Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jodå, gamla Bruce Simpson känner man ju till.

Han fick det rätt hett om öronen när han började bygga en kryssningsmissil och la upp byggbeskrivningen på nätet för några år sedan, teorierna är att USA låg bakom att den Nya Zeelänska regeringen såg till att några gamla skatteskulder som han betalade av på krävdes in ögonaböj så han gick i personlig konkurs.

http://www.interestingprojects.com/cruisemissile/

Tydligen inte så poppis att ge ut en Cheap Cruise Missiles for Dummies...

Sen är han inte den ärligaste affärsmannen heller, många jag känner via intresset har blivit blåsta på grejor dom beställt av honom och betalat i förskott.

Har du sett den här stollen?

http://www.aardvark.co.nz/pjet/

Här finns en hel del om hembyggda jetmotorer.

Mvh,

Ingvar
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Störtskönt bygge! Hopppas verkligen att du får ihop det så den går att köra.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Så jävlA COOLT!:yoparty Störtskön idé, kämpa på bara!:yoparty Kommer följa tråden med stort intresse, även om det tar tid och blir snålt med uppdateringar!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Förr eller senare kommer jag ha den körbar, sen om det blir om två eller tio år spelar mindre roll.:D

Det här bygget blir ungefär så långt en vanlig klåpare med kommunal lön kan komma i gasturbinsväg, så det får liksom ta den tid det tar att bli färdig.

Nästa steg upp i motorstorlek skulle betyda att man måste bygga ett eget axialturbinhjul av inconel, fräsa ut en radialkompressor och köra kullagrat.

Har man inga bekymmer sen tidigare så lär man få det då...:gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu låter det som att Magnus på Turbotech har letat rätt på ett axiallager åt mig, det lär dyka upp om några dagar så det ska bli spännande att se om det passar.

Jag behöver ha lagret för att kunna göra ritningarna färdiga, motordesignen påverkas lite på vilket sorts lager det är eftersom dom kan se väldigt olika beroende på om det är ett 360° lager eller 270° lager.

Jag fick tag i ett enkelt 270° lager tidigare som skulle ha varit väldigt enkelt att använda, men tyvärr så var hålet för axeln för litet. Nackdelen med 270° lagring är att det är mindre area som tar upp trycket från axeln, och med 70-80kg tryck på lagret krävs det ett högt oljetryck för att undvika lagerhaveri. Ett 360° lager har större kontaktarea och då kommer man undan med ett lägre oljetryck vilket är bra.

Thrustbearing1.jpg


Hinner jag klart med grundmotorn innan nästa års Speed Weekend lär jag bygga en sparkram till den och rulla ihop en efterbrännare för att se hur fort jag vågar åka, den ska kunna ge 74.5kg dragkraft med EBK och det är mycket det på en spark...:)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Grymt coolt!

Ska du köra med free turbine-modellen och bromsa dig genom svängar får du nog se till att ha ordentlig bakbroms med lite kylning också misstänker jag. Men men JETecoolt helt enkelt!

En fundering bara, har du tänkt dra till flygplatser för att tanka eller var kan man annars hitta turbinbränsle?
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Grymt coolt!

Ska du köra med free turbine-modellen och bromsa dig genom svängar får du nog se till att ha ordentlig bakbroms med lite kylning också misstänker jag. Men men JETecoolt helt enkelt!

En fundering bara, har du tänkt dra till flygplatser för att tanka eller var kan man annars hitta turbinbränsle?

Man kan köra den på gasol eller flygfotogen!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag skulle tro att det går få den ganska rapp i gassvaret ändå, med grundmotorn på 50% behövs inte mycket bromskraft för att hejda hjulet och bygger jag motorn rätt så är grundmotorvarvet uppe i 100% på en sekund ungefär.

En gasturbin kan man köra på allt från diesel till koldamm, så det är minsta problemet. Att flygplan kör på speciell flygfotogen är för att den bl.a. är extra frosttålig för att minimera risken för motorstopp i luften, samma motor går utan problem köra på pumpdiesel efter lite justeringar av bränslemängd.

Grymt coolt!

Ska du köra med free turbine-modellen och bromsa dig genom svängar får du nog se till att ha ordentlig bakbroms med lite kylning också misstänker jag. Men men JETecoolt helt enkelt!

En fundering bara, har du tänkt dra till flygplatser för att tanka eller var kan man annars hitta turbinbränsle?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bränslet kommer sprutas in i förångningsrör i brännkammaren genom liknande stålrör som används i sprutor, först förvärmer jag förångningsrören med gasol eller ett Danfoss spraymunstycke och sen slår jag över till huvudsystemet.

