Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Oj! Jag har visst helt glömt bort att hålla Sporthojarna uppdaterade på bygget. Musten gick lite ur mig med ständiga uppdateringar då Photobucket det jäkla fittbolaget bestämde sig för att börja ta hutlöst betalt för att hosta bilder... :gnissla

Jag kan trösta er med att det inte hänt så värst mycket spännande, jag har plockat ihop motorn igen och väntat ett halvår på att få kraftturbinen balanserad. Under tiden har jag roat mig med dynamiskt pistolskytte.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
9E7D32E9-92C2-4B19-9AED-D18F8EDA9252-scaled-e1575826270578.jpeg
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag håller med pice om att det är trevligt med liv i en av sporthojs bästa trådar genom åren. Att johansson dessutom är en kreativ person med lustifikationer helt i min smak gör ju inte läsningen mindre nöjsam.

Mvh
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det tuffar på i sakta vintermak med hojen, den är i det stora klar för att starta så fort jag fått en rulle kardborreband att fästa upp kabelhärvan med.

81099D29-C004-4579-BED3-387DDB0BD2D2-scaled.jpeg


Tjo!
/Anders:tummenupp
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är igentligen helt galet att du lyckats med att veva ihop en så avancerad historia i ett garage o dessutom kunna åka så jäkla fort med grejorna.. sjukt spännande hur det kommer att gå nästa gång du kör..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är igentligen helt galet att du lyckats med att veva ihop en så avancerad historia i ett garage o dessutom kunna åka så jäkla fort med grejorna.. sjukt spännande hur det kommer att gå nästa gång du kör..

Att knäcka trehundringen med hempulad motor var rätt fränt faktiskt, det ska bli roligt att se vad min nya motor är kapabel till. 340kh/h hoppas jag kunna nå inom ett par år på en engelsk mile. :tummenupp

Dynamiskt pistolskytte????:va

IPSC, så sjukt kul att jag inte ens kan förklara det. :banana

https://youtu.be/cJfBB9hTiYA
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Finns det oriktig?

Haha, njae, det gör det väl inte. Men jag tänkte på flera saker!

Jag har aldrig skjutit pistol, men i lumpen sköt jag AK-4, k-pist och ett prickskyttegevär av fräsigt slag. Och samtliga hade ju en viss rekyl, framför allt AK-4an och prickskyttegeväret; drämde till axeln ganska bra. Och här verkar det rätt lugnt med rekyl. Iofs minns jag att KSB:n hade någon sorts rekyldämpare, men även den hoppade ju runt en del...

Vidare, jag fick inte ihop varför det var så viktigt att en kille springer bakom med någon grej? Vad är hans funktion? Tänkte det var någon sorts sändare/mottagare...

Och, vid 1.21, så känns det som att pistolen riktas liiiite nära kameramannen för att kännas helt... safe!:)

Och därför tänkte jag "Det kanske inte är "riktig" ammo, det kanske är någon sort laserpicka".

Men det är uppenbarligen bara är jag som är mesig sörlänning.:fakta
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Haha, njae, det gör det väl inte. Men jag tänkte på flera saker!

Jag har aldrig skjutit pistol, men i lumpen sköt jag AK-4, k-pist och ett prickskyttegevär av fräsigt slag. Och samtliga hade ju en viss rekyl, framför allt AK-4an och prickskyttegeväret; drämde till axeln ganska bra. Och här verkar det rätt lugnt med rekyl. Iofs minns jag att KSB:n hade någon sorts rekyldämpare, men även den hoppade ju runt en del...

Vidare, jag fick inte ihop varför det var så viktigt att en kille springer bakom med någon grej? Vad är hans funktion? Tänkte det var någon sorts sändare/mottagare...

Och, vid 1.21, så känns det som att pistolen riktas liiiite nära kameramannen för att kännas helt... safe!:)

Och därför tänkte jag "Det kanske inte är "riktig" ammo, det kanske är någon sort laserpicka".

Men det är uppenbarligen bara är jag som är mesig sörlänning.:fakta

Jodå det är riktig ammo, till och med såpass hårt laddat att det är långt över vad som anses säkert då jag skjuter klassen Open Major, dvs top fuel klassen med maxladdad ammunition.

