Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med turbinhuset uppspänt i svarven putsades det av med en lamellrondell för en aning mer frigång för turbinvingarna.



När jag liks var isär med motorn passade jag på att svetsa fast två muttrar på motorhöljet som håller en avdragare, innan var det armkraft och svordomar som gällde för att lossa höljet då silikontätningen runt kompressorhuset suger fast bra.



Motorn skruvades ihop och nu står den och väntar på en liten slanganslutning till nya 4bars manometern som jag beställt, sen ska det göras en ny provstart!



Tjo!:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inte för att jag på något sätt ogillar grovt yxigt bonnhantverk med stadiga verktyg, men på något sätt så hade jag väl inbillat mig att en jetmotor är ett på tok för finkänsligt instrument för att kunna mekas medelst vinkelslip... :D Stenhårt :yoparty Är det ett jobb du kan göra för att det inte är så noga med toleranserna just där, eller är det tvärtom så att det är väldigt noga men du får till det exakt nog med vinkelslip? :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Grattis!
Grannarna jublar förstås?
Ingår blå höfläkten i konstruktionen på något vis?

Tack!

Finns väl ingen människa som skulle klaga på sån här finsång??:va:hihi

Det är faktiskt en 200hk primärfläkt från ett värmeverk, jag ska bygga en bromsbänk till hojen av den när tid och inspiration infinner sig.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Kan du inte starta den stooora motorn nu.Sitter på Frösön å fryser. Vänd blåset hitåt????
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Bekräftar detta.........!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag var det faktiskt rätt fint väder, kors i taket lixom!:tuttar



Ett bekymmer jag haft under tävlingshelgerna är att jag saknat ett sidostöd på hojen så mina trogna kamrater har fått kuta runt med depåstödet varenda gång jag ska ställa hojen nånstans.



Igår kväll finulade jag ihop ett stöd som sitter på vänstra fotpinnen och som går låsa fast idiotsäkert både i nerfällt och uppfällt läge, jag vill helst inte vara med om att stödet åker ner under en körning...

I morse gick jag ut och blåste på ett par lager grundlack och svartfärg, så nu ser det rätt ok ut.



Som synes så rullade jag även ut hojen för att den ska få lite sol på sig efter en vinter i verkstaden, då jag bara kommer ställa hojen på betong och asfalt behöver jag inte någon bred platta längst ner på stödet utan det bör duga med en rundslipad M12 skruvskalle.



Blir det förjävla varmt nån dag får jag väl lägga nåt under så stödet inte sjunker genom asfalten.

Tjo!:tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo jo det ser jättefint ut men när ska du slänga in den i torrbastun och simulera bonneville på full patte?
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Det är faktiskt en 200hk primärfläkt från ett värmeverk, jag ska bygga en bromsbänk
Tänkte mig också en bromsbänk med propeller eller fläkt som broms, fint att få kylluft på köpet.
Alla som verkligen byggt bromsbänkar säger att en hydraulpump med stor oljetank är mycket enklare.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tänkte mig också en bromsbänk med propeller eller fläkt som broms, fint att få kylluft på köpet.
Alla som verkligen byggt bromsbänkar säger att en hydraulpump med stor oljetank är mycket enklare.

Det kan jag tänka mig, men att fläkten var gratis väger ganska tungt i min kalkyl. En hydraulpump som pallar ett par hundra hästar är baske mig inte billig, och sen måste man väl driva något med den också alt. ha en styrd strypning av något slag.

Fläkten är självreglerande i det att den kräver mer effekt ju fortare den snurrar så ingen styrning som kan kuka ur så hojen plötsligt tappar belastningen på fullgas....:näsblod
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top