KTM 450 exc

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Det låter ju bra att man kan byta lite imellan om man känner för det,det gäller ju åt båda håll,om man har en rasad 525 kan man leta även efter 400/450 cylinder o kolv.

Men den stora frågan var alltså hur mycket sämre 525 håller jämfört mot 450 ? Märks det för en glad motionär ?
I skogen o på crossbana kör man ju max 50% av vad hojen klarar på en lätt bana,så det är väl bara på is och grus som den får sträcka ut tårna lite.
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
..Men den stora frågan var alltså hur mycket sämre 525 håller jämfört mot 450 ? Märks det för en glad motionär ?
I skogen o på crossbana kör man ju max 50% av vad hojen klarar på en lätt bana,så det är väl bara på is och grus som den får sträcka ut tårna lite..

Det är nog det minsta du behöver vara orolig för, håller det gör dom! En kompis 525a har nu gått ca 160 timmar utan konstigheter o han är inte den som skruvar i onödan..dvs inte alls..

// Jones
 

woodii

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Skåne, i en Skånelänga.
Hoj
R6-2001, Workz WFA125,KTM 450 exc -05,
Det är nog det minsta du behöver vara orolig för, håller det gör dom! En kompis 525a har nu gått ca 160 timmar utan konstigheter o han är inte den som skruvar i onödan..dvs inte alls..

// Jones

min 450 exc -05 har gått ca 215h utan rivning av motorn, min kompis 525 har gått 320h utan motorrenovering.... dock så är det nog läge snart.
 

V/S

aka Plysch^
Gick med
26 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 450 EXC
Kamkedjespännare

Tjo,
när måste man byta kamkedjespännaren och hur kollar man den?
Är det bara skruva loss den, eller är det något man måste tänka på?
/tacksam för svar
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Tjo,
när måste man byta kamkedjespännaren och hur kollar man den?
Är det bara skruva loss den, eller är det något man måste tänka på?
/tacksam för svar

När man skall byta den..antar att man gör det samtidigt vid byte av kedjan. Någon mer insatt bör svara bättre. Ang. hur man kollar hur många klick på sträckaren det är kvar se mitt samt Kiel:s inlägg på första sidan i tråden.

// Jones
 

V/S

aka Plysch^
Gick med
26 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 450 EXC
När man skall byta den..antar att man gör det samtidigt vid byte av kedjan. Någon mer insatt bör svara bättre. Ang. hur man kollar hur många klick på sträckaren det är kvar se mitt samt Kiel:s inlägg på första sidan i tråden.

// Jones

Alltså,.. HAHA, Hur kunde jag missa det på första sidan.:glömdet
Hur vet man om den "strular", går det dåligt och så. Vill ju inta ha av ventilerna, och apropå ventiler,hur ställer man ventilerna på ett lätt sätt?
Vart kan man hitta enkla bilder/filmer.
 

V/S

aka Plysch^
Gick med
26 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 450 EXC
Kanon film, tack Jones.:tummenupp

Men hur ska man komma ihåg allt, tills/när man kommer till garaget.:rolleyes:

Hur gör ni med motoroljan, kör ni på den rekommenderade motorex oljan eller kan man ha i annat så länge viskositeten är lika?
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kanon film, tack Jones.:tummenupp


Hur gör ni med motoroljan, kör ni på den rekommenderade motorex oljan eller kan man ha i annat så länge viskositeten är lika?

Nä, jag kör på någon "race-olja" från OK/Q8 som jag köpte i 20 liters dunk på OK.

Den bra och ganska billig typ 1300:-/20 liter
 

V/S

aka Plysch^
Gick med
26 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 450 EXC
1300:-/20L låter ju som ett kanon pris, vad är det för viskositet på den och vad heter den?
SBK Racing?

Är det någon som vet hur "KTM" oljan på 24mx är?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
1300:-/20L låter ju som ett kanon pris, vad är det för viskositet på den och vad heter den? SBK Racing?

Är det någon som vet hur "KTM" oljan på 24mx är?


SBK Racing kostar något ditåt och är en kanonolja.

24mx oljan är överprisad
 

Chrilut

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2011
Ort
Märsta
Hoj
Aprilia sxv 550 köpes
vad är det för tim antal som kolven bör bytas på funderar på en ktm 450 exc-r som har ungerfär 120 timmar i nacken och undrar när det är dags för renovering av motor
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
vad är det för tim antal som kolven bör bytas på funderar på en ktm 450 exc-r som har ungerfär 120 timmar i nacken och undrar när det är dags för renovering av motor

Beror precis på hur den är körd och hur väl den är servad. Vid 120h hade jag iaf öppnat och kollat/mätt en del toleranser.
 

Flurp

Bai bai applepai
Gick med
24 May 2010
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki Bandit 1200, 1999
Investerade i en 450 EXC i förrgår, så nu är man med i klubben! :tummenupp
 

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Ort
i Garaget
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Vad bör man vara noga med att titta efter om man ska köpa en beggas 450 exc?
Leter efter en -09 med max 100h på mätarn.
Vad ska jag göra med den då.. inge 100% brötenduro utan mer grusväg, skogsväg, skogsstigar, elljusspår osv.. ja ni förstår idén.
Isdäck på vintern för att köra på grusvägarna som har hårdpackad snö på sig :)
Alltså lite motion förenat med nöje.
Jag funderar på om jag hittar en som gått 100h och det inte finns något kvitto på kolvbyte eller liknande så lär jag nog lämna in den det första jag gör för kolvbyte och genomgång. Då borde jag kunna vara hyffsat trygg. Naturligtvis så kommer jag serva den men filter, olja osv enligt rek själv.
Men är ju helt n00b på enduro hojar så man känner sig lite vilse i planeten när man ska ringa och "buda"...
Hilfe bitte..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad bör man vara noga med att titta efter om man ska köpa en beggas 450 exc?
Leter efter en -09 med max 100h på mätarn.
Vad ska jag göra med den då.. inge 100% brötenduro utan mer grusväg, skogsväg, skogsstigar, elljusspår osv.. ja ni förstår idén.
Isdäck på vintern för att köra på grusvägarna som har hårdpackad snö på sig :)
Alltså lite motion förenat med nöje.
Jag funderar på om jag hittar en som gått 100h och det inte finns något kvitto på kolvbyte eller liknande så lär jag nog lämna in den det första jag gör för kolvbyte och genomgång. Då borde jag kunna vara hyffsat trygg. Naturligtvis så kommer jag serva den men filter, olja osv enligt rek själv.
Men är ju helt n00b på enduro hojar så man känner sig lite vilse i planeten när man ska ringa och "buda"...
Hilfe bitte..


Skall du mest åka grusväg så är 530 absolut att föredra. Den är lite mer krävande vid brötenduro men ack så mycket trevligare när det öppnar upp och blir stig/väg.

Tidiga cyklar av nya motorgenrationen har en del barnsjukdomar så de bör vara åtgärdade. Pbox mellan motor/låda och kolvringar som tappar spänsten är två saker.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top