Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag fick en stund över mellan takbygge på växthuset och husmålning och bankade ihop ett motorstativ till turbin-utombordaren i förrgår kväll.



Snickartalangen skiner verkligen igenom här, ni kan bara föreställa er hur stiliga takstolarna på växthuset blev...

När ångan liks var uppe ställde jag väckarklockan på kvart i 6 i går morse och gick ut och fortsatte ställa motorn i ordning för en provstart, jag monterade turbinmotorn i det hembyggda höljet, drog massa slangar och skit kors och tvärs och spikade lite mer på stativet och vips var det klart för provstart!



Jag anlitade brorsans fästmö som kamerakvinna och hade stora förhoppningar om en fullfjädrad succé men tror ni inte på tusingen att* batteripacket till ECU:n var paj! Motorn var ca ett halvt fitthår ifrån att starta men sen korkade de nyladdade batterierna så startmotorn tappade orken.

En 12V - 7.2V regulator är beställd så jag kan köra på bilbatteri istället, så fort kinesen har hunnit paddla hit med den ska ett nytt startförsök göras!



Det syns på bilden ovanför att det ryker lite ur insuget, nu luktar det i alla fall gott i garaget igen. :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är turbinrotorn till mitt kommande motorbygge paketerat och klart att skicka till Ajden för 3D-scanning, han sponsrar med det eftersom han gillar hojbygget!:tummenupp



Han scannar allt från småprylar till hela hojar och bilar, här är hemsidan till hans firma:

http://www.3d-scanning.se/

Nu är det godnatt för mig, ska upp tidigt i morgon och fortsätta snickra på nya verkstaden.:tummenupp
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Nu är turbinrotorn till mitt kommande motorbygge paketerat och klart att skicka till Ajden för 3D-scanning, han sponsrar med det eftersom han gillar hojbygget!:tummenupp


Han scannar allt från småprylar till hela hojar och bilar, här är hemsidan till hans firma:

http://www.3d-scanning.se/

Nu är det godnatt för mig, ska upp tidigt i morgon och fortsätta snickra på nya verkstaden.:tummenupp
Den där scannern är riktigt kul att leka med. Riktigt praktisk när man ska snickra egna fästen o dyl i trånga utrymmen med befintliga hål o sånt. Hyffsad noggranhet om man vet hur den ska hanteras.

Går att skanna det mesta. Roligaste uppdraget hittills var att skanna Sanna Kallur...i helfigur:hihi
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I väntan på att kamrat Olov ska få tid att titta på varvräknarbygget till hojen finular jag lite med Vipern på de få lediga stunder jag har, idag byggde jag en 20 liters bränsletank som säkert räcker en hel minut på förhöjd tomgång...:tummenupp



Tankfästet ska förbättras lite grand senare.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Scanningen av nya turbinrotorn klar och bilderna under bearbetning!





Jag fick ett par teaserbilder så länge.:tummenupp



Tjo!:)
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lite mer jobb på Vipern ikväll. Jag fäste först bränsletanken lite bättre, spännband är inte direkt fackmannamässigt så det fick bli ett par rejälare plåtfästen istället.



Sen fäste jag även batteriväxlaren som ska användas som mjukstart till motorn, läge 1 är 12V, läge 2 är 24V och läge 1+2 spränger batterierna genom kortslutning så jag måste nog borra in nån stoppskruv eller liknande så det inte går vrida så långt...:gnissla



Tjo!:)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Spänner du fast vipern mellan två tallar med kätting vid provstart??
Eller svetsar du på ett par vingar och tar en provtur över norrland?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Spänner du fast vipern mellan två tallar med kätting vid provstart??
Eller svetsar du på ett par vingar och tar en provtur över norrland?

Så länge man håller sig lite moderat med gasreglaget borde påskjutsbromsen på släpvagnen funka, vete fan om byxbaken går förstärka tillräckligt för att stå bredvid motorn på 100% RPM......:gnissla
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
vete fan om byxbaken går förstärka tillräckligt för att stå bredvid motorn på 100% RPM......:gnissla
Vi byggde skyddsrum 20 m vinkelrätt ifrån banan där Lansen ställde upp två och två för start, ljudet av fullt blås plus EBK fick muskler och allt löst på kroppen att fladdra. Hörselvadd i plus skyddskåpor på hjälpte öronen något mot bullret.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Äntligen, 5:e september då smäller det :tummenupp

Har beställt nytt däck och nya drev, denna gången skall det gå riktigt fort!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Äntligen, 5:e september då smäller det :tummenupp

Har beställt nytt däck och nya drev, denna gången skall det gå riktigt fort!

