Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
De senaste kvällarna har jag rivit motorn och mätt upp allting för att hitta vad som kan ha orsakat haveriet, och nu börjar pusselbitarna falla på plats.



Det är väldigt viktigt att kompressorhuset och lagerhuset linjerar perfekt eftersom turbinaxeln löper genom båda, jag satte inga styrningar alls där utan litade på att bultarna ska hålla delarna linjerade. Så här i efterhand kanske det inte var så bra vilket kan ses i det rostfria sätet jag svarvade tidigare:



När turbinaxeln varvat upp och centrerat sig i glidlagren har kolvringstätningen hamnat snett i sätet pga att husen sitter lite snett i förhållande till varandra, med lite obalans i turbinaxeln (kompressorhjulet vridet fel på axeln) har kolvringstätningen nött emot sätet och hettats upp.



När den blivit nog varm fes den ihop i kolvringsspåren ochh klämde fast kolvringarna, och haveriet var ett faktum. Jag har nämligen upptäckt att med turbinrotorn ihopsatt och momentdragen kastar axeln nästan 1mm mellan dubbarna i svarven och efter att ha mätt upp distansen sett att den är sned nå jävulskt. 0.1mm skevar den och det gör att den böjer hela turbinaxeln.

Med kompressorhjulet och distanserna borttagna är axeln helt rak igen så jag verkar inte ha skadat den som tur är.



Det märks även på filmen att axeln kröks, precis när motorn stannar hörs ett plingande och det är kompressorhjulet som tar i huset pga axelkrökningen. Jag hade med andra ord en jäkla tur att oljepumpsbrytaren gick sönder för hade jag kört motorn några sekunder till skulle kompressorhjulet varit skrot...

Nya lager är på ingång och turbinaxeln ska skickas iväg på balansering, sen ska husen centreras upp och stiftas för att den inte ska kunna sättas ihop snett igen. Lär ta ett tag men hellre det än ännu ett haveri...:)

Tjo!:tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Inget dyrt men lite extra jobb. Rätt bra utfall ändå.

Ur läsarens perspektiv är haveriutredningarna minst lika underhållande som byggandet så bygg inte för bra från början i framtiden heller.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Här kommer lite mer underhållning då, jag schimsade in lagerhuset i svarven ikväll så lagersätet var exakt centrerat, sen rensvarvade jag utsidan för att kunna spänna in det utan schims. Med det gjort drog jag fast diffusorplattan och efter lite knack, bank och en lätt ursvarvning var även den centrerad.



Nu var alltså lagersätena och kolvringssätet helt linjerade med varandra vilket dom inte varit tidigare då det finns en rekamån i sidled på nästan en mm med skruvarna lösa. Nästa steg blir att ta loss hela paketet och spänna upp det i fräsen och borra två hål för rörsprintar genom diffusorplattan och in i lagerhuset, då är jag garanterad att bitarna sätts ihop exakt likadant gång efter gång.

Tjopp! :)
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Här kommer lite mer underhållning då, jag schimsade in lagerhuset i svarven ikväll så lagersätet var exakt centrerat, sen rensvarvade jag utsidan för att kunna spänna in det utan schims. Med det gjort drog jag fast diffusorplattan och efter lite knack, bank och en lätt ursvarvning var även den centrerad.... rörsprintar genom diffusorplattan och in i lagerhuset, då är jag garanterad att bitarna sätts ihop exakt likadant gång efter gång.

Tjopp! :)

Anders, ta inte rörpinnar, ta CP (cylindriska pinnar/ stift) istället om det är noga. Rörstift är inte så värst exakta, och svinar dessutom godset.

Koniska pinnar är trevligt också, lätt att reparera hålen mha konisk brotsch om de skulle bli skadade eller om man inte lyckas borra/brotscha till rätt tolerans för CP.

Hoppas allt funkar bra nästa start!
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Här kommer lite mer underhållning då, jag schimsade in lagerhuset i svarven ikväll så lagersätet var exakt centrerat, sen rensvarvade jag utsidan för att kunna spänna in det utan schims. Med det gjort drog jag fast diffusorplattan och efter lite knack, bank och en lätt ursvarvning var även den centrerad.



Nu var alltså lagersätena och kolvringssätet helt linjerade med varandra vilket dom inte varit tidigare då det finns en rekamån i sidled på nästan en mm med skruvarna lösa. Nästa steg blir att ta loss hela paketet och spänna upp det i fräsen och borra två hål för rörsprintar genom diffusorplattan och in i lagerhuset, då är jag garanterad att bitarna sätts ihop exakt likadant gång efter gång.

Tjopp! :)

Låter som det är snabbt gjort för dig. Tack för du tar dig tid att skriva här.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Anders, ta inte rörpinnar, ta CP (cylindriska pinnar/ stift) istället om det är noga. Rörstift är inte så värst exakta, och svinar dessutom godset.

Koniska pinnar är trevligt också, lätt att reparera hålen mha konisk brotsch om de skulle bli skadade eller om man inte lyckas borra/brotscha till rätt tolerans för CP.

Hoppas allt funkar bra nästa start!

Måste man brotcha hålen för cylindriska stift eller räcker det med en bra borr i jämn mm?
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Måste man brotcha hålen för cylindriska stift eller räcker det med en bra borr i jämn mm?
Måste och måste...men i det här fallet med höga varvtal i problemområdet lär det absolut inte vara overkill att vara så noga man bara kan. Borde öka livslängd och effekt på hela paketet.

