RVF400-Upprustning till banhoj

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det tycker jag!
Skapligt populär klass SBK. Det blev ju kval på riktigt. 4 som inte fick åka. När var det sådant kval i svensk RR senast? 90-talet? Någon som vet? Minns jag rätt var det kval i endurance i slutet 2000-talet?

2010 på gelleråsen om jag inte minns fel, 40 anmälda har jag för mig det var då och fullt i sst, är väl 32 till start.
Var väl en 35 2011 med men sen har det gått utför..

Men du har rätt i att det inte var igår. :)
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
2010 på gelleråsen om jag inte minns fel, 40 anmälda har jag för mig det var då och fullt i sst, är väl 32 till start.
Var väl en 35 2011 med men sen har det gått utför..

Men du har rätt i att det inte var igår. :)

Åh så pass "nyss".
Ja man hade ju önskat att det var i SM och inte Classic det var fråga om nu. Om man tänker på sportens vara och icke vara i framtiden.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
SEC 2018 också, fast inte i form av tidskval utan direkt i anmälan som stängde när platserna var fulla.

Får kämpa lite med traktorn då, är inte säker på att jag kan få den gå mycket fortare än 12-tider hur mycket jag än håller upp harven... På tiden det "begav sig" hette det att "mycket fortare än 18 går den inte köra".

Hoppas vi kan vara på samma ställe nån gång nästa sommar då!

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Vad skall man göra i vinter då?. Det blir att jobba vidare med fjädring. Fick någorlunda ordning under säsongen men kan konstatera att innanmätet i Öhlinaren inte riktigt klarar av en så stark fjäder. Tomten har varit här nu med ett HRC-länkage. Det ser skapligt annorlunda ut. Så nu har jag fått dit det och bytt fjäder till en sådan dämparen är mer lämpade för. Så till våren får jag börja om med setup igen.
20191219_160637.jpg
20191217_074229.jpg
Passade även på med lite förgasar synk och allmän ompyssling.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jaha, vad göra i vinter då?

Säsongen 2020 blev liksom lite stympad. Det mesta ställdes in. Hann med att vara instruktör licenskurs i april. Cykeln började gå lite orent vid sista passet. Tänkte att det var fukt i någon kontakt. Blir så ibland. Men när det sen var dags någon vecka senare dog hojen efter ett kvartsvarv. Skamkärra.
Felsökning sa att det var likriktaren som brunnit. Sen fick rvf tjäna som donatorhoj resten av dagen. På den andra hojen jag hade med ramlade fotpinnen av... En sådan dag...igen.

Hem och reparera. Nu blev det MOSFET med lödade anslutningar. Så förhoppningsvis kan jag köra i monsun i fortsättningen.

Hittills hade det varit kallt och blött så jag inte fått testa ny HRC-länkaget med rätt avstämd Öhlinare. Men till slut fick jag till ett träningstillfälle i vettig temperatur.
Det var den bästa modifikation jag gjort hittills. Jag är så otroligt nöjd med väghållningen nu. Bästa hoj jag åkt på vad gäller det!:)

Sen vart det inget mer förrän det var paraddags på Velodromloppet igen. Oktober= +5 och regn. Banan var en sörja av vatten, olja och saneringsmedel. Vet inte vad bilarna pysslat med? Man såg hur däcken färgades bruna på hojen framför i vissa kurvor. Det var halt kan man säga. Men en liten rejsig japansk 90-tals plastraket shootout kunde vi ha. Två RVF 400 och en CBR250 RR.
2.png
Och här precis passerat en världsmästare i isracing. Nog för att han åkte flattrack hd men det var halt så han borde kunna kört som han var van med:hihi
5.png
Sen hade jag turen att få bana för mig själv i 10 minuter när andra hojar gått i depå. Höll mig på hjulen och hade skoj även om det var dåliga förhållanden. Så det blev på någotvis en fin avslutning iaf.
IMG_13731.jpg

I vinter blir det allmän service och så plockar jag på ett twinstack halvsystem. Håller på att renovera det då det var en kraschad del jag fick med i något köp. Leker lite med kolfiber för att göra ett nytt fäste istället för skrotat i metall.
 

Bifogat

  • 4.png
    4.png
    1.8 MB · Visningar: 66
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Nu är twinstack på. Ett MHP halvsystem.20210126_192234.jpg
När jag var på Yamaha museet såg jag endurance hojar med dzuz som fäste till ljuddämp. Så det fick det bli.? Så rent teoretiskt. Om jag haft en racebuss full med delar bl.a. ett MHP system till. Skulle jag kunnat komma in och byta i rekordfart om jag ramlat. Om jag kört endurance och om jag haft ett race team.... En liten del av det pusslet på plats iaf. Man får börja med det lilla. Skruven!
20210126_192135.jpg
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Åhej!

