Värmehandtag

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jag monterade mina "folievarianter" i fredags.
I dag fick jag chansen att prova dessa ordentligt, då jag tog hojen till jobbet.
Kan säga att Low läget klarar man sig långt på.
På High så bränner man sig nästan (skojar inte)!

Tejpade 3-4 varv på vänstersida styret.
Känner inte av några som helst temperatur skillnader i händerna när handtagen blir varma.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag kör med 20+15 W folie och en miniatyr 2-polig till-från-till omkopplare för att välja full- eller reducerad effekt. Inga motstånd behövs.
 

Bifogat

  • värmehandtag.jpg
    värmehandtag.jpg
    32.6 KB · Visningar: 263
Last edited:

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Ort
På loftet
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Gjorde jag bort mig?

För att få dit handtagen ordentligt så kapade jag ca 1cm av handtaget.
Vet inte hur lång ut "värmeslingorna" går men om jag har råkat kapa någon av dem är det kört då eller gör det inget?

Hade inget batteri i hojen så kunde inte testa om det funkade.


Ingen som har testat?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag tejpade med ett par lager eltejp under vänster folie men inget under den högra. Sedan tejpade jag ett varv över ändarna folien för att hålla den på plats när handtagen träddes på. Den högra blir lite varmare men inget som stör.

Bild på omkopplaren.
 

Bifogat

  • heatedgripswitch.jpg
    heatedgripswitch.jpg
    42.6 KB · Visningar: 314

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
V11 Sport -01
Gjorde jag bort mig?

För att få dit handtagen ordentligt så kapade jag ca 1cm av handtaget.
Vet inte hur lång ut "värmeslingorna" går men om jag har råkat kapa någon av dem är det kört då eller gör det inget?

Hade inget batteri i hojen så kunde inte testa om det funkade.

Har du kapat tråden så blir det inte varmt. Mät motståndet mellan kontakterna om du inte vill sätta i batteri och testa, är det mer än typ 100 Ohm så är det garanterat kasst.

/Anders
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Jag tejpade med ett par lager eltejp under vänster folie men inget under den högra. Sedan tejpade jag ett varv över ändarna folien för att hålla den på plats när handtagen träddes på. Den högra blir lite varmare men inget som stör.

Bild på omkopplaren.

Ok. tack. jag fortsätter med frågor. Det verkar vara en smidig omkopplare, var köpte du den?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Ok. tack. jag fortsätter med frågor. Det verkar vara en smidig omkopplare, var köpte du den?

bra guide hur man gör här: http://hem.bredband.net/b237096/handtagsvarme/ och här http://web.telia.com/~u31710066/tips.html

Precis testat att det fungerar:
ABCD0004.JPG


jääkligt varma dom blir på högsta läget :yoparty går inte att jämföra med dom färdiga "kompletta" värmegreppen jag har på andra hojen.
 
Last edited:

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
15-20W Folie?

Funderade först på Biltemas - men efter denna tråden blir det folie istället :tummenupp.

Någon som har lite länkar eller tips på var man kan hitta vanlige 15-20W folie. Har bara hittat dessa 12W och det är kanske inte tillräckligt? Några av er säger iof att man knappt kan använda 20W på full effekt så då kanske 12W blir bra ?
532878_BB_02_FB.EPS.jpg


Finns även dessa "super" foils som är självreglerande från ELFA. Om jag förstått det rätt levererar de max 12W / cm2 och reglerar sig själv beroende på temperaturbortfall vilket betyder att problemet med att styret tar värme på vänster sida förmodligen försvinner. Vid -30C (omgivningstemp) leverar de 17W och vid +20 ca 8W. Någon som provat dem? Svårt att veta med den där självregleringen - kanske blir de för varma eller kalla och det känns inte som ngt som man kan reglera eftersom de isf kompenserar för det :va. Inte speciellt dyra dock, 116 kr (ex moms) så provar nog dessa om ingen har ngt tips.
6023022-01.jpg
6022891-11.jpg


Ska till Norge i sommar och där är ju vädret minst sagt oförutsägbart så guld värt med lite värme i handtagen då.
 
Last edited:

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Jag kör numera m Biltemas handtag. Den bästa investering jag gjort! Funkar kanon!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
.

Finns även dessa "super" foils som är självreglerande från ELFA. Om jag förstått det rätt levererar de max 12W / cm2 och reglerar sig själv beroende på temperaturbortfall vilket betyder att problemet med att styret tar värme på vänster sida förmodligen försvinner. Vid -30C (omgivningstemp) leverar de 17W och vid +20 ca 8W. Någon som provat dem? Svårt att veta med den där självregleringen - kanske blir de för varma eller kalla och det känns inte som ngt som man kan reglera eftersom de isf kompenserar för det :va. Inte speciellt dyra dock, 116 kr (ex moms) så provar nog dessa om ingen har ngt tips.
6023022-01.jpg
6022891-11.jpg

De ger knappast 12 w/cm2 om man kör 12 volt likström. Det skulle i så fall betyda att de ger 1176 watt! (70*140 mm.) Om så trots allt är fallet se till att sätta dit en saftig säkring och använda väldigt tjocka handskar... ;)

Jag har sagt det förr och jag säger det gärna igen. Att det inte delats ut ett Nobelpris för den som uppfann värmehandtag är ett sant mysterium! Det kan knappast finnas någon som ångrat en sådan investering.

