Gasturbinhoj = JETeskoj!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Självklart! Som du ser på bilden här nedanför så satt det tidigare två stycken styrningar som vardera ledde om två av luftportarna från kompressorhuset in mot centrum på motorn.


Det fungerade men eftersom det nu var två ställen där ingen luft nådde utsidan av brännkammaren blev förbränningen lite uppfuckad, nu har jag gjort en 360° ring som styr av en tredjedel av luften som passerar ur alla luftportar istället.

Detta ger (förhoppningsvis) en mycket jämnare luftfördelning för brännkammaren. Får du ändå inte ihop hur det funkar med luftportar osv hjälper det kanske att se informationsfilmen en gång till.:)

Missade återigen att du skrivit, jag jobbar alldeles för mycket...:huvet

Men ok, då är jag med! Hade missat den där tidigare styrningen (den partiella), så nu förstår jag lite bättre vad för typ av förändring du gjort:)

Filmen är asbra:hihi
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Följer tråden mest i tysthet (eftersom precis allt är überkurs för mig) men vill bara flika in med ett grattis till starten & ännu en eloge till en grym & underhållande tråd! :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Missade återigen att du skrivit, jag jobbar alldeles för mycket...:huvet

Men ok, då är jag med! Hade missat den där tidigare styrningen (den partiella), så nu förstår jag lite bättre vad för typ av förändring du gjort:)

Filmen är asbra:hihi

Bra att du är med i matchen igen, inte så kul att följa en byggtråd där byggherren inte duger till att förklara vad han gör för något. Ska försöka bättra mig på den punkten.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Följer tråden mest i tysthet (eftersom precis allt är überkurs för mig) men vill bara flika in med ett grattis till starten & ännu en eloge till en grym & underhållande tråd! :tummenupp

Tackar tackar! :tummenupp

Men att det är någon sorts överkurs håller jag inte direkt med om, begriper man hur en kolvmotor funkar är det ju en barnlek att sätta sig in i en gasturbin.

Apropå något annat, den här eländiga forumuppdateringen verkar inte ha inkluderat multiquoting...:alltvarbättreförr
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bra att du är med i matchen igen, inte så kul att följa en byggtråd där byggherren inte duger till att förklara vad han gör för något. Ska försöka bättra mig på den punkten.:)

Dina trådar är allt annat än tråkiga, även om man inte förstår allt du förklarar;)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Efter en sån informationsfilm med synnerligen kompeternt programledare så är ju tekninken nu mer kristallklar !:tummenupp:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag small startskottet för årets Speed Weekend i och med att vi vevade igång jetsparken igen, syftet var förutom att blåsa massa damm ur den att skriva upp lite motordata så vi kan synka in motorvarv, EBK och vatteninsprutning på ett och samma gasvred istället för på tre olika som ifjol.:gnissla

http://www.youtube.com/watch?v=5-R7bGcBUlU
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Idag small startskottet för årets Speed Weekend i och med att vi vevade igång jetsparken igen, syftet var förutom att blåsa massa damm ur den att skriva upp lite motordata så vi kan synka in motorvarv, EBK och vatteninsprutning på ett och samma gasvred istället för på tre olika som ifjol.:gnissla

http://www.youtube.com/watch?v=5-R7bGcBUlU

Varför sticker den inte iväg???:va För den oinvigde ser det ut som det gasas lite vid 2.10-2.15...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag tror ni skaffar massa jetmotorer för att elda bort snön. eller hur.

=)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det var några ungar i Orsa som sprang runt i jetutblåset en bit bakom sparken när vi höll på testköra motorn i depån, dom försvann konstigt nog fort när EBK:n tändes...:D

Helt sjukt egentligen att vi får hålla på som vi gör på tävlingarna, hade det varit i staterna skulle vi förmodligen fått stå så långt bort från publiken att det knappt hörts att motorn varit igång. En 4-5 state troopers med laddade puffror hade dessutom hållit sig i närheten. Och brandkåren såklart.

Funkar väl tills någon spränger en turbin bland allt folk...:näsblod
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
fräckt satan !!

Ni skall inte skoja till det och hänga på lite areodynamik till iår med ?
eller det lönar sig inte ?

typ en invalidmoppefront eller nåt ;-p
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det var några ungar i Orsa som sprang runt i jetutblåset en bit bakom sparken när vi höll på testköra motorn i depån, dom försvann konstigt nog fort när EBK:n tändes...:D

Helt sjukt egentligen att vi får hålla på som vi gör på tävlingarna, hade det varit i staterna skulle vi förmodligen fått stå så långt bort från publiken att det knappt hörts att motorn varit igång. En 4-5 state troopers med laddade puffror hade dessutom hållit sig i närheten. Och brandkåren såklart.

Funkar väl tills någon spränger en turbin bland allt folk...:näsblod

Sånt där får du väl egentligen inte säga?

Kan ju komma några förståsigpåare och säga "Ajja bajja" sen är det slut med fortkörning på is. :gråta

What happens in Orsa, stays in Orsa.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vi har gjutit upp en sorts frontkåpa till den men fan vet om den skulle göra någon mätbar skillnad på toppfarten...

Sånt där får du väl egentligen inte säga?

Kan ju komma några förståsigpåare och säga "Ajja bajja" sen är det slut med fortkörning på is. :gråta

What happens in Orsa, stays in Orsa.

Bättre att köra med öppna kort än att försöka mörka det faktum att det inte är helt riskfritt att stå i närheten av gasturbiner på full makaron, men som jag ser det är risken för publiken att bli träffad av en spikdubb från någon hejvilt spinnande tävlingsbil betydligt större än att ett turbinhjul skulle explodera, ta sig genom gjutjärnshuset och leta sig in i personen i fråga.

Ska dom börja tänka 100% säkerhet för alla inblandade är det lika bra att lägga ner hela evenemanget.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top