Brotch H7 är väl brukligt. Vid exempelvis ett dia 6mm-hål funkar det att borra 5.5mm och sedan brotcha.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En jobbarpolare hörs ha en 8mm brotch så jag lugnar mig tills jag fått låna den, ett par avkapade HSS borrskaft blir nog finemang som stift. Ska såklart testa i en skrotbit först för säkerhets skull. :)

Trevlig helg på er och skål!:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ingen aning, stämmer säkert. Jag har hur som helst fått sms nyss av en bloggläsare och numera bekant som ska donera stift i valfri diameter och längd och låna ut brotchar så det verkar lösa sig. :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
har CP, upprymmare och brotch diameter 6 om du behöver. Jag har meckat mycke med styrningar. KÖR ALLDRIG BROTCHEN I MASKIN !
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ett brotschat hål kan aldrig bli mindre än brotschen. Alla ev märken ochg lagerglapp i spindlar, morsekonor o maskinkonor etc gör hålen ännu större. Provbrotscha o mät. klocka o rikta brotschen vid behov. Sen finns det ju en uppsjö av toleranser på brotschar utöver H7. Om hålen iaf blir för stora. Svarva egna pinnar som passar hålen.
Mvh maskinbrotscharn

Edit: Läste nyss om kapade borrskaft o borrade hål. Klåpa inte nu.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tanken är ju att jag enkelt ska kunna ta isär bitarna så om hålet är någon tusing för stort är det bara bra, så länge glappet mellan hål och stift är mindre än 0.5mm så är det en klar förbättring mot tidigare.:)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Varför ska man inte det?

Hålet blir alltid för stort då. Det var mycke precisionsbrotchande när jag utvecklade detta

Magnetostriktiv snabb servoventil


tillsammans med min kollega.

När man gjort ett stort stålblock med massor av precisionshål och skulle "bara" brotcha ett sista styrpinnehål och gjorde det i maskinen så lärde man sig snabbt att devisen "det man inte har i huvudet får man ha i materialförådet" är en naturlag.


Brotchen är i hårdmetall men den ligger i jobbverkstan på fastlandet. Här är en bild på pinnarna och upprymmaren

D6.jpg
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
En vanlig och enklare lösning på koncentriskt sammanfogning av rotationssymmetriska/svarvade detaljer som dessa, är ju annars styrande flänsar.
Alltså samma princip som oftast centrerar tex en bromsskiva eller kardanaxel.
Men som retrofit på denna redan byggda turbin innebär nog det adapterplattor med flänsar gissar jag.
Men det kan ju vara ngt att ta med sig till GTJ MarkII.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hålet blir alltid för stort då. Det var mycke precisionsbrotchande när jag utvecklade detta

Magnetostriktiv snabb servoventil


tillsammans med min kollega.

När man gjort ett stort stålblock med massor av precisionshål och skulle "bara" brotcha ett sista styrpinnehål och gjorde det i maskinen så lärde man sig snabbt att devisen "det man inte har i huvudet får man ha i materialförådet" är en naturlag.


Brotchen är i hårdmetall men den ligger i jobbverkstan på fastlandet. Här är en bild på pinnarna och upprymmaren

View attachment 393088

Jag förstår, tack för tipset. Det kommer borras och brotchas ett antal testhål först innan jag vågar mig på att borra i motorn så jag kan prova lite olika metoder bara på skoj.

En vanlig och enklare lösning på koncentriskt sammanfogning av rotationssymmetriska/svarvade detaljer som dessa, är ju annars styrande flänsar.
Alltså samma princip som oftast centrerar tex en bromsskiva eller kardanaxel.
Men som retrofit på denna redan byggda turbin innebär nog det adapterplattor med flänsar gissar jag.
Men det kan ju vara ngt att ta med sig till GTJ MarkII.

Tanken var hela tiden att svarva en styrkant men när jag väl kom dit i bygget så fanns det inte någon plats, så här i efterhand var det bra dumt att skita i styrningar men jag antar att det är såna missar man lär sig av.

Tjenare det går bra ser jag.
Tänkte bara säga grattis till starten!
Mycket trevlig läsning kämpa på:tummenupp

Tackar!:)
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Problem med toleranser i styrhål undviks på ett härligt vis om man som nämndes ovan istället använder sig av konpinnar och dito brotsch...bara att skruva ihop löst, mäta in sig (till tusendelen om du vill), dra åt till moment, borra, brotscha, slå i pinnarna, och sedan avlägsna pinnarna om de stör. Du får superprecision och det går nästan inte att misslyckas med detta.

Du kan få prylarna om du vill? Pinnar runt 6mm..?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag måste fan ha världens bästa supporterskara, vet inte hur många erbjudanden om brotchar och stift jag fått det senaste dygnet per PM, mail, sms och muntligt.:Bugar

Tusen tack för erbjudandet Svedberg men jag kör på de grejor jag får tag i här i stan, ska låna en brotch av en jobbarpolare och samma kille som fixade framdreven ska ordna fram stift. Då kan jag sätta igång redan i början av veckan. Lär som sagt duga länge då kolvringstätningen klarar små centreringsmissar utan problem.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top