Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
thanks.jpg
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
efter de du åstakommit förtjänar du verkigen en kväll med en påse pripps!:tungan

kolla brevlådan! :hihi


får man fråga va du har för svarv? :rolleyes:
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
efter de du åstakommit förtjänar du verkigen en kväll med en påse pripps!:tungan

kolla brevlådan! :hihi


får man fråga va du har för svarv? :rolleyes:

Ligger just nu på rygg i soffan med en Jämtlands Bryggeri´s Bärnsten och rinnsnuva, så jag mår som en prins.:)

Jag har en sån här: http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=653


Den funkar bra, men jag blev tvungen att bygga om den lite för att få dit ett snabbstålfäste. Ska du köpa en så se till att köpa 3-fasaren, samma pengar men mycket starkare motor.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Här sitter bitarna ihop provisoriskt, kvar att göra är att försänka borrhålen, dra gängorna i diffusorplattan och snygga till flänsen på kompressorhöljet lite så den inte är så kantig.

Ja det tycker jag tammefan du ska göra, det där ser ju såinihelvete bonnigt ut!!!!!!!!:) NOT!!!

Det här är tammmefan det roligaste bygget på länge!!! Verkligen FINT tycker jag att du ger dig på detta så jag (som inte riktigt besitter kompetensen) kan få del i detta. Kan du få den här skapelsen att röra sig en meter så blir jag SJUKT imponerad!!!

Förresten, var bor du? Nära mig? Halland? Vill titta!!!
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Ligger just nu på rygg i soffan med en Jämtlands Bryggeri´s Bärnsten och rinnsnuva, så jag mår som en prins.:)

Jag har en sån här: http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=653


Den funkar bra, men jag blev tvungen att bygga om den lite för att få dit ett snabbstålfäste. Ska du köpa en så se till att köpa 3-fasaren, samma pengar men mycket starkare motor.

har tyvärr en äldre från ett systerföretag(?) till en traktortillverkare i österrike, funkar finfint men elfel har uppstått och trodde ja skulle slå huvudet i maskinen på dom 2 senaste,

billig, men utan reservdelar vilket slår hårt..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja det tycker jag tammefan du ska göra, det där ser ju såinihelvete bonnigt ut!!!!!!!!:) NOT!!!

Det här är tammmefan det roligaste bygget på länge!!! Verkligen FINT tycker jag att du ger dig på detta så jag (som inte riktigt besitter kompetensen) kan få del i detta. Kan du få den här skapelsen att röra sig en meter så blir jag SJUKT imponerad!!!

Förresten, var bor du? Nära mig? Halland? Vill titta!!!

Jo det ser ju ganska risigt ut. Tanken har slagit mig att polera upp allt till knullputs men.....nää.:D

Kul som fan att höra att byggtråden uppskattas, det finns massvis med fränare byggen än mitt runt om på nätet men ofta ids byggherrarna varken ta bilder eller skriva mer än någon enstaka rad nu och då om det dom gör.

Jag gör alltså min byggtråd precis som jag vill läsa andras, alltså med massvis av svammel, dravvel och byggbilder.:tummenupp

Det är farligt att sticka ut hakan, men en enda kilometer under 200km/h på bra underlag skulle vara en stor besvikelse. En drömgräns vore att köra 200mph på Bonneville, många lär väl säga att det är omöjligt men det var det ju att göra en egen radiefräs också.:)

Jag bor i Östersund.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Kul att du gillar bygget.:)

Dels tycker jag turbinmotorer är fräcka men sedan tycker jag det är lite respekt när man bygger och inte bara köper dyra delar som man bara monterar bolt-on.

Då kan det ju inte gå fel med ett turbinprojekt där du gjuter alubitar som du sedan fräser ur :D

Jag kan tänka mig att det är fler såna som jag som följer projektet och tycker att det är grymt häftigt utan att kommentera så mycket. Så kämpa på!

Nu har jag visserligen läst hela tråden (följt den från början i stort sett) men så lider jag av teflon-minne (mycket lite fastnar), så:
Hur ska du göra med:
Bränsletillförsel, tändning och förbränningskammare?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag visserligen läst hela tråden (följt den från början i stort sett) men så lider jag av teflon-minne (mycket lite fastnar), så:
Hur ska du göra med:
Bränsletillförsel, tändning och förbränningskammare?

Det ska jag berätta för dig, min gode herre!

Bränsletillförseln sköter en Bosch insprutningspump som varvtalsstyrs via en PWM-styrning.

Hjärnan i hojen blir en Arduino microcontroller som vi håller på lära oss programmera, den kommer styra alla pumpar och samla in data från motorn där vissa värden (rotorvarv, P2, T2, TOT och oljetryck) visas på en LCD display samtidigt som alla värden loggas på ett SD-minne så vi kan gå igenom körningarna på datorn efteråt.