Så här ser dom ut på en KJ66:

AC7E79542768422190FC9099781B0D0D.jpg


Kraftöverföringen blir som sagt en axialturbin som sitter i vägen för jetstrålen med styrskenor som leder avgasflödet i rätt vinkel mot turbinen, den är kopplad till ett växelhus med en fast utväxling som tar ner turbinvarvet till ett användbart varvtal runt 10.000rpm.

Den ingående varvtalet väljs beroende på kraftturbinens diameter, men 30-40.000 rpm är inte orimligt. Ju högre varv desto mer effekt så det gäller att pressa bitarna lite för att få ut mycket pulver.:tummenupp

Hur ska du göra med bränsleinsprutningen och kraftöverföringen?
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Har du räknat något på hur mycket dragkraft motorn kommer ge i jetutförande?

Tufft bygge. :tummenupp
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag skulle tro att det går få den ganska rapp i gassvaret ändå, med grundmotorn på 50% behövs inte mycket bromskraft för att hejda hjulet och bygger jag motorn rätt så är grundmotorvarvet uppe i 100% på en sekund ungefär.

En gasturbin kan man köra på allt från diesel till koldamm, så det är minsta problemet. Att flygplan kör på speciell flygfotogen är för att den bl.a. är extra frosttålig för att minimera risken för motorstopp i luften, samma motor går utan problem köra på pumpdiesel efter lite justeringar av bränslemängd.

Där ser man, kommer du satsa på pumpdiesel, JET-A1 (s.k. flygfotogen) eller något annat?
För jag vill minnas att JET-A1 inte är lika hårt beskattat så det är inte så groteskt dyrt, men sedan kanske det är lite dyrare med tanke på de högre kraven.
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Bränslet kommer sprutas in i förångningsrör i brännkammaren genom liknande stålrör som används i sprutor, först förvärmer jag förångningsrören med gasol eller ett Danfoss spraymunstycke och sen slår jag över till huvudsystemet.

Så här ser dom ut på en KJ66:

AC7E79542768422190FC9099781B0D0D.jpg


Kraftöverföringen blir som sagt en axialturbin som sitter i vägen för jetstrålen med styrskenor som leder avgasflödet i rätt vinkel mot turbinen, den är kopplad till ett växelhus med en fast utväxling som tar ner turbinvarvet till ett användbart varvtal runt 10.000rpm.

Den ingående varvtalet väljs beroende på kraftturbinens diameter, men 30-40.000 rpm är inte orimligt. Ju högre varv desto mer effekt så det gäller att pressa bitarna lite för att få ut mycket pulver.:tummenupp

Ok, schysst! Laddar du upp bränsletrycket med en kompressor eller speciell bränslepump då? Känns som om bränsleåtgången kommer hamna mellan 1-2 liter/minut?

Sorry, missade ditt inlägg om kraftöverföringen. Låter sjukt intressant.

Kört hårt!

/ Afterburner

Där ser man, kommer du satsa på pumpdiesel, JET-A1 (s.k. flygfotogen) eller något annat?
För jag vill minnas att JET-A1 inte är lika hårt beskattat så det är inte så groteskt dyrt, men sedan kanske det är lite dyrare med tanke på de högre kraven.

Nitrometan ska det vara! :yoparty :D
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Visst är det så, att köra en gasturbin som jetmotor är lite som att elda för kråkorna. Det ska gå bra jävla fort innan en ren jetmotor börjar jobba effektivt.

Sen är ju inte reaktionsdrift speciellt praktiskt heller på en hoj...:)

Intressant. Men inte tillräckligt för någon värre prestanda. Turboaxelutförandet är nog att föredra. :D
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Visst är det så, att köra en gasturbin som jetmotor är lite som att elda för kråkorna. Det ska gå bra jävla fort innan en ren jetmotor börjar jobba effektivt.

Sen är ju inte reaktionsdrift speciellt praktiskt heller på en hoj...:)

Men det är häftigt! :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Där ser man, kommer du satsa på pumpdiesel, JET-A1 (s.k. flygfotogen) eller något annat?

Det blir vanlig pumpdiesel, finns ingen anledning att köra på flygfotogen då den är rätt svår att få tag i.

Ok, schysst! Laddar du upp bränsletrycket med en kompressor eller speciell bränslepump då?

En PWM-styrd 12V Boschpump kommer att få sköta soppatillförseln.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top