Gasturbinhoj = JETeskoj!

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Ja, om man känner sig lite allmänt hoppfull och positivt inställd till mänskligheten så kan man snabbt bota det genom att läsa lite kommentarer på youtube, eller facebook. :hihi

VA F-N SÄGER DU !!! DU SKALL INTE KOMMA HÄR... Oops nu höll jag på att gå i fällan. ;)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter en uppfriskande tredagars influensa för hela familjen har jag kvicknat till såpass att skruvar-ivern börjat infinna sig igen, så jag tog tag i en rätt så skitviktig sak inför nästa sommars racing med hojen.

Men först drog jag klart alla slangar till vatteninsprutningen.



Med det gjort började jag plocka isär bakändan på hojen för att få ut drivlinan ur ramen, jag tänkte nämligen kolla hur dreven i växellådan såg ut och byta kraftturbinhjulet mot ett fräshare.



Kraftturbinhjulet har varit med om både kullagerhaveri och överhettning så det kändes liksom dags att pensionera det. Här har jag precis polerat bort lite nötmärken från första provkörningen genom byn då kullagren på kraftturbinaxeln havererade så turbinen nötte i huset. Det är alltså ledskovlarna till kraftturbinen ni ser till höger om den slipade ytan.



Upp med patienten på arbetsbänken och på med ett nytt turbinhjul.



Ytterst på turbinhjulet sitter en labyrinttätning bestående av tre knivvassa eggar och på det gamla hade dom nötts ner lite efter lagerhaveriet, jag har känt/hört lite vibrationer i drivlinan upp till ca 100km/h och det är inte omöjligt att det orsakats av uppfuckad balansering i turbinhjulet pga nötningen. Ska bli spännande att se nästa gång jag kör om det är borta.



Nu till det mest spännande, att kolla drevingreppen i växeln. Skulle det visa sig att det är bara skrot inuti växeln blir det både dyrt och klurigt att få till en lösning som håller, men gudskelov såg det fint ut!:tummenupp



Jag kan inte se någon som helst skillnad mot hur det såg ut innan One Mile i Färila, så utan att gå in på några djupare analyser av slitytor och sånt som andra kan betydligt bättre än jag kan vi ändå konstatera att om två one mile-repor i >250km/h plus en massa stationärkörning med drivlinan frispinnande inte ger något synbart slitage så är det i min värld helt godkänt.:)



Tjo!:tummenupp
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kul att det lirar med vinkelväxeln! :tummenupp

Helt klart, det är grymt skönt. Hade det inte funkat vete fan vad jag skulle ha gjort för det finns inte direkt plats över för någon grövre växel...

Vänta inte ihjäl er på nån mekaruppdatering, jag har haft influensa sen förra måndagen och feber av och till så motivationen är inte direkt på topp. Ligger strax under 39°C nu så det börjar vara dags för en Ipren och god natt.....:död
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vinkelväxeln borde väl leva ett relativt lätt liv.
Det är ju inte så att du har ett snabbgashantag för riviga starter och en koppling som dumpas på 90000 varv.
Det var väl varvtalet som var största bekymret om jag inte missminner mig?

Krya på dig =)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vinkelväxeln borde väl leva ett relativt lätt liv.
Det är ju inte så att du har ett snabbgashantag för riviga starter och en koppling som dumpas på 90000 varv.
Det var väl varvtalet som var största bekymret om jag inte missminner mig?

Krya på dig =)

Problemet är smörjningen av ingreppsytorna på dreven och primärlagren, vid de extrema varvtal som nås (>30.000rpm) måste jag spruta olja in i lagerbanor och drevingrepp.

Rotationen gör att dreven funkar lite som fläktar så jag har egentligen ingen aning om oljan når dit den ska eller om den blåser iväg åt nåt annat håll. Tydligen så funkar det i och med att slitaget är minimalt, puhh!:tummenupp

Tack!:krama
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Problemet är smörjningen av ingreppsytorna på dreven och primärlagren, vid de extrema varvtal som nås (>30.000rpm) måste jag spruta olja in i lagerbanor och drevingrepp.

Rotationen gör att dreven funkar lite som fläktar så jag har egentligen ingen aning om oljan når dit den ska eller om den blåser iväg åt nåt annat håll. Tydligen så funkar det i och med att slitaget är minimalt, puhh!:tummenupp

Tack!:krama


Kan du inte fylla det helt fullt :crash
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kan du inte fylla det helt fullt :crash

Jag har en sumpnivå i växeln som håller lagren på den långsamt snurrande utgående axeln smorda, men när dreven snurrar så fort som dom gör slungas all olja av tänderna av centrifugalkraften så man måste tvinga in den dit den ska.

En bräddfyllt växel hade med andra ord inte funkat så bra, man hade liksom smort allt annat än det som behöver smörjning... :)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har en sumpnivå i växeln som håller lagren på den långsamt snurrande utgående axeln smorda, men när dreven snurrar så fort som dom gör slungas all olja av tänderna av centrifugalkraften så man måste tvinga in den dit den ska.

