Sidan 1 av 302 12345672651101 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 6040
    Storfräsare _Johansson_s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    Gasturbindriven landspeedhoj

Gasturbinhoj = JETeskoj!

Lika bra att ta klivet ut ur garderoben och berätta om nästa projekt.

Om gammelfightern var en långkörare vete väl fan vad det här bygget kommer klassas in som, jag siktar på att ha motorn färdigbyggd om två år och det tar säkert minst ett år till innan den har förpassats in i en hojram. Uppdateringstakten i tråden lär heller inte bli den bästa och för folk som inte är speciellt intresserade av gasturbiner kan det bli enormt tråkig läsning.

Nåväl.

Motorn kommer byggas runt rotorn från en Garrett TV94 och kommer få behålla oljelagringen eftersom radialturbiner inte är så snälla mot kullager, för att kullager ska fungera på såpass stora rotorer behövs PBD-skivor och keramiska lager som kostar multum.

Så här ser de beräknade siffrorna ut för motorn, för tillfället håller jag på rita ut kompressordiffusorn i AutoCAD och letar efter ett lämpligt axiallager.

Massflöde: 1.157kg/s
    Tempökning efter kompressorn: 157.6°C, 430.6K
    Kompressorn kräver 229.8hk för att producera 3.2PR
    Tempsänkning över turbinhjul: 129.6°C
    TIT: 800°C, 1073K
    PR turbin: 1.97
    TOT: 670.4°C, 943.4K
    PR jetpipa: 1.57
    Utloppstemp: 580.1°C, 853.1K
    Tempfall: 90.3°C vid 90% effektivitet
    Utloppshastighet: 456.9m/s
    Utloppsdiameter jetkona: 8.8cm + förluster: 9cm
    Dragkraft torr: 53.9kg
    Bränsleförbrukning: 1.4L/min

Uppskattningsvis kommer denna motor ge runt 140hk kopplad till en kraftturbin så i en liten 600cc sporthojsram borde den kunna göra rätt för sig. Registret kan dessutom bli ganska "intressant" eftersom man har fullt vridmoment från stillastående och en växel...

För att få en uppfattning på hur motorn kommer bete sig kan ni kolla på John Wallis (racketmotorman) gasturbin baserad på en TV94, min blir lite större i diameter men kommer i stort likna hans.

Senast redigerat av _Johansson_ den 2010-02-26 klockan 21:58.
    Hårt arbete skapar välmående och rikedom, lättja och supande göder sjukdomar och psykiskt förfall.

Mobacken Racing

Motorhaverist? Javisst! Bodoes avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
    Jag är verkligen inte insatt i denna typ av motorer, men måste du ha med dig en sån gigantisk "hårtork" varje gång du ska starta den?
    Tyckte jag denna dag

Jag bygger en eldriven enduro! Läs här.

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Trottelresponsen är ju inte överdrivet bra på turbinmotorer, så jag tror att det är en skitdum idé.

Men bygg motorn ändå!
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Bodoe Visa inlägg
    (...)måste du ha med dig en sån gigantisk "hårtork" varje gång du ska starta den?
    Jo, på något vis måste jag varva upp rotorn och det görs enklast med någon form av lövblås.

Citat Ursprungligen postat av GuW Visa inlägg
    Trottelresponsen är ju inte överdrivet bra på turbinmotorer, så jag tror att det är en skitdum idé.
    Visst är det en otroligt dum idé, lägga så mycket jobb på en hoj som aldrig kommer att gå besiktiga och som skulle gå mycket bättre med originalmotorn kvar istället.

Men tänk på ljuuuudet!
    Hårt arbete skapar välmående och rikedom, lättja och supande göder sjukdomar och psykiskt förfall.

Mobacken Racing

Bättre att verka än att förverkas Panzaas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Hoj
    2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
    En "jetedum" id'e

Skall bli skitball att se hur den kommer att funka.
    Liknande bygge som Mr Lenos Y2K?
    Moderator - Streetfighters & Caferacers

Numera fotofukko

Nu med Webbshop för racetillbehör Eskilssons avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Hoj
    ZX10R -09
    Hur kommer kraften tas ut från en sån motor?

Är det som på flygplan med sug och tryck?
    Eller som på helikoptrar där man för över kraften till rotorerna?

Medlem Walles avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Hoj
    Buell xb9r
    fyfan....! Gastrubiner kan vara det läckraste som finns! Eller så är man bara en simpel nörd.

Inget är omöjligt.... Kamikaze kids avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Hoj
    En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
    Härligt....

Ge oss en fullspäckad byggtråd bara
    Näthatad...

_rills_
    Gäst
    Fan vad häftigt, skitkul ide! detta skaföljas

Tibnor är min speedshop... Elfforss avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Hoj
    , Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
    Den där kommer du inte slarva bort på parkeringen.

Du vet vad jag tycker om sådana här projekt, så stå på dig även om neggosurkewkarna kommer ha numerärt överläge

Alla elektroniska pryttlar innehåller nån slags grå rök. Om den läcker ut sluta skiten att fungera. Har tyvärr inte hittat nån bra leverantör av grå rök...

Medlem cpkossas avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Hoj
    KTM 690SM
    Citat Ursprungligen postat av Eskilsson Visa inlägg
    Hur kommer kraften tas ut från en sån motor?

Är det som på flygplan med sug och tryck?
    Eller som på helikoptrar där man för över kraften till rotorerna?
    Precis vad jag undrade med. Kör man som på flygplan så lär ju väghållningen bli... Adrenalinframkallande ...

Kul bygge, hoppas du orkar ända fram!

Arbete ger frihet ! Puckens avatar
    Reg.datum
    feb 2006
    Hoj
    Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
    Citat Ursprungligen postat av Elffors Visa inlägg
    Den där kommer du inte slarva bort på parkeringen.

