Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag kom min välgörare förbi en 6mm brotch, en 5.8mm borr och en näve stift. :Bugar



Om jag har tid imorrn ska jag göra ett försök, ska bli intressant.
 

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Fantastiskt bygge! Blir alltid lika imponerad över folks kunskaper och tålamod!
Håller tummarna, och följer tråden med stort intresse!
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
nu föll poletten ner.... men det tog tid... :va
jag har ett tag undrat varför folk, du mfl tar sig tid att skriva om dylika projekt på forum...
skriverierna tar ju tid från själva mekandet....
men ack, det formligen väller in resurser, hård som mjukvara(tips, idéer)...
inte dumt... säkert självklart för vissa,

ang styrningarna...
sådär i efterhand borde du kanske svarvat en centreringskant på nosseln som går in i ett spår på navet,
eller tvärt om och även asymetriska skruvhål, så hade det blitt perfa..
iofs kanske det går at göra efteråt, man svarvar ett runt spår i båda och tillverkar en ring som passar exakt
nackdelen med pinnar kan ju vara att det blir ett hål utifrån och in...
och stiftet måste sitta utav h-e i ena sidan, tänk om det trycks ut i kompressorhjulet...
kanske göra hålen koniska i nosselplattan.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fantastiskt bygge! Blir alltid lika imponerad över folks kunskaper och tålamod!
Håller tummarna, och följer tråden med stort intresse!

Tackar!:)

nu föll poletten ner.... men det tog tid... :va
jag har ett tag undrat varför folk, du mfl tar sig tid att skriva om dylika projekt på forum...
skriverierna tar ju tid från själva mekandet....
men ack, det formligen väller in resurser, hård som mjukvara(tips, idéer)...
inte dumt... säkert självklart för vissa,

ang styrningarna...
sådär i efterhand borde du kanske svarvat en centreringskant på nosseln som går in i ett spår på navet,
eller tvärt om och även asymetriska skruvhål, så hade det blitt perfa..
iofs kanske det går at göra efteråt, man svarvar ett runt spår i båda och tillverkar en ring som passar exakt
nackdelen med pinnar kan ju vara att det blir ett hål utifrån och in...
och stiftet måste sitta utav h-e i ena sidan, tänk om det trycks ut i kompressorhjulet...
kanske göra hålen koniska i nosselplattan.

Nja, inte är det för att tigga grejor och tips som jag lägger ut byggprojekt på nätet direkt. Det är mest för att jag själv tycker det är sinnessjukt skoj att kunna läsa andras byggtrådar, så det är lite payback på nåt vis.

Det underlättar dessutom något enormt att kunna sätta alla funderingar på pränt, ofta sitter jag och läser igenom mina gamla inlägg och kollar på bilder för att räkna ut hur något ska byggas om eller utvecklas.

Jag ska låsa ena sidan med cylindrisk fastlåsning och dessutom knacka en grad i hålet mot kompressorhjulet så pinnarna inte kan vandra ut.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Brotchningsdags!



Som sagt, två cylindriska pinnar fick det bli. Här ska det precis till att brotchas, lägsta farten i fräsen och mycket skärvätska.



Hålen blev så exakta att jag knappt höll på få ner pinnarna då dom fjädrade upp hela tiden pga luften i hålen.:)



Passformen blev gruvligt bra, bättre än så här behövs då verkligen inte för det känns sitta stabilt som i berget. En ren könsnjutning att få göra sånt här, jag måste fanimej skaffa mig en uppsättning brotchar inför fredagsmyset.:brynad



Tjo!:tummenupp
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Brotchningsdags!



Som sagt, två cylindriska pinnar fick det bli. Här ska det precis till att brotchas, lägsta farten i fräsen och mycket skärvätska.



