Gasturbinhoj = JETeskoj!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lika bra att ta klivet ut ur garderoben och berätta om nästa projekt.

TV94rotor5.jpg


Om gammelfightern var en långkörare vete väl fan vad det här bygget kommer klassas in som, jag siktar på att ha motorn färdigbyggd om två år och det tar säkert minst ett år till innan den har förpassats in i en hojram. Uppdateringstakten i tråden lär heller inte bli den bästa och för folk som inte är speciellt intresserade av gasturbiner kan det bli enormt tråkig läsning.

Nåväl.

Motorn kommer byggas runt rotorn från en Garrett TV94 och kommer få behålla oljelagringen eftersom radialturbiner inte är så snälla mot kullager, för att kullager ska fungera på såpass stora rotorer behövs PBD-skivor och keramiska lager som kostar multum.

TV94rotor10_small.jpg


Så här ser de beräknade siffrorna ut för motorn, för tillfället håller jag på rita ut kompressordiffusorn i AutoCAD och letar efter ett lämpligt axiallager.

Massflöde: 1.157kg/s
Tempökning efter kompressorn: 157.6°C, 430.6K
Kompressorn kräver 229.8hk för att producera 3.2PR
Tempsänkning över turbinhjul: 129.6°C
TIT: 800°C, 1073K
PR turbin: 1.97
TOT: 670.4°C, 943.4K
PR jetpipa: 1.57
Utloppstemp: 580.1°C, 853.1K
Tempfall: 90.3°C vid 90% effektivitet
Utloppshastighet: 456.9m/s
Utloppsdiameter jetkona: 8.8cm + förluster: 9cm
Dragkraft torr: 53.9kg
Bränsleförbrukning: 1.4L/min

Uppskattningsvis kommer denna motor ge runt 140hk kopplad till en kraftturbin så i en liten 600cc sporthojsram borde den kunna göra rätt för sig. Registret kan dessutom bli ganska "intressant" eftersom man har fullt vridmoment från stillastående och en växel...:D

För att få en uppfattning på hur motorn kommer bete sig kan ni kolla på John Wallis (racketmotorman) gasturbin baserad på en TV94, min blir lite större i diameter men kommer i stort likna hans.

[YOUTUBE-ID]8Y8jpaDTkEY[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag är verkligen inte insatt i denna typ av motorer, men måste du ha med dig en sån gigantisk "hårtork" varje gång du ska starta den?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Trottelresponsen är ju inte överdrivet bra på turbinmotorer, så jag tror att det är en skitdum idé.

Men bygg motorn ändå!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
(...)måste du ha med dig en sån gigantisk "hårtork" varje gång du ska starta den?

Jo, på något vis måste jag varva upp rotorn och det görs enklast med någon form av lövblås.

Trottelresponsen är ju inte överdrivet bra på turbinmotorer, så jag tror att det är en skitdum idé.

Visst är det en otroligt dum idé, lägga så mycket jobb på en hoj som aldrig kommer att gå besiktiga och som skulle gå mycket bättre med originalmotorn kvar istället.

Men tänk på ljuuuudet!:yoparty
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Hur kommer kraften tas ut från en sån motor?

Är det som på flygplan med sug och tryck?
Eller som på helikoptrar där man för över kraften till rotorerna?
 

Walle

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Buell xb9r
fyfan....! Gastrubiner kan vara det läckraste som finns! Eller så är man bara en simpel nörd.
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Den där kommer du inte slarva bort på parkeringen.:D

Du vet vad jag tycker om sådana här projekt, så stå på dig även om neggosurkewkarna kommer ha numerärt överläge:tummenupp

:banana:banana:banana:banana:banana:banana
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Hur kommer kraften tas ut från en sån motor?

Är det som på flygplan med sug och tryck?
Eller som på helikoptrar där man för över kraften till rotorerna?

Precis vad jag undrade med. Kör man som på flygplan så lär ju väghållningen bli... Adrenalinframkallande :näsblod...

Kul bygge, hoppas du orkar ända fram! :)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Den där kommer du inte slarva bort på parkeringen.:D

Du vet vad jag tycker om sådana här projekt, så stå på dig även om neggosurkewkarna kommer ha numerärt överläge:tummenupp

:banana:banana:banana:banana:banana:banana

EgSaCkT !!!

