Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har förresten kollat lite igår kväll och insett att jag inte hade en styrdämpare när jag körde, jag hade en kinesisk cykelpump till hälften fylld med olja.:glömdet

En kvalitetsdämpare med ett nytt fäste längre ut från styraxeln kommer göra susen.:tummenupp
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har förresten kollat lite igår kväll och insett att jag inte hade en styrdämpare när jag körde, jag hade en kinesisk cykelpump till hälften fylld med olja.:glömdet

En kvalitetsdämpare med ett nytt fäste längre ut från styraxeln kommer göra susen.:tummenupp

Tänk på att en styrdämpare botar symptomen, inte sjukdomen.

Men du skulle behöva nån stans att provköra för att bota det, prata med fallskärmsklubben om att få låna startrakan?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Huvudsaken en ny styrdämpare gör att jag blir av med styrslagen utan att behöva bygga nya styrkronor eller ändra vinkeln på styrhuvudet så är jag nöjd.:tummenupp

Bra idé! Är det ute på Opefältet? Känner du någon vettig typ där man kan prata med?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Huvudsaken en ny styrdämpare gör att jag blir av med styrslagen utan att behöva bygga nya styrkronor eller ändra vinkeln på styrhuvudet så är jag nöjd.:tummenupp

Bra idé! Är det ute på Opefältet? Känner du någon vettig typ där man kan prata med?

Jag PM:ar numret till Världens bästa Lars. :tummenupp
 

vitxr

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2008
Ort
Älvsjö
Hoj
XR650R-02 DR650-92 R75/5-70
Kanske lite sent, men grattis till en lyckad speed weekend. Kul att få se maskineriet i verkligheten.
Hoppas du tar dig hela vägen till saltöknen.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kanske lite sent, men grattis till en lyckad speed weekend. Kul att få se maskineriet i verkligheten.
Hoppas du tar dig hela vägen till saltöknen.

Tusen tack! Det är en bit kvar innan bitarna är i ordning för lite smisk på saltet men vägen dit är som bekant minst lika roligt som målet. :)

hitta en bild på nån snubbe som funderar på om maten var värdig han eller ej .....View attachment 417326

Huvva vilken fuling!:3freak

Han njuter för övrigt i fulla drag av krubbet, vi hade Krister med fru från Wyatt Earps Riders som kockar och dom skämde bort oss rejält med käk hela helgen.:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
För övrigt så har jag hamnat på Landracing.com´s förstasida!:banana

Det är det officiella forumet för alla landracingtävlingar på El Mirage, Bonneville, Mojave osv så jag känner mig rejält hedrad av Jon och de andra herrarna och damerna som håller i hemsidan!

http://www.landracing.com



:tummenupp

Det är landracing.com som ska vara hedrade som har tillgång till en sån artikel att lägga upp! :fakta
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är landracing.com som ska vara hedrade som har tillgång till en sån artikel att lägga upp! :fakta

Ähh ge dig nu. Så värst märkvärdigt är det inte med det här bygget egentligen, det enda är väl att jag är först att bygga en landracinghoj runt en hemmapulad gasturbin.

Jag är väl ca 70 år för sent ute för att det ska vara något speciellt med själva motorbygget...:rolleyes:

(Missuppfatta mig inte, jag är grymt tacksam för allt skryt ni öser över bygget men spar på krutet tills jag knäckt 219mph. Då först törs jag sträcka i hängslena lite.:))
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Låt detta ej ske med däck söndertrasade av bult o muttrar.
Jag tycker det verkar livsfarligt i hastigheter närmare 300kmh+:död
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Låt detta ej ske med däck söndertrasade av bult o muttrar.
Jag tycker det verkar livsfarligt i hastigheter närmare 300kmh+:död

Ingen risk, isåkningen är bara en kul grej. Om jag får fart på hojen i sommar lär jag satsa på att åka över till UK och köra Maxton Mile och Pendine Speed Week om ett år eller två, då lär jag behöva vintrarna på mig att skruva och se över grejorna.

www.straightliners-events.co.uk/event/events/pendine-sands-speed-week.html

Känns på något vis inte värt det att riskera att skrota hojen bara för att åka 250+ på isdäck, det är ju inte det som är målet med bygget.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Kan man göra någon grov uppskattning kring slutfart på slätt med riktiga däck utifrån repan på is?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top