Gasturbinhoj = JETeskoj!

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hörde nån gång i forntiden att 3A per kvadratmillimeter är ok. Vet inte om det stämmer, men i så fall är 2,5 lagom till bränslepumpen och 6 lagom till varje oljepump.
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Jag ska beställa ett 60Ah LiFePO4-batteri istället som lämnar så mycket mos att jag kommer kunna köra en hel racedag utan att behöva ladda.
Jo du det är klart att dagarna är ju inte så långa såhär års om man ser till dags ljus :)
Om pumpar och annat junk drar 45A så är det samma sak som 45Ah och ett batteri på 65Ah lämnar kanske detta vid lagom förbrukning. Skulle tro att du då får ca 1 timme på batteri innan det behöver laddas igen.
Skulle tro att du tappar ca 1-2V i kablarna vid den strömmen, Nu är detta en gissning från min sida då jag inte vet längd mm på kablarna.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo du det är klart att dagarna är ju inte så långa såhär års om man ser till dags ljus :)
Om pumpar och annat junk drar 45A så är det samma sak som 45Ah och ett batteri på 65Ah lämnar kanske detta vid lagom förbrukning. Skulle tro att du då får ca 1 timme på batteri innan det behöver laddas igen.
Skulle tro att du tappar ca 1-2V i kablarna vid den strömmen, Nu är detta en gissning från min sida då jag inte vet längd mm på kablarna.

Jo, men med tanke på att en repa tar ca 2 minuter så skulle jag hinna köra 30 repor på en laddning. Med dagens takt skulle jag alltså kunna köra tävlingar i 15 år utan att behöva ladda...:hihi
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hörde nån gång i forntiden att 3A per kvadratmillimeter är ok. Vet inte om det stämmer, men i så fall är 2,5 lagom till bränslepumpen och 6 lagom till varje oljepump.

Allt beror ju på hur stora förluster man kan tänka sig. Ingen aning om hur långa kablar Johansson har men om om man vill ha under 2% förluster och tänker sig tre laster på vardera 15A och tre meter långa kablar så säger kabelkalkylatorn jag använt att man ska upp till 10 mm2 kabel per förbrukare. Då droppar spänningen ca 0,25 V.

http://www.solar-wind.co.uk/cable-sizing-DC-cables.html
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Grattis på födelsedagen! :)
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Gott. Började undra om Bjärven vart där....
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Så vilka kalibrar ska laddas?
Kan tänkas att det finns lite kulor till övers här ;)
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Har en hel del bra formar för 9mm jag oxå :)
Från 95gr till 147gr om jag inte missminner mig.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har en hel del bra formar för 9mm jag oxå :)
Från 95gr till 147gr om jag inte missminner mig.

Hur är 147gr att skjuta med jämfört med en vanlig 124gr? Man behöver ju bara 850fps för att nå Minor med dom, kanske lättare att få ordning på träffbilderna med mitt rätt mjuka bly med en tyngre och långsammare kula?
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Hur är 147gr att skjuta med jämfört med en vanlig 124gr? Man behöver ju bara 850fps för att nå Minor med dom, kanske lättare att få ordning på träffbilderna med mitt rätt mjuka bly med en tyngre och långsammare kula?

Jag har bara använt den till, hrmm tja med ”mynningsbroms” monterad.
Blir lätt vålsamt höga tryck med 147gr kulor i 9mm

Jag sabbar tråden, låt oss fortsätta i pm
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hej johansson.

Nu äntligen tryckte jag på knappen o beställde en ny zx45 men är något förbryllad över att det stog att jag beställt 2st:va nå det löser sig på mondag.

Jag undrar lite hur du monterade digitalerna på Fräsen du byggde ju på digital systemet själv..

Kommer du ihåg längderna på avläsnings skenorna som du beställde till din.

Jag tänkte ev att uppgradera trapets skruvarna till kul skruvar för att få en glapp fri gång på maskinen men har du kört allt till dina gas motorer med Fräsen som den är så kanske detta jobb är over kill.

Har även beställt en 4axlig cnc ombyggnads sats så jag är ju ändå tvungen att riva isär masinen direkt.

Har du bilder på ditt digital montage är jag mycket tacksam.

Mvh
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top