Gasturbinhoj = JETeskoj!

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Aftonbladet verkar ha fått nys om ÖP-artikeln och lånat filmerna för eget bruk. Mittnytt och länstidningen har också ringt idag och tjatat om att få komma förbi och filma/fota men vi har fan inte tid.

Det kostar får du säga om de ringer igen ;) (tid är pengar) , självfallet så kommer jag över på en pilsner! , ska se till att få med mig lite medicin själv också :tummenupp

Åker troligen ner på Onsdag med en polare i hans nya vinter leksak :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Låter fint det!

Det blir rätt lugnt med drickandet för vår del eftersom man måste blåsa innan körningarna, och eftersom jag har förbränning som en leversjuk myra så går det inte hinka i sig allt för mycket på kvällarna...:gnissla

Det kostar får du säga om de ringer igen ;) (tid är pengar) , självfallet så kommer jag över på en pilsner! , ska se till att få med mig lite medicin själv också :tummenupp

Åker troligen ner på Onsdag med en polare i hans nya vinter leksak :)
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
"har jobbat i flera timmar i garaget"
:skrattaåt

har en känsla av att det handlar om lite fler timmar:D

Antalet timmar är nog f4rsiffrigt iaf

Det verkar som om funäs kommer gå pressen lika "obemärkt" förbi i år. Antalet tv-kanaler lär öka betydligt. Saker som sprutar eld är jävligt tv-mässiga:D
Mycket tackvare dig johansson!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Joo, nog är antalet timmar fler än ett par stycken alltid. :)

Sen i våras har det mesta av fritid och löningsöverskott hamnat i sparkbygget, svårt att tro när man ser den men med tanke på hur många motorer jag byggt innan jag fått allt att lira så är det inte så konstigt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur långt är det till tävlingarna? Ställer ni upp med ångjetsparken eller bara de "vanliga"?:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
På onsdag åker vi ner och tävlingarna pågår från torsdag till lördag, vi drar med oss hela cirkusen men om det blir demokört med ångsparken beror på hur mycket tid det finns i pausarna.

Hur långt är det till tävlingarna? Ställer ni upp med ångjetsparken eller bara de "vanliga"?:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
På onsdag åker vi ner och tävlingarna pågår från torsdag till lördag, vi drar med oss hela cirkusen men om det blir demokört med ångsparken beror på hur mycket tid det finns i pausarna.

Jag förstår. Låter kul, lycka till!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tillbaka från Ljusnedal nu, trött och sliten med fyra dagar ingrodd skit som inte släppt trots två duschningar men jävligt glad. En helt klockren helg med fyra dygns panikskruvningar, provkörningar och pilsner.:banana

IMG_42801.jpg


Jag fick min pulsjetmotor att gå rent på torsdag kväll, såpass att rutorna på Gyllene Bocken skallrade och tre stugägare runt Ljusnedal ringt och anmält oss. Tyvärr gjorde ett klent motorfäste att motorn vek sig och trots att jag försökte rikta motorn med glidhammare och gasbrännare så ville den inte fungera efter det.

Stillbild-11.jpg


[YOUTUBE-ID]p0tX5G15HCI[/YOUTUBE-ID]

Jag lade ner projektet och koncentrerade mig på att hjälpa Olov att få fason på gasturbinen istället, efter massa krångel med PWM-styrningarna och en EBK som vägrade tända så fick vi ihop det och taxade iväg till startlinjen.

[YOUTUBE-ID]GDCYHEAqFvU[/YOUTUBE-ID]

Det var väldigt bra tryck i motorn, tyvärr så gjorde något att EBK:n slocknade efter ett par hundra meter men grundmotorn gick vidare så Olov körde på tills han hörde att kompressorn började skrapa i huset och slog av motorn. Efter att ha studerat filmen från hjälmkameran så märkte vi att oljetrycket försvann efter ett tag vilket gjorde att lagren nöttes ner och kompressorhjulet likaså, vi kollade aldrig oljenivån innan start så det kan ha varit ett rent klantfel.

[YOUTUBE-ID]2ImkeouvFwQ[/YOUTUBE-ID]

Nåja, vi har en likadan turbo på lager så det är inga problem. Överlag så var det en blixtrande succé eftersom vi tog oss 950m i år jämfört med bara 50m ifjol, nästa år kanske vi tar oss ända i mål?:D

Vad fan har detta i en hojtråd att göra tänker ni, jo nämligen det att jag gett mig fan på att hinna klart med gasturbinen till nästa års Speed Weekend! Med 75kg dragkraft, en stabil sparkram och bra is borde det kunna gå sjukt fort så jag hoppas att jag hinner färdigt tills dess.:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vad fan har detta i en hojtråd att göra tänker ni, jo nämligen det att jag gett mig fan på att hinna klart med gasturbinen till nästa års Speed Weekend! Med 75kg dragkraft, en stabil sparkram och bra is borde det kunna gå sjukt fort så jag hoppas att jag hinner färdigt tills dess.:tummenupp

Jorå:whip
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Oh jävlar, såna löften vill jag minnas att vi hört förut:D Då får du banne mig jobba på du:7peta :D

Grattis till en förhållandevis lyckad tillställning får man väl säga, huvudsaken är ju att ni hade kul:tummenupp

"Hade ni inte en turbo som var ännu mera slut förra året? Den här var det ju vingar på i alla fall":rofl
 
Last edited:

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
Men herre djävlar! En gigantisk vitglödgad pulsjet på en spark!!! Det måste har liknat ragnarök när ni drog igång den...

Jag har bara stått bredvid en 40 cm lång pulsjet för modellplan, det var ren och skär smärta i trumhinnorna. Jag trodde inte något kunde låta så högt.

Respekt till er kunniga galenpannor :D
/D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Men herre djävlar! En gigantisk vitglödgad pulsjet på en spark!!! Det måste har liknat ragnarök när ni drog igång den...
/D

Båda mina byxben tog eld under den korta testkörningen på torsdag kväll, så det blir lite småljummet...:D

Jag antar att fruar & flickvänner bara älskar er hobby.....

Tro det eller ej, men när jag ringde hem till fjällan efter att ha varit borta i fyra dagar så tyckte hon att det var jättekul att vi grabbar hade kunnat åka iväg och leva rövare en helg.

Polarens stod bara och gapade när jag berättade det för honom, tydligen har hans madam inte riktigt samma inställning till vårat lilla intresse...:gnissla
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Jag tyckte mig höra ett löfte? Ojoj... here we go again. :hihi
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag äntligen fått tag i rätt axiallager, äntligen kan jag sätta mig och cadda upp motorn på allvar!:tummenupp
 

Bifogat

  • The right thrust bearing.JPG
    The right thrust bearing.JPG
    173 KB · Visningar: 278

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ritningarna börjar vara klara nu, i alla fall så långt som det går. Man brukar få finjustera och trixa lite när man börjar fräsa och svarva ändå så det är ingen mening att bli för noggrann.

Gjutning-3.jpg


I söndags gjorde vi ett första test att gjuta upp kompressorhuset till motorn:

[YOUTUBE-ID]RxDDQwhhoU4[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top