KTM 450 exc

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Låter nice:)

Endurospår finns det några stycken i närheten men vet inte hur dom ser ut, har bara haft hojen i 4 körtimmar och har inte kommit iväg till några enduroslingor än.
Har bara pruttat runt lite ute i skogen och på lite mindre vägar här runt om där jag bor.

Någon här inne kanske bor i åkersberga/täby området som kan tipsa om någon bra endroslinga som är körbar nu i vintertider och om någon vet om det finns någon enduroslinga vid arningebanan?

http://www.enduromx.com/klubbar/klubbarvr.asp?qi=5064a21
In o kolla respektive hemsidor o se ifall det är öppet.
 

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Ort
åkersberga
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Last edited:

Jonson_M

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CBR 900RR, Ktm 450exc
Du måste göra något fel. Jag har monterat dessa en masse och aldrig haft sönder ett. Har bara sett detta en gång förut och då var det efter 600h åkning då det gått sönder av utmattning...

Vad kan man göra för fel? Verkar som att förra ägarn haft samma problem då jag hittade ett trasigt clips bland alla saker som följde med hojen.

Ska man testa byta nålen och se om de hjälper?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad kan man göra för fel? Verkar som att förra ägarn haft samma problem då jag hittade ett trasigt clips bland alla saker som följde med hojen.

Ska man testa byta nålen och se om de hjälper?

Böja det vid montering. Krokig nål? Nålsäte?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu börjar de likna något:), aldrig sett den fjädern vad jag kan minnas.

Någon som vet vars de finns en sprängskiss på en -03 gasare?

Det är bara att googla FCR exploded view så finns där mängder...

För er som åker motard så har jag nu fått några BMC luftfilter över. Perfekt för motardåka då det passar i original luftburk men ger betydligt bättre flöde än skumgummifilter. Är dock inget för dammig MX....
KTM-SX-MOTOCROSS-4-Stroke-250-400-450-520-525-2000-to-2004.jpg
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Det är bara att googla FCR exploded view så finns där mängder...

För er som åker motard så har jag nu fått några BMC luftfilter över. Perfekt för motardåka då det passar i original luftburk men ger betydligt bättre flöde än skumgummifilter. Är dock inget för dammig MX....
KTM-SX-MOTOCROSS-4-Stroke-250-400-450-520-525-2000-to-2004.jpg

vad snackar vi för pröjs? jag är intresserad!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
vad snackar vi för pröjs? jag är intresserad!

De kostar 750kr i butik. Jag krängde 3st på 24h för 450kr och har tyvärr inte fler. Skall se om jag kan fixa fram några till men håll inte andan i väntan...
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
De kostar 750kr i butik. Jag krängde 3st på 24h för 450kr och har tyvärr inte fler. Skall se om jag kan fixa fram några till men håll inte andan i väntan...

låter kanon.

Återkom isåfall gärna antingen här i tråden eller via pm :Bugar
 

HorGubben

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2009
Ort
Lidingö
Hoj
Zx6r & 450 EXC
Jag velar mellan en 450 och en 525/530. jag har provkört båda och tycker att 525an gick bra mycket bättre än 450n, känns nästa som om 450n var slut jämförelsevis, är det sådan skillnad på dem?

Självklart saka jag ha motardkitt på och laja runt på gata, så då vill man järna ha så mycket pulver på så liten hoj som möjligt tycker jag, men är service intervallerna dem samma eller vill 525an ha mer kärlek?
 

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Yamaha R6 -99
Jag velar mellan en 450 och en 525/530. jag har provkört båda och tycker att 525an gick bra mycket bättre än 450n, känns nästa som om 450n var slut jämförelsevis, är det sådan skillnad på dem?

Självklart saka jag ha motardkitt på och laja runt på gata, så då vill man järna ha så mycket pulver på så liten hoj som möjligt tycker jag, men är service intervallerna dem samma eller vill 525an ha mer kärlek?

450/525 är "samma" motor (RFS 00?-07), är bara borret som skiljer dessa åt om jag inte missminner mig..alltså lika service med olja och ventiljusteringar etc men det är ju bara kul :tummenupp

Nya XC4:an (450/530 08->) har ju shimsade ventiler och vad jag läst så räcker en justering runt 10 timmar så håller den justeringen sig sen i "evigheter" dock bör man ju byta oljan på både kolvsida och växellåda inom rimlig tid här med.

hoppas detta kan hjälpa dig lite iaf!

// Jones
 

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Jag har eventuellt tänkt om lite,var inne på 625:an innan men efter att ha pratat lite med en gammal kompis som fortfarande kör cross/enduro så är frågan om jag inte ska ha en 450/525 direkt istället för att "komma på" senare att 625 är för stor i skogen.

Jag vet att för ren enduro/crossbana skulle 250:n räcka till,men jag vill kunna köra lite grusväg,is och stubbräjs åxå,så därför vill jag ta en av de större.

Frågan är alltså om det skiljer mycket i hållbarhet på 450 och 525 ? Om det är samma motor med olika borr bara så får ju vev o låda mer stryk än av 450:n ? Eller sitter det kraftigare vevlager osv i 525 ?
 

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Motard
Är 450 för klen för gata eller ska man gå på 525/530 istället? Skiljer dock lite grann i pris. Om pengarna inte räcker till 525/530 blir man nöjd med 450 eller tröttnar man på effekten?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Motard
Är 450 för klen för gata eller ska man gå på 525/530 istället? Skiljer dock lite grann i pris. Om pengarna inte räcker till 525/530 blir man nöjd med 450 eller tröttnar man på effekten?

Effekten är minimal skillnad på mellan 450 å 525 exc, annat me 530..
De flesta sakerna i motorn mellan 450 å 525 är lika förutom kolvdiametern som skilljer 6 mm, kam å topp samt förgasare är lika... Kolla här... http://www.ktmshop.se/documents/11728_Teknisk_Data_Motor.pdf
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Sedär, hade ingen aning. Tack för svar och sidan!

ktmshop.se Där finns de mycke att se på... Finns ju alla artikelnummer å priser på delar, sen även data på mycke...

Sen går de att uppdatera en 450 me att köpa någons 525 kolv å cylider när dom byter till större typ 540 å så... De går ju även att sätta på 540 kitt ju på 450...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
450EXC är en 72x89mm motor och då kan man stoppa på en 95mm kolv/cyl och få en 525a. 450SX/SMR är inte samma motor utan den är på 65x95mm så den gör man inte större med lätthet...

Skulle du lessna så har jag 613cc kit till RFS motorn. 78mm slag och 100mm borr.....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top