reportagde om Superbikers. Superbikers kallades motorcyklarna som var gjorda för alla underlag, dvs crossar/offroad/enduros med landsvägsliknande däck/fälgar,
dvs dåtidens Supermotard! http://grusbus.scriptkiddie.sh/superbikers.html

Vad är det som gör denna form av MC-åkning så speciell?

En inte helt korkad jämförelse kan göras med bilsporten, då SuperMotard kan ses som en tvåhjulsvariant av rallycross. Körning på flera underlag blandat med hopp och hojarnas hanterbarhet, gör sporten mycket spektakulär och publikvänlig. Att köra med sladd på asfalt får en ny innebörd efter att du varit o sett några duktiga SuperMotardförare rasta sig på banan. Att en SuperMotards uppbyggnad inbjuder till bus kommer inte göra den som testar besviken. Det är inte utan anledning som många före detta sportmaskinsåkare gått över till att köra SuperMotard istället. När blir det din tur pröva?

Ja, och hur bär jag mig nu åt för att äga en?

- Jag har ingen hoj


Ja, då finns det ju flera alternativ. Frågan du alltid bör ställa dig är: Vad skall jag ha min SuperMotard till? Det finns ett flertal användningsområden för denna typ av motorcykel och tillverkarna har en hoj för nästan vart ett av dem. Bland de mer extrema race-hojarna kan man räkna t.ex. Husaberg, VOR och motard-anpassade 2-taktare. Dessa maskiner trivs bäst på bana. Det är detta de är mest lämpade för. I motsats till race-hojarna finns då de lite mer gatanpassade SuperMotarderna som t.ex. KTMs DUKE och DUKEII. Det finns även ett mellanskikt där man hittar hojar som t.ex. KTM625SC och Honda XR650R.

I huvudsak kan dessa motiv vara aktuella:

- Jag vill ha en hoj både till jobbet och till banan

Då kan det vara aktuellt att titta på hojarna som ligger någon stans mitt emellan Race-hojar och de rena gathojarna. Du får en Motard som inte behöver samma grad av tillsyn. Naturligtvis måste du prata med din Motard regelbundet, kolla olja o andra vanliga servicepunkter samt säga god natt till den efter dagens körning.

- Jag vill bara ha en hoj för att köra på bana med

Då är ju valet enkelt. Du skall ha det som är värst! Titta på de mer extrema modellerna från varje tillverkare.

- Jag vill bara ha en hoj för att använda till och från jobbet o kanske testa på bankörning

Det finns ju flera "gatmotarder" som t.ex. KTMs DUKE eller varför inte en Highland-motard? Dessa funkar utmärkt att köra lite längre sträckor med samt pröva en och annan bankörning med. Kanske blir du sugen och vill börja tävla o träna regelbundet. Det finns ingen regel som säger att du inte kan ha hur många SuperMotard-hojar som helst.

- Jag har en cross-/enduro-mc

Det är ett bra utgångsläge. Du har nu chansen att få två (eller flera) hojar i en! Det grundläggande förändringarna du måste göra är i första hand att införskaffa en uppsättning hjul. De vanligaste storlekarna är 3,5"*17 fram och 4,25*17 bak. Du vill naturligtvis även få stopp på ekipaget. Standard cross/endurobromsar är inte anpassade för de ökade påfrestningar som bankörning innebär. Därför börjar du med att införskaffa åtminstone en större skiva fram med en diameter omkring 320mm, samt en distans som gör att du kan använda orginaloket. Lämpligt är dock att byta även oket till ett fyr- eller sexkolvsok samt införskaffa ny pump och slang. Har du hjul, skiva, slang och pump konverterar du lätt din hoj till SuperMotardutförande. För den seriöse byts även bakskiva och ok ut mot större grejor.

Ja, det var ju bra, men hur går jag praktiskt till väga för att bygga?

