Tips på bra Erf däck

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Nyfiken fråga:
Ingen som kört på Michelin Power One Competition C bak o V fram med bra inställd hoj och kan redogöra för livslängd/hållbarhet?

Har bara själv erfarenhet från Comp A & B bak och V fram och då kortare pass med bra grepp och bra livslängd fram men har haft käpprätt åt helvete fel inställningar bak och inte lyckats bibehålla rätt arbetstemperatur = kallrivning och högt slitage bak!

Mvh!
// Niklas


Kan det bero på felinställd fjädring om däcket inte bibehåller temperaturen?

Beror inte det på att man har ett däck som är avsett för ett varmare klimat eller att man håller ett för lågt tempo för däcket?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Bridgestone är faktiskt inte dumma. Vi åkte Bridgestone 2008 och 2009 och de nya BS som kom 2009 var riktigt bra. Sliter snyggt oavsett hur snett du ställt in hojen och håller länge. Man åker utan problem 1.40 på atorp i två timmar och tre också om man pressar lite. Dunlop är utan tvivel lite bättre men också mycket dyrare samt lite knepiga att ställa in hojen för.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Kan det bero på felinställd fjädring om däcket inte bibehåller temperaturen?

Beror inte det på att man har ett däck som är avsett för ett varmare klimat eller att man håller ett för lågt tempo för däcket?

Stommen i dessa däck är rätt hårda därav de låga rekommenderade ringtrycken (1,5 bar bak +/- 0,2 bar). Om däcket inte får jobba (flexa) tillräckligt mycket svalnar däcket av (så sker i mitt fall).

Genom att stänga kompressionen (succesivt mer och mer) får däcket göra det jobb som stötdämparen igentligen skulle ha tagit hand om. Därmed får däcket jobba mer = värme! Ung. så har jag förstått det hela!

Om det räcker för min del återstår att se. Det kan ju vara så att jag helt enkelt skall köra på ett annat bakdäck.

Nu är inte justering av stötdämpare/gaffel naturligtvis hela sanningen bakom ett däcks temperatur utan jag kanske måste gå på hårdare med gasen eller så är det helt enkelt fel däck för den hoj (vikt & effekt) som jag kör. Men jag är övertygad om att en snabbare förare än mig hade lyckats bibehålla däcksvärmen bättre eller åt minstånde närmare optimal arbetstemperatur än vad jag lyckas med!

Vad gäller omgivningstemperatur och val av däck har jag prövat med både A- resp- B-blandningen och var också inne på att det helt enkelt var för kallt men när jag körde med A-blandningen (gjord för temperaturer < 20 grader C så var omgivningstemperaturen 23-25 grader C och hade i alla fall samma problem. Det mesta lutar åt att jag inte kör tillräckligt hårt för bakdäcket men lyckas köra tillräckligt hårt för framdäcket! Kanske dax att lägga om körstil en aning!

Gillar framdäcket skarpt (V-profil) så jag vill gärna behålla det!
 
Last edited:

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Jodå! Vi har kört metzeler k2 flera gånger och dom funkar bra :tummenupp

Vad ni än gör så kör inte på bridgestone eller michelin power one race fram, helt okörbara däck.

Ok. Har ni fått K2 att räcka 6 timmar ?
Vi lurar på K2 fram och K3 bak till första rejset....
Vi kör inte så väldans fort, än....
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Bridgestone är faktiskt inte dumma. Vi åkte Bridgestone 2008 och 2009 och de nya BS som kom 2009 var riktigt bra. Sliter snyggt oavsett hur snett du ställt in hojen och håller länge. Man åker utan problem 1.40 på atorp i två timmar och tre också om man pressar lite. Dunlop är utan tvivel lite bättre men också mycket dyrare samt lite knepiga att ställa in hojen för.

Vi ska köra bridgestone iår.. Vad körde ni för blandning på de nya däcken?
 

Ohlzen

#666
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Borås
Hoj
BMW S1000RR
ingen som kör med o har lite att berätta om endurance däcken. vi söker oxå bra däckekonomi

Runt 4.5 timme har vi kört på Conti Endurance bak, detta var på Anderstorp å runt 1.45 tider, och däcket var i ganska gott skick efter det.
Skulle nog kunna köra ett helt 6 timmars på samma däck om man inte kör fortare än vad vi gjorde.
Bra däckekonomi = Conti endurance bak + ett beggat K2,SC2 fram.

