Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
När planeras gjutning ?

Inom kort, det är väl några kvällars jobb till på pluggen i och med torktider på spackel och klarlack men det är nära nu.

Hmm.. Att hålla värmen uppe i bakhjulet ser inte så svårt ut, eller missar jag något? :D

Jag har för mig att jag sett nåt kort på en avgaskanal som går över bakhjulet, men det är förmodligen mer show än användbarhet med det där bygget.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
...en cool turbinbil som jag missat.
Körde Le Mans några gånger på 60-talet, ..utom tävlan men på konkurrenskraftigt vis när den väl fick upp farten.

"To start, the driver had to have one foot on the brake and, with the other, press a foot button to apply the power. Once this had been achieved he then had to take his foot off the brake and the car would accelerate slowly forward. This was so slow that it was flagged away from the grid last and from a position that looked straight down the track as opposed to the then traditional angle."

http://www.dailysportscar.com/2013/06/03/catching-up-with-an-old-friend-the-rover-brm.html

rover_brm_19631.jpgrover_brm_03.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag hade ju lite jobb kvar på lagerhuset innan det är i ordning, nämligen att göra oljekanalerna till lagren med allt som det innebär. Först ut var att mäta ut var centrum på glidlagren är när dom är inshimsade på plats.



Jobb nr.2 var att kludda ner några smått obegripliga hieroglyfer på lagerhuset med tuschpennan och sätta igång att borra!



För att göra det enkelt för mig borrade jag respektive oljekanal rätt in och pluggar det bakre hålet efteråt, annars hade jag varit tvungen att borra hålen i vinkel och chansen att finna på exakta lagercentrumen är i praktiken obefintlig...



Mojängen som står uppepå lagerhuset är början på oljeanslutningen, för att minimera risken för oljeläckage inuti motorn försöker jag undvika lösningar som kan skallra loss typ som banjokopplingar.



Tanken är att ett 10mm rostfritt rör ska svetsas fast i änden på den i lagerhuset nergängade mojängen och dras ut genom framsidan på motorn, då bör det inte kunna gänga ur sig och börja läcka under drift. Vi får väl se, bör är ett farligt ord... :)

Tjo!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Under veckan har jag finulat på med tillverkningen av sandformen jag ska gjuta kompressorhöljet av, då gjutpluggen har former på båda sidor var det lite lurigt att göra med en tvådelad form.



Jag fick lov att sandfylla pluggen först och sen packa in den i ena halvan av formen.



Sen gröpte jag ur kanalen där aluminiumet ska rinna in.



Sen fyllde jag den andra formhalvan helt med sand och satte ihop de två halvorna, ni ser både kanalen för ingjutet och två kanaler för ventilering av formen.



Efter lite knackande och bankande kunde jag försiktigt lyfta den övre formhalvan...



och efter lite mer knackande och bankande kunde jag lyfta bort gjutpluggen!



Nu kunde jag sätta ihop formen igen och vips har jag ett hålrum format prexis som gjutpluggen inuti sandformen. Ungefär nu startade jag smältugnen så den fick komma upp i 800°C inför gjutningen, och grannen hjälpte mig att lyfta ut formen på gården så jag slipper gjuta inomhus och riskera bränna ner verkstaden om formen läcker...



Själva gjutningen har ni sett förut och dessutom hade jag ingen som kunde ta kort medan jag höll på så vi hoppar raskt fram en timme, här har jag precis hällt i aluminiumen i formen.



20 minuter senare hade det kallnat såpass att jag kunde inspektera resultatet, rejält med pirr i magen nu! :)



Jodå, det blev kanonbra! Lite gjutskägg i delningsytan mellan formhalvorna men det slipar man lätt bort.



Efter att ha rensat bort överflödet från biten såg den ut så här, hua så mycket jobb för att göra en kopia av plastpluggen. Måste bygga om 3D-skrivaren så den går köra med aluminiumtråd tror jag... :)



Andra sidan.



Här är en närbild på den gjutna ytan, rätt ball att man så tydligt ser de 0.15mm tjocka lagren från 3D-skrivaren i gjutningen.