När du väl ha fått dina prylar beror omfattningen mycket på vilka hjul du har skaffat. Har du lyxat till det och köpt ett "bolt-on-kit" tar konverteringen en timme. Har du fått tag på ett par gjutna hjul från t.ex. en CBR600, NSR, FZR eller liknande har du lite mer jobb framför dig. Du måste få det hela att passa ihop med distanser o drev. Lite tips för detta och annat kan du säkert få om du ställer en fråga i SSMKs e-post- lista/forum. Där kan du även komma i kontakt med andra om konverterat gamla hjul.

En uppfattning är att ekrade hjul har lite bättre hållbarhet än gjutna hjul p.g.a. dess förmåga att absorbera stötar. Dessutom är det många som tycker de är snyggare, men valet är ditt! Det viktigaste är att du kommer igång och kör eller hur?

Jag har inte hjul! Var får jag tag på det och hur mycket kostar det?

Det finns flera handlare i landet som numera kan förse dig med hjul, bromsar och andra tillbehör. Snoka runt lite.

Vad skall jag kontrollera när jag köper begagnat?

Motarder körs oftast ganska hårt så du bör förutom alla vanliga slitagedelar kolla hur hojen servats/ventiler justerats osv. Kolla med andra som haft din favorithoj tidigare.

Vilka SuperMotard-motorcyklar finns det?

Många använder:

- Yamaha WR400/426

- Honda XR600/650/CR500/CR250

- Husaberg fe600/650

- Husqvarna 400/600

- VOR 503

- KTM 525, 620, 625, 640, 660

Behövs det och i så fall vilken typ av licens vid tävlingar?

Det är antigen cross eller RR-licens som kommer gäller för 2002. För mer information kikar du in på LMS hemsida www.lms.se under > Roadracing > Supermotard. Enduro räknas inte som hastighetssport, därför gäller inte den. Backlicens funkar också.

Vem skall jag kontakta om jag vill köra med andra intresserade?

Antingen här på sporthoj eller på www.supermotard.nu

Kräver min motardhoj mer underhåll än vanliga sportmaskiner?

Svaret på frågan är ja. Effektstarka enstånkor har en högre tendens till att fela jämfört med flercylindermaskiner. Så länge du ser efter din SuperMotard lite oftare än vad den vanlige "medelsporthojsägaren" gör, kommer du inte ha några problem. Det enda som egentligen gör att motarder måste mekas lite oftare, är de vibrationer som kommer av en encylindrig motor. Var noga med att loctitea muttrar och skruvar du lossar på. Annars finns det risk att dessa ramlar av med flera spännande
överaskningar som följd.

Är fyrtakt lättare att köra än tvåtakt?

Detta är naturligtvis upp till tidigare erfarenheter, men rent
generellt kan man säga att en fyrtaktare än lättare för en
ren nybörjare.

Kommer min standarhoj att vara konkurrenskraftig?

Svaret på detta är ja. Till skillnad från många andra motorsporter
innebär inte konkurrenskraftigt material "den som har mest pengar vinner" inom motard. I stället är det förartalang och erfarenhet samt en viss portion av galenskap, som oftast avgör hur bra det går. Visst din gamla häck från strax efter andra VK kanske inte hänger med riktiga racers även om du sätter en nog så potent förare på den. Faktum är att en välskött och välservad motard har större chans att komma i mål, än den misskötta racern.

Jag vill bara köra lite bana. Vad skall jag tänka på?

Hård körning påverkar din motor avsevärt mer än vanlig gatkkörning. Detta innebär att även om du köpt din drömhoj som "har allt en racer skall ha" och bara skall köra "lite" eller om du kör med din mer gatvänliga motard, kommer du få spendera en del tid och pengar för att hålla den i gott skick. Även om SuperMotardRacing tillhör de billigare alternativen är det inte gratis :)

Varför kör inte alla SuperMotard?

Ja det undrar vi med!

Texten är hämtad från Svenska Super Motard Klubben och är skriven av Martin Törnqvist
Besök gärna Svenska Motard Klubbens sida www.supermotard.nu för info om träning/tävling mm.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top