20221228_162316.jpg
20220601_111728.jpg

Efter att ha kört den som jag stulit den i 10 år blev det en rejäl vurpa till slut. Så jag får vara nöjd ändå. På toppen av NGK kurvan/krönet bestämde sig framhjulet för att inte vara med längre. Sannolikt berodde det på att det började ta slut, var inne på andra bakdäcket. Har ju åkt några varv där och gjorde inget särskilt ovanligt det här varvet. Men så blev det. Får återvända och försöka igen. Med just denna hoj är det min favoritbana och favoritkurvor just där.


Så nu börjar Honda RVF400 R The fågel Fenix project!
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Damage control efter jordfräsandet säger:

Måste: Nytt kåpset, ny fotpinne, ny kylarslang, nytt styre och nytt bromshandtag. Ja och nytt framdäck för självförtroendets skull då...

Behövs inte men trevligt att byta: Kolfiberskydd kopplingskåpa, kåpstag i alu istället.

Vi får se vad det blir när elräkningen är betald.

Tanken får faktiskt se ut som den gör. En del repor som inte går att polera bort. Men lite battle scars kan jag stå ut med. Är ju en del pyssel att lacka tanken.
20221228_204551.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Lite mer kvällspyssel. Är några kablar som fått stryk med. Sen är ju kabelhärvan gammal och därmed är höljen väldigt spröda. Så vi får se om jag lider av elfel sen.
Men på det hela ser det väldigt helt ut annars. Det är jag väldigt tacksam för. Hade hojen bestämt sig för att rulla runt hade det varit kaffeved. Går ju ganska fort där.
Så nu blir det handla och rengöra diverse.

Den här gången var det bra med kraschpuck, fotpinne med höghållfast skruv. Sparade mången krona och tid.

20221229_214213.jpg
 

Yah007

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2022
Ort
Sörmland
Hoj
Yamaha YZF R1 -22 60th gpmoto anniversary edition
Ett stort tack ?
Intressant från början till slut.
Novis i sådana sammanhang, även då jag önskar att fallet vore något annat. Tror mig ha vidgat mitt perspektiv med hjälp av din tråd, tack för det..
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Jodå, lite sakta framåt. Sitter mest och väntar på att tullen i Sverige ska göra sitt. Så kommer inte framåt med lagandet riktigt då vitala delar är ute och reser just nu.

Men har gjort sånt där annat bra.

Servat framgafflar, kollat ventiler, bytt olja och filter, nya stift, tvättat ren kedjan, lagat lite kablar vid tändspolen...just det ultraljuds tvättat lite delar i förgasaren. Hade en tendens till lite bluddrig gång vid långsamma kurvor. Får se om det blev bättre av det.
Småbörjat på montering av nya kylslangar och böjt till och lackat de begagnade kåpstagen.

På tur står nog att försöka laga fästen till mätarhuset.
20230129_181220.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Kylare på plats igen. Fint och gå och småplocka med det här ibland. Instrument också. Här blev det en lite buntband och lite hemstickade fästen. Trasiga fästen runt om. Inte snyggast men skapligt osynligt när kåpan är på.
20230203_141027.jpg20230202_200658.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Har sagt det förut, melodifestivalen är bra grejer. Man bara smälter ihop med vägg och golvlister och smyger ut i garaget. Ingen märker något. 2h i garaget på prime time lördag!

Något tyskt team hade remote control bromshandtag till vettig peng. Behövs inte men ser ju coolt ut. Så nu är det på. Wiren får jag gömma undan såklart. Hänger mest på allt skrot på styret. Inpassning kan jag inte göra förrän kåpor och luftkanaler är på plats. Gashandtag går för trögt iaf. Så där får jag undersöka.
20230205_193423.jpg

20230205_191334.jpg
20230205_191251.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Fasen vad äckligt det ska smaka ikväll när jag borstar tänderna.
20230209_085214.jpg

Lite mysmeck och det är städat med rödsprit. Bromsen avklarad. Nu blir det stopp i väntan på delar.

20230209_095541.jpg
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Då dök det upp fotpinnar i kinesium bara för att jag sa att jag väntade.
Nu medbättre våtgrepp Jmf med de gamla.

Men sen är det stopp. Saknar start/stopp knapp och inte köpt kåpor än.€€€€€€.
20230209_153119.jpg
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Är ändå glad att se att hojen körs med ordentligt :) Man har ju sett några byggen genom åren som säljs direkt när de är klara och sen bara får stå....
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top