Gasturbinhoj = JETeskoj!

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Varför inte hetta grytan med sparken:D:D
Det är helt vansinningt kul att följa dina projekt:tummenupp
Du borde börja fundera på att skriva ner alla konstiga ideer som dyker upp. Blir nog en bästsäljande memoar så småningom. DaVinci är ju inget i jämförelse. :Bugar
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ritningarna börjar vara klara nu, i alla fall så långt som det går. Man brukar få finjustera och trixa lite när man börjar fräsa och svarva ändå så det är ingen mening att bli för noggrann.

Gjutning-3.jpg


I söndags gjorde vi ett första test att gjuta upp kompressorhuset till motorn:

[YOUTUBE-ID]RxDDQwhhoU4[/YOUTUBE-ID]
När man fryser is till isskulpturer så gör dom det under vibrationer för att få bort all luft.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Förmodligen var det en kombination av att ytskiktet i formen kokade och att det saknades tillsatsmedel i aluminiumen, det var ju inte renaste gjutämnet heller direkt...:gnissla

Jag ska höra med Hackås Precisionsgjuteri om dom tar på sig att gjuta upp bitarna, vill börja bygga nu och inte vänta tills vi byggt ett bättre gjuteri och lärt oss sandgjuta.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Varför inte hetta grytan med sparken:D:D
Det är helt vansinningt kul att följa dina projekt:tummenupp
Du borde börja fundera på att skriva ner alla konstiga ideer som dyker upp. Blir nog en bästsäljande memoar så småningom. DaVinci är ju inget i jämförelse. :Bugar

Det skulle nog bli ganska tragisk läsning...:D
 

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Malmö
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
blåsare

Jo, på något vis måste jag varva upp rotorn och det görs enklast med någon form av lövblås.



Visst är det en otroligt dum idé, lägga så mycket jobb på en hoj som aldrig kommer att gå besiktiga och som skulle gå mycket bättre med originalmotorn kvar istället.

Men tänk på ljuuuudet!:yoparty

Hej,titta på denna blåsare.Jag har en när jag torkar hojen efter tvätt och den ger mycket högre tryck än en lövblås.
Används tydligen i USA för att torka plexiglashuvar på flyg.
http://www.wolfgangcarcare.com/car-vacuum-blower.html
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej,titta på denna blåsare.Jag har en när jag torkar hojen efter tvätt och den ger mycket högre tryck än en lövblås.
Används tydligen i USA för att torka plexiglashuvar på flyg.
http://www.wolfgangcarcare.com/car-vacuum-blower.html

Tack för tipset!

Jag har börjat tänka om och funderar på att använda en dykartub med riktade munstycken i kompressorhuset för att få snurr på turbinen, men skulle det skita sig så ska jag kolla upp dessa blåsare.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
OT:

_Johansson_ hoj är besiktad nu och den gick igenom :tummenupp , får se hur vädret blir till helgen...ser ut som regn nu tyvärr.
 

Dreas

Det kan bli smärtsamt, eller göra ont.
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
En goer SV

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Lost foam-gjutning är smidigt om man bara ska göra någon enstaka bit, för så här pass stora bitar måste man nog göra flera stigare så alla gaser som bildas kan ta sig ut ur formen. Helt klart något att överväga nästa gång det ska gjutas.

Något som vore sjukt smidigt vore att bygga en CNC-trådskärare för frigolit så man kan rita upp en färdig bit i datorn och ha maskinen att skära ut den, och sen gjuta biten i aluminium. Nästan för enkelt då...:D

Hur som helst så blir en gjuten bit inte lika homogen som en strängpressad/smidd bit, och då jag kommer borra oljekanaler kors och tvärs genom kompressorplattan och lagerhuset så är det kanske bäst att göra dessa delar i ett garanterat por-fritt material.

Jag vill inte stå 20 timmar och handfräsa fram kompressorplattan för att sen hitta en por precis där sätet för axiallagret ska vara...:gnissla

OT:

_Johansson_ hoj är besiktad nu och den gick igenom :tummenupp , får se hur vädret blir till helgen...ser ut som regn nu tyvärr.