Hålen blev så exakta att jag knappt höll på få ner pinnarna då dom fjädrade upp hela tiden pga luften i hålen.:)



Passformen blev gruvligt bra, bättre än så här behövs då verkligen inte för det känns sitta stabilt som i berget. En ren könsnjutning att få göra sånt här, jag måste fanimej skaffa mig en uppsättning brotchar inför fredagsmyset.:brynad



Tjo!:tummenupp

Fungerar det med fästmön? "Vill fröken brotscha litet?"
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Känns som man kommit förbi stadiet med raggningsrepliker efter två barn och 8 nånting år tillsammans.:)
 

Nickeh

Medlem
Gick med
20 Jul 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Nuvarande: Yamaha FZ8-N 2014, Tidigare: KTM 625 SMC -07, KTM 625 SC -02
Det ser jättefint ut, snyggt! Däremot så hänger jag inte alls med nu (den hobbymekare som man är), de där stiften är alltså till för att fixera de 2 delarna med varandra? Så att det inte kan rotera eller gå ur linje? :3freak
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det ser jättefint ut, snyggt! Däremot så hänger jag inte alls med nu (den hobbymekare som man är), de där stiften är alltså till för att fixera de 2 delarna med varandra? Så att det inte kan rotera eller gå ur linje? :3freak

Exakt, tidigare var det bara de fyra insexskruvarna som höll de två delarna linjerade och det var inget vidare bra.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nix, och vad gör det för skillnad? När dom blir varma igen är det ju fortfarande tryckpassning i hålen.

Dom kommer inte limmas heller för jag måste kunna ta loss dom senare ifall något av husen ska kunna spännas upp i svarven, hålet mot kompressorn ska stukas lite så dom inte kan vandra ut.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nix, och vad gör det för skillnad? När dom blir varma igen är det ju fortfarande tryckpassning i hålen.

Dom kommer inte limmas heller för jag måste kunna ta loss dom senare ifall något av husen ska kunna spännas upp i svarven, hålet mot kompressorn ska stukas lite så dom inte kan vandra ut.

Kyler du pinnarna innan så trycker du i dom med tummen utan att luften kivar emot.
10 sekunder senare sitter de som berget.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det händer inte mycket här inte, men det finns en förklaring som tur är. Jag har beställt två lagersatser från Turbotech och en bunt Hobbs ställbara oljetrycksbrytare och under tiden jag väntar håller jag och kamrat Olov på panikbygga en ny dubbelturbo-gasturbinspark inför vinterns Speed Weekend. I år blir det 200!!!:yoparty



Tanken med Hobbs-brytarna är att jag ska montera en brytare på oljefilterhållaren och ställa den på ca 3 bar, om oljetrycket som i normala fall ska ligga runt 4-5kg går under det stängs bränslepumpen av för att rädda turbinlagren ifall oljepumpen strejkar.

Tjo!:tummenupp
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det händer inte mycket här inte, men det finns en förklaring som tur är. Jag har beställt två lagersatser från Turbotech och en bunt Hobbs ställbara oljetrycksbrytare och under tiden jag väntar håller jag och kamrat Olov på panikbygga en ny dubbelturbo-gasturbinspark inför vinterns Speed Weekend. I år blir det 200!!!:yoparty



Tanken med Hobbs-brytarna är att jag ska montera en brytare på oljefilterhållaren och ställa den på ca 3 bar, om oljetrycket som i normala fall ska ligga runt 4-5kg går under det stängs bränslepumpen av för att rädda turbinlagren ifall oljepumpen strejkar.

Tjo!:tummenupp

Bilen i bakgrunden! WoW! :tummenupp
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är polarens 30-as Aford, lätt roddad med droppaxel och massa annat smaskens. :tummenupp

=) fina saker de gjorde förr. Man blir glad när man ser de gamla bilarna. Har en granne med en Mercedes ifrån 1922. cab o allt, svart som natten själv. Kan tänkta mig att de inte är lika bekväma och trevliga som bilar ifrån 50tal - idag men de är charmiga och man känner något speciellt när man sitter i dessa bilar ändå, det känns historiskt! :)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Fan va kul med ett orsa projekt! Speciellt ett som de slår lågor om!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top