Renovering av KTM 525 -03

StyrETT

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
KTM exc 525 -03
Varför spacklar man ramen? Ska det finnas innanför lacken eller?

När man har blästrat rent ramen ifrån all rost så blir det en ful och ojämn yta där rosten har varit. Då kan man ha spackel på så att ytan blir slät och fin igen.:tummenupp
 

lepik

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
åkersberga
Hoj
GasGas EC 300 E
Aha, då har man lärt sig något nytt. :tummenupp
Riktigt bra fart på det här projektet än så länge. :)
 

StyrETT

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
KTM exc 525 -03
Sålde hojen den 28 februari men måste tyvär ge tillbaka en stor del av pengarna som jag hade fått lånat av en familjemedlem för att kunna köpa min nuvarande ktm då jag inte hade sålt min föredetta husqvarna 125cc än. Saknar den dock redan :( men nu kan jag fotrsätta med mitt bygge :banana
 

Bifogat

  • DSC00155.jpg
    DSC00155.jpg
    228.6 KB · Visningar: 350
  • DSC00875.jpg
    DSC00875.jpg
    234.6 KB · Visningar: 359

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Blir saknaden för stor kan du få köpa min Qvarna :näsblod

Hade tänkt ta nån vända på den nu i vår efter jag fixat till den, och sen sälja..
Den har stått och myst i garaget för länge nu!
 

StyrETT

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
KTM exc 525 -03
Vackert!
Kommer bli fint det här tror jag!

Ja för fan :tummenupp

Aha, då har man lärt sig något nytt. :tummenupp
Riktigt bra fart på det här projektet än så länge. :)

Jo jag har vart dålig på att lägga upp bilder och är så jävla sugen på att få köra lite hoj igen så det är rätt mycket som blir gjort här :Rockbanan

Blir saknaden för stor kan du få köpa min Qvarna :näsblod

Hade tänkt ta nån vända på den nu i vår efter jag fixat till den, och sen sälja..
Den har stått och myst i garaget för länge nu!

Jo saknandet av att köra hoj när vädret har blivit så fint de senaste dagarna har gått mig ganska så mycket på nerverna men de e nog lungt, hojen ska typ bara sättas ihop så då borde inte ta allt för lång tid :yoparty men tack erbjudandet :tummenupp
 
Last edited:

StyrETT

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
KTM exc 525 -03
Nyckeln till styrlåset hade slarvats bort med tiden så jag fick borra ut den gamla, vilket funkade ganska smärtfritt :D
 

Bifogat

  • DSC00807.jpg
    DSC00807.jpg
    215.4 KB · Visningar: 321
  • DSC00808.jpg
    DSC00808.jpg
    211.6 KB · Visningar: 346
  • DSC00880.jpg
    DSC00880.jpg
    226.2 KB · Visningar: 377

S-näs

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2010
Ort
Hanged Mans Hill
Hoj
1986 Honda XR600R
Nyckeln till styrlåset hade slarvats bort med tiden så jag fick borra ut den gamla, vilket funkade ganska smärtfritt :D

Styrlåset behöver du inte borra bort. Bara ta en kraftig dorn och slå in hela låset i styrhuvudet (funkar givetvis bara om du har tagit bort styrhuvuden och axel, men det har du ju!), då brister lässprinten och sedan kan du innifrån styrhuvudet trycka tillbaka låset ut ur ramen.

Nytt styrlås har jag för mig kostade 120 spänn :tummenupp

/J
 

S-näs

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2010
Ort
Hanged Mans Hill
Hoj
1986 Honda XR600R
Målet är att renovera upp den ...köra på vägen med den :) ..byta ut eller renovera de delar som sitter på som tex ska motorn renoveras, ramen skall lackeras, motorefekten måste ändras så jag kan få köra den eftersom jag bara har mellan kort

Hur mycket har den gått, hur många klick har du kvar på kamkedjesträckaren ? För att vara tävlingsmotorer är de väldigt hållbara dessa RFS:er.

Mellankort, det är väl inga probs, är inte din också reggad på 12kW ?

//J
 

StyrETT

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
KTM exc 525 -03
Hur mycket har den gått, hur många klick har du kvar på kamkedjesträckaren ? För att vara tävlingsmotorer är de väldigt hållbara dessa RFS:er.

Mellankort, det är väl inga probs, är inte din också reggad på 12kW ?