Jag köpte kompletta handtag och har aldrig ångrat mig. Läs mer HÄR omm du vill ha lite tips angående installation.
 

Scoolex

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2009
Ort
Malmö/Hässleholm
Hoj
Kawasaki Versys & Yamaha TTR600
De ger knappast 12 w/cm2 om man kör 12 volt likström. Det skulle i så fall betyda att de ger 1176 watt! (70*140 mm.) Om så trots allt är fallet se till att sätta dit en saftig säkring och använda väldigt tjocka handskar... ;)

Jag har sagt det förr och jag säger det gärna igen. Att det inte delats ut ett Nobelpris för den som uppfann värmehandtag är ett sant mysterium! Det kan knappast finnas någon som ångrat en sådan investering.

Jag köpte kompletta handtag och har aldrig ångrat mig. Läs mer HÄR omm du vill ha lite tips angående installation.

Jag vet att det låter smått otroligt med 12W/cm2 men det står så och efter ett snack med leverantören i eftermiddags så visade det sig att det faktiskt stämmer. Dock fick jag också veta att man inte bör böja dem och att deras temp som de försöker eftersträva är 50C - så de där hanskarna behövs nog ändå men förmodligen ett par grythanskar :crash

Klart är biltemas handtag enkla och billiga men oxo j-vligt fula och tjocka. Den enda skillnaden är ju att man köper ett färdigt paket eller bygger det själv för halva kostnaden och tjockleken. Installationsmässigt är det i princip det samma om man går efter guiden som nämts tidigare.

Men det är ju såklart en smaksak som vi kanske kan diskutera i evigheter :)
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Hej!
Då tråden börjar bli rätt gammal, så kanske det är läge för en uppdatering.
Det har ju hänt en del på marknaden.

Vilka värmehandtag kör ni med?
Är ni nöjda med dom?
Är Biltemas värmehantag bra (läste någonstans att dom var hårda/hala och kändes klumpiga)?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Last edited:

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag kör också med Oxfort sporthandtag. Funkar bra för mig, sällan jag är över tvåan på en femgradig värmeskala :)

/R
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Kör Biltemas på touringhojen, gillar att dom är lite tjockare men har minst 11 i handskar, har man små händer så kan dom nog känna väl grova. Värmen räcker bra, kör på låg normalt och på hög när det är kallt eller man skall torka handskarna efter ett ösregn.
På endurobiken har jag folie (2 x 15w), på eller av, beroende på hur mycket ström som hjälmlyset tar. Räcker inte till lyse på hojen, hjälmen o värmehandtagen trots värsta statorn :-(
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Jag kör oxford. Testat runt på ett gäng olika, och för mig så är de i en klass för sig. Jämn värme, går att ställa i många steg, lagom storlek, ser inte ut som ballonghandtag, enkla att installera, och har brytare inbyggt om någon är för lat för att sätta det på switchat uttag så kommer de inte att köra slut på batteriet vilket många billigare har en tendens att göra. Ja, kostar ett par kronor mer än biltema, men värt det i min bok, tveklöst.
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Förra säsongen monterade jag 'folievarianten' från Tchiina (WISH) för 52:-.
De är inte reglerbara utan endast på/av.
Ingen säkring finns.
Jag var 'hård' och kopplade direkt på batteripolerna! :tungan
(Ja, jag glömde att slå av brytaren vid några tillfällen, men endast några minuter eller så. Ingen fara om man har ett bra batteri.)

De sitter inte fast särskilt bra på höger sida eftersom folien läggs an mot plastrullen. Visserligen monteras en krympslang ovanpå, men den orkar ändå inte hålla fast folien ordentligt. Trots att jag även applicerade el-tejp i ändarna på folien så vrider den sig. Har man otur så vrider man hela 'skiten' tills kablarna går av...

Det tar Betydligt längre tid att värma vänster handtag, och det märks även tydlig skillnad på värmen när båda blivit fullvarma (efter ca. 10 min). Jag lindade eltejp på styret på vänster sida för att ev. minska värmeförlusten - det fungerade alltså inte särskilt bra. Jag har ingen som helst aning vilken effekt de där folieplattorna ger, men av åkte skiten i höstas hur som helst!

Har nu investerat i KTM original värmehandtag och trots att jag Vet att de är något tjockare så får jag acceptera det. Det är troligen värt det när jag kör långtouring.
I värsta fall kan man säkert demontera handtagen och inte använda dem under 'sommaren'.

/H
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Oxford, här med. Bra skit. Även om just mina modeller har väl petiga pygméreglage för att styra värmen. Men ser att de verkar förbättrat det på senare modeller...
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Jag har Oxford på gruhojen, bra för att de gick att eftermontera och de slår av sig sjäva när tändningen bryts. KTMs på väghojen, bra fjutt i dom också.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top