För vi med posetivitetskewkar har större !:yoparty:yoparty:yoparty
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alltså jag känner att jag måste förtydliga:

Bygg motorn för sjuttsingen, det kommer att vara jätteintressant att följa!

Stoppa den gärna i ett MC chassie om du har ett över, men som "testbed" tror jag att det kan vara dåligt, har du inte mågot gocartchassie över att testa i?

Så kan du väl stoppa motorn i ett MC chassie sen när du har rätat ut frågetecknen och sett vad du kan få för gassvar från konstruktionen.

Jag är inte alls neggo till idén!
 
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Åkersberga
Hoj
NC30
En grymt rolig idé! Som moppefucko gick jag själv och fnulade på om det var möjligt att slänga ihop en gasturbin och sätta i en mopperam. Anledningen var ju såklart att jag trodde att man skulle kunna undgå 50cc-gränsen om man använde sig av en gasturbin och därmed få ut mer effekt. Nu blev det dock bara en tanke/fantasi då jag helt saknar kunskaper att genomföra ett sådant projekt.

Om jag inte tänker helt fel så borde motorinstalationen i ditt fall bli mindre jämfört med en konventionell motor med samma effekt och det borde ju kunna borga för att man kanske kan använda en ännu mindre ram än från en 600, kanske en 250-ram eller liknande skulle passa.:va För att hojen ska bli så lätt och snabb som möjligt. Fast bara ljudet den kommer att ge ifrån sig gör att projektet är värt att genomföra:D

Ska följa tråden noga, lycka till!:tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Alltså jag känner att jag måste förtydliga:

Bygg motorn för sjuttsingen, det kommer att vara jätteintressant att följa!

Stoppa den gärna i ett MC chassie om du har ett över, men som "testbed" tror jag att det kan vara dåligt, har du inte mågot gocartchassie över att testa i?

Så kan du väl stoppa motorn i ett MC chassie sen när du har rätat ut frågetecknen och sett vad du kan få för gassvar från konstruktionen.

Jag är inte alls neggo till idén!

Om jag inte missminner mig så har johansson redan byggt en gocart med gasturbin. :) Även en spark med dito drift. :D

Så han är erfaren på området som jag fattat. :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack för uppmuntran gubbs, just nu är jag mest i ritnings- och räknefasen men så fort jag känner att jag har något vettigt att visa så hamnar det här.

Kompressorn har ett inducermått på 98mm, det räcker för 1600hk i en fyrtaktare så den pumpar rejält med luft.:tummenupp

TV94rotor4.jpg


Motorn kommer först och främst byggas som en ren jetmotor och testas ut tills den går som den ska, sen kommer jag bygga ett andra turbinhjul och fräsa ut en växellåda så jag kan få ut kraften på en axel. Jetmotorn kommer blåsa på det turbinhjulet så det blir ingen mekanisk koppling mellan jetmotorn och kraftturbinen.

Bygger man motorn rätt kan man få skapligt snabb gasrespons på motorn, det går ju dessutom bromsa fast drivlinan med fullt tryck i jetmotorn så törs man hålla motorn på högt effektuttag och bromsa sig genom kurvorna går det nog köra ganska så inspirerat.:tummenupp

Men jag bygger mest för att det är kul och lärorikt, hade jag bara velat ha en pigg extrahoj så skulle jag ha köpt en färdig på Blocket.:)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om jag inte missminner mig så har johansson redan byggt en gocart med gasturbin. :) Även en spark med dito drift. :D

Så han är erfaren på området som jag fattat. :)

Jo, men det var väl en "blåsande" jetgocart.

Jag menade att han skulle bugga en mekaniskt drivande som han beskrev men fortfarande använda gocarten som "testbed" för att sortera ut funktionen på motorn innan han ger sig på att bygga in den svåråtkomligt i ett MC chassie.

Som byggare har jag fullt förtroende för honom.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag menade att han skulle bugga en mekaniskt drivande som han beskrev men fortfarande använda gocarten som "testbed" för att sortera ut funktionen på motorn innan han ger sig på att bygga in den svåråtkomligt i ett MC chassie.

Det blir för krångligt, innan jag kan bygga kraftturbinen måste jag ha motorn monterad i chassit för att kunna se hur växelhus och drivningen ska placeras. Bygger jag först på en gocart är risken stor att inget passar när det ska flyttas över till hojramen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top