Ska du dit? Kul att träffas i så fall! :)

Lite om kvällens pyssel dårå.

Delvis på grund av störningar från tändmodulen verkar det inte funka att mäta varvet med en magnetisk pickup på startmotoraxeln, som tur är så sitter varvräknar-generatorn kvar på motorn vilket jag upptäckte när jag gick igenom alla elscheman. Inte lätt att gissa sig till vad alla attiraljer är på en sån här motor, enbart sunt bondförnuft kommer man tyvärr inte speciellt långt på...



Efter att ha skruvat loss den, provkört med skruvdragare och räknat ut utväxlingsförhållandet på drivaxeln kontra turbinvarvet kunde jag mäta fram att den ger exakt 70Hz vid fullt motorvarv och 7.7Hz på tomgång.

Kanonfint att det funkar för nu kan jag lätt se om motorn nått tomgångsvarv innan jag släpper startmotorn vid uppstart.



Sen skruvade jag isär batteriväljaren för att bygga in en s.k. safety feature, för att vara 100% säker att inte råka kortsluta batterierna satte jag dit ett manuellt stopp på vredet så det inte går vrida ända till läget 1+2.:gnissla



Tjo!:tummenupp
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Äntligen, 5:e september då smäller det :tummenupp

Har beställt nytt däck och nya drev, denna gången skall det gå riktigt fort!


Ska du dit? Kul att träffas i så fall! :)

Jag ämnar också deltaga i farttävlingen, dock inte på något mer exotiskt än fortåkarnas egen V70, std hayabusa. Blir skoj att se herrarnas fina byggen och inte minst träffas och byta några ord irl :)

Dödens frän båtmotor btw!!
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag ämnar också deltaga i farttävlingen, dock inte på något mer exotiskt än fortåkarnas egen V70, std hayabusa. Blir skoj att se herrarnas fina byggen och inte minst träffas och byta några ord irl :)

Dödens frän båtmotor btw!!

Väl mött!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Den 5:e september är det hastighetstävling på Fönebasen i Färila, pga klent med reklam har det inte anmält sig så väldans många än så det börjar bli lite nervöst om tävlingen ska kunna hållas eller inte.

Har ni det minsta intresse av att köra fort och träffa kul folk så anmäl er! Det är samma folk som håller i Speed Weekend så jag kan garantera en kul helg så länge vädret är med oss. Jag ska självklart dit med turbinhojen och försöka knäcka 300 blås, men det ska bli skitskoj hur det än går!:tummenupp



Anmälan görs på Landracing.se´s hemsida:

http://landracing.se/event/one-mile-2015/

Vi ses där!:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har pysslat och klurat lite med eldragningen på Vipern under den senaste veckan och idag var jag förbi Olov och fick låna med mig ett par rejäla startbatterier från deras skördare, det svider för mycket i snåltarmen att köpa ett par flångnya utan att tagit reda på om motorn vill starta först.



Jag har förresten rangerat om lite i verkstaden och flyttat ut turbinhojen till kallgaraget så jag får lite mer svängrum runt Vipern när det ska till att testas startsekvenser, det var alltså så här det kändes att ha plats att röra sig på i verkstaden...:)



Med eldragningen kirrad var det dags att fylla olja och prima oljeledningar och filter, jag hade ju köpt en låda turbinolja tidigare som ni kanske minns.



De två bakre rotorlagren sitter så snävt till att dom får olja via ett par micropumpar istället för att ingå i oljesystemet med returledning av oljan efter att den passerat kullagren, dessa kanaler måste fyllas upp med olja om motorn stått en längre tid då micropumparna inte hinner fylla upp dom innan lagren tagit stryk.



Sen var det även ett returoljefilter och växellådan till pumparna som behövde fyllas upp med olja, herrarna som konserverade motorn gjorde ett ordentligt jobb för det var inte många droppar olja kvar i systemet.



Batterierna var mest tomma så dom är satta på laddning nu, det räckte i alla fall till att dra runt motorn lite på 12V så jag kunde se att det inte var felkopplat eller glapp någonstans.

Det lär inte bli mycket mer gjort innan One Mile till helgen men sen var det tänkt att jag ska skramla igång skrothögen så fort tiden och vädret tillåter.

Tjo!:tummenupp
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top