Du vet vad jag tycker om sådana här projekt, så stå på dig även om neggosurkewkarna kommer ha numerärt överläge

EgSaCkT !!!

För vi med posetivitetskewkar har större !
    Potatoes Mc

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Alltså jag känner att jag måste förtydliga:

Bygg motorn för sjuttsingen, det kommer att vara jätteintressant att följa!

Stoppa den gärna i ett MC chassie om du har ett över, men som "testbed" tror jag att det kan vara dåligt, har du inte mågot gocartchassie över att testa i?

Så kan du väl stoppa motorn i ett MC chassie sen när du har rätat ut frågetecknen och sett vad du kan få för gassvar från konstruktionen.

Jag är inte alls neggo till idén!
    Kvinnor är som vin, dom bra blir bara bättre med åren, dom dåliga blir bara gammla och bittra....

"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vila i frid min vän Ismannens avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Hoj
    Ktm 400 exc
    Det är så underbart med galna ideér.

Bygg!
    Hantera alla stressiga situationer som en hund.Om du inte kan äta det eller leka med det, bara kissa på det och gå din väg.....

1337 Capt Awesomes avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Hoj
    NC30
    En grymt rolig idé! Som moppefucko gick jag själv och fnulade på om det var möjligt att slänga ihop en gasturbin och sätta i en mopperam. Anledningen var ju såklart att jag trodde att man skulle kunna undgå 50cc-gränsen om man använde sig av en gasturbin och därmed få ut mer effekt. Nu blev det dock bara en tanke/fantasi då jag helt saknar kunskaper att genomföra ett sådant projekt.

Om jag inte tänker helt fel så borde motorinstalationen i ditt fall bli mindre jämfört med en konventionell motor med samma effekt och det borde ju kunna borga för att man kanske kan använda en ännu mindre ram än från en 600, kanske en 250-ram eller liknande skulle passa. För att hojen ska bli så lätt och snabb som möjligt. Fast bara ljudet den kommer att ge ifrån sig gör att projektet är värt att genomföra

Ska följa tråden noga, lycka till!
    Jean Pierre Skogsbär

Medlem
    Reg.datum
    maj 2009
    Hoj
    GSX 750 -82
    Gasturbiner is tha future! Riktigt coolt att du bygger en, lyssna bara på ljudet när Leno startar sin Y2K hoj

Glöm inte montera en eject-stol ifall du flyger iväg okontrollerat

Nu är det inte så mkt kvar av resten... Nocs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Hoj
    Diverse japanskt och en del ryskt!?
    Alltså jag känner att jag måste förtydliga:

Bygg motorn för sjuttsingen, det kommer att vara jätteintressant att följa!

Stoppa den gärna i ett MC chassie om du har ett över, men som "testbed" tror jag att det kan vara dåligt, har du inte mågot gocartchassie över att testa i?

Så kan du väl stoppa motorn i ett MC chassie sen när du har rätat ut frågetecknen och sett vad du kan få för gassvar från konstruktionen.

Jag är inte alls neggo till idén!
    Om jag inte missminner mig så har johansson redan byggt en gocart med gasturbin. Även en spark med dito drift.

Så han är erfaren på området som jag fattat.
    Kika gärna in i min byggtråd. R1T
    http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175215
    (Såld.)

Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    Tack för uppmuntran gubbs, just nu är jag mest i ritnings- och räknefasen men så fort jag känner att jag har något vettigt att visa så hamnar det här.

Kompressorn har ett inducermått på 98mm, det räcker för 1600hk i en fyrtaktare så den pumpar rejält med luft.

Motorn kommer först och främst byggas som en ren jetmotor och testas ut tills den går som den ska, sen kommer jag bygga ett andra turbinhjul och fräsa ut en växellåda så jag kan få ut kraften på en axel. Jetmotorn kommer blåsa på det turbinhjulet så det blir ingen mekanisk koppling mellan jetmotorn och kraftturbinen.

Bygger man motorn rätt kan man få skapligt snabb gasrespons på motorn, det går ju dessutom bromsa fast drivlinan med fullt tryck i jetmotorn så törs man hålla motorn på högt effektuttag och bromsa sig genom kurvorna går det nog köra ganska så inspirerat.

Men jag bygger mest för att det är kul och lärorikt, hade jag bara velat ha en pigg extrahoj så skulle jag ha köpt en färdig på Blocket.

Mobacken Racing

Version 1.1 GuWs avatar
    Reg.datum
    jul 2004
    Hoj
    Ja
    Citat Ursprungligen postat av Noc Visa inlägg
    Om jag inte missminner mig så har johansson redan byggt en gocart med gasturbin. Även en spark med dito drift.

Så han är erfaren på området som jag fattat.
    Jo, men det var väl en "blåsande" jetgocart.

Jag menade att han skulle bugga en mekaniskt drivande som han beskrev men fortfarande använda gocarten som "testbed" för att sortera ut funktionen på motorn innan han ger sig på att bygga in den svåråtkomligt i ett MC chassie.

Som byggare har jag fullt förtroende för honom.

Reg.datum
    aug 2006
    Hoj
    Jag menade att han skulle bugga en mekaniskt drivande som han beskrev men fortfarande använda gocarten som "testbed" för att sortera ut funktionen på motorn innan han ger sig på att bygga in den svåråtkomligt i ett MC chassie.
    Det blir för krångligt, innan jag kan bygga kraftturbinen måste jag ha motorn monterad i chassit för att kunna se hur växelhus och drivningen ska placeras. Bygger jag först på en gocart är risken stor att inget passar när det ska flyttas över till hojramen.

Mobacken Racing

Sidan 1 av 302 12345672651101 ... SistaSista

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här