Gasturbinhoj = JETeskoj!

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Skulle nog rekommendera värmebehandling efter gjutning i alla fall.
Jobbade tidigare på ett stort Alu-gjuteri och i princip allt som var kokillgjutet gick genom ugnen efteråt om det var lite krav på hållfasthet.
Typ 360 grader i 12h med en snabb nedkylning efteråt.
 

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Det ser ju ut som en fin fin bete det där!
Vad tror du om att luta gjutformen lite grann när ni börjar hälla i alut, så kanske man bara får luft inneslutningar längst nere i hörnet?:va

Du kan ju göra empiriska labratorietester med en stekpanna o pannkakssmet för att analysera pannkakans undersidemönster:D

För att undvika luftbubblor när man gjuter med epoxi/gips/silikon ect så ska man hälla väldigt långsamt, samma metodik kanske funkar för lite varmare grejer så som alu:va Annars är ju vakuumkammare att föredra så man kan degasa innan man gjuter:tummenupp Lite svårt med varm alu dock:tungan
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kul med fler som gjuter alu, har pysslat med det på väldigt amatörmässig nivå nu ett tag själv:tummenupp En sak jag tänkt börja experimentera med för att undvika bubblor i godset är en "vakuumkupol", dvs jag har tänkt mig en kupolformad grej av metall som du kan ansluta en dammsugare eller whatever till. Och sen när du häller det smälta alut i gjutformen så sätter du igång dammsugaren och placerar kupolen över formen (krävs antagligen ett ganska slätt golv och eventuellt en tätningslist i botten på kupolen), det tycker jag borde kunna suga ut överflödig luft innan alut stelnat helt... Ska inleda tester snart!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skulle nog rekommendera värmebehandling efter gjutning i alla fall.
Jobbade tidigare på ett stort Alu-gjuteri och i princip allt som var kokillgjutet gick genom ugnen efteråt om det var lite krav på hållfasthet.
Typ 360 grader i 12h med en snabb nedkylning efteråt.

Går det att göra med färdigbearbetad bit?
Eller slår den sig då?
Kan ju vara smidig att arbeta i mjuk och seg alu och härda sedan.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har även hört att om aluminiumen är för varm när man häller den i formen bildas någon sorts kristallstruktur som är spröd, kanske läge att hålla koll på smältan med IR-termometern nästa gång vi gjuter.

Värmebehandla kanske inte är så dumt ändå, frågan är bara vad fjällans muffins smakar efter att jag tjyvlånat ugnen hennes...:gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Så fort jag får tag i aluminium kan jag börja fräsa ut kompressordiffusern, ritningarna till den blev klara igår.

TV94-rotor-16.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag två 40mm alublock liggandes hemma, så till veckan ska jag börja nöta med fräsen.

JU-01-6.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Motivationsfilm, bygg på för fan!:yoparty

[YOUTUBE-ID]YDjMgKf0p7k&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Älskar ljudet när den tänder:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Här behövs då rakt ingen motivation, jag gjorde första handpåläggningen på motorn igår kväll så nu är bollen i rullning.:tummenupp

JU-01-9.jpg


JU-01-11.jpg


JU-01-13.jpg


JU-01-15.jpg


JU-01-16.jpg


Vill ni läsa lite mer detaljerat svammel om bygget i detta stadie får ni läsa byggtråden på hemsidan.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kanske motivation genom att visa ett bygge som får gasturbin att verka normalt?
[YOUTUBE-ID]eBmOhTK23g8[/YOUTUBE-ID]

Vafan var det där för lirare?:va

Här behövs då rakt ingen motivation, jag gjorde första handpåläggningen på motorn igår kväll så nu är bollen i rullning.:tummenupp

Vill ni läsa lite mer detaljerat svammel om bygget i detta stadie får ni läsa byggtråden på hemsidan.

Tjusigt:tummenupp
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Mera kvällspyssel igår, en radiefräs för trä från Jula för en femtiolapp funkade finfint för att fräsa radien på ledskenorna till min stora glädje.:tummenupp

JU-01-17.jpg


JU-01-18.jpg


JU-01-21.jpg


Faan så kul det är att jobba med metall, skulle jag jobbat med det till vardags som Elffors t.ex. hade jag behövt vuxenblöjor för att det inte skulle bli fläckar på brallorna när det gått för mig konstant i åtta timmar.:banana
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Faan så kul det är att jobba med metall, skulle jag jobbat med det till vardags som Elffors t.ex. hade jag behövt vuxenblöjor för att det inte skulle bli fläckar på brallorna när det gått för mig konstant i åtta timmar.:banana


:hihi:hihi Lugn lugn, fascinationen lägger sig som en rekrytribba i en isvak efter första riktigt dyra smällen i en svarv på fullt skaft. alternativt första tokvargen i den svindyra panikbiten som bara inte fick bli fel

Btw. Jag sa ju att det skulle funka.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Skulle tro det, med såna haverier i tankarna har jag bestämt mig för att det inte ska bli några pilsnerkvällar i garaget när jag håller på med denna motor.

Jag är tillräckligt vimsig i nyktert tillstånd och efter en 4-5 öl inträder någon form av artificiell demens som hittills har kostat mig en 16mm pinnfräs och en hel drös med "perfekt tillverkade" saker som dagen efter visade sig vara krokiga och vinda till den milda grad att jag varit tvungen att kapa isär hela skiten och börja om...:D

Något jag inte kan låta bli att tänka på när jag står och vevar koordinatbordet så svetten rinner är hur sjukt mycket fortare det hade gått med en CNC-fräs, men hur kul skulle det vara liksom?

Ungefär som att betala en polare för att sätta på tjejen eftersom man är för lat för att göra det själv.


:hihi:hihi Lugn lugn, fascinationen lägger sig som en rekrytribba i en isvak efter första riktigt dyra smällen i en svarv på fullt skaft. alternativt första tokvargen i den svindyra panikbiten som bara inte fick bli fel

Btw. Jag sa ju att det skulle funka.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Skulle tro det, med såna haverier i tankarna har jag bestämt mig för att det inte ska bli några pilsnerkvällar i garaget när jag håller på med denna motor.

Jag är tillräckligt vimsig i nyktert tillstånd och efter en 4-5 öl inträder någon form av artificiell demens som hittills har kostat mig en 16mm pinnfräs och en hel drös med "perfekt tillverkade" saker som dagen efter visade sig vara krokiga och vinda till den milda grad att jag varit tvungen att kapa isär hela skiten och börja om...:D

Något jag inte kan låta bli att tänka på när jag står och vevar koordinatbordet så svetten rinner är hur sjukt mycket fortare det hade gått med en CNC-fräs, men hur kul skulle det vara liksom?

Ungefär som att betala en polare för att sätta på tjejen eftersom man är för lat för att göra det själv.


HAr man kört cnc förlänge så vågar man ju inte köra manuellt. Vet ju inte vilka varv/matning man skall ha om man inte får programera.....:rolleyes:
Men klart lättare är det ju:D
Man manuellt är :yoparty
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top