Mitt tips :)
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
För att göra det enkelt för er...
Kör ni som ni nämnde typ 1.44 på Anderstorp, så kan jag nog rekommendera följande:
Välj det som är billigast för ekonomi! av de kända märkena, och då menar jag
Pirelli
Metzeler
Dunlop
Bridgestone
Michelin (har dock ej själv provat)
(2008 tror jag vi använde 4 olika däcksfabrikat..)

och ev Continental (har jag personligen ingen erfarenhet av)


Väljer ni det hårdaste som resp. märke har att erbjuda, så klarar ni
er lätt med 1 framdäck, och 2 bakdäck på ett race.
Det är inte förräns det börjar gå riktigt fort som det
börjar slita onödigt med däck.

Dock är både Pirelli och Metzeler kända för att tillåta de flesta chassi
inställingar, alltså är chassi inställningarna inte hundra, så funkar det
ändå att köra hyffsat fort med Metzeler och Pirelli, medans Dunlop och de nya Michelin ska var lite mer känsliga för det.

Men som sagt, känt märkte och välj det hårdaste, så klarar ni er.
Så välj det som är billigast för er...
/ERF mästere 2008, tvåa 2009
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Bakdäck ?

Kan man säga att Metzeler K3 motsvarar Conti endurance ?

Vi har ett lass med lätt beg Pirelli sc2 framdäck som vi fick med hojen, borde väl funka i ett halvt lopp, eller ?
 

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Varberg
Hoj
Inte nu lägre!
Kan man säga att Metzeler K3 motsvarar Conti endurance ?

Vi har ett lass med lätt beg Pirelli sc2 framdäck som vi fick med hojen, borde väl funka i ett halvt lopp, eller ?

Vad jag vet så är K3 ett mönstrat gatdäck...


Min erfarenhet av SC2:eek:r fram är att dom håller sjukt länge så har du
fina begagnade så borde dom duga fint till många timmar Erf.
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Vad jag vet så är K3 ett mönstrat gatdäck...


Min erfarenhet av SC2:eek:r fram är att dom håller sjukt länge så har du
fina begagnade så borde dom duga fint till många timmar Erf.

Racetec K3 ser misstänkt likt ut K2 så jag trodde det var en hårdare blandning av K2 :va

Kanonfint, då blir det sc2 därfram :tummenupp
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Vi ska köra bridgestone iår.. Vad körde ni för blandning på de nya däcken?

Mittimellanblandningen (det finns 3 olika men jag vet inte vad dom heter). Om ni har möjlighet skulle jag rekommendera att ni åker de mönstrade BT003 fram (Dessa finns inte i slicksversion ännu) för bridgestones slicksframdäck är lite sådär (absolut inte kass - jag åkte 1.39 på en gammal R1a utan att det kändes farligt, men känslan är inte riktigt bra trots allt). Annars går det utmärkt att åka metzeler/pirelli fram och Bridgestone bak.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Först en returfråga...Kör ni 1000 eller 600? Blir ju en jäkla skillnad.
Vi körde ett 4-timmars på Mantorp 1,23-1,24 tider + 4-timmars Anderstorp 1,43-1,44 tider med en Honda 600. På samma däckuppsättning:yoparty Däcken var Pirelli superduper diablo corsa ( nåt sånt, raceblandning iaf). Vi skulle nog kunna få ut ett 4-timmars till på det :D På min 1000 har annars alltid kört racetec, grym nöjd med fästet, huruvuda det håller ett erf vet jag inte, men 2,5 bandagar i samma tempo som ovan håller de iaf i medelblandning :tummenupp
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Mittimellanblandningen (det finns 3 olika men jag vet inte vad dom heter). Om ni har möjlighet skulle jag rekommendera att ni åker de mönstrade BT003 fram (Dessa finns inte i slicksversion ännu) för bridgestones slicksframdäck är lite sådär (absolut inte kass - jag åkte 1.39 på en gammal R1a utan att det kändes farligt, men känslan är inte riktigt bra trots allt). Annars går det utmärkt att åka metzeler/pirelli fram och Bridgestone bak.

Körde ni fram då? Type 4 eller ? De skiljer sig ju från de andra bt003 däcken i stommen.
Ahja. lycka till med nya pinky!
 

BC

Sporthojsnörd
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Nisse pungkulla
Hoj
Moriwaki



Vi har kört
Beg Dunlop fram 6136 2008 12-14 tim 1.43 -1.46som snabbast A-torp
Beg Dunlop fram 286 2009 12-14 tim 1.41-1.50 tempo

Nytt 2009 1st Bridgestone Medum bak utan att byta..var väl lite slitet då.
Nytt 2008 1st Metzler hard bak provade vi 2008 då var korden framme
 

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Vi har fyndat några skurna Michelin Power race E till teamet.
Står E för endurance ?
Har sökt och googlat och frågat runt men har inte fått några säkra svar. Rent logiskt borde det ju vara så, men ?

Någon som har koll på ungefärligt däcktryck till dessa ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top