Att det inte är mer rekyl än så beror på att det sitter en mynningsbroms på puffran och att jag onanerat flitigt sen 13 års ålder vilket gett brutal styrka i underarmarna.

https://youtu.be/ykN1hdJwWf8

Han som springer bakom är domaren, som kollar så jag inte pekar pistolen utanför de satta gränserna, har fingret på avtryckaren när jag springer eller gör något annat som inte är säkert. Sjukt hårda regler i den här sporten även om det kanske inte ser så ut på film, minsta lilla misstag och man är diskvalificerad från hela tävlingen.

Han har en timer som registrerar skotten och räknar hur lång tid det tar från "pipet" till sista skott, antal poäng jag skjutit ihop delas med den tiden och ger en Hit Factor vilket är typ min totala poäng på stationen. Man måste skjuta både bra och fort.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jodå det är riktig ammo, till och med såpass hårt laddat att det är långt över vad som anses säkert då jag skjuter klassen Open Major, dvs top fuel klassen med maxladdad ammunition.

Att det inte är mer rekyl än så beror på att det sitter en mynningsbroms på puffran och att jag onanerat flitigt sen 13 års ålder vilket gett brutal styrka i underarmarna.

https://youtu.be/ykN1hdJwWf8

Han som springer bakom är domaren, som kollar så jag inte pekar pistolen utanför de satta gränserna, har fingret på avtryckaren när jag springer eller gör något annat som inte är säkert. Sjukt hårda regler i den här sporten även om det kanske inte ser så ut på film, minsta lilla misstag och man är diskvalificerad från hela tävlingen.

Han har en timer som registrerar skotten och räknar hur lång tid det tar från "pipet" till sista skott, antal poäng jag skjutit ihop delas med den tiden och ger en Hit Factor vilket är typ min totala poäng på stationen. Man måste skjuta både bra och fort.

Åhå. Det där har jag två bekantingar som tävlat en del i. Säkert skoj.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jodå det är riktig ammo, till och med såpass hårt laddat att det är långt över vad som anses säkert då jag skjuter klassen Open Major, dvs top fuel klassen med maxladdad ammunition.

Att det inte är mer rekyl än så beror på att det sitter en mynningsbroms på puffran och att jag onanerat flitigt sen 13 års ålder vilket gett brutal styrka i underarmarna.

https://youtu.be/ykN1hdJwWf8

Han som springer bakom är domaren, som kollar så jag inte pekar pistolen utanför de satta gränserna, har fingret på avtryckaren när jag springer eller gör något annat som inte är säkert. Sjukt hårda regler i den här sporten även om det kanske inte ser så ut på film, minsta lilla misstag och man är diskvalificerad från hela tävlingen.

Han har en timer som registrerar skotten och räknar hur lång tid det tar från "pipet" till sista skott, antal poäng jag skjutit ihop delas med den tiden och ger en Hit Factor vilket är typ min totala poäng på stationen. Man måste skjuta både bra och fort.

Fräsigt, verkar kul! Vad är det för kaliber? Och blir det lättare eller svårare att ha maxladdad ammunition?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fräsigt, verkar kul! Vad är det för kaliber? Och blir det lättare eller svårare att ha maxladdad ammunition?

Jag skjuter 9x19mm men många i Open skjuter 38supercomp, samma kula men aningen längre hylsa vilket gör att det ryms mer volymkrävande krut vilket ger mer gas som mynningsbromsen kan jobba med.

Ju mer krut desto mer gas till mynningsbromsen, men samtidigt mer rekyl så det är en balansgång. För mycket och pistolen tar skada.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag skjuter 9x19mm men många i Open skjuter 38supercomp, samma kula men aningen längre hylsa vilket gör att det ryms mer volymkrävande krut vilket ger mer gas som mynningsbromsen kan jobba med.

Ju mer krut desto mer gas till mynningsbromsen, men samtidigt mer rekyl så det är en balansgång. För mycket och pistolen tar skada.

OK, men varför väljer man då att skjuta med ammunition som ger mer rekyl? Roligare? Bättre?
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Jag skjuter 9x19mm men många i Open skjuter 38supercomp, samma kula men aningen längre hylsa vilket gör att det ryms mer volymkrävande krut vilket ger mer gas som mynningsbromsen kan jobba med.

Ju mer krut desto mer gas till mynningsbromsen, men samtidigt mer rekyl så det är en balansgång. För mycket och pistolen tar skada.

Nackdelen med .38super är väl hylsorna som är både dyra och tråkiga att plocka. 9x19 är ju bekvämt av den anledningen. Ska nog fan byta pipa i min STI till 9x19 om jag bara finner ork.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top