En bräddfyllt växel hade med andra ord inte funkat så bra, man hade liksom smort allt annat än det som behöver smörjning... :)

Det hade nog gått väldigt trögt med =)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
God jul på´re!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Problemet är smörjningen av ingreppsytorna på dreven och primärlagren, vid de extrema varvtal som nås (>30.000rpm) måste jag spruta olja in i lagerbanor och drevingrepp.

Rotationen gör att dreven funkar lite som fläktar så jag har egentligen ingen aning om oljan når dit den ska eller om den blåser iväg åt nåt annat håll. Tydligen så funkar det i och med att slitaget är minimalt, puhh!:tummenupp

Tack!:krama

Förmodligen piskar du upp en rekorderlig oljedimma som når överallt.
Jag tror inte att det finns en yta i växelhuset som är smörjtorr.
Men att spruta på oljan där den behöver kyla är nog inte fel.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Jag höll faktiskt på "tävla" med dom om att bli klar med den första jetdrivna pocketbiken 2005 eller när det var, det slutade med att båda gav upp. :)

Dom hade stora bekymmer med plats då dom använde en vanlig oljesmord turbo som krävde oljetank, pump och hela faderullan.

Jag hade kullagrat en turbo så jag slapp allt sånt, men då fick jag i stället bekymmer med vibrationer vilket inte var så konstigt då jag inte balanserat axeln efter att ha svarvat ner den för kullagren.

Jag har motorn på hyllan i garaget så när tid och lust finnes tänkte jag ta tag i projektet på nytt. Kanske till pensionen...:)
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
För att kringgå det imaginära punggrepp som tomten tog på mig för 34 år sedan genom att tvinga mig att vara snäll för att få paket tog jag och köpte en julklapp till mig själv i år. Up yours, Santa!:arsele



Nä, det var inte en 1/8"NPT gängtapp jag köpte, bättre upp! En Autometer avgastempmätare fick jag av mig själv, jag har haft på tok för mycket strul med mätningen av avgastemperaturen så nu slog jag på stort och skaffade en kalibrerad kvalitetsmätare.:tummenupp



Där sitter sonden på plats i avgashuset mellan gasturbinen och kraftturbinen, precis där de andra sonderna har suttit. Sen kopplade jag in mätaren med el och allt så nu funkar den, snygg är den också!:)



Med det avklarat fortsatte jag med vatteninsprutningen. Jag drog en slang för laddtryck till regulatorn så den ökar trycket allt eftersom laddtrycket stiger, sen spände jag upp locket till regulatorn i fräsen och drog en 1/8"NPT gänga för laddtrycksbrytaren.



Den är justerbar och ska ställas in så att över ett visst laddtryck (ca 2 bar) slår pumpen till och börjar spruta in vatten, jag har nog mycket att bry mig i under körning så jag vill ha på- och avslag på vattnet helt automatiskt.



Här sitter allt på plats igen, kvar att göra är bara att dra elen till pumpen och provflöda spridaren för att se hur mycket den trycker ur sig.



Tjo!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Snälla vänner kan man aldrig ha för många av, som ni kanske minns fick jag kompressorhjul och turbin till nya hojmotorn 3D-scannat av Ajdens Mekaniska (killen har fanimej inte tummen mitt i handen, kolla in ajden.se) och nu har Linus (som man kan misstänka ha tummen lite varstans ibland :arsele:D ) fört över den scannade filen till Inventor och på nåt krångligt sätt lyckats få fram bladprofilen i .stl format.

Kolla hans beskrivning på jobbet här: http://svarthaletracing.se/?p=3320

Sen ritade jag upp ett enkelt hölje med hjälp av bladprofilen och skrev ut en testbit i 3D-skrivaren, vart kanon! Här testat på det utskrivna kompressorhjulet för att lättare kunna ta ett vettigt kort:



I andra änden på motorn har Lars-E varit inblandad, han har en bekant som kan laserskära plåt så jag ritade upp delarna till turbinhuset och mailade iväg för att få utskuret i rostfritt. Idag kikade Lars-E med fästmö förbi och lämnade av en bunt plåt, värt varenda krona jämfört med att stå och nöta fram skiten med vinkelslip vilket hade varit alternativet...



Idag fick dom extraknäcka som underlägg till kaffepannan.:tummenupp



Tjo!:)
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Häftigt :yoparty
Denna motorn går kanske lite fortare att få ihop =)

Jag har trimmat min printer till 0.88mm nu.
Det går väldigt fort att printa :hihi
Man får dock hålla koll på värmen.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Häftigt :yoparty
Denna motorn går kanske lite fortare att få ihop =)

Jag har trimmat min printer till 0.88mm nu.
Det går väldigt fort att printa :hihi
Man får dock hålla koll på värmen.

Jo, jag har gjort de flesta misstagen redan under bygget av gamla motorn så det borde gå hyfsat fort att plocka ihop den här. Däremot är min svarv för liten för jobbet så jag ska frakta hit farsans svarv nu till sommaren som har högre dubbhöjd.

0.88mm! Det var inte illa, jag som tycker att 0.3mm är att sträcka på gränserna. :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top