Gasturbinhoj = JETeskoj!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jofan, jag håller precis på kliva i hojstället för att ta en premiärkörning av hojen, bänkade 350hk igår och det var bara på halvgas. I kväll ska jag dessutom få en avsugning av prinsessan Madelene. :nicka

:D

Då var det ju tryck i bitarna :tummenupp :D
På så sätt. Gött. Fredagsmys!
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Jag såg på discovery häromdan, how it's made.

De visade hur man tiillverkar en jetmotor, slående lik din både konstruktions- och storleksmässigt. Det såg skitlätt ut och det tog inte många minuter.

Förstår inte varför det går så segt för dig? :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag såg på discovery häromdan, how it's made.

De visade hur man tiillverkar en jetmotor, slående lik din både konstruktions- och storleksmässigt. Det såg skitlätt ut och det tog inte många minuter.

Förstår inte varför det går så segt för dig? :D

Jo det är märkligt hur fort och lätt allt går på tv.:)

Edit: Laddade ner avsnittet från piratbukten nyss, rätt intressant lösning på bränslespridarna där dom sticks in framifrån istället för från turbinsidan som brukligt är.

By the way, jag hittade en bild på Spicaturbinen och ifall det är ett par såna här som ligger i ladan nere i Stockholm vete fan om jag inte måste bygga ut garaget för att få plats med dom...:D

SRN4-Proteus-Gas-Turbine-Engine.jpg
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Oj, här har dammet samlats sen sist jag uppdaterade. :gnissla

Jag får väl ursäkta mig med att jag har kilat emellan med ett bygge av en regenerativt kyld 1000N NOX/metanol raketmotor som vi ska testa ut till nästa Speed Weekend, lär ta ett tag att få ordning på den så det är lika bra att börja i god tid.

MR-100011.jpg


MR-100017.jpg


Men nu spårar det ur med byggtråden igen, ursäkta för det. :gnissla

I afton har jag fått användning för låstråden som jag så vänligt fick skickad till mig, var snäll med mig då det är första gången jag använder sån. Huvudsaken är att inget kan gänga ur sig och trilla in i turbinen.

JU-01645.jpg


Oljereturen trådlåst och luftstyrningarna på plats.

JU-01646.jpg


Brännkammare och turbinaxel, check!

JU-01647.jpg


Insexskruvarna som håller brännkammaren låstes även dom, en sån här liten skitskruv skulle göra kaos i motorn om den kom loss så jag vågar inte lita på låsbrickor eller Locktite.

JU-01649.jpg


Och här står motorn ihopmonterad, next upp är kringutrustningen som ska byggas om lite.

JU-01650.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo det är märkligt hur fort och lätt allt går på tv.:)

Edit: Laddade ner avsnittet från piratbukten nyss, rätt intressant lösning på bränslespridarna där dom sticks in framifrån istället för från turbinsidan som brukligt är.

By the way, jag hittade en bild på Spicaturbinen och ifall det är ett par såna här som ligger i ladan nere i Stockholm vete fan om jag inte måste bygga ut garaget för att få plats med dom...:D

SRN4-Proteus-Gas-Turbine-Engine.jpg

Såna kan jag visa för dig om du vill. Har du hittat några till salu?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om du vi kan jag bidra med två Jetmotorer från försvarets Spikabåtar, 1000 pållar styck, ligger i en lada jämte mig, en polare som emigrerat vill säkert bli av med dem, bara Magnesium och Titan, jag lyfter en lätt som en plätt o jag är ju bara en litenFarbror.

Putsa på din Pidistal så kommer Tomten

Säker på att de är från Spica? Finns inga gasturbiner med den effekten i spicabåtarna /varken Spica I eller typ II. Framdrivningsturbinerna (3 st) väger ca 1500 kg st och ger ca 4250 axelhästrafter st.
Genset-gasturbinen (Gt5) kan det dock vara som din vän har, det är en enaxlig konstantvarvsturbin som vad jag minns) ger runt 120 hk, jag kan minnas fel men 1000 hk ger den definitivt inte.

Det skulle ju kunna vara en turbin från stridsvagn S? De fanns i 2 versioner, 300 resp 500 hk och har sålts ut civilt. Hamnat i fritidsbåtar mm.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Säker på att de är från Spica. Finns inga gasturbiner med den effekten i spicabåtarna /varen Spica I eller typ II. Framdrivningsturbinerna (3 st) väger ca 1500 kg st och ger ca 4250 axelhästrafter st.
Genset-gasturbinen (Gt5) kan det dock vara som din vän har, det är en enaxlig konstantvarvsturbin som vad jag minns) ger runt 120 hk, jag kan minnas fel men 1000 hk ger den definitivt inte.