Just nu ligger biten i köksugnen för att eftervärmas i 175°C i 8 timmar så den blir lättare att bearbeta, det gör en jäkla skillnad på strukturen i metallen.



Trevlig helg på er!:tummenupp
 

pawthrick

xs-fanatiker
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Hudiksvall
Hoj
-81 Yamaha xs 650 'in a box' - Trackerprojekt. -72 xs-2 Chopper
Fy fan vad snyggt. Du börjar bli vass på det där. Bevingad kuk snart?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan så snyggt gjutet, mäkta imponerande! :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
När töserna var på fotbollsträning i förmiddags passade jag på att rensvarva gjutningen lite, jag shimsade in biten så den centrerade och använde dubbdockan som stöd så inte biten skulle trilla loss och göra kaos av allting.



Kvaliteten på gjutningen är mycket bra, biten verkar helt homogen såvitt jag kan se och värmebehandlingen i köksugnen i natt har gjort den mycket lättbearbetad.



Sen var jag tvungen att svarva om ett par backar till chucken, kompressorhöljet är 300mm i diameter så det är på det berömda fitthåret att den går spänna upp.



Men det gick fint som tur var, nu lossnar den inte i första taget.:)



Här har jag grovsvarvat kompressorradien för att få bort den lilla skevhet som fanns i gjutningen, jag ska läggas ner mer tid på det senare så det blir perfekt.



Nu är alla tre gjutningar till motorn gjorda, riktigt kul att det gått så bra med de 3D-printade gjutformarna. :tummenupp



Jag har lärt mig jättemycket om sandgjutning under projektets gång och det är ju lite det som var meningen, hade jag helt enkelt lejt bort tillverkningen skulle det inte alls vara lika skoj.



Tjo!:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Bara att buga:Bugar
 

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Umeå
Hoj
BATBIKE
Alltså den här tråden är ren porr för en teknikintresserad! Fy fan vilken underbart bygge och rolig tråd att följa. :tummenupp
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Tackar!

När man är van bränsleförbrukningen hos efterbrännande gasturbiner så är hojen rätt otörstig faktiskt, under 2 liter fotogen i minuten bör den dra på fullgas. Ju fortare jag kör desto lägre blir liter/mil-siffran.:tummenupp

Kommer du undan med den hos polisen? ;)

"men herr konstapeln, jag tänkte bara på miljön.... Den drar mindre när jag kör fortare..." :arsele

Grymt bygge!!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Tack!

Alltså den här tråden är ren porr för en teknikintresserad! Fy fan vilken underbart bygge och rolig tråd att följa. :tummenupp

Kul att du tycker det, det finns inte så värst många byggtrådar med hemgjutna delar så den sticker väl ut lite ur mängden antar jag. :)

Kommer du undan med den hos polisen? ;)

"men herr konstapeln, jag tänkte bara på miljön.... Den drar mindre när jag kör fortare..." :arsele

Grymt bygge!!

:hihi
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har lagt några timmar på att svarva och slipa in kompressorhjulets profil i kompressorhuset, en skvätt ritsfärg är användbart för att se vart det skaver i.



Med det gjort var det dags att passa ihop huset mot diffusorplattan, kompressorhuset är ju så att säga locket på diffusorkanalerna så det måste ligga dikt an så det inte pyser laddluft överallt. För att få till rätt radie i huset ritade jag av diffusorskenornas radie för att tillverka ett radiesvarvstål.



Tack vare att hemgjutet aluminium är rätt sprött kan man göra så här, det skulle inte gå nåt vidare i 6061 eller andra rejälare aluminiumlegeringar.



Det blev ett par timmars finputsande innan inpassningen av radien var godkänd, jag svarvade även till rätt axialspel för kompressorhjulet med ett par tiondelar till godo. Sista finliret spar jag tills allt är ihopskruvat och klart så jag vet exakt hur mycket som ska tas.



Nästa steg blir att borra och gänga för att skruva ihop kompressorhusets delar med varandra, måste bara sätta mig ner och rita och mäta lite först.



Tjo!:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har jag tagit igen de 4 sista sidorna på tråden. Jäklar vad du jobbar på bra! Snyggt o inspirerande som vanligt:yoparty:yoparty:yoparty
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top