//J

Ägaren innan mig visste inte så mycket om motorn men när jag öppnade så såg den nästan ny ut invändigt så jag bytte bara kamkedjan och kamaxellagrena. Så det är nog en hel del kvar på kamkedjesträckaren :D
Tyvär så är den reggad på 39.0kw:huvet så det måste ändras
 

StyrETT

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
KTM exc 525 -03
Sidokåpan ville inte lossna så jag var tyvär tvungen att borra bort skruven. Men det ska väll bara vara att svetsa på en ny mutter i ramen när den har blivit bortborran också :yoparty
 

Bifogat

  • DSC00886.jpg
    DSC00886.jpg
    220.7 KB · Visningar: 170
  • DSC00885.jpg
    DSC00885.jpg
    236.7 KB · Visningar: 165

StyrETT

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
KTM exc 525 -03
Ringde Hammarströms Motor i Stockholm och frågade om man kunde få vara med och ta isär en 525 exc motor, men han hade ingen just då på beställning som skulle göras så han sa att han kunde hjälpa mig gratis och förklara exakt hur just denna motor behöver justeras. Jag tog glatt imot erbjudandet och for iväg till honom i 2 dagar för att få vara med lite.
Det visade sig att han var en hyvens kille och jag behövde bara betala delarna samt så fick jag lite övriga grejor som passade till hojen gratis :yoparty
All cred till HammarströmsMotor :Bugar
Han är att rekomendera till övrigt folk som vill ha sin motor eller hoj renoverad :yoparty
Han är riktigt duktig på de han gör och har enn massa tips till den som frågar :tummenupp

Så nu är iallafall motorn i topp skick och bara att sätta in den i ramen igen :banana
 

Bifogat

  • DSC00914.jpg
    DSC00914.jpg
    234.2 KB · Visningar: 282
  • DSC00913.jpg
    DSC00913.jpg
    238.7 KB · Visningar: 281
  • DSC00912.jpg
    DSC00912.jpg
    235.3 KB · Visningar: 316

StyrETT

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
KTM exc 525 -03
Det är lite fler företag som också har hjälp till i bygget som Karlströms Motor, Dekal Bolaget i Sala och självklart Hammarströms Motor :tummenupp
På Karlström Motor åkte jag till och frågade om de eventuellt kunde hjälpa till och vara sponsor till bygget vilket de gick med på :banana så jag får köpa allt där för 25% mindre :yoparty Riktigt sjysst tycker jag de va av Karlström :tummenupp:D

Åkte lite senare till Dekal Bolaget och ville köpa lite nummer, cross plast dekaler m.m och jag frågade då också om de eventuellt ville vara sponsorer till mig också vilket de gick med på så jag fick 75% rabatt där:banana

Och sist men inte minst Hammarströms Motor som hjälpte mig med motorn :tummenupp fick renoveringen för mindre än 50% :tummenupp annars så hade jag nog setat lite i klistret:D

Ett stort tack för hjälpen :Bugar
 

Bifogat

  • DSC00918.jpg
    DSC00918.jpg
    225.7 KB · Visningar: 144
  • DSC00956.jpg
    DSC00956.jpg
    235.8 KB · Visningar: 141
  • DSC00955.jpg
    DSC00955.jpg
    224.6 KB · Visningar: 152

S-näs

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2010
Ort
Hanged Mans Hill
Hoj
1986 Honda XR600R
Säg till om du fåtag på nytt lås, är också i behov av ett men kan inte hitta det i reservdelskatalogen.

Tror det är universal, de flesta låsen ser nog ut så. Ring din handlare så skickar han. Allt finns tydligen inte i katalogen, eller så letar du inte på rätt ställe. Jag ringde Claessons i bromölla så skickade de en för någon hundring!

//J
 

StyrETT

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Ort
Laholm
Hoj
KTM exc 525 -03
Säg till om du fåtag på nytt lås, är också i behov av ett men kan inte hitta det i reservdelskatalogen.

Jag har nydligen köpt mig ett lås men kunde inte heller hitta den i reservdelskatalogen så jag åkte ner till karlströms motor så de fick plocka fram en till mig :tummenupp Om du måste beställa så tror jag att jag har nr till produkten som borde stå på kvittot som jag fick med så kan jag skicka det till dig sen när jag kommit hem eller så får du ringa in till dem :yoparty tror låset kostade ca 125kr
 

Bifogat

  • DSC00945.jpg
    DSC00945.jpg
    239.2 KB · Visningar: 162
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top