Grattis! Du har PM.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Lost foam-gjutning är smidigt om man bara ska göra någon enstaka bit, för så här pass stora bitar måste man nog göra flera stigare så alla gaser som bildas kan ta sig ut ur formen. Helt klart något att överväga nästa gång det ska gjutas.

Något som vore sjukt smidigt vore att bygga en CNC-trådskärare för frigolit så man kan rita upp en färdig bit i datorn och ha maskinen att skära ut den, och sen gjuta biten i aluminium. Nästan för enkelt då...:D

Kompressorhus är nog överkurs för Lost foam men för mindre strukturkänsliga applikationer är det nog ett bra alternativ :)

En kul grej är att en kompis var på auktion och lyssnade lite halvdant tills han fick höra "plasma", ropade in objektet till underpris då ingen annan ville ge bud och kollade efteråt på vad han hade köpt. En rälsburen cncplasma :banana
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kompressorhus är nog överkurs för Lost foam men för mindre strukturkänsliga applikationer är det nog ett bra alternativ :)

En kul grej är att en kompis var på auktion och lyssnade lite halvdant tills han fick höra "plasma", ropade in objektet till underpris då ingen annan ville ge bud och kollade efteråt på vad han hade köpt. En rälsburen cncplasma :banana

Inget dåligt kap, förutsatt att den inte väger 3 ton och kräver att garaget är säkrat för 63A...:D

Håll koll efter nya Street&Strip förresten, jag fick den idag och det är en riktig fuling med i ett av reportagen.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
nedra DIG,jag hade helt lagt ner alla tankar på att bygga en motor och så väcker du denna känsla igen.
gasturbin är ball men det får nog bli en pulsjet monterad på mountainbiken bara för att det är skoj,känns som de går fortare att bygga.nu får man gå med i forum som man kan tjuvläsa när damen och grabben somnat för kvällen efter bygget och arbetsdagen.

flitens arbetslampa:
http://www.youtube.com/watch?v=oPevraef4gI&feature=related
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
nedra DIG,jag hade helt lagt ner alla tankar på att bygga en motor och så väcker du denna känsla igen.
gasturbin är ball men det får nog bli en pulsjet monterad på mountainbiken bara för att det är skoj,känns som de går fortare att bygga.nu får man gå med i forum som man kan tjuvläsa när damen och grabben somnat för kvällen efter bygget och arbetsdagen.

flitens arbetslampa:
http://www.youtube.com/watch?v=oPevraef4gI&feature=related

Du har PM!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
" Porr fritt matrial " lär du ju inte hitta på internet Hehe

Vad skulle hända om man i ett tätt utrymme sög ut luften med vacumpump

Skulle inte bubblorna bli mindre då

Intresant de där med gjutning
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Lär en idiot ett och annat:

Den kakan du får ut av er gjutning vad för kvallité håller den.
Inte fan kan det vara av samma som det smälta skrotet.
För att uppnå styrka härdas biten i ett senare tillfälle e11eva ?:va

Fan vad kul det är att titta på dina galenheter !:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Andersson: Vaccumgjutning är nästan lite överkurs för oss klåpskruvare, men det borde kunna ge ett riktigt bra resultat.

På sikt ska vi bygga upp ett "riktigt" gjuteri eftersom man kan göra precis vad som helst om man förutom fräs och svarv har möjlighet att sandgjuta.:tummenupp

Pucken: Du behöver inte efterbehandla alumimium vad jag vet, inte för såna här ändamål i alla fall.

Jag planfräste biten idag och bortsett från några enstaka porer verkar den vara solid, väldigt lättfräst och ger fina spånor så en lekman som jag ser då inga fel på materialet.

Testdiffusor-1.jpg


Testdiffusor-5.jpg
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det ser ju ut som en fin fin bete det där!
Vad tror du om att luta gjutformen lite grann när ni börjar hälla i alut, så kanske man bara får luft inneslutningar längst nere i hörnet?:va

Du kan ju göra empiriska labratorietester med en stekpanna o pannkakssmet för att analysera pannkakans undersidemönster:D
 
  • Gilla
Reaktioner: flu
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top