Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jaha vad gjorde jag igår kväll? Diska, slösurfa på Youtube, peta näsan....
Och du? Näe vettu, provkörde min egenhändigt byggda jetmotor... provade att låta gasol flöda och sen en gnista...

:Bugar

Och skönt att du don´t snubbel och att pre heat inte:brinnerup

:tummenupp

Ja man är bra korkad som står och fryser i verkstaden istället för att ta en wirre på soffan framför braskaminen. :)
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nu till väsentligheter. Den här apparaten är ju skapligt snabb ur blocken

När du fått ihop din och skall till Santa Pod. Hur går den jmf? Antar man med raketpropellerade har tillgång till full thrust med en gång? Eller hur funkar det med din turbin? Ursäkta min okunskap på området.
För-nackdelar jet VS raket?
Bara undrar?

Du kanske måste bygga en med raketdrift också?....just sayin...:hihi
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det går liksom inte jämföra då det är två helt olika motorer, han har väl typ 100ggr mer effektuttag i väteperoxidmotorn än jag har i min turbin.

En raket blåser sig fram medan en gasturbin som min driver på hjulet, och en raketmotor förbrukar hiskeliga mängder bränsle på kort tid medan min hoj bara drar knappt 2 liter i minuten på full rulle.

Jag har experimenterat en del med både ångraketer och bipropellantmotorer med lustgas/metanol som bränsle, kul men aningen dyr bränsleräkning med ca 1 liter flytande lustgas i sekunden.:näsblod
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag har även byggt om gasolförvärmningen ikväll:

https://youtu.be/ygo91uv9Zpk

Tjo!:tummenupp

Har man en sån förvärmningskrets i kommersiella gasturbiner och jetmotorer också? Låter spontant lite bökigt att värma upp med ett annat bränsle inför varje uppstart. Försökte googla men hittade bara om gaskraftverk och kolvmotorer för flygplan...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har man en sån förvärmningskrets i kommersiella gasturbiner och jetmotorer också? Låter spontant lite bökigt att värma upp med ett annat bränsle inför varje uppstart. Försökte googla men hittade bara om gaskraftverk och kolvmotorer för flygplan...

Nä, använder man spraymunstycken och högtryckspumpar behövs ingen förvärmning av motorn. Anledningen jag inte gör det är enkelheten med förångningssystemet, låga bränsletryck och att det tar lite plats med en 12v pump och en PWM-styrning.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En ny rotor så är jag i hamn, inga skador på själva motorn så det är lugnt. :)

E3273DF5-EB3A-4C1D-880F-24E36E7E082F-e1544383435753.jpeg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kompressorhjulet tog i höljet vilket gängade upp muttern, fullt oljetryck hela tiden så lagren klarade sig. Jag ska öka på frigången för kompressorn nån tiondel så det inte händer igen.
 

Sundog

Medlem
Gick med
1 Nov 2004
Ort
Estland
Hoj
RC24
Har följt detta några år nu, beundransvärt. "Hårt arbete skapar välmående och rikedom, lättja och supande göder sjukdomar och psykiskt förfall". Du är så rätt. Bygg färdig hojjäveln nudå..
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Men den var väl klar, eller? Bara motorn som behövde lite kärlek...
Men jag saknar också herr Johanssons inlägg!:krama
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top