Tanken är att Arduinon till slut ska kunna sköta hela startsekvensen själv efter en knapptryckning, men till att börja med blir det manuell start.:)

Tändningen ska jag försöka göra med ett glödstift inuti motorn, jag kommer starta på gasol för att sedan slå över till diesel när brännkammaren är genomvarm, och gasol borde kunna tändas av ett glödstift utan större problem.

Brännkammaren blir en gammal hederlig annulär kammare med förångningsrör, ett antal rörspridare (syringe needles) kommer pinka in diesel i inconelrör som sticker in i brännkammaren och hålls glödheta av förbränningen.

Lite svårt att förklara när jag inte vet vilka termer som är bekanta, men bit ihop och ha lite tålamod så ska det nog klarna för er allt eftersom bygget går framåt.:tummenupp
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Fräckt!
Lite förstår man men vad är värdet TOT?

Sedan är inte en annulär brännkammare mer komplicerad att tillverka bra än det gamla systemet med flera förbränningskammare (Multiple can)?
"multiple can" ska väl dessutom vara vanligast på centrifugal turbinmotorer eller har lärt mig fel där?

Jag antar att du har testat så att gasol går att tända med glödstift utan högt tryck?
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Dra åt helvete så rart !:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fräckt!
Lite förstår man men vad är värdet TOT?

Sedan är inte en annulär brännkammare mer komplicerad att tillverka bra än det gamla systemet med flera förbränningskammare (Multiple can)?
"multiple can" ska väl dessutom vara vanligast på centrifugal turbinmotorer eller har lärt mig fel där?

Jag antar att du har testat så att gasol går att tända med glödstift utan högt tryck?

TOT betyder Turbine Outlet Temp, det går säga EGT men det är lite missvisande. Sen när kraftturbinen kommer på plats blir TOT-värdet helt plötsligt ITT, dvs InterTurbine Temp. (temp mellan två turbinsteg) Solklart, eller hur?:D

En annulär brännkammare är mycket enklare att tillverka än en can-annular eftersom det är så mycket mindre delar och alla brännare delar samma hölje.

Jag har faktiskt inte testat att tända gasol med glödstift än, men killarna som kör microturbiner gör så utan problem så det borde funka.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
TOT betyder Turbine Outlet Temp, det går säga EGT men det är lite missvisande. Sen när kraftturbinen kommer på plats blir TOT-värdet helt plötsligt ITT, dvs InterTurbine Temp. (temp mellan två turbinsteg) Solklart, eller hur?:D

En annulär brännkammare är mycket enklare att tillverka än en can-annular eftersom det är så mycket mindre delar och alla brännare delar samma hölje.

Jag har faktiskt inte testat att tända gasol med glödstift än, men killarna som kör microturbiner gör så utan problem så det borde funka.

Angående temperaturerna hänger jag med ganska bra :)
Menar du att EGT blir missvisande när ni kikar på ITT, eller är det missvisande redan utan kraftturbinen?

Jag trodde att en annulär brännkammare krävde mer precision som kanske är svår att uppnå på en smal budget. Vet du varför det är vanligast med multiple can förbrännare på centrifugalturbinerna (eller är det ett felaktigt påstående från min lärobok?)

Är det andra som kör det så bör det ju fungera :)
Antar att glödstiftet går på ett batteri du har monterat på hojen utan laddning, eller ska du bråka in en alternator/generator i maskineriet?

Måste bara säga det ännu en gång:
Så grymt coolt projekt, inte lite avis! :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Menar du att EGT blir missvisande när ni kikar på ITT, eller är det missvisande redan utan kraftturbinen?

Nej, det är bara det att EGT är en kolvmotorterm så TOT är i princip samma sak fast en gasturbinterm.:)

Vet du varför det är vanligast med multiple can förbrännare på centrifugalturbinerna (eller är det ett felaktigt påstående från min lärobok?)

Förmodligen för att det var vanligare med centrifugalturbiner förr i tiden innan annulärbrännarna slagit igenom. En gissning i alla fall.

Antar att glödstiftet går på ett batteri du har monterat på hojen utan laddning, eller ska du bråka in en alternator/generator i maskineriet?

Har faktiskt inte bestämt mig än, det vore praktiskt att slippa oroa sig för att batterierna ska ta slut men en generator stjäl ju effekt vilket inte är bra. Möjligtvis att det går bygga någon sorts frikoppling på generatordrivningen så den går koppla ifrån när det ska köras, men det blir ett senare problem.

Måste bara säga det ännu en gång:
Så grymt coolt projekt, inte lite avis! :D

Ingen anledning att vara avundsjuk, det är bara att börja bygga själv!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Går det inte bara sätta dit en li-po acc som du laddar hemma och pillar dit när det ska köras?

Jag kommer ha ett lithium-acc som strömkälla, men det är ganska mycket som kräver ström i hojen:

x Bränslepump
x Oljepump
x Returoljepump
x Metanol/vatten insprutningspump
x Arduinon
x Borstlös startmotor
x Massa annat grejs jag inte kommer på just nu...

Det som kommer dra mest kräm är nog ändå en 5 kW rumpvärmare så jag inte förfryser hemorojderna i Funäs.:D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top