Gasturbinhoj = JETeskoj!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Jorå, det finns en rejäl slant i utvecklingsfonden så ingen risk att jag blir bankrutt även om det rasar ett par gånger. Sålde dessutom skotern i höstas (rev600) till förmån för hojbygget så det lär nog lösa sig med finansieringen.:)

Ingen motprestation alls, så jag kommer inte bli tvingad att frakta ner hojen på någon tvåveckors företagsmässa i Honduras eller så framöver.:tummenupp

Någon som vet vilken gaffelbensdiameter det är på gamla R6:eek:rna, dvs innan dom kom med USD-gaffel? Funderar på att skaffa lite modernare framände för att komma åt bättre bromsar, dom som sitter på GSX:en duger knappt till att sakta ner en damcykel med...

43 mm.
http://scandalon.com/2009/06/motorcycle-fork-diameter-chart/
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack! GSX:en har bara 37mm så det blir till att tillverka ett eget styrhuvud, men det lär väl inte vara något större bekymmer.

Visst har R6:an smalare bakfälg än R1:an och andra literhojar?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kan väl samtidigt vara trevligt att få visa hojen på monter för massor av intresserat folk :)

Jo, fast då vill jag vara den som bestämmer om, var och när och inte behöva känna mig tvungen att ställa upp för någon sponsor som inte tar hänsyn till vare sig min fritid eller grad av isärskruvning på hojen.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Jo, fast då vill jag vara den som bestämmer om, var och när och inte behöva känna mig tvungen att ställa upp för någon sponsor som inte tar hänsyn till vare sig min fritid eller grad av isärskruvning på hojen.

Har du Bugatti som sponsor?
Vem var det då som fått sparken? :rolleyes:
 

Bifogat

  • Turbinbil?.jpg
    Turbinbil?.jpg
    68.5 KB · Visningar: 237

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Tack! GSX:en har bara 37mm så det blir till att tillverka ett eget styrhuvud, men det lär väl inte vara något större bekymmer.

Visst har R6:an smalare bakfälg än R1:an och andra literhojar?

svar ja, "bara" 180 däck på R6:an av samma årsmodell som framänden du frågade om iaf :tummenupp 5,5" dyker upp i skallen, kan det stämma ??
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
svar ja, "bara" 180 däck på R6:an av samma årsmodell som framänden du frågade om iaf :tummenupp 5,5" dyker upp i skallen, kan det stämma ??

Hur funkar det att kränga på ett 160-däck på en sån fälg? Det är ju ingen mening att släpa runt på mer gummi än absolut nödvändigt.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag hittade en härlig tråd på internnätet och kom osökt att tänka på dig! Känn dig hedrad:D

bike-shoe.jpgDen här påminde mig o din depåspark


bomb-bike1.jpg
Du skulle aldrig ha sålt magnan, den ultimata bonneville salt shakern:D

jet-bike.jpg
jet-bike1.jpgVad behöver jag tillägga?

wood_bike.jpgDu ringde o ville ha några råd ang gafflar`?

kitemobile.jpgOch ännu en norrlänning med fler kulor i grenen än hjärnceller..

Detta var bara ett litet axplock från denna märkliga tråd:

http://www.pashnit.com/forum/showthread.php?t=40&page=31
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hur funkar det att kränga på ett 160-däck på en sån fälg? Det är ju ingen mening att släpa runt på mer gummi än absolut nödvändigt.

Dåligt beroende på däcktyp. Har för mig att jag fick slita som ett djur för att få dit ett smalt regndäck på min R6:a. Kan dock ha varit så att jag fick dit det på R6:an men inte R1:an.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Dåligt beroende på däcktyp. Har för mig att jag fick slita som ett djur för att få dit ett smalt regndäck på min R6:a. Kan dock ha varit så att jag fick dit det på R6:an men inte R1:an.

Ok, bra att veta. Just nu är det mycket annat som ligger på men framöver våren ska jag se om jag kan få tag i en uppsättning fälgar och en gaffel och skotta fram ramjiggs-balken så jag kan börja på med rambygget.

Är det någon som ligger på en gaffel och fälgar från en -03a eller nyare så skicka gärna ett PM!:tummenupp
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
160 och 165 går kalas att montera på 5,5 bred, REKOMMENDERAT mått av flertal tillverkare.

observera att jag inte är säker på fälgbredden !!

kan kolla imorgonkväll om mitt guldfiskminne håller så länge....

kan ju annars säga att t.ex. FZR 1000 har 160 däck orginal bak !!
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Tack! GSX:en har bara 37mm så det blir till att tillverka ett eget styrhuvud, men det lär väl inte vara något större bekymmer.

Visst har R6:an smalare bakfälg än R1:an och andra literhojar?

R1 har 6 tums fälg och R6 har 5,5 tum, åtminstånde fram till 05, efter det vet jag inte vad R6 har.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
5.5" låter lagom.

Idag tillverkade jag motorhöljet, det blev även premiär på garagepilsner idag för jag har inte vågat öla något tidigare under fräspassen. Nu satt jag och polerade höljet när Elffors ringde och började prata pilsnerresor till Tyskland så jag blev så sugen att det slank ner en liten rackare.

JU-01-328.jpg


JU-01-332.jpg


JU-01-331.jpg


Här en bild på det första stapplande steget i polerandet, ingen Andersson-finish direkt men jag ska skaffa en polermaskin så jag kan lägga lite mer power bakom gnideriet.:tummenupp

JU-01-333.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top