Nya VFR1200:an

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
12 helt sköna och underbara mil igår, lördag, på min hoj och en del timmars utevaro i Malmö-Lund gjorde sannerligen gott!

Passade på att köra in till MC-huset och provköra den nya VFR1200F med. Rätt frisk och kry, men inte riktigt min stil. Personligen tycker jag att Honda, med dessa modifieringar, förstört syftet med VFR:en. Kände vissa vibrationer någonstans mellan sadel och tank när jag släppte på gasen. Kardan är ju inte helt fel. Men den är FÖR sportig för min smak. Kul att ha provkört den dock.
Visst är den helt ok att köra, men när det inte ens finns centralstöd som standard, så.......ja, det krävs ju om det ska vara en sk sporttouring, vilket ju Honda klassar den som. Tycker mer den är åt sporthållet.

Men en skön tur var det iaf. Både de 12 milen och provkörningen. :)
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Din e-handeln säljer den för 159K....mer intressant nu?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Själv var jag och torrbröt den lite idag och ni som säger att den är lika liten som CBR1000RR undrar jag om det verkligen är rätt hoj ni jämfört med... för jag tycker då att den var klart större. Mycket bredare tank, nån cm bredare sadel... ja, det är en stor hoj helt enkelt.

Men visst är den snygg och tilltalande... men inget för mig.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Har kollat lite på den två gånger på bike i trollhättan och jag är lite kluven, första gången tyckte jag inte den var speciellt snygg. Andra gången upplevde jag den som liten i formatet. (jag är 192cm lång så jag är lite kinkig när det gäller utrymme för föraren) . Har dock inte torrbrutit ännu men det får väl bli tredje gången gillt antar jag.
Fick för mig att den var i storlek som min gamla cbr1000f, det vill säga något mindre utrymme för föraren än blackbirden. Är det någon som vet skillnaden i utrymme i förhållande till blackbird ?
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Säkert en kanonhoj men den är för jävla ful..riktigt klunsig formgivning. Nätack
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Såg den på Lelles och jag håller med .. den är mkt snyggare och smäckrare i verkligheten än på bild .
Blev rätt förvånad minst sagt ..
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
Förstår att den är tung när man ser broms/kopplings pumparna/behållarna. Ser ju ut som ngt de hittade på hyllan för 80-talshojar.

Har de den teknik-filosofin genom hela hojen så är det ett bojsänke de byggt helt i onödan.

Kanske de vill ha den tung för touring känslan. Vad vet jag.

Nä, en bantning på 50 kilo, ensitskuts, gaffeldropp alt. dogbone bak,
skjuts pinnarna, skylthållare och org. ljuddämparn i containern så börjar det ta sig. Men 50 kilos bantning är en utopi så jag säger nix pix från min sida.

Synd faktiskt. De är ju så nära att få till det. Bara de där 50 kilona ju. suck !!!!


Mvh
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Att sänka 50kg på den betyder att det blir en superbike och det var inte riktigt vad de siktade på... däremot har de ju sagt att V4:an kan tänkas användas i fler modeller.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ful som stryk! Har Honda nån hoj kvar som ser bra ut?!
 

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Skurup
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Gamla VFR 800 var en hoj man utan problem kunde ta med ut på bana likaväl som att tura ner till frankrike. Tycker det är synd att Honda gett upp det konceptet. När en hoj väger 275 kg så tycker iaf inte jag att begreppet "sport" ska finnas med i rubriken. Det är en tourer rätt och slätt. En jävligt fin sådan men den har inte längre den mångfalden som den en gång hade.
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
107 hk och 220 kg (VFR800) mot 170 hk och 267 kg (VFR1200)...så om man bara räknar prestanda så är den nya viffern jävligt mycket sport än den gamla.
Slänger man på 90 kg förare oxå så blir det än mer tydligt, och även om vikt i allmänt är av ondo så gör det saker och ting mycket enklare för fjädringen att hålla saker och ting i schack.
 
Gick med
3 Feb 2016
Ort
täby
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST -11 , Yamaha XT250 -82
Intressant diskussion!

Har själv kört 2 säsonger med FJR1300, valde den till stor del p.g.a. bekvämlig, bra pulver men framförallt storlek.
Jag är 1,94 och jag avundas alla er dressman-modeller, ni har det inte svårt ni :p
Vad fan jag än sätter mig på (från Japan) -så känner man sig som Shrek i spegeln och som lutande tornet i pisa så fort man bromsar.
FJR1300 rådde bot på detta, men är för mysig och bekväm (vägrar säga gubbig, låter negativt).
Så jag har efterforskat en jäkla massa nu och kommit fram till att nya viffen 1200 -12 och framåt, är den perfekta kompromissen!

Så jag går naturligt från FJR1300 till den här just för att vända på förhållandet
50% komfort / 50% sport
till meråt
30 % komfort / 70% sport

Smaken är såklart som baken :D och allt är högst ovetenskapligt i vanlig ordning!
ps. säljer min FJR till hösten!.ds
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Intressant diskussion!

Har själv kört 2 säsonger med FJR1300, valde den till stor del p.g.a. bekvämlig, bra pulver men framförallt storlek.
Jag är 1,94 och jag avundas alla er dressman-modeller, ni har det inte svårt ni :p
Vad fan jag än sätter mig på (från Japan) -så känner man sig som Shrek i spegeln och som lutande tornet i pisa så fort man bromsar.
FJR1300 rådde bot på detta, men är för mysig och bekväm (vägrar säga gubbig, låter negativt).
Så jag har efterforskat en jäkla massa nu och kommit fram till att nya viffen 1200 -12 och framåt, är den perfekta kompromissen!

Så jag går naturligt från FJR1300 till den här just för att vända på förhållandet
50% komfort / 50% sport
till meråt
30 % komfort / 70% sport

Smaken är såklart som baken :D och allt är högst ovetenskapligt i vanlig ordning!
ps. säljer min FJR till hösten!.ds

Hej
Vet inte vilken budget för mc köp du har.
Jag är ca 190cm köpte en H2-SX den sitter jag bra på. Den har en bra blandning mellan effekt och komfort
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Bra hoj eller inte men med Hondan får du en hoj för livet! Den är så ful så den blir du aldrig av med!
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Stor-VFR är trevligt att köra med. Som några skrev för 9 år sen så hade det ju inte varit fel med några färre kilon men som långfärdsmissil är den svårslagen.
Största nackdelen är att tanken är liten, 18-19l bara. Men ligger jag och fiser i 120 så drar den inte så värst mycket.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Nej men kära nån...
Ett glo-cyklop från en Transalp lyfte ju verkligen utseendet! Eller not!
Eller ett avgassystem från en Ducati Scrambler?! Jösses..
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Har aldrig kört en 1200 men äldre VFR är kvalitétsbyggen med grymma motorer. Jag har sett en röd 1200 en gång åkandes ute på stan och de är jäkla fina.
 
Gick med
3 Feb 2016
Ort
täby
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST -11 , Yamaha XT250 -82
Hej
Vet inte vilken budget för mc köp du har.
Jag är ca 190cm köpte en H2-SX den sitter jag bra på. Den har en bra blandning mellan effekt och komfort

Hehe, den är lite över min budget, sen är jag liiite skraj för att sätta mig på en 200 hästars organdonator, vet inte om det kommer sluta bra! :D men tack för tipset, i övrigt är det ju en väldigt kvalificerad hoj! grattis till ditt köp!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top