Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tjenare Herr Moddlare!

Klokt beslut, ZX45:an är lite rapplig och lite sådär kines-glapp men det går göra det mesta med den ändå.

Jag var ut nyss och tog några bilder åt dig, där ser du även hur jag fäst linjalerna på fräsen. X är 500mm lång, Y 250mm och Z 150mm. Jag har satt Z-linjalen på den borrande pinjongen då det är rätt ointressant att veta hur högt eller lågt växellådan står IMHO.

Och för att göra det lättare för dig att uppskatta storleken på grejorna lade jag till ett referensföremål.







/Anders
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tackar för bilderna. Det blev fabulöst simpelt att verifiera längd och grovlek iom den natur trogna bevingade fallosen, en längd referens dom flesta män känner väl till även den yngre generationen som ej sett en tändsticksask på vykort:D

God jul o gott nytt år önska herr moddlare :tummenupp
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Blir lite avis. Vad är det för sorts digitalskalor du använder? Har lite beslutsångest om vilka man ska välja.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
??? Vad sysslar mångsysslaren med??
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Antar att du skippar segel......
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nädå det blir bromsskärm på isjakten, gäller bara att se till att ha släckt EBK:n innan skärmen rycks...... :)

Ikväll har jag börjat skruva ihop hojen med gamla motorn i utan hölje, tänkte ta med den som depåutsmyckning på Speed Weekend. Kan nog vara kul att se innanmatet på motorn istället för bara en rostfri burk. :)



/Anders
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Vart ett litet sidospår nu i vinter, håller på bygga jetmotorn till en 9m lång rörrams-isjakt som jag och en polare håller på snida ihop.


Inspirerad av Bond?
Die another day.
die-another-day-movie-still-bond-makes-a-daring-escape-in-gustav-graves-speed-vehicle-in-die-another-day_1686440-400x305.jpeg
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Synd att man är på annat håll den helgen:gnissla
Kunde gjord en roadtrip med Ellfors annars:fyllisar
 

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Liiiiidingö
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Några nyheter bästa herrn? Första gången tråden hamnat såhär långt ner på listan. Inte ok! ????
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Skämmes tamejfan!:näsblod

Joo, visst händer det saker trots radiotystnaden. Jag har precis sålt JU-01 motorn till en bekant i Australien så jag håller på fixa med frakt och sånt på den. Skönt att bli av med lite gammalt rat, Feng Shui FTW!:yoparty

Sen är jag precis i startblocken för att fortsätta med JU-02, jag ska lämna bort rotorn på balansering, bygga tryckluftsstart och fixa lite med lagringen innan jag kan montera ihop motorn igen. Jag håller även på klura på att PWM-styra oljepumpen mot ett justerbart oljetryck, nån slags close-loop styrning som kommer rationalisera bort oljetrycksregulatorn och en returslang om allt funkar som det är tänkt.

En 300bar luftkompressor är också på väg så jag kan pumpa mina egna tuber för luftstarten, lite vanskligt att vara beroende av att polaren har tid att pumpa åt mig.

Så visst händer det lite. :tummenupp
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Går rykten om det är skyttet som kanske står i vägen för motorbygget?

Blir det nystart först efter GLO?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Går rykten om det är skyttet som kanske står i vägen för motorbygget?

Blir det nystart först efter GLO?

Joo, lite så är det allt. Jag har skickat iväg turbinaxeln på balansering och håller på greja lite smått med oljesystemet så helt stopp är det ändå inte på bygget.

12 tävlingar både i dynamiskt (production), A-fält och lite nationellt i sommar uppbokat, plus minst en IPSC-träning i veckan. Och massa torrträning hemma. Kul som fan! :)

Jag kommer lägga upp det så att jag satsar hårt på skyttet fram till älgjakten och sen lägger jag det på hyllan över vintern och tar tag i hojen, jag har ändå inte så mycket jobb på den att det krävs året runt-skruvning och med en sommarpaus hinner jag klura ut vad som ska göras i lugn och ro.

Ska du upp på GLO?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top