Det sulle ju unna vara en turbin från stridsvagn S? De fanns i 2 versioner, 300 resp 500 hk och har sålts ut civilt. Hamnat i fritidsbåtar mm.

Precis samma fundering hade jag över telefon med honom, han skulle ut och ta några kort på motorerna så förhoppningsvis kommer mysteriet att klarna snart.

Jag hoppas ju hellre på att det är ett par Boeing 553(caterpillar 553) som satt i S-vagnen, lite lättare att göra något vettigt av en sån än en Proteus även om ballfaktorn att ha en i garaget är upphöjt med tretton till Proteusens fördel.:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ha!:)

Nu sitter motorn i stativet igen och väntar på att få börja svettas igen, jag har gjort blödluftssystemet (purge) som ska släppa ut eventuell olja eller diesel inuti motorn, justerat känsligheten på PWM-styrningen av bränslepumpen och monterat tändstift, jetdysa och lite annat småplock.

JU-01653.jpg


Solenoiden som styr blödluften.

JU-01654.jpg


En testspridare som användes för vid injusteringen av PWM-styrningen, nu är inte potentiometern fullt lika känslig längre så jag slipper förhoppningsvis eldklot vid nästa uppstart.:tummenupp

JU-01651.jpg


Motorn i testbänken igen.

JU-01655.jpg


Slutligen en översiktsbild på röran.

JU-01656.jpg


Tudeloo! :)
 

Norrland

stubbflygare
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Fjollträsk
Hoj
Hojlös
Och blödluft kallas annars luftavtappningsluft eller steg x luft på ren svenska... ;-)

I ditt fall skulle jag nöja mig med kompressorluft. :yoparty

/Kompisen
 

Norrland

stubbflygare
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Fjollträsk
Hoj
Hojlös
Svenska är svårt, engelska är lättare...

Man säger luftavtappning om hålet/ventilen men själva luften som strömmar finns det inget bra ord för. Det närmaste vi kommer är just luft ifrån luftavtappningen - luftavtappningsluft eftersom vi inte vet varifrån luften kommer. :p

Men som sagt i ditt fall räcker det med att säga kompressorluft eftersom du bara har ett kompressorsteg. Skulle du ha två kompressorsteg och tog luften strax innan brännkammaren så säger man "steg 2 luft".

/Kompisen
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Svenska är svårt, engelska är lättare...

Man säger luftavtappning om hålet/ventilen men själva luften som strömmar finns det inget bra ord för. Det närmaste vi kommer är just luft ifrån luftavtappningen - luftavtappningsluft eftersom vi inte vet varifrån luften kommer. :p

Men som sagt i ditt fall räcker det med att säga kompressorluft eftersom du bara har ett kompressorsteg. Skulle du ha två kompressorsteg och tog luften strax innan brännkammaren så säger man "steg 2 luft".

/Kompisen

Svenska är ett skitspråk i de flesta kategorier, ofta lika smidigt att använda som en hammare är när man ska reparera ett armbandsur.:rolleyes:

"Kompressorluft" säger ändå inte varför jag blöder av luften lika väl som "purge", det är ju inte luftavtappningen jag vill åt utan förmågan att blåsa ur skit som inte hör hemma inuti motorn.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Svenska är ett skitspråk i de flesta kategorier, ofta lika smidigt att använda som en hammare är när man ska reparera ett armbandsur.:rolleyes:

"Kompressorluft" säger ändå inte varför jag blöder av luften lika väl som "purge", det är ju inte luftavtappningen jag vill åt utan förmågan att blåsa ur skit som inte hör hemma inuti motorn.

Kalla det rensluft?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Ids inte blanda in svenska i det hela, eftersom jag uteslutande diskuterar turbinmotorteori med engelskspråkiga herrar blir det enklare att hålla sig till en sorts terminologi.

Du får kalla det lingonsylt om du vill bara motorn funkar!

Ser ut som att en ny uppstart närmar sig så smått?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du får kalla det lingonsylt om du vill bara motorn funkar!

Ser ut som att en ny uppstart närmar sig så smått?

Jomenvisst, ska försöka få dykartuberna fyllda nu till helgen och elen borde jag också hinna klart med om några dagar. På onsdag drar jag och fästmön till Barcelona på en weekend så det blir ingen provstart före dess, men kanske helgen därpå om allt flyter på som det ska.:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top