R1 Yamaha Banshee med Turbo......

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Tack Couglin!
Det kommer att bli ett stag under plenumet och så ska jag borra två st 10-12mm hål igenom plenumet och där stoppar jag i alu rör som svettsas fast och i hålen på rören stoppar jag i två långa bultar och drar fast i staget under och vipps så är plenumet både förstärkt och sitter fast......

Angående luftflödet så kanske det inte är optimalt, men luften kommer dit den ska ändå hoppas jag :hojraket hmm ni får se smilisen som på fyra hjul :D
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Den nya turbon har annlänt från
TurboTech3.gif

www.turbotech.se

20100222420.JPG
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Tjo hooooo:tummenupp
Verkar som att elen fungerar.....
Stöm fram till startmotorn när man trycker på startknappen, alla mätare verkar fungera och bryggar man tempgivaren så går fläckten:D
20100223427.JPG


Men har bekymmer mad att få fram topp packningar, har bara fått tag i en men behöver två till och dom skulle dröja två veckor :(
Är ingen som har någar packningar över eller alu distans som man kan få köpa???
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Som sagt i förra inlägget så söker jag antingen Alu distans eller två topp packningar till min R1 Yamaha Banshee med Turbo för att sänka kompen....
Lyckades bara få tag i en ny packning, och dom andra två kommer från Japan om två veckor, vet inte om jag har tid att vänta så länge.....
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Som sagt i förra inlägget så söker jag antingen Alu distans eller två topp packningar till min R1 Yamaha Banshee med Turbo för att sänka kompen....
Lyckades bara få tag i en ny packning, och dom andra två kommer från Japan om två veckor, vet inte om jag har tid att vänta så länge.....

Det går ju rita av en packning på en aluplåt och såga ut den med en sticksåg om du har bråttom.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ska kolla med min leverantör vad han har på lager...
Behöver du alltså 2 packningar till?
Och motorn är en -99 typ?

Har mailat får svar i morgon kan tänka...

Vart köper du dina prylar egentligen? VAAA? :D
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Ska kolla med min leverantör vad han har på lager...
Behöver du alltså 2 packningar till?
Och motorn är en -99 typ?

Har mailat får svar i morgon kan tänka...

Vart köper du dina prylar egentligen? VAAA? :D

Det låter kanon!
Är en 99a och det är två jag behöver!
Köpte den första hos Garage 24 och den gav jag bara 273kr för men sedan så kollade jag med en anna firma i Uppsala och dom var tvungna att beställa för det var slut hos Yamaha i Sverige, då skulle det ta två veckor från Japan.....
Dom skulle kosta 1000kr för två.

Annars är som sagt altenativet alu plåt, men hur grov plåt ska man ta?
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Yamaha...Annan firma i Uppsala.... Hmmmm.

Hmmmm. ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker in i Hallandsåsen.......:huvet
Vet vad jag ska vända mig till i fortsättningen......
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Då var det lite mer prylar som har blivit färdiga!
Fälgarna är frästa, svarvade och borrade, blev dubbla bultmönster, så det passar till både Bansheen och Gasgas/Ducatin
20100225444.JPG

20100225445.JPG


Ett bakdrev sitter på plats också
20100225446.JPG


Plenumet är också klart, dom skruvarna som sitter i dom genomgående hålen kommer jag att skruva fast i ett fäste under Plenumet....
20100225441.JPG


Stort tack till Ilpo som hjälpt mig med alu svets, svarv och fräsning:tummenupp
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Topp packnings problemet har löst sig, hämtar två till i dag!
Tack till alla som har hjälpt till i sökandet:tummenupp
 

Boshboo

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2005
Ort
Värmland
Hoj
1990 Suzuki GSXR 750
Stor större annu större

CBR 600,GSXR750,R1-1000,R1-1000-Turbo, ....Cheva V8


:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty


Boshboo
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tänkte på drevningen.
Gå inte ner för mycket för att få den starkare.
Turbon vill gärna ha lite motstånd när den mosar på så håll dig så nära original eller över det.
Minns exemplet med Heliacs CBR900 med Blackbirdmotor och tubo.
Den var upp dervad fram och ner bak för att få motstånd för motorn så turbo jobbade rätt.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tänkte på drevningen.
Gå inte ner för mycket för att få den starkare.
Turbon vill gärna ha lite motstånd när den mosar på så håll dig så nära original eller över det.
Minns exemplet med Heliacs CBR900 med Blackbirdmotor och tubo.
Den var upp dervad fram och ner bak för att få motstånd för motorn så turbo jobbade rätt.

Jepp, håller med. Blir hemskt stirrigt med original drevning så höj utväxlingen. Accar lika fort ändå, om inte snabbare eftersom du slipper slå av lika ofta för att framhjulet (framhjulen...) slängs upp i luften. Kanske häftigt, men går inte så fort. Min hoj blev mycket mer körbar när jag drevade om från en teoretisk toppfart på 260 till 342 km/h. Inte lika hoppigt men öser på väldigt bra ändå. Med vinterns turbobyte (om jag hinner... turbon, wg:n och grenrörsböjarna ligger på arbetsbänken) så åker ett annat bakdrev på för en teoretisk toppfart på 370-någonting :)
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Jo vi satt och pratade om det på småtimmarna inna vi slutade i går och kom fram till samma sak, tänker jag fel nu, eftersom jag kommer att ha mycket mindre rull omkrets på hjulen så borde jag kanske gå ner på ett ännu mindre bakdrev än orginal?

Är det 16/43 som är orginal?

Tror jag har ett 15 och ett 16 fram drev liggande, är 16 det största man får tag i...

Kanon bra att ni ger råd och tipps, är som sagt lite mycket att tänka på just nu......

Vad har ni för topp hastighet på era maskiner, för ni har väll provat:tummenupp

V8 var väll kanske lite att ta i, men vem vet:tungan
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Du tänker rätt.
Mindre bak och 16 fram.
Tänk bara på att kedjan kan ha plats att rappa över på framdrevet.
Blir drevet för stor och kraften för mycket så kan delar av blocket fara all världens väg när det ger sig.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Vad sägs om 16/38 ?

Är det någon som kan räkna ut den teoretiska topp farten?

Rallydäckens omkrets som jag ska använda är 180cm och ett 17" hoj hjul är ca 200cm :confused:

Synd att bara changsa, säkert någon som är lite smartare än mig på det där.....:tungan
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
I kväll har man hunnit med lite fästen till reläna, en bromspedal och börjat med ett fäste till en växelspak....
Skickar upp en bild på bromspedalen....
20100225451.JPG
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Apropå Speed Weekend, har du fått något livstecken från Glenn på senaste?

Det är ju stendött i Landracing-forumet och han svarar inte på mail heller, idag gick dessutom anmälningstiden ut så man börjar ju undra vad karln håller på med egentligen. Vi måste t.ex. veta om vi tar oss ut på sjön med flakväxlaren och det frågade jag i början av januari utan att ha fått något svar än...:gnissla
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top