KTM 450 exc

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Skall du mest åka grusväg så är 530 absolut att föredra. Den är lite mer krävande vid brötenduro men ack så mycket trevligare när det öppnar upp och blir stig/väg.

Tidiga cyklar av nya motorgenrationen har en del barnsjukdomar så de bör vara åtgärdade. Pbox mellan motor/låda och kolvringar som tappar spänsten är två saker.

Men 530.. det känns som att man skulle sitta på en dynamitkubbe som väntar på att få explodera?
Jag var som inställd först på en exc-f 250.. men eftersom jag inte ska köra brötenduro utan som enligt ovan mer smala stigar, stigar osv så ligger 450 exc närmare tror jag. Har ju sneglat på 530 men slagit ifrån mig tanken då 58hk(?) känns som att.. skulle jag klara av att hantera det.
vore fint om man hitta en 530 -09 för 45 :D
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Men 530.. det känns som att man skulle sitta på en dynamitkubbe som väntar på att få explodera?
Jag var som inställd först på en exc-f 250.. men eftersom jag inte ska köra brötenduro utan som enligt ovan mer smala stigar, stigar osv så ligger 450 exc närmare tror jag. Har ju sneglat på 530 men slagit ifrån mig tanken då 58hk(?) känns som att.. skulle jag klara av att hantera det.
vore fint om man hitta en 530 -09 för 45 :D

450 fungerar som en fin medelväg :)
Råkar ha en till salu oxå!

en -10:a med 128,5 h. på mätaren.
Nytt drivpaket och däck
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Men 530.. det känns som att man skulle sitta på en dynamitkubbe som väntar på att få explodera?
Jag var som inställd först på en exc-f 250.. men eftersom jag inte ska köra brötenduro utan som enligt ovan mer smala stigar, stigar osv så ligger 450 exc närmare tror jag. Har ju sneglat på 530 men slagit ifrån mig tanken då 58hk(?) känns som att.. skulle jag klara av att hantera det.
vore fint om man hitta en 530 -09 för 45 :D

Du är inne på rätt spår me val av hoj för ändamålet... Skillnaden mellan 450 å 530 är inte jätte stor... Om du är rädd för att de är för mycke drag i 530 så finns de ju gas att reglera kraften då.... Var ute igår me min systerdotter på 15år i skogen å hon åkte runt på 530 då...
 

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
Någon som bytt packboxen vid kickaxeln?

Går det att byta den utan att plocka bort motorkåpan? Tips och trix sökes :)
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99

Meizu

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2011
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 450 EXC/SM -08
Går utmärkt att byta på plats. Har själv använt mig av ett sådant här verktyg som visas på bild i tråden: http://forum.soe.se/showthread.php?39276-S%F6ker-ett-verktyg.-Packbox-urtagare dock från biltema. Annars kan man dra i en skruv av lämplig storlek och jobba ur packboxen. Lycka till!

// Jones

Tack för tipset!
Fick inte bort packboxen ändå, fick ta bort sidokåpan. Gör man det försiktigt så behöver man inte byta packning där heller. Packboxen satt riktigt hårt. Skruvmejsel och hammare från insidan fick det bli. Sen hammare för att få ner den nya packboxen. Tips till andra som ska byta: Var försiktig när ni sätter på kåpan med packboxen, den fastnar lätt i kickaxeln och kan gå sönder på det sättet. Mycket olja och försiktighet så går det bra.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
2012-05-23-141.jpg

Den inringade pillidutten, vad har den för funktion? bilden tagen på undersidan av förgasaren. Vänder man på "locket" ser det ut som en backventil. Ska denna grej kunna röra på sig? Jag är novis på förgasare...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
View attachment 362357

Den inringade pillidutten, vad har den för funktion? bilden tagen på undersidan av förgasaren. Vänder man på "locket" ser det ut som en backventil. Ska denna grej kunna röra på sig? Jag är novis på förgasare...

Och du skruvade isär accpumpen bara för att titta eller? Ja den skall kunna röra sig, ge gas snabbt så skall du se att den rör sig, det är änden på länkaget som driver accpumpen.

Ge fan i att pilla med en FCR om du inte vet vad du håller på med. De är avancerade konstruktioner och klåpare orsakar fler fel än de löser när de skruvar med dem.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Och du skruvade isär accpumpen bara för att titta eller? Ja den skall kunna röra sig, ge gas snabbt så skall du se att den rör sig, det är änden på länkaget som driver accpumpen.

Ge fan i att pilla med en FCR om du inte vet vad du håller på med. De är avancerade konstruktioner och klåpare orsakar fler fel än de löser när de skruvar med dem.

haha tack för tipset! Alltid lika trevlig ton i dina tips Boris! Ska genast donera lite till barnbyarna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
haha tack för tipset! Alltid lika trevlig ton i dina tips Boris! Ska genast donera lite till barnbyarna.

Tittar du dig omkring i KTM 450/525/625/640/660 trådarna så ser du massor av folk med förgasarbekymmer. 80% av de bekymren består av att någon klåpare har varit inne i förgasaren och skruvat och inte förgasarfel i sig.

Sålänge man inte skall hålla på och greja med förgasaren är det ytterst ovanligt att en FCR strular. Det händer att lågfartsmunstycket oxiderar om cykeln står still länge utan att förgasaren är dränerad, vidare så spricker accpumpsgummit av ålder eller kärvar pga dålig skötsel. När folk däremot börjar montera Boyesen quickshot, gör en o-ringsmod, försöker ställa flottörnivån, rengöra förgasaren etc så kommer problem i mängder.

Så ett hett tips är att: Är du inte duktig på att skruva förgasare så låt bli en FCR.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Okej, tack för DET svaret. Jag har inte gjort mer än skruvat bort locket till acc-pumpen samt underdelen av förgasaren för att just komma åt munstyckena. Resten är för mig grekiska, alltså har jag inte gett mig på mer.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top